Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Missa inte säljtrenderna 2017

5 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Missa inte säljtrender 2017. Foto: Getty Images

Nya säljmetoder kommer hela tiden. Här är nio trender som experterna tycker att vi bör hålla koll på. 1. Ännu mer ”retailtainment”
I takt med att e-handeln blir allt starkare måste såklart den vanliga handeln svara med något – vilket den också gjorde redan under 2016. “Retailtainment”, en kombo av retail och entertainment där shopping och underhållning möts, såg vi exempelvis när Mall of Scandinavia öppnade upp i Solna. En handelsplats där besökarna inte bara kan shoppa loss, utan också låta sig underhållas med bio, musik och brett restaurangliv. Mer sådant blir det garanterat i olika städer.

 2. Ta hjälp av appar
För att bli ännu mer effektiva i vårt sälj har en mängd appar lanserats. Svenska startupen Salesbox erbjuder kundhanteringssystem, så kallat CRM-system, som fokuserar på säljarnas jobb, att de ska kunna hålla koll på vilka de har kontaktat och samverka lätt med sina kollegor. Även Salesmakeover har i sin app en rad funktioner som en säljkompass som analyserar försäljningens status.

 3. Spela mer, sälj mer!
En ny generation av säljare tilltalas av en ny typ av säljmetod – inspirerad av dataspelen. När svenska gamificationföretaget Spartas tog fram ett nytt säljstöd liknades det med träningsappen Runkeeper. Säljet blir till tävling och användarna/säljarna jagar poäng som i spelvärlden. Gamification, alltså spelifiering, var ett begrepp vi såg mer av under förra året och som blir ännu större i år.

Spartas VD James Pember har sagt att han tror att deras plattform passar allra bäst för yngre säljare som är uppvuxna med sociala medier och appar, eftersom de är mer vana vid att visa upp och jämföra sina resultat med andra. Viktigt är att alla medarbetare ser nöjet med det!

 4. Fortsatt socialt fokus
Att bygga vidare på sitt varumärke i sociala medier är fortfarande viktigt. Även att använda kanalerna till att hålla kontakt med sina kunder och lära mer om deras behov och beteende.

De företagare som lyckas bäst 2017 är enligt säljexperterna de som använder snabba metoder för att hålla en bra dialog med kunderna och som fortsätter nätverka och göra research den vägen.

 5. Skapa rätt mervärde
Som företagare och säljare måste du fortsätta skapa värdefullt digitalt innehåll till din målgrupp i form av nyheter, guider, poddar, event och filmer. Det ger dessutom information om dina besökare. Du får statistik över vad de är intresserade av och vad ni som företag bör fokusera på.

6. Låt alla sälja
Ett trendigt företag ser vilka som verkligen är säljstyrkan i företaget. Tekniker exempelvis, som har en enorm kunskap om produkterna och stort förtroendekapital, kan påverka försäljningen utan att behöva “kränga”. Det räcker ofta om de ställer tre-fyra frågor på rätt sätt så har de skapat så mycket insikt hos kunden att hen redan vill köpa innan sista frågan är ställd. Teknikern uppfattas inte heller som lika “hotfull” som säljaren. Så låt fler i företaget bidra till affärerna.

 7. Satsa på ärlighet
Den som kränger mest vinner, eller?Nä, i dag är det minst lika viktigt att du säljer och levererar det som kunden behöver. Kan du hjälpa kunden med vad som är bäst för hen? Kanske inte alltid det som kunden har tänkt sig från början, men att vara ärlig och tänka på kundens bästa ger ett långsiktigt samarbete och om du satsar på ärlig försäljning. Håller det som du lovar skapar du även förtroende på längre sikt.

 8. Välj rätt säljutbildning
Traditionell säljutbildning räcker inte idag. Nu måste du utstråla ditt varumärke, din ”tone of voice”, och den får du som säljare bäst genom onlineutbildningar och fiktiv träning, enligt experterna. Småföretagare kan ta efter större företag som kör utbildningar inspelade i sin egen miljö med egen personal som en del i träningen.

 9. Fokusera på tidigare kunder
Inget nytt för 2017, men en ständig trend: Sluta jaga nya kunder hela tiden – lägg tid och kärlek på dina nuvarande. Enligt experterna kan det räcka med tio återkommande kunder som i sin tur ger nya kunder för att klara affärerna.

Källor:
Vanessa Leporati Wahlund, föreläsare, utbildare och säljcoach på Hamilton Group, Martin Stenport, säljcoach som genom att mäta KPI:er säkerställer effekten, Entrepreneur, Säljaren och vendhq.com

 


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.