Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tillväxt

Från Vällingby till miljardbolag

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 2 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning

Foto: Thomas Ek och brorsan Peter skapade framgångssagan OBH Nordica ihop. FOTO RICHARD FRANZÉN

97 procents varumärkeskännedom och omsättning i miljardklassen. Möt OBH Nordicas grundare Thomas Ek, som generöst delar med sig av framgångsfaktorerna bakom supersuccén. Men allt har inte varit en dans på rosor…

Thomas Ek växte upp i Stockholmsförorten Vällingby på 60- och 70-talen under ganska enkla förhållanden. Familjen bodde i lägenhet och inte förrän han började i gymnasiet lärde han känna människor som bodde i radhus eller villa. Målmedvetenhet och med ett rejält driv redan från början är tydligt i hans och äldre brodern Peters fall.

LÄS OCKSÅ: TIO STEG TILL DITT DRÖMFÖRETAG

– Min bror och jag hamnade i branschen med hushållsprodukter eftersom vår mamma jobbade som demonstratris på stora varuhus av just dylika produkter. Mamma fixade extrajobb åt mig på varhuset B&W vid Bromma flygplats. Jag sålde brödrostar, stekpannor och hårtorkar på lördagar, söndagar och lov under sex år. Så jag är nog en av få som sålt just brödrostar i mer än 40 år och kommit undan med det, det gör mig lite unik, säger Thomas med ett skratt.

Valde bort halva
årsomsättningen

Thomas och hans bror Peter började sin resa inom hushållselektriska- och hårvårdsprodukter tidigt. Genom sin mammas kontakter med importföretaget blev de anställda där redan på 70-talet och 1986 tog de över ägandet.

– Vi jobbade med agenturerna till Tefal Rowenta, och våra egna bolag Carmen och Nordica. Men 1993 gjorde vi ett lappkast. Vi blev tillfrågade av Tefal Rowenta om hälftenägande, vi sa nej efter tre dagars betänketid, och på det sättet tog vi bort halva årsomsättningen. Lite vansinnigt att gå ner från 120 miljoners omsättning till 60 på ett bräde. I efterhand är det lätt att säga att det var strategiskt eftersom det slutade bra. Men att säga nej var förstås förknippat med mycket ångest, säger Thomas.

Man måste ibland välja bort, då skapas en fokusering. Gör mera rätt, gör mer av det som är viktigt.

Han och Peter kontaktade ett danskt varumärke som hette OBH och behöll ett av sina egna varumärken Nordica och slog ihop de här logotyperna. 2003 såldes den första OBH Nordica-märkta produkten. Och då började resan mot succé.

– Om jag ska dela med mig av en lärdom så är det att man ibland måste våga välja bort, då skapas en fokusering. Göra mera rätt, göra mer av det som är viktigt. Nu tvingades vi fokusera på ett varumärke istället för fyra. OBH Nordica var ett konstigt varumärke och logotypen tämligen ful, vi hade ingen lätt uppgift framför oss…

Gjorde TV-reklamen själv

Det är ju framför allt genom sina marknadsföringskampanjer som OBH Nordica blev kända. Pay offen Designing good life känner alla till. Men hur kom bröderna Ek på alla dessa kampanjer? Thomas menar att det gav sig naturligt.

– Det gav sig naturligt. Vi hade 20 år bakom oss, vi kände till alla led. Alla inköpschefer trodde på oss. Men jag visste också att om vi inte lyckas så är vi körda, då kommer alla att jobba med Philips, Bosch och Braun som funnits i 80 år. Så med kniven på strupen så hittade jag ingen annan väg än att gå direkt på tv.

Thomas Ek och brodern Peter lyckades med det som alla andra sa var omöjligt. FOTO RICHARD FRANTZÉN

För 16 år sedan var TV det enda medium som var tillräckligt snabbt. Bröderna skippade reklambyrå och mediabyrå, i stället åkte Thomas själv direkt till TV4:s högsta chef på intäktssidan och berättade läget.

– Vi har inte så mycket pengar idag, men vi kan vår bransch och vi kommer ta marknaden med storm. Ni får hjälpa oss i början, och gör ni det kommer vi att bli er lojalaste kund någonsin. Så uttryckte jag mig och sedan skapade vi utifrån produkterna en enkel strategi: Visa produkterna, förklara hur de fungerar och varför man ska köpa dem. Vi krånglade inte till det.

Lyckades med det ”omöjliga”

Det var inte tal om att göra imageskapande reklam som betalar sig om fem år. På fem år hade OBH Nordica varit utraderat. I stället blev det väldigt mycket hands on, produkten var hjälten i filmerna och man gjorde 60 filmer på sju år. Hela tiden tillfördes nya intressanta produkter. Så under de här åren växte omsättningen från 60 miljoner till nära en miljard. Men det mest anmärkningsvärda var kanske ändå att varumärkeskännedomen gick från 0 till 97 procent på så kort tid.

– Många som är mer välutbildade än jag, och det är de flesta eftersom jag är självlärd, av dem får jag höra att den resan är teoretiskt omöjlig. Då är det lite svårt att släppa på ödmjukheten och säga jo, bara man vet hur man ska göra, så funkar det, säger Thomas finurligt.

Men naturligtvis handlar det om en kombination av tur, tajming och hårt arbete. Ibland är tajmingen rätt. Branschen saknade en aktiv leverantör som hade Sverige och Norden i fokus, och inte hela världen. OBH Nordica lyssnade på sina kunder, och lyckades.

– Multinationella företag lyssnar på Tyskland, England och Frankrike, sedan får resten av marknaden och världen ta det som det blir. Vi gjorde tvärtom, det var vår enskilt viktigaste framgångsfaktor. Om släppte en smörgåsgrill så var den anpassad efter storleken på formbrödet här hemma.

Röda färgen bröt igenom

Då hade man ungefär 480 artiklar i sortimentet och den främsta serien var Chili, den röda. Alla andra gjorde svart, vitt och rostfritt. Men efter att ha hittat en jakttermos i Tyskland i den där röda färgen så kände bröderna att de ville ha den i sitt sortiment.

De testade. Men inga djuplodande analyser här inte. De beställde 24 ex av en kaffebryggare i rött, ställde den på Åhléns city i Stockholm över helgen och såldes exemplaren, ja då körde de bara.

Vågar man inte sälja en pizzagrill som tar upp halva köket och kostar 900 kronor?

– Vi var inte rädda för att misslyckas, här ligger en del av framgången. Vågar man inte sälja en pizzagrill som tar upp halva köket och kostar 900 kronor? Den blev för övrigt aldrig någon succé, men hade vi inte testat den hade vi förmodligen heller aldrig sålt 700 000 popcornmaskiner. Det hänger ihop! säger Thomas och fortsätter:

– Vi drev OBH Nordica i sju år, fram till 2010. Det var en fantastisk resa, det var välgörande och gav massa energi. Vi drev upp bolaget till en omsättning på 950 miljoner och payoffen Designing good life låg i var mans mun. Varför sälja något som går så bra? Men vi ville göra vår exit i en ålder där vi fortfarande kunde vara aktiva om vi ville, men samtidigt kunna unna sig ett lugnare liv och slippa klättra runt på fabriker i Kina och Hongkong, stå på mässor etcetera. Vi ville skapa valfrihet och trygga ekonomin efter 31 år i branschen för mig, och 35 år i min brors fall.

Bröderna Ek 1964. Och några år senare.

Cancern slog till direkt

OBH
Nordica såldes till Triton partners. Det tog 11–12 månader att få affären i
hamn, många ville vara med och buda. OBH Nordica var ett attraktivt varumärke.
Fredagen den andra juli 2010 var det äntligen påskrivet och klart.

Dagen därpå fick Thomas bror Peter ett cancerbesked, han hade bara kort tid kvar att leva. Peter hade drabbats av cancer i bukspottskörteln med metastaser i levern. En dödsdom samma dag som det nya, friare livet skulle börja. Det var en hård smäll som inte lämnade någon oberörd.

– Peter gick bort på åtta veckor, vi förstod ingenting, det var absurt. Tajmingen i Peters fall var brutal, han fick aldrig vara med och njuta av de frukter vi skördat.

Händelsen har påverkat Thomas liv mycket. Han värderar sin tid på ett helt annat sätt nu. Peter blev bara 59 år.

– Jag brukar säga att den där kylskåpsmagneten ni har där det står Carpe diem, den kan ni slänga. Det gäller att göra det på riktigt och leva sitt liv fullt ut medan ni kan. Jag värdesätter mitt liv mycket högre nu. Jag vill känna mig nöjd men mitt liv.

Nyckeln: snabba beslut

Framgången med OBH Nordica menar Thomas handlar mycket om att de var bröder; de sparade mycket tid på att de aldrig hade några långa processer, det var korta beslutsvägar och mycket: vi kör! Många av konkurrenterna hade långa processer.

– Det gäller att vara snabb med både gas och broms. Stora företag lägger treårsplaner, jag tror inte på den modellen. Lägg tid och pengar på det som kan lyckas, där var vi duktiga. Dessutom hade vi väldigt lojala medarbetare, vi trodde på dem och de på oss. Vi skapade en tillåtande miljö.

Lyssna på hela samtalet här.

Hur har du utvecklats som chef och person under de här åren?

– Det har skett stegvis. Jag känner mig trygg och vågar göra fel numera. Det är en ständig process. Det handlar om retorik, hur man utrycker sig och om man bottnar i det man säger. Jag var mer räddhågsen som ung, men att göra ett misstag innebär inte katastrof.

Thomas säger att han dessutom blivit mindre kontrollerande i sitt ledarskap.

– Jag hade en tendens att peta i detaljer, jag ville väl. Jag hjälpte alla, tänkte jag, när jag la mig i. Men insikten blev ju att jag lite grand kvävde mina medarbetare. Så jag lärde mig att släppa kontrollen till slut. Min bror var lite likadan. Men under OBH Nordica-resan hade vi lärt oss och då kunde vi börja erkänna att vi hade brister och allt blev enklare.

Vågade vara unika

Framgången med OBH Nordica menar Thomas Ek handlar mycket om unikiteten, att hitta luckorna, de saker som konkurrenterna inte gör. Deras framgång var just att de fokuserade på Norden och Sverige

Vad handlar just din egen framgång om tror du?

– Jag har varit pigg på att möta nya människor och sett till att boka in mycket möten med till exempel uppfinnare. Man vet aldrig när man kommer möta den där personen som är viktig för utvecklingen, säger Thomas ödmjukt.

LÄS OCKSÅ: THOMAS EKS STRATEGIER TILL FRAMGÅNG

– Sedan handlar det om att nå människor, att ha en social kompetens, att inte ta sig själv på så stort allvar. Att vara avspänd och nyfiken. Samtidigt har jag ett stort bekräftelsebehov, jag har sökt mig till plattformar där man får uppskattning, det har varit en drivkraft. Men jag går aldrig runt och spela roller, jag är den jag är, autentisk och genuin.

För
Thomas är passion, lust och energi det allra viktigaste när det handlar om att
driva företag eller vara anställd. Hittar du inte lusten, ja då får man byta bransch
eller plattform. Återigen, livet är för kort för att chansa.

Greta Thunberg en förebild

En stor del i framgångssagan för OBH Nordica var just deras marknadsföring som verkligen lät tala om sig. Men idag når du inte ut med tv-reklam och tidningsannonser. Till och med på nätet blir det svårare och svårare med tanke på adblocker (när man blockerar annonser).

– Konsumenter är kräsna. Runt 700 miljoner har laddat ner adblocker eller surfar utan att lämna spår. När jag fortfarande var operativ 2012 pratade vi mycket om nätet och möjligheterna där, men det blir bara svårare och svårare att nå ut där också.

Jag är ett stort fan av Greta Thunberg. Hon är grym och visar hur viktigt det är att vara tydlig och passionerad för att få fram sitt budskap.

– Det mindset som gäller är: sluta jaga kunder, skapa fans. Som företag ska du jobba med CSR-frågor, göra samhällsnytta, göra bra saker för oss konsumenter och världen. Titta till exempel på Adidas som gör skor av plaster från världshaven, de sålde 1 miljon sådana skor 2017. Sådant gör avtryck. Utvecklingen accelererar, konsumenter kommunicerar med varandra, vi kommer välja utifrån andra kriterier än reklam.

Har du några förebilder bland andra framgångsrika personer?

– Ja, vissa är förebilder både som människor och affärsdrivande personer. Jag beundrar Janne Carlzon på Linjeflyg och SAS, en väldigt karismatisk person som satte kunden i fokus. Jag är dessutom ett stort fan av Greta Thunberg. Hon har sina belackare, men hon är grym och visar hur viktigt det är att vara tydlig och passionerad för att få fram sitt budskap.

Den
22 januari i år släppte Thomas Ek en bok: Designing
good life:
en slogan och ett liv
där han delar med sig av sitt långa företagarliv, men också privata saker och
en hel del om det 31 år långa och unika samarbetet med sin bror.

LYSSNA på hela podden med Thomas här.
LÄS MER om Thomas Ek på thomasek.se.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.