Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva

Filips 10 bästa tips om sociala medier-kanaler och försäljning

Josefin Wallin 19 november, 2021 8 minuters läsning
Filips 5 bästa tips om sociala medier-kanaler och försäljning

Entreprenören Filip Ljungberg delar sina 10 bästa tips om hur du ökar din försäljning och får fler kunder genom rätt sociala medier-kanaler, verktyg och mindset.

Filip Ljungberg är entreprenören som föreläser, spelar in poddar, och inte minst, har stenkoll på sociala medier. Till Driva Eget delar han med sig av sina 10 bästa tips om sociala medier-kanaler, försäljning och vikten av att ha roligt.

– De flesta skulle nog förklara mig som en kille med mycket energi som bara ser möjligheter. Och visst är det så. Efter 12 år som entreprenör har jag lärt mig en sak: Gör det du tycker är roligt! Allt jag gör är utifrån glädje. Jag älskar att ta action som ger resultat. Jag vill göra det med kvalitet och kärlek, oavsett projekt och idé.

Filips 5 bästa tips om sociala medier-kanaler och försäljning
Filip är entreprenören med stenkoll på sociala medier-kanaler. Foto: Filip Ljungberg

1. Hitta ditt "varför"

Vi har aldrig blivit tränade att definiera vårt "varför," vår drivkraft. Vi tror att vi blir mer motiverade av allt vi ser runt omkring oss, men den verkliga motivationen sitter inom dig. Du är den som behöver motivera dig själv, genomföra och hålla ut. Ju klarare och tydligare ditt "varför" är, desto enklare blir det att hitta tillbaka när du tappar motivationen. För det händer. Vad är ditt "varför"?

2. Fokusera på det du tycker är roligt

Ibland tänker vi för mycket på vad alla andra gör: "Hen är så bra på att prata", "hen är så bra på att skriva", "hen är så bra på att filma" eller "hen är så bra på att ta bilder". Gör det enkelt för dig och fokusera på det du tycker är ROLIGT. Ta hjälp för det andra som du inte ska lägga tid på. Det viktigaste är att du kommer igång! Vad tycker du är roligast?

3. Vad är du egentligen bra på och tycker är roligt?

Allt handlar om svaret på fråga nummer två. Vad är du egentligen bra på – och vad tycker du är roligt? Anledningen till varför det är så viktigt att ha roligt, är att du ska orka hela vägen. Många stannar, tittar på hur alla andra har det, hur det går för dem och försöker istället kopiera deras sätt att marknadsföra sig. Gör det INTE.

Du är unik som person och ingen kan kopiera ditt uttryck, varken i skrift, video eller tal. Använd det som är unikt med dig, för det är det vi alla människor letar efter. Inte efter ytterligare en copycat.

4. Alla nybörjare i början!

Du har hört det innan, men det är en så stor del av grunden för att lyckas. Vi behöver förstå våra bra och dåliga vanor. Detta är extremt viktigt när vi exempelvis möter motstånd. Glöm inte att vad vi än börjar med, så är vi alla nybörjare i början! Första filmen, blogginlägget eller samtalet.

  • Fokusera på det positiva, vad du är bra på, istället för tvärtom. Ge dig själv beröm! Tänk tillbaka på de gånger du har lyckats. För det har du.
  • Sluta älta och se upp för att se dig själv som ett offer. Det är bara du som kan förändra dig.
  • Var observant på negativa tankar. Testa om du kan ersätta dem med positiva. Exempelvis) "Jag har aldrig klarat det här innan, det kommer inte gå den här gången heller" kan istället låta "Många före mig har klarat det här och jag vet att jag har allt som krävs nu".
  • Öva din uthållighet. Föreställ dig en seglare som justerar rodret lite, lite, lite. Det märks inte ens. Inte då. Men vänta några timmar så får du se, att det lilla hade stor betydelse för att segelbåten skulle nå hamn.
  • Kom ihåg att det är träning det handlar om. Mental träning. Precis som med fysisk träning räcker det inte med ett pass. Ditt mindset behöver också regelbundet motion!

5. Förstå plattformarna – våra sociala medier-kanaler

Facebook

Facebook är platsen du idag behöver betala för att få spridning på ditt material. Fördelen med Facebook är att din reklam kan bli specifikt riktad.

TikTok

TikTok är den absolut BÄSTA plattformen för att få gratis spridning på ditt material. Just nu bör ALLA lägga 100 % fokus på att lägga upp 1-4 videos om dagen.

Linkedin

Linkedin har växt otroligt snabbt och idag är det så mycket mer än bara jobbsökningar – det har blivit mer en social plattform. Den organiska spridningen här är hög och bör prioriteras. Bild + text är väldigt bra att använda.

Instagram

Instagram har gått ner under en viss tid där intresset minskat – men med funktionen Reels, likt TikTok, kan du få den organiska reachen som du letat efter. Betald marknadsföring fungerar väldigt bra, speciellt Story just nu.

Youtube

Youtube, Google fast för videos. Här lägger du upp dina "Hur du löser problem", "Topp 10 tips" och utbildningar.

Twitter

Twitter är fortfarande en bra plattform för snabb kommunikation. För att sprida material och marknadsföring hade jag inte lagt tid här – mer än att ha en kommunikation och reposta från TikTok som exempel.

Pinterest

Pinterest, en bra kombination med SEO och länkning från din webbplats. Har du mycket bilder på produkter och inspiration är detta en mycket bra plats att fokusera på.

Spotify

Spotify, de flesta poddarna läggs idag på Apple, Android och Spotify. De är dock på hugget och satsar mycket på utveckling – så här hade jag lagt mer tid på att marknadsföra mitt material av den formen.

Tips: Program som kan hjälpa dig framåti innehållsproduktionen för dina sociala medier-kanaler:
Canva: En fantastisk tjänst där du kan skapa material till alla dina olika plattformar. Jag själv använder det dagligen och det finns både som gratisversion och pro.
Videoleap: Är det bästa redigeringsverktyget för din telefon. Kostar en summa men är fantastiskt enkelt att använda.

6. Struktur

Struktur är A och O om du ska lyckas med ditt varumärke. Här är några enkla appar/verktyg som du kan använda gratis för att komma igång:

  • Trello: Strukturprogram online.
  • Asana: Strukturprogram online.
  • Later: Posta bilder + filmer på dina sociala medier.
  • Google Drive: Sparar alla dina filer i molnet.
  • Milannote: App för brainstorming och projekt. Jag använder denna för mina photoshoots.
  • Monday: Strukturprogram online (inte kostnadsfritt).
  • Vaam: Skicka videomeddelanden online – perfekt för sälj och presentationer (inte kostnadsfritt).

7. När du väl är igång

  1. Engagemang – gilla det du gör! Du måste vara engagerad och verkligen brinna för det du gör. Kan du säga att du älskar det du gör, är du i mål på denna punkten.
  2. Driv och fokus. Du måste våga vara framåt som person och ta nya kontakter. Fokusera på det mål du arbetar mot och var noggrann. Lämna inget åt slumpen!
  3. Var ekonomisk. Se alltid till att använda dina pengar på ett klokt sätt. Det kostar att lyckas – förmodligen mer än du tror, så var noggrann här.
  4. Ge inte upp! För att lyckas med din sak måste du vara envis! Med tålamod och uthållighet kommer du långt. Är du tillräckligt envis kan du lyckas med allt.
  5. Tänk utanför boxen – var innovativ. Våga fundera och tänka annorlunda. Det gör att du får ett försprång gentemot dina konkurrenter. Ställ dig själv frågan: Hur kan jag göra denna affären ännu bättre för kunden, även om hen redan är nöjd? Tänk större, nytt och våga testa.

8. Sätt en strategi

Att gasa på utan att ha någon form av strategi kan göra att du slösar bort din tid ordentligt. Tro mig, jag har skjutit 1 000 pilar åt olika håll, utan att sätta en verklig strategi. Detta innebär inte att du måste ha en perfekt plan, men du behöver veta vissa grunder för att lägga en plan som är lätt att följa.

Strategi för dina sociala medier-kanaler:

  • Vilka vill du nå ut till?
  • Vad är det för värde du vill ge till dina följare?
  • Mål med dina sociala medier?

9. Planen på ett A4

Ta fram ett A4 papper och gör plats för fyra kolumner, där du besvarar följande frågor.

  • Dina nyckelaktiviteter: Vad behöver du kontinuerligt genomföra för att nå målet?
  • Dina erbjudanden: Vad erbjuder du som gör dig till en attraktiv spelare på marknaden?
  • Din inkomst: Var och hur skapar du era intäkter?
  • Dina utgifter: Var satsar du kapital för att uppnå era mål?

10. Dags att sälja!

När du fått en hel del följare på sociala medier, e-postadresser eller telefonnummer att ringa börjar det roliga. Nämligen att sälja din produkt eller tjänst. Det är många som är rädda för att bli avvisade och få ett nej – men om vi tänker efter så handlar det bara om siffror. Vissa kommer tycka om det, och andra inte, så är det bara. Det viktigaste är att visa passion för det du säljer.

Om du tror på din produkt eller tjänst, att den faktiskt ger värde, är det mer en rekommendation än ett sälj. Ett av mina råd är att alltid ha som vana att ge kunden mer än vad de förväntar sig. Riktigt nöjda kunder ger fler kunder genom rekommendationer, så är vi människor. Vi gillar att dela med oss av tips och bra lösningar. Se till att vara en av dem!

Tips till försäljningen

  • Ge mer värde än vad kunden förväntar sig.
  • Var tydlig med vad du säljer för något.
  • Var glad och alltid dig själv.

Summering av sociala medier-kanaler, mindset – och försäljning

  • Ha ett tydligt "varför".
  • Hitta vad du är bra på.
  • Välj inte alla plattformar – välj den som passar dig bäst.
  • Se till att vara strukturerad.
  • Sätt en strategi som du kan följa.
  • När du ändå gjort allt. Sälj!
  • Ha kul!

Kan du inte få nog av sociala medier-kanaler, inspirerande mindset, entreprenörer och att ha just roligt?

Då har vi samlat ett gäng spännande uppslag att både läsa och lyssna på. Hemligheterna till att hitta kunder i sociala medier? Hur säljer du mer i sociala medier? Hur ser svenskarnas nätvanor ut, egentligen?



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Viktigaste avdragen 2025 – så minskar du skatten i deklarationen

Vilka är avdragen du absolut inte får missa i deklarationen 2025? Finns det några avdragsmöjligheter du inte känner till? Och hur får du deklarationen att gå lätt som en plätt? Det och mycket annat går vi igenom i den här guiden. Enjoy!

Visma Spcs 3 april, 2025 7 minuters läsning
deklarationstips_native

Foto: deklarationstips_native

Det är hög tid att ta tag i deklarationen, och det gäller att göra rätt avdrag för att minska skatten. Deklarationen för företaget kan du fixa med ett superenkelt bokföringsprogram som i princip har allt underlag klart. 

Och du, de smarta programmen hjälper dig också att göra rätt med avdragen. Men först måste du förstås veta vilka avdrag du absolut ska titta lite extra på, och det ska vi såklart hjälpa dig med. Inför deklarationen 2025 behöver du ha koll på tre saker:

  1. Avdragen du inte får missa 2025
  2. Avdragen du kanske inte visste fanns (och avdragen du absolut inte ska göra!)
  3. Hur du skaffar ett program som gör jobbet åt dig

Psst! Spana också in skatteexpertens lista på sina bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här. Dessa bör du absolut läsa för att inte göra något av de vanliga misstagen.

Okidoki, dags att gå igenom dina viktigaste avdrag 2025. Och direkt efter avdragen berättar vi hur just DU kan deklarera smartare och få hjälp med avdragen. Det blir både konkret och lärorikt! 

 Deklarationstider – lös din deklaration smidigt
Andas ut. Skaffa Visma Spcs superenkla bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart! Läs mer här.

Viktigaste avdragen i deklarationen 2025

När du driver företag är det viktigt att hålla koll på vilka utgifter som är avdragsgilla (och spar pengar för dig). Här är några av dina viktigaste avdragen i deklarationen 2025.

Datorer och programvara

Om du har köpt en dator till företaget kan du dra av hela beloppet direkt om värdet är max ett halvt prisbasbelopp (ett prisbasbelopp är 57 300 för räkenskapsår 2024). Annars kan du dra av kostnaden genom regelbundna avskrivningar. För avdrag på programvaror gäller att standardiserade datorprogram är avdragsgilla, medan programvaror som är direkt tillverkade för ditt företag beviljas avdrag över flera år enligt samma princip som för inventarier.

Mobiltelefoner och abonnemang

Kostnader för mobiltelefoner som används i företaget är avdragsgilla oavsett företagsform. Mobiltelefonen räknas som förbrukningsinventarie och kan därför dras av direkt. Det fina är att du kan använda mobilen privat också (än så länge) utan att det blir en skattepliktig förmån. Nice!

Bilresor

Om du driver ett aktiebolag kan du ta ut 25 kr per mil skattefritt för de bilresor du gjort för företagets räkning (med din egen bil). Detta belopp behöver bolaget inte betala några arbetsgivaravgifter på. 

För enskild firma och handelsbolag gäller att du kan göra avdrag med 25 kr per körd mil i verksamheten. Du kan inte ta ut skattefri ersättning från dessa företagsformer, men genom att göra avdrag minskar både skatten och egenavgifterna. Avdragen gäller även om du har lånat en bil.

Varför är dessa avdrag viktiga? Jo, genom att dra av kostnader på rätt sätt kan du minska skatten och därmed öka vinsten i företaget. Och du vet vad det betyder? Japp, mer pengar kvar till allt som är viktigt. 

 Tips! Lös avdragsjobbet och deklarationen smidigt. Välj Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på det smarta deklarationstillvalet (för halva priset) så kan du fixa bokföring, deklaration och årsredovisning i samma program.

Avdragen många företagare missar

Okej, låt oss ta en titt på några avdrag som du kanske inte känner till och som många företagare missar. Vi snackar om friskvårdsbidrag och motion, facklitteratur och kontorsutgifter.

Friskvård och motion

Ditt företag kan erbjuda ett skattefritt friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per år till alla anställda (tänk på att det måste erbjudas till alla). Bidraget kan användas för enklare motion och friskvårdsaktiviteter, till exempel ett gymkort. 

Bonus! Är du anställd i ditt eget AB, kan du erbjuda detta till dig själv. Yeah!

Facklitteratur

Speciallitteratur som du köper för verksamheten och som är nödvändigt för ditt jobb är avdragsgill, oavsett företagsform. Detta gäller inte för litteratur som är avsedd för studiesyfte eller allmänna uppslagsverk. Nyckelordet är facklitteratur.

Kontoret

Om du har en särskild lokal i din bostad avsatt för ditt företag (och har enskild firma), får du göra avdrag för den. Om du inte har en särskilt inrättad del till företaget, kan du fortfarande få avdrag – men inte lika mycket.

Du får ett schablonavdrag för arbetsrum i bostaden under förutsättningen att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar där.

För dig som är anställd i ditt eget aktiebolag kan det vara svårt att få göra avdrag för arbetsrum. Alternativet kan vara att istället ta ut en hyra från bolaget.

Tips! Vill du veta exakt hur mycket du får dra av för lokal i bostaden – beroende på om du har AB eller enskild firma? Det lär vi dig här.

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Avdragen du absolut inte får göra

Går det att dra av vad som helst? Nej du, så kul ska vi inte ha det. Det finns vissa kostnader som inte får dras av, även om du tycker att de hör till företaget. Detta gäller oavsett företagsform. Låt oss gå igenom några av dem:

  1. Böter och andra offentligrättsliga sanktionsavgifter
  2. Svenska allmänna skatter, exempelvis inkomstskatt
  3. Skattetillägg
  4. Förseningsavgifter och kontrollavgifter enligt skatteförfarandelagen
  5. Viten
  6. Kostnadsränta på skattekontot
  7. Felparkeringsavgifter
  8. Mutor
  9. Advokatkostnader och rättegångskostnader som inte syftar till att öka de skattepliktiga inkomsterna eller minska de avdragsgilla kostnaderna
  10. Kostnader för att upprätta deklaration eller att driva skatteprocesser, men bokföringshjälp är avdragsgillt.

Tips! Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Är det svårt att göra rätt avdrag i deklarationen?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Superenkel bokföring - så här smidigt kan det vara om du väljer rätt program.

När det är dags för deklaration har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Så då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror.

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är liksom bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram).

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs bokföringsprogram är komplett från början med bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs bokföringsprogram med fakturering och deklaration här. Psst! Nu får du halva priset på deklarationstillvalet.

Och har du redan ett bokföringsprogram idag är det lätt att byta. Visma Spcs är med dig hela vägen!

Ont om tid? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Ansök senast den 2 maj (då får du anstånd till 16 maj). Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Du måste vara i tid för att få mer tid.



Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.