Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Filips 10 bästa tips om sociala medier-kanaler och försäljning

Josefin Wallin 19 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning
Filips 5 bästa tips om sociala medier-kanaler och försäljning

Entreprenören Filip Ljungberg delar sina 10 bästa tips om hur du ökar din försäljning och får fler kunder genom rätt sociala medier-kanaler, verktyg och mindset.

Filip Ljungberg är entreprenören som föreläser, spelar in poddar, och inte minst, har stenkoll på sociala medier. Till Driva Eget delar han med sig av sina 10 bästa tips om sociala medier-kanaler, försäljning och vikten av att ha roligt.

– De flesta skulle nog förklara mig som en kille med mycket energi som bara ser möjligheter. Och visst är det så. Efter 12 år som entreprenör har jag lärt mig en sak: Gör det du tycker är roligt! Allt jag gör är utifrån glädje. Jag älskar att ta action som ger resultat. Jag vill göra det med kvalitet och kärlek, oavsett projekt och idé.

Filips 5 bästa tips om sociala medier-kanaler och försäljning
Filip är entreprenören med stenkoll på sociala medier-kanaler. Foto: Filip Ljungberg

1. Hitta ditt "varför"

Vi har aldrig blivit tränade att definiera vårt "varför," vår drivkraft. Vi tror att vi blir mer motiverade av allt vi ser runt omkring oss, men den verkliga motivationen sitter inom dig. Du är den som behöver motivera dig själv, genomföra och hålla ut. Ju klarare och tydligare ditt "varför" är, desto enklare blir det att hitta tillbaka när du tappar motivationen. För det händer. Vad är ditt "varför"?

2. Fokusera på det du tycker är roligt

Ibland tänker vi för mycket på vad alla andra gör: "Hen är så bra på att prata", "hen är så bra på att skriva", "hen är så bra på att filma" eller "hen är så bra på att ta bilder". Gör det enkelt för dig och fokusera på det du tycker är ROLIGT. Ta hjälp för det andra som du inte ska lägga tid på. Det viktigaste är att du kommer igång! Vad tycker du är roligast?

3. Vad är du egentligen bra på och tycker är roligt?

Allt handlar om svaret på fråga nummer två. Vad är du egentligen bra på – och vad tycker du är roligt? Anledningen till varför det är så viktigt att ha roligt, är att du ska orka hela vägen. Många stannar, tittar på hur alla andra har det, hur det går för dem och försöker istället kopiera deras sätt att marknadsföra sig. Gör det INTE.

Du är unik som person och ingen kan kopiera ditt uttryck, varken i skrift, video eller tal. Använd det som är unikt med dig, för det är det vi alla människor letar efter. Inte efter ytterligare en copycat.

4. Alla nybörjare i början!

Du har hört det innan, men det är en så stor del av grunden för att lyckas. Vi behöver förstå våra bra och dåliga vanor. Detta är extremt viktigt när vi exempelvis möter motstånd. Glöm inte att vad vi än börjar med, så är vi alla nybörjare i början! Första filmen, blogginlägget eller samtalet.

  • Fokusera på det positiva, vad du är bra på, istället för tvärtom. Ge dig själv beröm! Tänk tillbaka på de gånger du har lyckats. För det har du.
  • Sluta älta och se upp för att se dig själv som ett offer. Det är bara du som kan förändra dig.
  • Var observant på negativa tankar. Testa om du kan ersätta dem med positiva. Exempelvis) "Jag har aldrig klarat det här innan, det kommer inte gå den här gången heller" kan istället låta "Många före mig har klarat det här och jag vet att jag har allt som krävs nu".
  • Öva din uthållighet. Föreställ dig en seglare som justerar rodret lite, lite, lite. Det märks inte ens. Inte då. Men vänta några timmar så får du se, att det lilla hade stor betydelse för att segelbåten skulle nå hamn.
  • Kom ihåg att det är träning det handlar om. Mental träning. Precis som med fysisk träning räcker det inte med ett pass. Ditt mindset behöver också regelbundet motion!

5. Förstå plattformarna – våra sociala medier-kanaler

Facebook

Facebook är platsen du idag behöver betala för att få spridning på ditt material. Fördelen med Facebook är att din reklam kan bli specifikt riktad.

TikTok

TikTok är den absolut BÄSTA plattformen för att få gratis spridning på ditt material. Just nu bör ALLA lägga 100 % fokus på att lägga upp 1-4 videos om dagen.

Linkedin

Linkedin har växt otroligt snabbt och idag är det så mycket mer än bara jobbsökningar – det har blivit mer en social plattform. Den organiska spridningen här är hög och bör prioriteras. Bild + text är väldigt bra att använda.

Instagram

Instagram har gått ner under en viss tid där intresset minskat – men med funktionen Reels, likt TikTok, kan du få den organiska reachen som du letat efter. Betald marknadsföring fungerar väldigt bra, speciellt Story just nu.

Youtube

Youtube, Google fast för videos. Här lägger du upp dina "Hur du löser problem", "Topp 10 tips" och utbildningar.

Twitter

Twitter är fortfarande en bra plattform för snabb kommunikation. För att sprida material och marknadsföring hade jag inte lagt tid här – mer än att ha en kommunikation och reposta från TikTok som exempel.

Pinterest

Pinterest, en bra kombination med SEO och länkning från din webbplats. Har du mycket bilder på produkter och inspiration är detta en mycket bra plats att fokusera på.

Spotify

Spotify, de flesta poddarna läggs idag på Apple, Android och Spotify. De är dock på hugget och satsar mycket på utveckling – så här hade jag lagt mer tid på att marknadsföra mitt material av den formen.

Tips: Program som kan hjälpa dig framåti innehållsproduktionen för dina sociala medier-kanaler:
Canva: En fantastisk tjänst där du kan skapa material till alla dina olika plattformar. Jag själv använder det dagligen och det finns både som gratisversion och pro.
Videoleap: Är det bästa redigeringsverktyget för din telefon. Kostar en summa men är fantastiskt enkelt att använda.

6. Struktur

Struktur är A och O om du ska lyckas med ditt varumärke. Här är några enkla appar/verktyg som du kan använda gratis för att komma igång:

  • Trello: Strukturprogram online.
  • Asana: Strukturprogram online.
  • Later: Posta bilder + filmer på dina sociala medier.
  • Google Drive: Sparar alla dina filer i molnet.
  • Milannote: App för brainstorming och projekt. Jag använder denna för mina photoshoots.
  • Monday: Strukturprogram online (inte kostnadsfritt).
  • Vaam: Skicka videomeddelanden online – perfekt för sälj och presentationer (inte kostnadsfritt).

7. När du väl är igång

  1. Engagemang – gilla det du gör! Du måste vara engagerad och verkligen brinna för det du gör. Kan du säga att du älskar det du gör, är du i mål på denna punkten.
  2. Driv och fokus. Du måste våga vara framåt som person och ta nya kontakter. Fokusera på det mål du arbetar mot och var noggrann. Lämna inget åt slumpen!
  3. Var ekonomisk. Se alltid till att använda dina pengar på ett klokt sätt. Det kostar att lyckas – förmodligen mer än du tror, så var noggrann här.
  4. Ge inte upp! För att lyckas med din sak måste du vara envis! Med tålamod och uthållighet kommer du långt. Är du tillräckligt envis kan du lyckas med allt.
  5. Tänk utanför boxen – var innovativ. Våga fundera och tänka annorlunda. Det gör att du får ett försprång gentemot dina konkurrenter. Ställ dig själv frågan: Hur kan jag göra denna affären ännu bättre för kunden, även om hen redan är nöjd? Tänk större, nytt och våga testa.

8. Sätt en strategi

Att gasa på utan att ha någon form av strategi kan göra att du slösar bort din tid ordentligt. Tro mig, jag har skjutit 1 000 pilar åt olika håll, utan att sätta en verklig strategi. Detta innebär inte att du måste ha en perfekt plan, men du behöver veta vissa grunder för att lägga en plan som är lätt att följa.

Strategi för dina sociala medier-kanaler:

  • Vilka vill du nå ut till?
  • Vad är det för värde du vill ge till dina följare?
  • Mål med dina sociala medier?

9. Planen på ett A4

Ta fram ett A4 papper och gör plats för fyra kolumner, där du besvarar följande frågor.

  • Dina nyckelaktiviteter: Vad behöver du kontinuerligt genomföra för att nå målet?
  • Dina erbjudanden: Vad erbjuder du som gör dig till en attraktiv spelare på marknaden?
  • Din inkomst: Var och hur skapar du era intäkter?
  • Dina utgifter: Var satsar du kapital för att uppnå era mål?

10. Dags att sälja!

När du fått en hel del följare på sociala medier, e-postadresser eller telefonnummer att ringa börjar det roliga. Nämligen att sälja din produkt eller tjänst. Det är många som är rädda för att bli avvisade och få ett nej – men om vi tänker efter så handlar det bara om siffror. Vissa kommer tycka om det, och andra inte, så är det bara. Det viktigaste är att visa passion för det du säljer.

Om du tror på din produkt eller tjänst, att den faktiskt ger värde, är det mer en rekommendation än ett sälj. Ett av mina råd är att alltid ha som vana att ge kunden mer än vad de förväntar sig. Riktigt nöjda kunder ger fler kunder genom rekommendationer, så är vi människor. Vi gillar att dela med oss av tips och bra lösningar. Se till att vara en av dem!

Tips till försäljningen

  • Ge mer värde än vad kunden förväntar sig.
  • Var tydlig med vad du säljer för något.
  • Var glad och alltid dig själv.

Summering av sociala medier-kanaler, mindset – och försäljning

  • Ha ett tydligt "varför".
  • Hitta vad du är bra på.
  • Välj inte alla plattformar – välj den som passar dig bäst.
  • Se till att vara strukturerad.
  • Sätt en strategi som du kan följa.
  • När du ändå gjort allt. Sälj!
  • Ha kul!

Kan du inte få nog av sociala medier-kanaler, inspirerande mindset, entreprenörer och att ha just roligt?

Då har vi samlat ett gäng spännande uppslag att både läsa och lyssna på. Hemligheterna till att hitta kunder i sociala medier? Hur säljer du mer i sociala medier? Hur ser svenskarnas nätvanor ut, egentligen?



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.