Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Missa inte säljtrenderna 2017

5 maj, 2017 3 minuters läsning

Foto: Missa inte säljtrender 2017. Foto: Getty Images

Nya säljmetoder kommer hela tiden. Här är nio trender som experterna tycker att vi bör hålla koll på. 1. Ännu mer ”retailtainment”
I takt med att e-handeln blir allt starkare måste såklart den vanliga handeln svara med något – vilket den också gjorde redan under 2016. “Retailtainment”, en kombo av retail och entertainment där shopping och underhållning möts, såg vi exempelvis när Mall of Scandinavia öppnade upp i Solna. En handelsplats där besökarna inte bara kan shoppa loss, utan också låta sig underhållas med bio, musik och brett restaurangliv. Mer sådant blir det garanterat i olika städer.

 2. Ta hjälp av appar
För att bli ännu mer effektiva i vårt sälj har en mängd appar lanserats. Svenska startupen Salesbox erbjuder kundhanteringssystem, så kallat CRM-system, som fokuserar på säljarnas jobb, att de ska kunna hålla koll på vilka de har kontaktat och samverka lätt med sina kollegor. Även Salesmakeover har i sin app en rad funktioner som en säljkompass som analyserar försäljningens status.

 3. Spela mer, sälj mer!
En ny generation av säljare tilltalas av en ny typ av säljmetod – inspirerad av dataspelen. När svenska gamificationföretaget Spartas tog fram ett nytt säljstöd liknades det med träningsappen Runkeeper. Säljet blir till tävling och användarna/säljarna jagar poäng som i spelvärlden. Gamification, alltså spelifiering, var ett begrepp vi såg mer av under förra året och som blir ännu större i år.

Spartas VD James Pember har sagt att han tror att deras plattform passar allra bäst för yngre säljare som är uppvuxna med sociala medier och appar, eftersom de är mer vana vid att visa upp och jämföra sina resultat med andra. Viktigt är att alla medarbetare ser nöjet med det!

 4. Fortsatt socialt fokus
Att bygga vidare på sitt varumärke i sociala medier är fortfarande viktigt. Även att använda kanalerna till att hålla kontakt med sina kunder och lära mer om deras behov och beteende.

De företagare som lyckas bäst 2017 är enligt säljexperterna de som använder snabba metoder för att hålla en bra dialog med kunderna och som fortsätter nätverka och göra research den vägen.

 5. Skapa rätt mervärde
Som företagare och säljare måste du fortsätta skapa värdefullt digitalt innehåll till din målgrupp i form av nyheter, guider, poddar, event och filmer. Det ger dessutom information om dina besökare. Du får statistik över vad de är intresserade av och vad ni som företag bör fokusera på.

6. Låt alla sälja
Ett trendigt företag ser vilka som verkligen är säljstyrkan i företaget. Tekniker exempelvis, som har en enorm kunskap om produkterna och stort förtroendekapital, kan påverka försäljningen utan att behöva “kränga”. Det räcker ofta om de ställer tre-fyra frågor på rätt sätt så har de skapat så mycket insikt hos kunden att hen redan vill köpa innan sista frågan är ställd. Teknikern uppfattas inte heller som lika “hotfull” som säljaren. Så låt fler i företaget bidra till affärerna.

 7. Satsa på ärlighet
Den som kränger mest vinner, eller?Nä, i dag är det minst lika viktigt att du säljer och levererar det som kunden behöver. Kan du hjälpa kunden med vad som är bäst för hen? Kanske inte alltid det som kunden har tänkt sig från början, men att vara ärlig och tänka på kundens bästa ger ett långsiktigt samarbete och om du satsar på ärlig försäljning. Håller det som du lovar skapar du även förtroende på längre sikt.

 8. Välj rätt säljutbildning
Traditionell säljutbildning räcker inte idag. Nu måste du utstråla ditt varumärke, din ”tone of voice”, och den får du som säljare bäst genom onlineutbildningar och fiktiv träning, enligt experterna. Småföretagare kan ta efter större företag som kör utbildningar inspelade i sin egen miljö med egen personal som en del i träningen.

 9. Fokusera på tidigare kunder
Inget nytt för 2017, men en ständig trend: Sluta jaga nya kunder hela tiden – lägg tid och kärlek på dina nuvarande. Enligt experterna kan det räcka med tio återkommande kunder som i sin tur ger nya kunder för att klara affärerna.

Källor:
Vanessa Leporati Wahlund, föreläsare, utbildare och säljcoach på Hamilton Group, Martin Stenport, säljcoach som genom att mäta KPI:er säkerställer effekten, Entrepreneur, Säljaren och vendhq.com

 


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.