Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från SEB

Partner

Finansiera företaget med lån eller riskkapital – vad är skillnaden?

SEB 14 november, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 7 minuters läsning
lån eller riskkapital

Låna pengar från banken eller ta in riskkapital från investerare? Vad är skillnaden? Det lär vi dig i den här guiden, och förklarar fördelar och nackdelar med både riskkapital- och lånefinansiering.

Lån eller riskkapital? Beroende på konjunktur, bolagsfas och affärsmodell bör du faktiskt tänka på olika sätt, och just det ska vi gå igenom nu.

I den här guiden tänker vi svara på frågorna:

– Vad är skillnaden mellan lånefinansiering och riskkapital?
– Vilka är fördelarna och nackdelarna med riskkapital?
– Vilka är fördelarna och nackdelarna med lånefinansiering?
– När är lånefinansiering bäst och när är riskkapital bäst?
– Och vad tittar banken på när företaget ansöker om lån?

Det blir med andra ord matnyttigt och konkret. Häng med, så tar vi det från början! Till vår hjälp har vi experterna Alexander Klingensjö (från Corporate Finance Growth på SEB) och Fredrik Josefsson (som är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB).

Vad är skillnaderna mellan att finansiera bolaget med riskkapital respektive skuld/lån?

Att finansiera ett bolag med riskkapital eller att finansiera det med skuld/lån är två olika tillvägagångssätt med olika fördelar och nackdelar.

  • Lånefinansiering innebär att bolaget tar lån från banker, finansiella institutioner eller andra långivare. Det kan vara i form av banklån, kreditlinjer eller andra typer av skuldförbindelser. Bolaget måste betala tillbaka lånet enligt överenskomna villkor, inklusive ränta, oavsett bolagets framgång eller misslyckande.
  • Riskkapital innebär att bolaget ger bort ägarandelar, oftast i form av aktier, i utbyte mot kapital och innebär ingen återbetalningsskyldighet. Däremot medför det en delning av kontroll och potentiell värdeökning samt framtida utdelningar med de nya investerarna. Man delar alltså bolagets framgång genom att äga en del av det och förväntar sig en avkastning i form av ökat värde och utdelningar på sina ägarandelar. Riskkapital är ofta ett alternativ för bolag i tillväxtfas som kanske inte ännu kvalificerar sig för lånefinansiering.

– Valet mellan riskkapital och lånefinansiering beror på bolagets nuvarande position och mål, risktolerans, och den ekonomiska situationen. Vissa bolag kan också välja en kombination av båda finansieringsmetoderna beroende på deras behov och strategi, berättar Alexander Klingensjö.

Vilka fördelar och nackdelar finns med riskkapital?

Med riskkapital tillhandahåller investerare kapital i utbyte mot ägarandelar i bolaget. Investerare delar med andra ord risken med bolaget och tar inte ut ränta för detta. De tar dock en andel av bolagets vinster genom framtida utdelningar, och kan ha andra ekonomiska krav.

Bolaget är inte skyldigt att återbetala riskkapital om det inte går bra, men investerarna förlorar sina investeringar om bolaget misslyckas. De kan också ge råd och stöd, men de har vanligtvis inte direkt inflytande över bolagets dagliga verksamhet.

Riskkapital belastar heller inte bolagets balansräkning med skulder som måste återbetalas.

Å andra sidan så, genom att ta in riskkapital, ger man bort ägarandelar och förlorar därmed en del av kontrollen över bolaget samt att man måste ta hänsyn till investerarnas strategiska åsikter och intressen. Det kan även finnas högt ställda förväntningar på avkastning på sin investering genom värdeökning och utdelningar, vilket kan sätta press på bolaget att växa snabbt för att öka värdet på bolaget.

– När det kommer till riskkapital förväntar sig i normalfallet investerare även en framtida möjlighet att realisera sina investeringar, antingen genom att sälja sina aktier till en högre värdering (till exempel vid en börsintroduktion) eller genom en försäljning av bolaget, berättar Alexander.

Genom investerare kan företaget också få in kompetens och nätverk, vilket i många fall är lika viktigt som kapital. Dessutom kan och vill investerare ofta vara med och stödja bolaget på längre sikt, vilket kan vara fördelaktigt om bolaget behöver ytterligare kapital för att ta nästa steg i sin utveckling.

Vilka fördelar och nackdelar finns med lånefinansiering?

Några fördelar med lånefinansiering är att bolagets ägare behåller fullständig kontroll över bolaget, eftersom lånefinansiering i regel inte innebär något ägande i bolaget. Befintliga ägares andelar är således oförändrade.

Därutöver innebär lånefinansiering vanligtvis ett fast återbetalningsschema, vilket ger förutsägbarhet för bolagets ekonomiska planering. Lånefinansiering kan till exempel användas för att finansiera expansionsprojekt, öka produktionen, köpa ny utrustning eller öppna nya filialer, vilket underlättar tillväxtmöjligheterna.

Nackdelarna är att det finns ett återbetalningskrav. Återbetalningskravet är bindande oavsett bolagets ekonomiska prestation, vilket kan vara en ekonomisk börda om bolaget inte genererar tillräckliga intäkter. Lånefinansiering innebär även
att bolaget måste betala ränta på det lånade beloppet.

– Om räntesatserna är höga eller om räntorna stiger, kan det öka bolagets kostnader och minska lönsamheten. Om bolaget är för högt skuldsatt, kan det även begränsa dess möjlighet att ta på sig nya projekt eller expandera eftersom det redan har åtagit sig att betala tillbaka befintliga skulder, berättar Alexander.

När passar riskkapital respektive lånefinansiering bra?

Riskkapital passar bra när det finns en hög tillväxtpotential, till exempel genom en disruptiv affärsidé, innovativ teknologi eller en stark differentieringsfaktor som kan leda till snabb och betydande eller bibehållen tillväxt. Detta innebär en möjlighet för bolag som är i behov av finansiering att kunna skala upp sin verksamhet.

Rent praktiskt kan dessa situationer till exempel bestå av möjligheter att expandera in på nya marknader, lansera nya produkter eller förvärva konkurrenter. Det kan också vara så att bolaget, utöver kapital, söker viss rådgivning, branschkontakter och/eller erfarenhet från investerare som kan hjälpa bolaget att växa och utvecklas.

Lånefinansiering passar ofta bättre när bolaget har en stabil intäktsström och kan förutsäga sina framtida kassaflöden för att säkerställa att det kan göra regelbundna återbetalningar på skulden. Alternativt att det finns tillgångar som kan användas som säkerhet för lån, såsom fastigheter, maskiner eller inventarier.

Lånefinansiering är till exempel lämpligt om bolaget vill förvärva en annan verksamhet och behöver finansiering för att göra förvärvet och förväntar sig att de framtida intäkterna kommer att täcka kostnaden för lånet.

Andra situationer där lånefinansiering kan vara lämpligt är när bolaget behöver finansiering för att uppgradera eller köpa ny utrustning och teknologi för att öka effektiviteten och konkurrenskraften, eller för att finansiera lagerköp för att hantera ökad efterfrågan på förbrukningsvaror under säsongsvariationer.

– Det är viktigt att nämna att många bolag väljer en kombination av båda finansieringsmetoderna, beroende på deras specifika behov och strategi. Denna blandning kan skapa en balans mellan extern investering och bibehållen kontroll över bolaget, berättar Alexander.

Innan man väljer väg är det viktigt att överväga noggrant vilken finansieringsstrategi som bäst passar bolagets unika situation och mål.

Om mitt företag ska ansöka om lånefinansiering hos banken – vad tittar banken på och hur förbereder jag mig bäst?

Framförallt är det fyra saker du bör förbereda inför låneansökan och mötet med banken.

1. Räkna, resonera och prognosticera
Det finns en rad prognoser som banken vill se när de tittar på en låneansökan. Dessa är till exempel kassaflöden, balansräkning, orderingång och tillväxt.

– Mitt tips är att ta höjd för olika händelseutvecklingar och visa upp både en konservativ och en realistisk prognos, säger Fredrik.

2. Visa på kostnadskontroll
Banken vill gärna se att det finns flexibilitet och att bolaget har möjlighet att snabbt skala ned vid behov. Det är bra att presentera olika scenarier.

– Vad händer till exempel med bolagets marginaler om en leverantör höjer sina priser och vilka alternativa lösningar har bolaget då? Kan man till exempel outsourca vissa tjänster om det behövs och därmed sänka bolagets fasta kostnader så är det bra att lyfta, tipsar Fredrik.

3. Minska finansieringsbehovet och bankens risk
Man kan minska både sina finansieringsbehov och bankens risk genom olika metoder för att göra det lättare att få finansieringen i hamn. Exempelvis kan man minska bolagets finansieringsbehov genom att försöka sänka sina kostnader eller öka användningen av förskottsbetalningar inom verksamheten.

– Om man har en affär som har koppling till export kan man minska bankens risk genom att ta in en aktör som Exportkreditnämnden, EKN. Eftersom EKN kan dela risk med banken så gör deras medverkan det lättare för banken att säga ja, tipsar Fredrik.

Ett samarbete med EKN är också ett tecken på att företaget tänker till och har kontroll på situationen.

4. Låt företagsrådgivaren vara rådgivare
– Vi uppmuntrar till dialog med bankens företagsrådgivare för vi ska förstå alla mjuka värden som finns i bolaget och det kan göra skillnad. Bankens rådgivning innebär en fördjupad kontakt som ger företaget värdefulla insikter om banken och vice versa, avslutar Fredrik.

Om SEB
Oavsett om du är frilansare, gigare eller konsult – hos SEB får du smarta digitala tjänster som är anpassade till en ny tid. En tid där allt fler, precis som du, vill driva eget på sina villkor. Läs mer om SEB:s erbjudande till dig som driver företag här.

I SEB:s entreprenörstrappan ryms olika samarbeten som stöttar entreprenörskap. Här hittar du intressanta partners, stärkande nätverk och bra stöd för dig och ditt företag.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.