Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Han har en strategi som funkar vid försäljning

12 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Jonas Welander fixar försäljningen åt storbolagen. Foto: Robert Henriksson

För Jonas Welander handlar försäljning om ödmjuk envishet  och strategin funkar. Som affärsutvecklare hjälper han sina kunder med tillväxt och har några av landets livsmedelsjättar bland kunderna.

Jonas Welander driver Grownow AB i Jämtland, där han tar hjälp av sex underkonsulter, också tillväxtkonsulter, som tillsammans bearbetar den nordiska marknaden.

Innan Jonas kör igång en säljprocess gör han en värdering av vilka kunder och bolag som de bör satsa på. Idealkunderna har förutsättningar att växa – där Jonas med team kan bidra med sin kompetens.

Läs också: 10 smarta tips – sälj som proffsen

– Säljprocess idag är ingen vetenskap. Vi tar reda på vilka vi vill kontakta i syfte att boka ett möte. Vid ett första möte försöker vi se till deras behov och ta nästa steg om vi är intressanta som partner. Här vill vi snabbt komma vidare till nästa möte. Då kommer vi med ett skarpt upplägg och erbjudande. I den bästa av världar leder detta till avslut eller ett nästa steg. Visst låter det enkelt? Som att det går som ett snöre? Det gör det inte alltid, säger Jonas.

Han säljer traditionellt med många telefonsamtal och fysiska möten.

– Jag jobbar med personlig försäljning. Jag vill träffa någon, mellan fyra ögon, och skapa kontakt. Jag är van vid att jobba så efter att ha jobbat med personlig försäljning och telefonförsäljning en stor del av mitt liv. Jobbar du business to business handlar det om att skapa någon form av relation. Jag ser att det funkar.

Läs också: Bra produkter säljer sig själva2015 omsatte han drygt 1,6 miljoner och kan ståta med bland annat Spendrups, Delicato och Polarbröd på sin kundlista.

Hur har du lyckats få dem som mindre enmansföretagare?

– Jag har byggt relationer över tid och vi har stora nätverk. Det är nummer ett. Sedan handlar det i grunden om ödmjuk envishet. Jag bearbetar kunderna systematiskt och på bredden. I ett av de riktigt stora bolagen, har jag bearbetat allt från personer på styrelsenivå till flera i koncernledningen. Kanske sex–tio möten före avslut och här pratar vi en säljperiod om 18 månader.

Varför ger du inte upp när många andra skulle göra det?

– Ser jag att det finns ett behov är det svårt att ge upp. Behovet får mig att fortfarande bearbeta kunden.

Jonas kör på efter principen att inte ge upp förrän kunden ber honom att inte kontakta honom mer.

– Någon gång frågar jag det också: “Vill du att jag ska sluta höra av mig?” En kund sa: ”Ringer du inte mer blir jag förbannad på dig.” En del väntar sig att jag ska ringa.

Läs också: Säljtrenderna 2017Målbilden för Jonas är alltså att få till ett möte och då ringer han tills han får kontakt. Det kan bli tio försök på en dag. Det viktigaste för att få en bra kontakt med kunden är att han själv vet varför han ringer – vad han vill uppnå med samtalet.

– Du måste ha en pitch. En intresseväckare. Varför ska personen lyssna på dig i 30 sekunder? Vad kan han eller hon gå igång på en fredag eftermiddag? Här har jag några olika saker som jag kan lyfta in:

1. Personen kan vara en ny VD eller att det hänt något i branschen.

2. Någon har sagt att jag borde kontakta personen.

3. Vi jobbar inom samma bransch och vi kan göra något spännande för företaget eller så har vi sett ett behov. Du måste i alla fall ha något intressant.

Om Jonas väl kommer på ett möte lyssnar han in kunden och ser till dess behov.

– Och jag får kunden att snabbt förstå varför man ska lyssna på mig. Vad har Grownow? Jag bygger trovärdighet – och hur gör du det? Jo, genom att visa case och referenser, exempel på vilka vi har jobbat med. Det är viktigt att du kan validera din kompetens i form av utbildning och framgångscase. Visa också att du är intresserad av kunden och att du har läst på. Du har gjort din hemläxa och frågar inte hur många anställda de är eller annan generell bakgrundsfakta – det vet du redan.

Ambitionen är att lära känna varandra. Se om det finns ett behov att fylla och om ett nästa steg kan tas.

– Få kunden att öppna upp sig. Om kunden har ett behov paketerar du ett upplägg och presenterar i ett nästa möte. Stämmer upplägg och kemi – då blir det affär. Och får du inte till en affär så fråga varför.

Jonas tips för att sätta rätt säljmål1. Bestäm dig!
– Det är mitt bästa råd. Och sätt ett konkret mål: Kanske 100 nya kundmöten under 2017. Räkna ut hur många du hinner på 40 arbetsveckor, dela 100 med 40. Det är i snitt 2,5 per vecka. Vad innebär det? Bryt ner till konkreta mål. För mig funkar veckomål bra.

 2. Avsätt fast säljtid
– Jag ringer vissa veckodagar och tider. Då är det blockat för det i kalendern. Inget annat kan störa den tiden. Min erfarenhet är att det inte går att prioritera bort nyförsäljning. Du måste jobba med det systematiskt, varje vecka och månad, annars skjuter du ditt problem framåt hela tiden. Det finns inga ursäkter, det skulle vara din egen begravning. Svälj också den fulaste grodan först – ta alltså det svåraste säljsamtalet direkt på morgonen.

3. Visualisera ditt sälj
– Det går att göra i ett enkelt CRM-upplägg eller säljtavla. Var är kunden/caset? Gör en översikt var den möjliga kunden är och hur du ska nå den. Då driver du på dig själv och dina kunder.

4. Fortsätt vässa sågen
– Utveckla dig. Läs böcker, gå en utbildning, läs Driva Eget. Jag utbildar mig ständigt. Det är ett måste vid försäljning.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.