Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Han har en strategi som funkar vid försäljning

12 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Jonas Welander fixar försäljningen åt storbolagen. Foto: Robert Henriksson

För Jonas Welander handlar försäljning om ödmjuk envishet  och strategin funkar. Som affärsutvecklare hjälper han sina kunder med tillväxt och har några av landets livsmedelsjättar bland kunderna.

Jonas Welander driver Grownow AB i Jämtland, där han tar hjälp av sex underkonsulter, också tillväxtkonsulter, som tillsammans bearbetar den nordiska marknaden.

Innan Jonas kör igång en säljprocess gör han en värdering av vilka kunder och bolag som de bör satsa på. Idealkunderna har förutsättningar att växa – där Jonas med team kan bidra med sin kompetens.

Läs också: 10 smarta tips – sälj som proffsen

– Säljprocess idag är ingen vetenskap. Vi tar reda på vilka vi vill kontakta i syfte att boka ett möte. Vid ett första möte försöker vi se till deras behov och ta nästa steg om vi är intressanta som partner. Här vill vi snabbt komma vidare till nästa möte. Då kommer vi med ett skarpt upplägg och erbjudande. I den bästa av världar leder detta till avslut eller ett nästa steg. Visst låter det enkelt? Som att det går som ett snöre? Det gör det inte alltid, säger Jonas.

Han säljer traditionellt med många telefonsamtal och fysiska möten.

– Jag jobbar med personlig försäljning. Jag vill träffa någon, mellan fyra ögon, och skapa kontakt. Jag är van vid att jobba så efter att ha jobbat med personlig försäljning och telefonförsäljning en stor del av mitt liv. Jobbar du business to business handlar det om att skapa någon form av relation. Jag ser att det funkar.

Läs också: Bra produkter säljer sig själva2015 omsatte han drygt 1,6 miljoner och kan ståta med bland annat Spendrups, Delicato och Polarbröd på sin kundlista.

Hur har du lyckats få dem som mindre enmansföretagare?

– Jag har byggt relationer över tid och vi har stora nätverk. Det är nummer ett. Sedan handlar det i grunden om ödmjuk envishet. Jag bearbetar kunderna systematiskt och på bredden. I ett av de riktigt stora bolagen, har jag bearbetat allt från personer på styrelsenivå till flera i koncernledningen. Kanske sex–tio möten före avslut och här pratar vi en säljperiod om 18 månader.

Varför ger du inte upp när många andra skulle göra det?

– Ser jag att det finns ett behov är det svårt att ge upp. Behovet får mig att fortfarande bearbeta kunden.

Jonas kör på efter principen att inte ge upp förrän kunden ber honom att inte kontakta honom mer.

– Någon gång frågar jag det också: “Vill du att jag ska sluta höra av mig?” En kund sa: ”Ringer du inte mer blir jag förbannad på dig.” En del väntar sig att jag ska ringa.

Läs också: Säljtrenderna 2017Målbilden för Jonas är alltså att få till ett möte och då ringer han tills han får kontakt. Det kan bli tio försök på en dag. Det viktigaste för att få en bra kontakt med kunden är att han själv vet varför han ringer – vad han vill uppnå med samtalet.

– Du måste ha en pitch. En intresseväckare. Varför ska personen lyssna på dig i 30 sekunder? Vad kan han eller hon gå igång på en fredag eftermiddag? Här har jag några olika saker som jag kan lyfta in:

1. Personen kan vara en ny VD eller att det hänt något i branschen.

2. Någon har sagt att jag borde kontakta personen.

3. Vi jobbar inom samma bransch och vi kan göra något spännande för företaget eller så har vi sett ett behov. Du måste i alla fall ha något intressant.

Om Jonas väl kommer på ett möte lyssnar han in kunden och ser till dess behov.

– Och jag får kunden att snabbt förstå varför man ska lyssna på mig. Vad har Grownow? Jag bygger trovärdighet – och hur gör du det? Jo, genom att visa case och referenser, exempel på vilka vi har jobbat med. Det är viktigt att du kan validera din kompetens i form av utbildning och framgångscase. Visa också att du är intresserad av kunden och att du har läst på. Du har gjort din hemläxa och frågar inte hur många anställda de är eller annan generell bakgrundsfakta – det vet du redan.

Ambitionen är att lära känna varandra. Se om det finns ett behov att fylla och om ett nästa steg kan tas.

– Få kunden att öppna upp sig. Om kunden har ett behov paketerar du ett upplägg och presenterar i ett nästa möte. Stämmer upplägg och kemi – då blir det affär. Och får du inte till en affär så fråga varför.

Jonas tips för att sätta rätt säljmål1. Bestäm dig!
– Det är mitt bästa råd. Och sätt ett konkret mål: Kanske 100 nya kundmöten under 2017. Räkna ut hur många du hinner på 40 arbetsveckor, dela 100 med 40. Det är i snitt 2,5 per vecka. Vad innebär det? Bryt ner till konkreta mål. För mig funkar veckomål bra.

 2. Avsätt fast säljtid
– Jag ringer vissa veckodagar och tider. Då är det blockat för det i kalendern. Inget annat kan störa den tiden. Min erfarenhet är att det inte går att prioritera bort nyförsäljning. Du måste jobba med det systematiskt, varje vecka och månad, annars skjuter du ditt problem framåt hela tiden. Det finns inga ursäkter, det skulle vara din egen begravning. Svälj också den fulaste grodan först – ta alltså det svåraste säljsamtalet direkt på morgonen.

3. Visualisera ditt sälj
– Det går att göra i ett enkelt CRM-upplägg eller säljtavla. Var är kunden/caset? Gör en översikt var den möjliga kunden är och hur du ska nå den. Då driver du på dig själv och dina kunder.

4. Fortsätt vässa sågen
– Utveckla dig. Läs böcker, gå en utbildning, läs Driva Eget. Jag utbildar mig ständigt. Det är ett måste vid försäljning.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.