Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Han har en strategi som funkar vid försäljning

12 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Jonas Welander fixar försäljningen åt storbolagen. Foto: Robert Henriksson

För Jonas Welander handlar försäljning om ödmjuk envishet  och strategin funkar. Som affärsutvecklare hjälper han sina kunder med tillväxt och har några av landets livsmedelsjättar bland kunderna.

Jonas Welander driver Grownow AB i Jämtland, där han tar hjälp av sex underkonsulter, också tillväxtkonsulter, som tillsammans bearbetar den nordiska marknaden.

Innan Jonas kör igång en säljprocess gör han en värdering av vilka kunder och bolag som de bör satsa på. Idealkunderna har förutsättningar att växa – där Jonas med team kan bidra med sin kompetens.

Läs också: 10 smarta tips – sälj som proffsen

– Säljprocess idag är ingen vetenskap. Vi tar reda på vilka vi vill kontakta i syfte att boka ett möte. Vid ett första möte försöker vi se till deras behov och ta nästa steg om vi är intressanta som partner. Här vill vi snabbt komma vidare till nästa möte. Då kommer vi med ett skarpt upplägg och erbjudande. I den bästa av världar leder detta till avslut eller ett nästa steg. Visst låter det enkelt? Som att det går som ett snöre? Det gör det inte alltid, säger Jonas.

Han säljer traditionellt med många telefonsamtal och fysiska möten.

– Jag jobbar med personlig försäljning. Jag vill träffa någon, mellan fyra ögon, och skapa kontakt. Jag är van vid att jobba så efter att ha jobbat med personlig försäljning och telefonförsäljning en stor del av mitt liv. Jobbar du business to business handlar det om att skapa någon form av relation. Jag ser att det funkar.

Läs också: Bra produkter säljer sig själva2015 omsatte han drygt 1,6 miljoner och kan ståta med bland annat Spendrups, Delicato och Polarbröd på sin kundlista.

Hur har du lyckats få dem som mindre enmansföretagare?

– Jag har byggt relationer över tid och vi har stora nätverk. Det är nummer ett. Sedan handlar det i grunden om ödmjuk envishet. Jag bearbetar kunderna systematiskt och på bredden. I ett av de riktigt stora bolagen, har jag bearbetat allt från personer på styrelsenivå till flera i koncernledningen. Kanske sex–tio möten före avslut och här pratar vi en säljperiod om 18 månader.

Varför ger du inte upp när många andra skulle göra det?

– Ser jag att det finns ett behov är det svårt att ge upp. Behovet får mig att fortfarande bearbeta kunden.

Jonas kör på efter principen att inte ge upp förrän kunden ber honom att inte kontakta honom mer.

– Någon gång frågar jag det också: “Vill du att jag ska sluta höra av mig?” En kund sa: ”Ringer du inte mer blir jag förbannad på dig.” En del väntar sig att jag ska ringa.

Läs också: Säljtrenderna 2017Målbilden för Jonas är alltså att få till ett möte och då ringer han tills han får kontakt. Det kan bli tio försök på en dag. Det viktigaste för att få en bra kontakt med kunden är att han själv vet varför han ringer – vad han vill uppnå med samtalet.

– Du måste ha en pitch. En intresseväckare. Varför ska personen lyssna på dig i 30 sekunder? Vad kan han eller hon gå igång på en fredag eftermiddag? Här har jag några olika saker som jag kan lyfta in:

1. Personen kan vara en ny VD eller att det hänt något i branschen.

2. Någon har sagt att jag borde kontakta personen.

3. Vi jobbar inom samma bransch och vi kan göra något spännande för företaget eller så har vi sett ett behov. Du måste i alla fall ha något intressant.

Om Jonas väl kommer på ett möte lyssnar han in kunden och ser till dess behov.

– Och jag får kunden att snabbt förstå varför man ska lyssna på mig. Vad har Grownow? Jag bygger trovärdighet – och hur gör du det? Jo, genom att visa case och referenser, exempel på vilka vi har jobbat med. Det är viktigt att du kan validera din kompetens i form av utbildning och framgångscase. Visa också att du är intresserad av kunden och att du har läst på. Du har gjort din hemläxa och frågar inte hur många anställda de är eller annan generell bakgrundsfakta – det vet du redan.

Ambitionen är att lära känna varandra. Se om det finns ett behov att fylla och om ett nästa steg kan tas.

– Få kunden att öppna upp sig. Om kunden har ett behov paketerar du ett upplägg och presenterar i ett nästa möte. Stämmer upplägg och kemi – då blir det affär. Och får du inte till en affär så fråga varför.

Jonas tips för att sätta rätt säljmål1. Bestäm dig!
– Det är mitt bästa råd. Och sätt ett konkret mål: Kanske 100 nya kundmöten under 2017. Räkna ut hur många du hinner på 40 arbetsveckor, dela 100 med 40. Det är i snitt 2,5 per vecka. Vad innebär det? Bryt ner till konkreta mål. För mig funkar veckomål bra.

 2. Avsätt fast säljtid
– Jag ringer vissa veckodagar och tider. Då är det blockat för det i kalendern. Inget annat kan störa den tiden. Min erfarenhet är att det inte går att prioritera bort nyförsäljning. Du måste jobba med det systematiskt, varje vecka och månad, annars skjuter du ditt problem framåt hela tiden. Det finns inga ursäkter, det skulle vara din egen begravning. Svälj också den fulaste grodan först – ta alltså det svåraste säljsamtalet direkt på morgonen.

3. Visualisera ditt sälj
– Det går att göra i ett enkelt CRM-upplägg eller säljtavla. Var är kunden/caset? Gör en översikt var den möjliga kunden är och hur du ska nå den. Då driver du på dig själv och dina kunder.

4. Fortsätt vässa sågen
– Utveckla dig. Läs böcker, gå en utbildning, läs Driva Eget. Jag utbildar mig ständigt. Det är ett måste vid försäljning.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.