Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tillväxt

Filip Larsson – från busringningar till affärsängel

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 23 augusti, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 11 minuters läsning
filip larsson

Vad får en affärsängels hjärta att slå lite fortare? Möt Filip Larsson, som började sin företagsresa med att göra hemsidor som 14-åring. Nu hjälper han andras företag att växa.

Backar man 25 år tillbaka i tiden var fenomenet affärsänglar begränsat i Sverige. Nu blir de allt fler – entreprenörer som själva lyckats och som väljer att investera sitt kapital i andras startups.

LÄS OCKSÅ: SJU OVÄNTADE SÄLJTIPS I HÖST

Hit hör Filip Larsson i Malmö. Han började sin företagsresa redan som 14-åring.

– Då satt jag i pojkrummet och började bygga hemsidor. Jag startade en som heter DLL-files.com och som finns kvar än, faktiskt. Som mest hade den fem miljoner besökare i månaden, nu är den nere på 1,5 miljoner, berättar han i podden Business Hacks.

Han lanserade även en sajt för busringningar. Genom hemsidorna la han grunden för den kunskap som han sedan skulle bygga på inom onlineförsäljning av digitala tjänster och mjukvara, annonsering online samt att driva trafik och kapitalisera på densamma.

Vill investera tidigt

För tio år sedan började han investera en del av vinsten som affärsängel och sedan 2012 har han även börjat investera i fastigheter och bygga upp ett fastighetsbolag. En av de tidigaste och mest kända investeringarna gjorde han i Storytel.

Andra bolag som han gått in i är 46elks, för datanördar, och Malmö Engaging Care, som startats av Charlotta Tönsgård, som tidigare var vd för Min doktor. I alla bolag har han valt att gå in väldigt tidigt.

– Om man kollar rent finansiellt är det större avkastningspotential ju tidigare man kommer in. Men det är också en exceptionellt mycket större risk. Det som är grejen är väl att försöka förutspå vilka bolag som faktiskt kan bli riktigt stora och sedan undersöka möjligheten att komma in riktigt tidigt i de bolagen, säger Filip.

De ska ha någon typ av kompetens som de fått eller skapat som är svår för andra att ta.

En del investerare väljer sin nisch och håller sig där. Så tänker inte riktigt Filip. Men det finns några gemensamma nämnare som är viktiga, oavsett bransch. Den första är teamet.

– Först och främst är det passionen och glöden, energin. Jag måste känna att de brinner för det här och att de ska ha någon typ av kompetens som de fått eller skapat som är svår för andra att ta, säger Filip.

Oftast möter han förstagångsentreprenörer som söker kapital. Andragångsentreprenörer har kanske lyckats bygga lite kapital själva och lyckas med hjälp av det ta sig igenom den delen av startfasen då just affärsänglar brukar komma in annars, menar han.

Måste känna drivet

I teamet måste också finnas ett driv att lyckas med det här. Och att lägga allt engagemang i bolaget.

– Man vill inte ha en "vid sidan om-entreprenör". Om inte entreprenören själv vågar satsa 100 procent då kan inte jag som extern investerare våga satsa mina pengar i det här bolaget.

Den andra gemensamma nämnaren är egentligen omöjlig att förutspå. Den handlar om tajming. Om tajmingen är fel spelar det ingen roll hur bra produkten/tjänsten är. Det blir ändå svårt att lyckas.

Hur ska man veta om det är rätt tajming? Har du något knep?

– Nej, säger Filip och skrattar. Jag försöker vara lite för tidig, men inte för tidig. När Apple lanserade sin Iphone var den teknologiskt inte särskilt bra alls faktiskt. Men tajmingen var helt rätt. Om man lanserar en för avancerad produkt innan folk mentalt har accepterat att de kan köpa det här är det svårt att nå stor spridning eller försäljning.

Storytels tajming var både rätt och fel på samma gång, menar Filip.

– Storytel var ett klockrent exempel. Egentligen var de lite för tidiga, men just för att de var det lyckades de bygga upp tillräckligt mycket kompetens och förståelse och penetration på marknaden. Så när resten av marknaden hade fattat hade Storytel redan ett tillräckligt stort försprång på alla andra. Vi var helt ensamma där under väldigt många år.

Letar globala möjligheter

När Filip väl bestämmer sig för att gå in i ett nytt bolag blir det vanligtvis med en halv till en miljon kronor. En del investerare räknar från start på vilken avkastning de ska få och på vilken tid. Men så tänker inte han.

– Jag har inget sådant speciellt mått. Jag brukar säga att om bolaget har en miljardmarknad framför sig, eller om det kan bli tillräckligt stort, då kommer avkastningen komma. Exakt hur många procent det är tillbakaräknat per år är inte det viktigaste.

Man måste inte ha en global plan, däremot en global möjlighet.

Visionen att kunna bli riktigt stort är viktig för att Filip ska lockas att engagera sig.

– Man måste inte ha en global plan, däremot en global möjlighet. Det bästa är nästan när man kan se att entreprenören är på ett visst ställe nu, där hen tänker litet, men att man lätt skulle kunna skala upp det för att nå en global marknad. Så marknaden kan vara väldigt stor, men man måste inte ha planen för det just nu, det är inte det som är det viktigaste.

Måste vara sig själv

Förutom glöd och hängivenhet så måste man när man pitchar också visa att man kan sin business och sina siffror. Det är grundkravet. Kan du inte det kommer du få väldigt svårt att få in kapital, menar Filip. Annars finns ingen grundmall som säger att fixar du bara det här så får du ett ja från investeraren.

– Men det är ingen secret sauce som du ska komma fram till för alla bolag är olika. Man måste vara sig själv. Du kan inte komma till mig och försöka vara något du inte är. Du måste vara dig själva till 100 procent. Vara genuin och sanna både mot mig och dig själv. För det är ett väldigt långt förhållande som man ska gå in i. Då handlar det inte om att det är någon specifik powerpointmall som man måste använda.

filip larsson porträtt
Filip letar hela tiden efter det unika. FOTO: MOHAMAD AL ZAWADI

Produkten i sig måste förstås också utmärka sig för att Filip ska bestämma sig för att bli en del av resan.

– Produkten i sig måste inte vara helt unik, men det måste finnas något slags unicitet. Det kan i sättet man säljer produkten eller hur man producerar den. Ta Contentor som är en översättningsbyrå och där jag sitter i styrelsen. Att översätta text är inte unikt. Men sättet som de försöker göra det på – med API-integration gentemot e-handlare – är ett unikt sätt som de bygger värde på, jämfört med hur andra översättningsbyråer gjort tidigare, säger Filip.

Söker ingen exit

Ska man som entreprenör tänka på investeraren och när hen ska kunna få sin exit? En del resonerar så. Men inte Filip.

– Jag håller inte med! Om jag gör en exit, då måste jag ju investera pengarna någon annanstans. Jag vill ju äga fina bolag, så är det ett fint bolag vill jag egentligen inte göra en exit. En exit är antingen ett misslyckande för att man säljer något man inte tror på eller så är det något som är framtvingat. Nu hårdrar jag lite grand. Men om man tänker exit, så tänker man ofta i de termerna som man kan tänka sig själv, alltså fem eller sju år. Men vill man vara med och förändra världen så hinner man inte göra det på sju år. Det är alldeles för kort tid. Jag vill hitta en entreprenör, en grupp eller team som vill vara med och förändra världen, och det gör man inte med den här traditionella exithorisonten på sju år som många pratar om.

Det som jag ska bidra med är något som kryddar lite extra, som gör att de kan springa ännu snabbare.

Det fina med att få in en affärsängel eller annan investerare kan vara att man samtidigt kan få in den personens kompetens och nätverk. De skulle kunnat köpa min tid, och då skulle de kanske kostat en miljon. Nu får de en miljon – plus min tid, konstaterar Filip, men tillägger samtidigt att han aldrig skulle gå in i en satsning där hans egen kompetens var förutsättningen. Teamet måste ha grunden själv.

– Det som jag ska bidra med är något som kryddar lite extra, som gör att de kan springa ännu snabbare, eller inte gör lika mycket fel eller vad det nu kan vara.

Magkänslan vet

I ett bolag kan det innebära att man har kontakt var tredje vecka, i ett annat kanske bara några gånger per år.

Du har investerat i en massa bolag, kan du i efterhand se vad som gjort att det funkat eller inte funkat?

– Jag lärde mig mycket på det tredje bolaget som jag gick in i. Det var någonting i magen som sa mig att något var fel, men jag fattade inte vad det var. Jag kunde inte peka på det i en excelfel. Så jag gick ändå in i bolaget. Och mycket riktigt, teamet var inte tillräckligt uthålligt för att faktiskt dra projektet i mål. Det var mest ursäkter som kom.

Kunde du se det tidigt?

– Jag visste inte att jag kunde se det, jag lyssnade inte på de signalerna tillräckligt. Det är det man kallar magkänsla, men det kan ändå ta tid att lära sig. Nu kan jag se vad jag gjorde fel då. Tack och lov var det en av de minsta investeringarna jag gjort.

Om Filip träffar hundra bolag på ett år så säger han nej till 99 av dem. Det behöver inte betyda att ingen ska investera i de andra 99, menar han. Men det är inte just han själv som ska göra det.

– Förra året gjorde jag tre investeringar. I år har jag inte gjort en enda ny. Målet är två nya om året. Men för att kunna göra två riktigt bra måste jag ha tid, för att det handlar om att bygga upp magkänslan och förståelsen. Att se vad det finns för olika möjligheter och att träffa olika entreprenörer.

Alla ska inte ha kapital

Tre branscher som växer snabbt nu är fintech, edutech och HR-tech. Men inte Filip Larsson.

– Jag har totalt dissat att investera i dem, mest för att nu vet alla om att nu händer det mycket där. Men också för att jag har svårt att se vilka bolag som ska lyckas. Fast det är tre spännande branscher.

Som sagt, han snöar inte in på enskilda branscher, utan är mer intresserad av om bolagen är inne på en växande marknad, en framtidsmarknad.

Det viktigaste är ju vad du säljer, vad du skapar för värde. Alla bolag ska inte ta in kapital.

Men samtidigt ska man som entreprenör se upp så man inte dras med av allt som skrivs om startups och investeringar, menar han.

– Ibland kan man förblindas och "tänka nu har jag lyssnat på den här podden och nu måste alla bygga bolag som ska förändra världen". Det är väldigt lätt att i startupvärlden prata om hur mycket kapital man ska ta in när Breakit skriver att den och den har tagit in si och så många miljoner. Men det viktigaste är ju vad du säljer, vad du skapar för värde. Alla bolag ska inte ta in kapital. Så ska du ha en annan typ av verksamhet kan du tänka "ska jag ens ta in kapital och i så fall vilken typ av investerare är då rätt till den här typen av verksamhet?".

Då ska du satsa ändå

Filip själv har inte tagit in kapital i sin primära verksamhet, även om andra tyckt att han borde gjort det.

– Det är ganska bekvämt också att ha bolaget utan inblandning från någon annan. Det är en helt annan frihet, konstaterar han.

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET HÄR

Investeraren kommer att ställa frågor och kommer att vilja få information längs vägen. Det här är inte bara ett faktum, utan också ett tips till dig som tar in kapital – sätt en rutin där du informerar din affärsängel eller annan investerare kontinuerligt. Kanske genom ett vd-brev en gång i månaden.

– Leta inte efter den perfekta mallen, utan hitta något som funkar för just dig. Vad är rätt sätt för dig att kommunicera på? Berätta vad ni håller på med men skriv också "just nu söker vi hjälp inom det här området" om det är så. Det är otroligt värdefullt.

Men det finns faktiskt fall då du ska ta in kapital även om du inte vill det, menar Filip.

– Om du verkligen har en produkt som du skulle kunna skala globalt, då är det din skyldighet att faktiskt ta in kapital. Om du kan påverka många människor och bygga ett stort bolag med din produkt tjänst team så ta in kapital och låt det explodera på en helt annan nivå än det annars skulle kunna göra.

Dra nytta av systemet

Så man måste tänka efter och reflektera över vad mitt bolag är och vad som skulle vara möjligt om jag tog in kapital.

– Har du en idé som kan förändra världen? Vi har ett kapitalistiskt system av en anledning. Vi har de som kan stoppa pengar in hos dem som kan förvalta och skapa värde med de pengarna. Då ska man dra nytta av det kapitalistiska systemet och se till att du som entreprenör får det kapital som krävs för att skapa stort värde både för dig själv och för mänskligheten.

Har du ett bolag som du tror kan intressera Filip? Mejla på filip@tilf.se.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.