Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Digital Marknadsföring

Event-Micke blev TippMicke – här är Mikael Belenkis otroliga coronastory

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 2 mars, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
TippMicke Mikael Belenki Va¨rmdo¨

Foto: TippMicke Mikael Belenki Va¨rmdo¨

I spåren av corona störtdök omsättningen i Mikael Belenkis två eventbolag. Snart återuppstod han i en helt ny bransch – event-Micke hade blivit TippMicke.

Helt ovetandes om vad Corona skulle innebära för hans verksamheter skålade Mikael Belenki in 2020 på en sandstrand i Sri Lanka. Ambitionerna för året var höga. 

Studentevent Sverige AB, som hyr ut studentflak till tusentals studenter, har han drivit sedan 2005. 2020 skulle bli den 16:e säsongen.

– När första svenska fallen av corona kom i februari tänkte jag att det säkerligen släpper till sommaren. Mer fel än så kunde jag ju inte ha, berättar Mikael.

Hans andra bolag Eventomatic, grundat 2015 och även det i eventbranschen, har som affärsidé att hyra ut och installera interaktiva fotolösningar till event, arrangemang och mässor.

– Och även det bolaget tvärstannade inom två veckor, fortsätter Mikael.

Mikael Belenki TippMicke gräsklippning

Corona gjorde läget nattsvart för båda Mikael Belenkis bolag

– Eventomatic kände omedelbart av det första stadiet där event för fler än 500 personer förbjöds. Konserter, mässor och festivaler som var planerade ställdes in och våra kunder avbokade våra tjänster, berättar Mikael.

– Företagsfester följde samma öde och när 100-personersgränsen infördes kort därpå var vi bortom all hopp. Privatfester, mestadels bröllop som var inbokade till sommaren, började bokas av och efter 2-3 veckor hade 90 procent av bokningarna blivit inställda, fortsätter han.

Läs också:5 sätt att överleva corona – så här kan ditt företag göra

Digitala event var inte lösningen

Samtidigt såg Mikael hur vissa av branschkollegorna ställde om till digitala event.

– Men vi insåg att hela vår produkt bygger på fysiska möten. Vår kunskap, vår personal, vår utrustning, våra fordon och den service vi levererar på fysiska event efterfrågades helt enkelt inte längre, berättar han.

I väntan på lämpliga regeringsstöd men med fortsatta nedstängningar, restriktioner kring rörelsefrihet, lockdown i grannländer och en oöverskådlig tid utan event såg den närmaste framtiden mörk ut.

– Vi frågade oss hur länge vi hade täckning för löner innan kassan tog slut. I samma veva såg vi storvarsel inom hotell och restaurang, och snart utannonserade även stora eventbolag permitteringar och uppsägningar av sin personal. Tyvärr gick vi samma öde till mötes och det team som vi byggt upp, och hade så höga förhoppningar på, fanns plötsligt inte mer, berättar Mikael.

Ovissheten och ökade restriktioner ledde även till att studentflaken i Mikaels andra bolag förbjöds helt med ungefär 30 dagars varsel. 

– Detta fick enorma negativa konsekvenser för Studentevent.

TippMicke trädfällning

Event-Micke blev TippMicke

Mikael förväntade sig inte att någon skulle hjälpa företagen ekonomiskt.

– Samtidigt skulle lokalhyran betalas, leasingbolaget ha betalt och lån skulle återbetalas. Det spelade ju ingen roll om vi hade event eller inte.

Mikaels tankar gick på högvarv dag som natt. 

– Plötsligt satt jag i en av firmabilarna för att köra prylar till Åre. Våra fordon kunde även användas för att hjälpa till med transporter till återvinningscentralen och plötsligt vårstädade vi folks tomter och rev växthus. När sommaren kom hade vi personal som klippte gräsmattor, berättar Mikael. 

Bolaget bytte alltså helt affärsmodell och registrerade varumärket TippMicke, som efter hand blev ett fristående aktiebolag. 

Jag tror att man ska känna sig fram och våga låta affärsmodellen växa fram över tid. Plötsligt ville en kund ha hjälp med att såga upp ett träd, så jag köpte en motorsåg. Det visade sig snabbt att en utbildning behövdes och idag kommer majoriteten av våra intäkter från trädfällning och trädgårdsarbete.

Mikael Belenki

Har du hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Jag började extremt lokalt på Värmdö där jag bor. Jag satte upp lappar vilket senare eskalerade till skyltar, banderoller, stora vepor och annonser. 

– I lokala facebookgrupper blev nöjda kunder våra ambassadörer och idag känner många till TippMicke som koncept. Min tid som jag förut kunde debitera för fick jag nu lägga på att dela ut lappar om våra tjänster och det visade sig funka alldeles utmärkt, berättar Mikael.

Hur tar ni betalt för de nya tjänsterna?

– Tjänsterna som vi erbjuder – slänga skräp, klippa gräsmattan och städa på villatomten – är ju i sig ganska traditionella och folk vill betala kontant eller genom swish, berättar Mikael.

– Vi köpte också in kortläsare som kopplas till mobiltelefon och en app där kvitton kan mailas till kunderna efter slutfört uppdrag. Detta övergick senare till helt vanlig fakturabetalning vilket faktiskt fungerar bra och det är så vi kommer att fortsätta fortsätter han.

Läs också: Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory

Hur ser framtiden ut för Mikael Belenki och TippMicke?

– Trots dippen eller snarare chocken i början på året avslutades december med lika högt mod som året innan. Ett år senare har jag ett nytt bolag och med nya framtidsdrömmar. Det kommer en tid efter Covid och jag ser fram emot att kunna återuppta mina eventbolag. 

– Under tiden blir min utmaning att leverera våra trädgårdstjänster med samma höga servicegrad som när vi levererar event till allt från galamiddagar och produktlanseringar till bröllop, avslutar Mikael Belenki.

Om Mikael Belenki och hans företag

Företagets namn: TippMicke AB
Finns i: Stockholm
Läs mer på: www.tippmicke.se
Antal anställda: 3
Omsättning: 2-3 miljoner kronor



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.