Yodabee Johanna och Hanna

Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory

Gustaf Oscarson

Uppdaterades: 26 februari, 2021
Publicerades: 23 februari, 2021

Pandemin slog hårt mot Yodabee, som innan pandemin fokuserade på trivselboxar för kontor. Snabbt tog grundarna Johanna och Hanna fram nya tjänsten Care Packages – och dubblade omsättningen. Här får du hela Yodabees fantastiska coronahistoria.

Innan Corona var Yodabees huvudsakliga tjänst så kallade trivselboxar, boxar för kontorstoaletten med regelbunden påfyllning av hygien- och uppfräschningsartiklar. Både små och stora företag har dessa boxar som en prenumeration för att ge medarbetarna en trevligare arbetsmiljö.

När pandemin slog till och känslan av osäkerhet spreds i samhället blev kundernas behov av att visa omtanke för medarbetarna större än någonsin – samtidigt som behovet av Yodabees kontorsanpassade tjänster minskade kraftigt. 

– För att möta en helt ny efterfrågan behövde vi hitta på ett sätt att hjälpa våra kunder att visa omtanke på hemmaplan, istället för på kontoret, berättar Johanna Lundberg, som är en av Yodabees grundare.

I den snabba och högst oväntade förändringen utvecklade Yodabee snabbt ett helt nytt affärsområde: Care Packages – omtänksamma presenter skräddarsydda efter kundernas behov och med leverans hela vägen till hemmakontoren.

Yodabee Kontorsboxar

Nya arbetsuppgifter och helt ny logistik

Den stora omställningen innebar snart en rad nya arbetsuppgifter och en snabb läroprocess för logistik. Flera internationella kunder med medarbetare över hela världen kräver koll på tullar och frakt.

– Vi jobbade också hårt med att skapa den bästa unboxing-upplevelsen för maximal wow-faktor när man öppnar paketen, berättar Hanna Löfqvist, Yodabees andra grundare.

Läs också: Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Minskade kostnader första coronaåtgärden för Yodabee

Men det nya världsläget med corona har inte bara varit en spännande utvecklingsresa. 

– I början av pandemin stängde många kunder ned kontoren helt och behövde pausa eller säga upp tjänster från oss. Då gjorde vi det som krävdes – skar ned på alla kostnader som var möjliga, berättar Johanna.

Det innebar att grundarna själva fick utföra många arbetsuppgifter som de tidigare delegerat till sitt team.

– Jag kan känna ett motstånd kring att delegera arbetsuppgifter och faller lätt tillbaka i att det är enklare att göra saker själv, vilket såklart är ohållbart i längden, berättar Johanna.

– Därför har vi haft som princip att när en arbetsuppgift väl har överlämnats till någon i teamet så ska den aldrig tas tillbaka till mig och Hanna igen. Men under den här perioden blev det nödvändigt att göra undantag för att klara ekonomin, fortsätter hon.

Team Yodabee

Långa och intensiva dagar

Nya arbetsuppgifter, gamla arbetsuppgifter och en helt ny tjänst till kunderna innebar att Johanna och Hanna jobbade all tid som var möjlig. De beskriver tiden som intensiv och slitsam, men samtidigt väldigt roligt. Och teamet stärktes.

– Även om vi nu levererar andra typer av tjänster, tycker jag ändå inte att bolaget har förändrats särskilt mycket. Vi grundade Yodabee med visionen att hjälpa företag att skapa medarbetarupplevelser i världsklass och att ständigt vara en innovativ samarbetspartner till våra kunder. Det har inte förändrats, säger Hanna.

Yodabee produktutvecklar tillsammans med kunderna

Johanna och Hanna har alltid haft nära dialog med sina kunder och tar fram lösningar tillsammans med dem. Samma sak gällde med den nya produkten Care Packages. 

– När vi först kontaktade kunderna med vårt nya erbjudande så var det verkligen en “minimum viable product” – vi berättade helt enkelt om vår idé och den lösning vi kunde ta fram med kort varsel, berättar Johanna.

Innehållet i Care Packages var med andra ord väldigt begränsat i början – Yodabee startade med de produkter som redan fanns i sortimentet och som kunde anpassas för det nya ändamålet.

Både Johanna och Hanna trycker på vikten av att utveckla koncept tillsammans med kunderna snarare än åt dem. 

– Vi tycker att våra kundrelationer har stärkts under coronapandemin, även om vi inte träffat kunderna på länge. Vi har hörts oftare än vanligt för att följa utvecklingen på varje enskilt kontor, vilket såklart har stärkt relationerna. Pandemin har helt enkelt stärkt våra kundrelationer, menar Hanna.

Läs också: Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Omsättningen har nästan dubblerats under corona

Och den stärkta kundrelationen speglas också ekonomiskt. 2020 nästan dubblerade Yodabee sin omsättning från 2 miljoner till 3,8 miljoner kronor.

– Vårt mindset från start har varit att bygga ett företag som står starkt även om förutsättningarna ändras – vi ska snabbt ska kunna skifta business om vi behöver. Vi trodde inte den dagen skulle komma redan 2020 men vi tror att det tankesättet har hjälpt oss mycket under corona, berättar Johanna.

Yodabee

Yodabees strategier för riskminimering

Hanna och Johanna insåg tidigt att flera kunder skulle behövde säga upp tjänster från Yodabee.

– Vi har generellt sett väldigt nöjda kunder med lång livslängd.  Uppsägningarna sedan vi startade har varit få, men vi förstod att pandemin skulle innebära en förändring, berättar Hanna.

Därför gjorde Yodabee snabbt en “client at risk”-lista. De undersökte sina kunders kunder och försökte skapa en bild av hur de skulle agera framåt. 

– Eftersom vi gått igenom kundlistan var det inte lika jobbigt när uppsägningarna trillade in – det var på något vis enligt beräkningarna. Istället blev det en positiv överraskning med alla de kunder som inte sa upp tjänsterna trots att de stod med på listan, berättar Johanna.

Drog ned på anställdas timmar

I takt med att flera av Yodabees kunder stängde igen kontoren behövde Hanna och Johanna dra ned på anställdas timmar. 

Att skapa arbete åt andra och att inkludera dem i vårt team är något vi varit så glada och stolta över att kunna göra, så det kändes väldigt jobbigt och som ett steg tillbaka att behöva skära ned.

Johanna Lundberg, Yodabee

– Vi har förmånen att få jobba med väldigt duktiga människor och vi oroade oss för att de skulle behöva söka jobb någon annanstans, vilket hade varit helt förståeligt. Några av dem har behövt söka andra extrajobb vid sidan av men de är fortfarande kvar hos oss också. Vi är väldigt tacksamma över det och att vi fick igång vår paketlösning relativt snabbt och därför successivt kunde öka på teamets timmar igen, fortsätter Hanna. 

Hanna och Johanna erkänner att de var nervösa i början av pandemin och mer stressade än vanligt.

– Jag var mer stressad än Johanna, men för det mesta jobbade vi ändå på i den väldigt positiva anda som vi nästan alltid har. Positiv energi och att försöka göra det bästa av allt är gemensamma drag hos oss båda. Vi kan skratta och gråta ihop, berättar Hanna.

– Och vi vet att vi behöver varandra, att vi kompletterar varandra och att vi tillsammans klarar allt. Nu när det börjar närma sig årsdagen av pandemistarten kan vi konstatera att vi vant oss vid läget, fortsätter hon.

Yodabee Care Packages

Hur ser framtiden ut för Yodabee?

– Genom våra Care Packages har vi lärt känna en rad nya och roliga kunder. Flera av dessa har upptäckt oss och våra kontorstjänster för första gången, och vill nu även starta med våra kontorstjänster när de öppnar upp sina kontor igen, berättar Johanna.

YodaBee undersöker nu också möjligheten att bredda kontorstjänsterna och lösa fler av kundens behov av en trevligt arbetsmiljö.

– Våra kunder jobbar mycket med employer branding och efterfrågar alltid nya kreativa sätt att öka trivseln i teamen. Där har omtänksamma presenter med högkvalitativt och tidsenligt innehållt verkligen fungerat. Vi är övertygade om att vårt nya affärsområde kommer vara fortsatt relevant även när företagen återgår till kontoren efter pandemin, berättar Hanna.

– Betydligt fler känner till oss idag än för ett år sedan. Vi har etablerat oss som ett varumärke som levererar med en hög servicenivå och som våra kunder kan lita på. Även när det stormar under en pandemi, fortsätter hon.

Om Yodabee

Grundare: Johanna Lundberg och  Hanna Löfqvist
Finns i: Stockholm (men levererar nationellt och internationellt)
Läs mer på:  www.yodabee.com
Antal anställda: 12
Omsättning: 2019: 2 miljoner, 2020: 3,8 miljoner