Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Från miljonskulder till miljonen - Albin vände katastrof till triumf: "Jag har aldrig pratat öppet o

Josefin Wallin 2 mars, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 14 minuters läsning
Från miljonskulder till miljonen - Albin vände katastrof till triumf: "Jag har aldrig pratat öppet om det här förut"

19 år, succén i ett garage, första miljonen, flerfaldigt prisbelönad – till att entreprenören Albin Sandell var barskrapad med privat miljonskuld till bank och familj. Här är berättelsen om en leverans som skapade en katastrof – och om hur man lyckas vända det omöjliga till framgång.

"Jag har aldrig pratat öppet om det här förut"

När Albin Sandell var liten fick han lära sig att om han ville ha någonting, så fick han köpa det själv. Idag är det en lärdom han är glad över att ha fått väldigt tidigt. “Du har alltid så mycket för dig och säger saker jag aldrig tror kommer ske – men ändå visar du mig fel varenda gång” fick han höra av sina morföräldrar. Kanske visste de inte hur rätt de faktiskt skulle få?

Albin Sandell har gjort en resa som få andra kanske klarat? Med företaget Swejoy gjorde Albin stor succé innan han kastades in i en konkurs, stora skulder och platt fall. Men vad gör man när man hamnat på botten med ett berg av skulder? Ger upp? Inte om du är Albin Sandell. Nu gör han åter succé med företaget ComFoo – starkare än någonsin. Det här är berättelsen om hur du vänder motgång till framgång och kommer ut ännu starkare på andra sidan.

Valet att driva eget var självklart! Älskar att gå "all in", göra det ”omöjliga” och lära mig nya saker. Så länge jag kan minnas har jag alltid varit intresserad av att lära mig mer – samt alltid ansett att problem är till för att lösas. 

Albin Sandell

Allt börjar i garaget...

Företagsmässigt började allting med att Albin blev vegetarian. Därmed ville hans mamma att han skulle hjälpa till att laga mat åt familjen några gånger i veckan. Som den entreprenör han är började han fundera på hur han kunde lösa det här på ett bättre sätt? Kunde det gå enklare? Han fann då Soylent & Joylent som han testade, en måltidsersättning. Var kanske detta lösningen? Albin bokade ett möte med VD:n på företaget som hade sitt säte i Nederländerna, flög ner och på trettio minuter hade han ensamrätt att sälja produkterna i hela norden. Därefter åkte han hem och slängde fram avtalet på köksbordet "här ska byggas företag!". Familjen som varit totalt ovetande gick i taket. Var han inte riktigt klok?!

– Så jag gjorde det som alla andra 19-åringar hade gjort när ens föräldrar går emot – och sade direkt upp mig från min heltidstjänst och gick all in! Jag hade verkligen ingen som helst koll ska tilläggas. Jag hade heller ingen hjälp utan fick googla och söka mig fram helt på egen hand, berättar Albin.

Garaget hemma byggdes snabbt om till ett e-handelslager och försäljningen av produkterna sattes igång. Efter fem månader hade den första miljonen nåtts – och framtiden såg verkligen ljus ut för det nystartade företaget. Han blev vald som Årets Nytänkare 2018 av Sparbanken Syd, vann Årets Stjärnföretagare 2018 i södra Sverige och fick en inbjudan att träffa Prins Daniel på "Prins Daniels Entreprenörsdag".

Läs:10 saker framgångsrika människor gör annorlunda än alla andra

Början på slutet

Huvudleverantören, som han inlett ett samarbete med i Nederländerna, och Albin beslöt sig nu för att ta fram en färdig drink tillsammans, baserad på produkterna. Ultimatumet var att Albin skulle få sitt bolag Swejoy (som sålde produkterna i Sverige) på sin halva av drinkarna. Huvudleverantören ville däremot helst ha hela ägandet på den här nya produkten. De skickade över ett kontrakt och Albin flög ner till Nederländerna.

Här var ett nytt kontrakt förberett och han läste igenom detta noggrant. Däremot missade han oturligt nog den viktigaste delen. För när produkterna kom så var det helt i det nederländska bolagets namn. Butiker Albin haft en överenskommelse med ville inte plocka in en produkt där Swejoy saknades. Vilket innebar att 80 % av det som redan var sålt av den här produktionen drogs tillbaka. Huvudleverantören gav Albin, vad han själv ansåg, ett skambud på Swejoy. När de insåg att han nu inte kunde betala sin del av kostnaderna för produktionen. Vilket han tackade nej till.

"Jag har aldrig pratat öppet om det här förrän nu"

– För att försöka rädda bolaget gjorde jag allt. Under några månader sålde jag verkligen allt jag ägde förutom min dator, säng och soffa. Även tillgångar såsom aktier och fonder. Jag tog också stora företagslån som jag gick i borgen för och även privata lån, samt lån från familjemedlemmar. Jag har aldrig pratat öppet om det här förrän nu, säger Albin till Driva Eget. Det här ledde till att jag hade två val. Ge Swejoy till det Nederländska bolaget eller konkurs. Jag vill också poängtera att inga kunder drabbades av konkursen. Alla som beställt fick sina produkter men huvudleverantören och jag själv fick ta resten.

Han vill också understryka att det inte idag finns något otalt med den här leverantören. Ledningen där är förändrad och båda två har lärt sig av sina misstag.

Från miljonskulder till miljonen - Albin vände katastrof till triumf:

Barskrapad och hisnande skuldsatt

Efter konkursen befinner sig Albin i ett tufft ekonomiskt läge. Han har nu sålt allt han äger, och gjort allt för att gå helskinnad ur konkursen. Ändå så har han fortfarande över 1.2 miljoner i privata skulder. Totalt barskrapad, bor i en hyreslägenhet och har bara en soffa, säng och dator kvar. När han startade upp i sina föräldrars garage var det en sak han drevs av, att få skapa sin egen produkt från grunden. En sak var säker och det var att det definitivt inte var läge att ge upp. Hur skulle han ta sig vidare?

– Jag har aldrig tackat nej till en utmaning och att ge upp finns verkligen inte i mitt ordförråd. Utan det var helt ärligt en självklarhet att jag "ta mig fan" skulle bygga upp ett nytt varumärke och visa vad jag går för. Sen är det också väldigt passande att jag verkligen älskar det jag gör – och hela idén bakom framtidsmat och kompletta måltider. 

– Samt jag hade redan förlorat allt, hur mycket värre kan det bli? 

Albin Sandell "Kalla det ett mirakel"

– Kalla det ett mirakel. För jag blir nu kontaktad av Anders Cederberg, som är en av våra investerare idag. Han visste att min största dröm var att skapa min egna produkt från grunden. Han tog också kontakt med två kompanjoner med grym kompetens, Anders Albäck och Bengt Åkesson. Det var nu vi började planera för hur allt skulle gå till väga. 

Detta slutade med att de tillsammans startade bolaget ComFoo, med god stöttning av Almi. Albin hade nu fått förtroendet att utveckla sin helt egna produkt. En sak till var att han äntligen också skulle få en fast lön, något han inte haft på över 3,5 år. Denna möjlighet är han än idag otroligt tacksam för.

– Detta hade i all ärlighet mest troligen aldrig hänt om det inte var för Driva Eget och er tävling “Stjärnföretagaren”. Det var faktiskt där jag träffade Anders Cederberg, han som kom på andra plats när jag vann. Det var han som tog mig till sidan och frågade mig vad jag egentligen ville göra. För han såg att mina visioner var mycket större än det som Swejoy var då. Så vi bokade ett möte som öppnade mina ögon. När det väl var tid att börja om var han den första som blev kontaktad.

Albin Sandell
Albin Sandell och Gustaf Oscarson, vd Driva Eget

ComFoo ser dagens ljus

De lät produktutvecklingen ta tid. Det kändes väldigt viktigt att få fram den rätta produkten men också hitta en produktion som kunde förverkliga receptet.

– Men det var inte det lättaste att slå in på marknaden som ett helt nytt varumärke jämfört med att vara en återförsäljare som redan hade allt. Men vi körde på och testade oss fram.

Måltidsersättningen som Comfoo skapat togs emot bra på marknaden. December 2020 började försäljningen försiktigt för att testa plattformen och i januari 2021 satsade man allt. Var Albin närmare sin vision om att få skapa en egen produkt med den kvalitén han ville?

– Huvudanledningen skulle jag säga var att jag verkligen ville skapa en produkt som marknaden förtjänade. Helt utan begränsningar och enbart det bästa utav det bästa. Visst produkten blev mycket dyrare än våra konkurrenter, men där fanns en marknad för det och idag anses ComFoo enligt marknaden vara den bästa i både smak och kvalitet.

En dag kom det det en orimlig mängd beställningar, tydligen visade det sig att "Konrad" från Youtube-kanalen "Emma och Konrad" hade filmat en 30 dagars dokumentär där han levde enbart på ComFoo i 30 dagar. Detta gav deras försäljning en rejäl skjuts och de får fortfarande kunder från den filmen än idag.

Krig, utmaningar och tomma hyllor

Morgonen 25 februari 2022 är det många som minns. Det var den dagen som Ryssland valde att invadera Ukraina. Som en effekt av detta ökade försäljningen fyrfaldigt för bolaget. De kunde se hur sökningar som "prepping" och "beredskap" nådde rekordhöga nivåer. Det här är ju i regel en positiv situation sett till bolagets försäljning, men det var också nu man på riktigt uppmärksammade utmaningar i den egna leveranskedjan.

– Detta var dock bara början och bristerna i leveranskedjan blev tydligare och tydligare. De 10 första dagarna i mars månad slog vi försäljningen i januari, som vanligtvis är årets bästa månad. Vart vi än letade så var råvarorna vi behövde slut. I slutet av mars var alla hyllor tomma på ComFoo och inga råvaror syntes till. Det tog oss 14 veckor innan påfyllningen kom – men då hade vi redan förlorat en stor del av det moment som byggdes upp i mars.

Läs också:Så blir du ekonomiskt oberoende (få miljonärernas hemligheter här)

Rädda tillverkningen – men hur?

Kombinationen av att priset på deras råvaror ökat i snitt med 80%, förskottsbetalningar på flera månader och drastiskt längre tillverkningstider så var det omöjligt att bygga upp ett komplett lager. Att byta ut råvarorna skulle kunnat ha varit en lösning för att rädda tillverkningen. Men de noga utvalda råvarorna är en av bolagets starkaste värdegrund och därför togs ett beslut på att inga råvaror skulle bytas ut. Men vad kunde man göra?

Istället försökte de lägga fokus på att öka en snittorder, på så sätt blir frakten för bolaget procentuellt lägre. De fick också sänka marknadsföringen och omförhandla avtal med bland annat banker och Klarna samt implementera Swish på sajten. De sade upp alla avtal med externa samarbetspartners, något som var den absolut största skillnaden. Det innebar att Albin fick göra mycket själv och jobbade långa dagar veckans alla dagar. Året slutade trots allt med en omsättningsökning på 33 %. Vilket är väldigt goda siffror med tanke på att försäljningen låg nere i hela 14 veckor på grund av lagerbristen. Som det ser ut just nu så fortsätter bolaget på samma framgångsrika spår och beräknar en tillväxt på 100-150 % under 2023.

Det sista på skuldberget "en känsla omöjlig att beskriva"

Från succé vidare till krasch – och att sedan hitta kraften att arbeta sig tillbaka. Albins berättelse är verkligen en inspirerande resa att följa. Med en miljon sålda måltider har också Albin precis betalat tillbaka det sista på det ofantliga skuldberg han drog på sig efter Swejoy. "En känsla som är omöjlig att förklara" kommenterar han.

– Det viktigaste som jag lärt mig av kraschen och mitt stora skuldberg är att faktiskt ta betalt och säkra sig själv. Jag satsade verkligen allt i Swejoy och tog mer eller mindre aldrig ut några pengar. Om vi snittar lönen sedan jag startade hade vi inte landat över 3000 kronor/månad. Jag var rädd att om jag skulle sluta satsa allt på marknadsföring och höja priserna skulle kunderna lämna mig. Något som bevisades i slutet att de faktiskt inte gjorde. Då höjde jag rejält för att försöka rädda bolaget – men det var alldeles för sent. Dock blev inte en enda kund drabbad i slutet. Ingens pengar blev brända förutom mina egna och min huvudleverantör. Jag gjorde så klart ett stort misstag och som jag brukar säga, “skit händer” men du får aldrig en motgång så stor att du inte klarar av den. 

Jag är även en person som alltid gått sin egna väg, kan till och med säga att när jag fått två vägval har jag alltid tagit fram en spade och byggt en tredje.

Albin Sandell till Driva Eget

Drivkraften bakom prestationen

Själv beskriver sig Albin Sandell som en person vars mål är snudd på orimliga. Ändå har han lyckats med att uppfylla de mål som verkligen är viktiga för honom. Någonting han menar att han har sin egen envishet att tacka.

– Valet för mig att driva eget var självklart, älskar att gå "all in", göra det ”omöjliga” och lära mig nya saker. Så länge jag kan minnas har jag alltid varit intresserad av att lära mig mer, samt alltid ansett att problem är till för att lösas. 

"Varför det?"

– Frågan ”varför det?” har varit tusentals gånger ställd under min livstid. Jag blir liksom aldrig nöjd utan vill alltid lära mig ännu mer. Det finns inget roligare än att anta nya utmaningar och gå in helt blind och sedan lära sig allt. Att vara ”ledig” och slappa har heller aldrig varit min starka sida.

Hur man startar om och kommer igen

– Jag skulle säga att det som driver mig mest av allt är att jag aldrig kände mig klar. Jag uppnådde aldrig att skapa min helt egna version. För det var egentligen huvudmålet med Swejoy. Att bli så pass stor att jag kunde ta fram mina helt egna produkter och bestämma allt själv in i minsta detalj.

Efter att ha jobbat och själv sett hur mycket fusk det sker i dagens företag när det kommer till kvalitet och ärlighet så kände Albin att det verkligen fanns något som saknades. Så när Swejoy gick i konkurs såg han chansen att börja om från början. Fast denna gång ta fram helt egna produkter där närproducerat, kvalitet och smak aldrig skulle fuskas med.

Inte hållbart i längden – men jag älskar varje dag

– Jag jobbar verkligen med allt. Jag har sedan början på förra året tagit bort alla konsulter och byråer från bolaget för att ta tag i allting själv. Detta har fått mig att jobba extremt mycket, inte sällan 90 timmar per vecka. Det har besparat bolaget enorma summor pengar och till och med gjorde oss vinstdrivande förra året (2:a försäljningsåret där vi även hade 14 veckors utan en enda produkt i lagret!) även om jag tar ut full lön varje månad. Detta är självklart inte hållbart i längden men jag älskar varje dag. När jag lägger mig kan jag somna utan minsta stress, ångest eller oro då jag vet att jag presterat till mitt yttersta.

"Jag kan lätt säga att jag förlorat 95% av alla längs vägen"

Den här resan har förstås kommit att påverka Albin, konstigt vore väl annars? Från att ha flugit ner till Nederländerna och startat upp Swejoy i föräldrarnas garage, gått i konkurs, varit hårt skuldsatt – till att sälja en miljon måltider.

– Oj, det kan jag absolut säga! Den har verkligen ristat in i sten och visat mig att ingenting är omöjligt. Allting går att uppnå med rätt inställning och kämpaglöd. Jag är dock fortfarande samma glada Albin som jag var när jag började och gick i skolan. Men jag har verkligen sett livet från många vinklar på en väldigt kort tid och är sjukt stolt över att jag tog mig igenom det. Resan har även visat mig vem mina riktiga vänner är, jag kan lätt säga att jag förlorat 95 % av alla längs vägen. Men de jag har med mig idag har alltid stått vid min sida och stöttat mig dag som natt. Genom allt från svåra "hjärtekross" till konkursen så har de alltid funnits där.

Albin Sandells tips till andra företagare

1. Våga ta betalt för det du gör.

Klart du ska ha betalt! Detta är extremt viktigt för att du ska lyckas, värdesätt din tid och våga stå för det du gör.

2. När du skapar företag, börja med att sälja!

Tro mig, företagslivet blir mycket enklare när företaget börjar sälja och pengarna börjar komma in. Skippa dyra loggor, skippa dyra reklamfilmer – och speciellt dyra hemsidor till att börja med. “Lev snålt” och fokusera istället på att sälja. Är idéen bra och ni lyckas sälja – kommer allt annat lösa sig. Jag har sett många nya företag som lagt flertal månader (eller år) för att få allting perfekt för att sedan inse att de har blåst hela sin budget innan produkten ens nått lagret. Börja smått och skala sedan upp därefter, skulle idén inte funka är det bara att köra igång med nästa! 

3. Älska det du gör!

Du kommer jobba med ditt företag dag som natt om du ska lyckas. Så antingen hittar du något du älskar att göra – eller hittar du ett sätt att älska det du gör. Självklart kommer det finnas saker du inte älskar att göra, typ som att bli tvingad till att laga mat åt familjen? Fokusera på det du älskar och hitta sedan smarta lösningar på det du inte älskar. 

Finns där ingen lösning? Skapa den! 



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.