Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Hanna Rydmans körsuccé: Från 0 till 40 miljoner på fem år

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 4 juni, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

Hon startade på noll – för att omsätta 40 miljoner fem år senare. Möt körtjejen och sångerskan Hanna Rydman och ta del av hennes resa, från passion till storföretag.

Hon är ett riktigt kvicksilver, Hanna Rydman, när hon kommer för att prata med Gustaf Oscarson i podden Ordinary People Who Do Badass Things. Kaxig, driven, samtidigt ödmjuk och med en stor portion lust och nyfikenhet på livet.

LÄS OCKSÅ: HANNAS 9 TIPS TILL FRAMGÅNG

För fem år sedan hade hon sitt första körevent i Linköping. Det lockade 350 personer. I dag driver hon körkonceptet Joyvoice som omsätter 40 miljoner med fler än 160 körledare och 22 000 sångare. Tala om en resa i 180 knyck.

Hur kom du på idén med körverksamheten?
– Jag är sångerska och musiker i botten och kände för fem år sedan att jag ville hålla på med sång som frilans för att slippa 8 till 17-racet och kunna styra min tid. Jag är duktig på kör och stämmor och jag kan leda och inspirera. Så då tänkte jag, startar en kör! Det ger lite cash en dag i veckan. Det skulle vara en bisyssla till mitt arbete med musik på ett studieförbund.

Fullbokat direkt

Hon la upp anmälningslistor. På några dagar var det 350 anmälda till första terminen i Linköping. På första körrepet – hon hade modig och kaxig som hon är hyrt en lokal som svalde alla – fick hon en så stark känsla av ”det här är jävlar i mig min grej – det här ska jag ju jobba med resten av livet”.

På den vägen är det. I dag är Joyvoice ett företag som säljer körkurser över hela landet, Hanna är vd men driver företaget tillsammans med sin sambo och tillika affärspartner Calle Bäck.

Joyvoice har anställda körledare som driver körer under Joyvoice flagg och koncept. De omsätter som sagt redan 40 miljoner. Ganska speciellt i kulturvärlden där det inte är självklart att driva företag som ger sådana marginaler.

Jag brinner för att även musiker ska kunna ta betalt. Vår talang är också värd att ta betalt för.

– Det är lite fult och inte helt självklart men jag brinner för att även musiker ska kunna ta betalt. Vår talang är också värd att ta betalt för, det är viktigt, säger Hanna Rydman.

Jobbade bort blygheten

De här fem åren har förstås inneburit mängder med arbete. Först efter ungefär två år med kören bestämde Hanna sig för att ta konceptet vidare. Hanna har alltid känt starkt att hon har speciella drivkrafter och att hon vill göra mer. Inte för att drömmen om att bli företagsledare var särskilt stark, men lusten att faktiskt göra något av sin stora talang som man är född med var det.

– Jag är duktig på det mesta inom musiken, kör, sång, producera, skriva låtar och leda. Jag har provat allt. Musiken är min stora passion. Men jag har hela tiden känt att det finns något mer, att mitt driv ska ta mig vidare. Jag kan lugnt säga att jag varit en pain in the ass för folk eftersom jag är så himla ambitiös och en riktig perfektionist! Jag orkar mycket och har mycket tålamod.

Så med Joyvoice kände Hanna Rydman att hon hittade hem, även om det låter lite klyschigt. När hon var liten var hon faktiskt lite blyg och tillbakadragen, det inte märks idag. Så att hon redan under uppväxten hade det här drivet stämmer inte, det har växt fram.

– Jag söker inte bekräftelse genom att stå i centrum. Jag tycker inte att det är jättekul att synas, men jag gör det och mår inte dåligt av det. Jag brinner inte för det här för min egen skull, jag brinner för det här för att det roligt och för att jag ger andra något.

Startade i 30 städer

Ambitionen är hon dock född med, hon har alltid varit kreativ och skapande med tydliga mål och strukturer. Men innan Joyvoice hade hon aldrig varit i ett klassiskt företagande.

Joyvoice
Hanna med sin jättekör inför en jättepublik.

Så vad hände efter två år med kören i Linköping? Hanna kände då att hon ville kolla om hon kunde ta konceptet med kör, körledare och låtkatalogen man valt till andra städer i Sverige. Joyvoice arbetar med att stärka människor, deras självkänsla och självförtroende, att våga ta plats med sin röst.

Jag fick en insikt för ett drygt år sedan, det här med att bygga livet på sina egna villkor. Bygga företaget på egna villkor, frigöra tid.

Hon la ut en blänkare på Facebook för att kolla om det fanns andra som var sugna på att leda kör runt om i landet. Gensvaret var enormt. Det strömmade in massor med ansökningar från människor som ville leda körer. Hanna tänkte lite naivt att ”jag anställer väl dem och lär upp dem, det är inte mer än så”. Det fanns ingen masterplan, i stället har det bara rullat på.

Joyvoice startade 30 nya körer i 30 nya städer. Men det är klart att det var många nya frågor och ämnen att sätta sig in i när hon plötsligt hade 30 anställda. Calle anslöt och sköter numera administration och affärsplaner, Hanna är den kreativa vd:n.

Tvingades släppa kontrollen

– Vi har huvudkontoret i Linköping, därifrån sköter vi marknadsföring, kundtjänst och konceptarbete. Vi är nio personer där. Jag har förstås varit väldigt engagerad i alla bitar men jag fick en insikt för ett drygt år sedan, det här med att bygga livet på sina egna villkor. Bygga företaget på egna villkor, frigöra tid. Vi jobbade så galet mycket då, Calle och jag, det blev inte bra.

Jag var tvungen att bestämma mig för att inte jobba i kundtjänsten, inte boka lokaler, att inte jobba sju dagar i veckan. Som vd vill jag ju driva Joyvoice och ha kontroll. Vara en duktig företagsledare och ha helikopterperspektiv, men jag måste lita på att andra sköter sina saker bra, jag måste inte kontrollera allt.

Efter det försöker hon ha den
blicken hela tiden, anställa fler, se till att släppa saker. Hon känner att hon
börjar landa i det. Hanna såg först inte skillnaden i att vara entreprenör och
att vara chef, tänkte att det var samma sak. Ett fel många gör. Faktiskt var
det Driva Egets Gustaf Oscarson som under en företagsdag i Linköping fick in
Hanna på rätt spår.

Hur har du förändrats som person sedan du startade Joyvoice?
– Jag tycker att jag lärt mig att plocka bort min stolthet och egoism. Det här med att vara den som alltid tar kredden, det funkar inte i längden. Jag måste låta andra lysa, det handlar om att arbeta bort egoismen och kontrollbehovet.

Fokuserar på det positiva

Vilken superkraft har gjort att du har lyckats så bra med det här företaget?
– Det skulle väl vara att jag har ork, jag kör på som få. Jag är noga med att meditera, då hittar jag orken. Inspiration är också viktigt, att vidga sina vyer. Och sången förstås.

Naturligtvis har Hanna varit nära gränsen ibland, det funkar ett tag att jobba klockan 07–23 varje dag, men sedan kan man verkligen köra huvudet i väggen. Hon har fått välja bort nära vänner och relationer, det är tufft, men ett aktivt val hon tog tidigt. Som tur är har hon Calle och sin familj, sedan får hon kraft från Joyvoice. Hennes kall på jorden.

Jag är duktig på att lägga ifrån mig mitt ego. Tänka vi mer än jag.

Hur har du och Calle fått er kärleks- och jobbrelation att fungera?
– Det är tufft. Vi släpper verkligen ut alla känslor, det finns liksom inget filter. Men det finns fördelar så klart, vi känner varandra utan och innan, allt ska upp på bordet, vi är ärliga och orädda. Men vi försöker att inte prata företag hela tiden.

På vilket sätt tänker du annorlunda än andra människor tror du?
– Jag tänker positivt, jag fokuserar aldrig på inte, jag fastnar aldrig i det. Det har jag naturligt i mig, men visst övar jag mig på att inte tänka negativt. Jag reflekterar mycket, vissa nätter kan jag inte sova, ligger och vänder och vrider på saker och ting. Jag försöker hejda mig själv också och inte säga nej direkt. Jag är duktig på att lägga ifrån mig mitt ego. Tänka vi mer än jag.

– Sedan är jag en nyfiken person. Många säger att jag är en person som lyser upp, att jag har en aura. Sådant är ju svårt att se och säga om sig själv. Jag är en glad person helt enkelt. Och dessutom orädd. Jag måste inte tjäna pengar eller ha massa trygghet. Det oroar mig inte om inkomsten är ojämn eller anställningstryggheten osäker.

Hanna Mischa
Tillsammans med sonen Mischa.

Kritik för sin mammaroll

Hanna
är stolt över sitt arbete med kören och framgångarna inom kultursektorn. Men
självklart har hon mött kritik, för att hon jobbar för mycket och för att hon
fortsätter jobba sedan hon fick sitt barn, sonen Misha, för några månader
sedan. Hon tror att det är mycket okunskap och fördomar det handlar om, men
givetvis påverkas hon av det. Det är tufft att vara vd, företagare och kvinna.

Ser du dig själv i Joyvoice om tio–femton år?
– Ja, det gör jag faktiskt. Jag vill ju att vi ska växa, och göra ännu mer. Jag har ju hittat mitt kall.

Har du något citat du lever efter?
– Det är något som vår mamma alltid sa till mig och mina syskon och som vi är uppväxta med. Hon sa alltid ”det finns en mening med allt”, för mig är det både andligt och vägledande. Att hitta något positivt i allt. Jag är inte religiös, men jag kan inte förneka att människan är en andlig varelse. Det är klart att jag i meditationen kan be om vägledning.

Grubblar du mycket?
– Nej, det kan jag inte säga. Men däremot ser jag till att fylla på med saker som stärker. Jag lyssnar inte på nyheter och jag scrollar inte på massa sajter, för mig ger det ingen energi, det tar i stället. Sedan vi fick barn kan jag förstås grubbla över hur jag ska kunna omge den här lilla individen med gott.

Något avslutande budskap?
– Du kan så mycket mer än vad du tror och du som individ är värd lika mycket som alla andra. Lev i kärlek! Krångla inte till det! Fokusera på sådant i världen som blivit bättre.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.