Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sociala Medier

Event-Micke blev TippMicke – här är Mikael Belenkis otroliga coronastory

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 2 mars, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
TippMicke Mikael Belenki Va¨rmdo¨

Foto: TippMicke Mikael Belenki Va¨rmdo¨

I spåren av corona störtdök omsättningen i Mikael Belenkis två eventbolag. Snart återuppstod han i en helt ny bransch – event-Micke hade blivit TippMicke.

Helt ovetandes om vad Corona skulle innebära för hans verksamheter skålade Mikael Belenki in 2020 på en sandstrand i Sri Lanka. Ambitionerna för året var höga. 

Studentevent Sverige AB, som hyr ut studentflak till tusentals studenter, har han drivit sedan 2005. 2020 skulle bli den 16:e säsongen.

– När första svenska fallen av corona kom i februari tänkte jag att det säkerligen släpper till sommaren. Mer fel än så kunde jag ju inte ha, berättar Mikael.

Hans andra bolag Eventomatic, grundat 2015 och även det i eventbranschen, har som affärsidé att hyra ut och installera interaktiva fotolösningar till event, arrangemang och mässor.

– Och även det bolaget tvärstannade inom två veckor, fortsätter Mikael.

Mikael Belenki TippMicke gräsklippning

Corona gjorde läget nattsvart för båda Mikael Belenkis bolag

– Eventomatic kände omedelbart av det första stadiet där event för fler än 500 personer förbjöds. Konserter, mässor och festivaler som var planerade ställdes in och våra kunder avbokade våra tjänster, berättar Mikael.

– Företagsfester följde samma öde och när 100-personersgränsen infördes kort därpå var vi bortom all hopp. Privatfester, mestadels bröllop som var inbokade till sommaren, började bokas av och efter 2-3 veckor hade 90 procent av bokningarna blivit inställda, fortsätter han.

Läs också:5 sätt att överleva corona – så här kan ditt företag göra

Digitala event var inte lösningen

Samtidigt såg Mikael hur vissa av branschkollegorna ställde om till digitala event.

– Men vi insåg att hela vår produkt bygger på fysiska möten. Vår kunskap, vår personal, vår utrustning, våra fordon och den service vi levererar på fysiska event efterfrågades helt enkelt inte längre, berättar han.

I väntan på lämpliga regeringsstöd men med fortsatta nedstängningar, restriktioner kring rörelsefrihet, lockdown i grannländer och en oöverskådlig tid utan event såg den närmaste framtiden mörk ut.

– Vi frågade oss hur länge vi hade täckning för löner innan kassan tog slut. I samma veva såg vi storvarsel inom hotell och restaurang, och snart utannonserade även stora eventbolag permitteringar och uppsägningar av sin personal. Tyvärr gick vi samma öde till mötes och det team som vi byggt upp, och hade så höga förhoppningar på, fanns plötsligt inte mer, berättar Mikael.

Ovissheten och ökade restriktioner ledde även till att studentflaken i Mikaels andra bolag förbjöds helt med ungefär 30 dagars varsel. 

– Detta fick enorma negativa konsekvenser för Studentevent.

TippMicke trädfällning

Event-Micke blev TippMicke

Mikael förväntade sig inte att någon skulle hjälpa företagen ekonomiskt.

– Samtidigt skulle lokalhyran betalas, leasingbolaget ha betalt och lån skulle återbetalas. Det spelade ju ingen roll om vi hade event eller inte.

Mikaels tankar gick på högvarv dag som natt. 

– Plötsligt satt jag i en av firmabilarna för att köra prylar till Åre. Våra fordon kunde även användas för att hjälpa till med transporter till återvinningscentralen och plötsligt vårstädade vi folks tomter och rev växthus. När sommaren kom hade vi personal som klippte gräsmattor, berättar Mikael. 

Bolaget bytte alltså helt affärsmodell och registrerade varumärket TippMicke, som efter hand blev ett fristående aktiebolag. 

Jag tror att man ska känna sig fram och våga låta affärsmodellen växa fram över tid. Plötsligt ville en kund ha hjälp med att såga upp ett träd, så jag köpte en motorsåg. Det visade sig snabbt att en utbildning behövdes och idag kommer majoriteten av våra intäkter från trädfällning och trädgårdsarbete.

Mikael Belenki

Har du hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Jag började extremt lokalt på Värmdö där jag bor. Jag satte upp lappar vilket senare eskalerade till skyltar, banderoller, stora vepor och annonser. 

– I lokala facebookgrupper blev nöjda kunder våra ambassadörer och idag känner många till TippMicke som koncept. Min tid som jag förut kunde debitera för fick jag nu lägga på att dela ut lappar om våra tjänster och det visade sig funka alldeles utmärkt, berättar Mikael.

Hur tar ni betalt för de nya tjänsterna?

– Tjänsterna som vi erbjuder – slänga skräp, klippa gräsmattan och städa på villatomten – är ju i sig ganska traditionella och folk vill betala kontant eller genom swish, berättar Mikael.

– Vi köpte också in kortläsare som kopplas till mobiltelefon och en app där kvitton kan mailas till kunderna efter slutfört uppdrag. Detta övergick senare till helt vanlig fakturabetalning vilket faktiskt fungerar bra och det är så vi kommer att fortsätta fortsätter han.

Läs också: Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory

Hur ser framtiden ut för Mikael Belenki och TippMicke?

– Trots dippen eller snarare chocken i början på året avslutades december med lika högt mod som året innan. Ett år senare har jag ett nytt bolag och med nya framtidsdrömmar. Det kommer en tid efter Covid och jag ser fram emot att kunna återuppta mina eventbolag. 

– Under tiden blir min utmaning att leverera våra trädgårdstjänster med samma höga servicegrad som när vi levererar event till allt från galamiddagar och produktlanseringar till bröllop, avslutar Mikael Belenki.

Om Mikael Belenki och hans företag

Företagets namn: TippMicke AB
Finns i: Stockholm
Läs mer på: www.tippmicke.se
Antal anställda: 3
Omsättning: 2-3 miljoner kronor



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Fotograf

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.