Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hitta nya lönsamma kunder med hans unika metod

23 februari, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
På Driva Egets After Work idag den 18 oktober i Stockholm kl 15-18 lär Mikael Espenkrona dig en ny unik metod för att hitta lönsamma kunder.

Mikael Espenkrona, som är bloggare på driva-eget.se., är en välkänd föreläsare i säljteknik. I Drriva Egets säljskola i nr 3 lär han ut en unik metod för hur du kan skaffa dig nya bra kunder i åtta steg. Den 18 oktober får du lära dig hur du använder metoden rent praktisk.

Mikael berättar hur det går till sedan blir det en tre timmar lång workshop där deltagarna under hans ledning använder metoden i praktiken. Småföretagare som riktar sig till samma kundgrupper utan att vara konkurrenter  gör en gemensam aktivitetsplan för att kunna nå varandras  kunder.

Anmäl dig och några andra småföretagare som du skulle kunna hitta kunder tillsammans med eller kom ensam och hitta samarbetspartners bland de övriga deltagarna.

När du lämnar detta After Work är tanken att du och några andra småföretagare ska ha utarbetat en färdig gemensam handlingsplan att användas direkt.

Efter pausen med kaffe och macka tar Åsa Plesner vid. Hon arbetar som företagscoach och har skrivit en bok med den provokativa titeln ”Fördubbla din omsättning”.

Hon ger en mängd konkreta råd som ger resultat direkt. Många småföretagare skapar sina egna hinder för utveckling. Hon hjälper dig att få bort dem och hitta nya möjligheter för framtiden.

Pris ( inkl kaffe och smörgås):
Prenumerant: 200 kr.
Ickeprenumerant: 350 kr.
Driva Eget-ambassadör: 0 kr
Utställningsplats, inkl två biljetter: 1 400 kr (Plats för rol-up och skyltställ. Ståbord finns.)
Tid och plats:
Kl 15-18 den 18 oktober i Unionens restaurang, Olof Palmes gata 17.

Sponsor:
Unionen egenföretagare
Anmäl dig direkt här.

 

Läs här om hur inspirerade läsarna blev  på After Work i Malmö i maj , och här om hur det var veckan efter i Stockholm.

Mikael Espenkrona Åsa Plesner.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.