Sju oväntade säljtips för att maximera din höst!

9 augusti, 2019

Nyfiken på ju oväntade säljtips från säljexperten Ulla-Lisa Thordén? När nu säsongen ska starta med ett ryck, behövs fräscha infallsvinklar och en rejäl skjuts. Då måste du först av allt se bakåt och dra (ibland smärtsamma) slutsatser.

Alla behöver tänka om och tänka nytt i sitt sälj ibland. Då är oväntade säljtips bra att ta till.

Är du tillräckligt nöjd med föregående säsongs omsättning eller finns det ett minusglapp? Varför blev det så? Hur ser din plan ut för att sluta till det eventuella glappet och maxa kommande säsong?

LÄS OCKSÅ: SKAPA KUNDUPPLEVELSER I VÄRLDSKLASS

En bra grund till allt säljarbete är lånad av min massör, som har myntat uttrycket ”smärtpunkt” för att få människor att förstå nyttan av det han levererar.

När någon frågar honom hur man vet att man behöver massage brukar han säga: ”Låt oss testa” och så sätter han pekfingret i ryggen i närheten av skulderbladet på personen som frågar. Vis av erfarenheten vet han att i stort sett alla har ont i just den muskeln. Mycket riktigt – personen ropar aj! och han säger: ”Ser du, det märks att du behöver massage!” Klart.

Vad kan vi lära av detta? Jo, att väldigt många har samma muskulära smärtpunkt. Och om man berör den så förstår personen ifråga omedelbart att den behöver massage.

Ulla-Lisas sju säljtips:

1. HITTA DINA KUNDERS SMÄRTPUNKT. Eller uttryckt på annat vis, ”hitta var det kliar och klia”! Fråga dig själv om du tänker tillräckligt mycket på nytta, nytta, nytta för kunden…?

2. FUNDERA PÅ PRISET. Kunden minns inte priset, däremot värdet av en perfekt leverans. Vill och vågar du höja varje säsong/år?

3. STÅ EMOT. När kunden vill förhandla och betala mindre för mer, sköter den bara sitt jobb. Du har inget ansvar för kundens plånbok, bara din egen. Kan du stå emot med ett leende?

4. ÅTERKOPPLA. Världen är full av förvånade kunder som undrade vart företagaren/säljaren/specialisten tog vägen – ”vi hade just börjat lära känna varandra…” Är du tillräckligt uthållig, återkopplar du regelbundet?

5. SÄTT MÅL. Mål är faktiskt bra. Hur kul är det att spela golf utan hål?

6. BYT FOKUS. Tänk mer på vem kunden är som person än på dig själv. Är du väl förberedd och påläst när du väl ska möta någon öga-mot-öga och lyssnar på rätt sätt?

7. SÄG NEJSAN! Du måste faktiskt inte sälja! Du kan också säga ”nejsan” och gå därifrån med högburet huvud. Varför ska bara du betala för goda relationer?

Här finns fler tips:

Vill du få ännu fler tips för att lyckas bättre i höst är min senaste bok Möt kunden öga mot öga – nyckeln till lönsamma uppdrag genom VIVA-modellen en guldgruva.

Med mer än 35 år i säljandets fokus har jag tränat tusentals personer som uppnått ökad säljlust och lönsamhet. Jag vet precis vilka kval som alla delar och behöver hjälp med, antingen det är attityd, teknik, metodik eller planering. Ibland alltihop faktiskt.

Vet om att du inte är ensam – alla företagare strävar med att utveckla, producera, sälja och leverera utan att ha ett facit för hur framtiden kommer att se ut. Säkert är dock att du som är i tät kontakt med dina kunder alltid har ett försprång! Jobba på. Och lycka till!

Tack till Instagramprofilen #broderauttexten för lån av bild.




Säljarens sju dödssynder (så undviker du dem)
Foto av: ADOBE STOCK
7 tips som skapar kundupplevelser i världsklass
Glöm USP – nu ska du hitta din SSP!