Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Hur bygger jag ett Gasellföretag? Supergasellen DigitalTolk berättar!

Josefin Wallin 9 december, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Digitaltolk Supergasell 2021

Få bygger Gasellföretag – ännu färre bygger Supergaseller. Leyla Sarac är en del av Sveriges Supergasell 2021, DigitalTolk, och berättar för Driva Eget (och dig!) hur du också kan skapa ett företag som växer snabbare än alla andra.

Språket – problemet som blev lösningen

Supergasell 2021, och årets Framtidsgasell, men hur såg resan dit ut? Flyktingströmmen 2015 blev startskottet till idén om Sveriges snabbaste tolkförmedling. Virpal Singh var en av alla de frivilliga som stod vid perrongerna och tog emot den ström av människor som kom till Sverige.

– Virpal kom på idén då han, efter sitt arbete som IT-konsult, åkte ner till T-centralen och jobbade som volontär. Han stod på perrongen och bredde mackor. Han hörde ut de ropade: "Vem kan persiska? Vem kan arabiska?" Han kom till insikt med att det var många saker som löste sig bra, men när det gällde språk, var det ofta svårt att lösa. Han kunde inte förstå hur? Hur var det ens möjligt att det tog så lång tid – när det gick att få en taxi på tre minuter?, säger Leyla Sarac som är affärsutvecklare på DigitalTolk.

Det som var extra roligt var att han ringde mig på min 50-årsdag. Därför brukar jag säga att jag fick Virpal i födelsedagspresent. 

Leyla Sarac
Layla Sarac supergasell 2021
Leyla Sarac, affärsutvecklare DigitalTolk. Foto: Helena Sarac Håkansson

Därefter började Virpal undersöka hur det såg ut inom offentlig sektor. Hur gick det till när de behövde en tolk och hur lång tid tog det att få tag på en? Insikten var att läget var värre än han först trott. Detta kunde göras så mycket bättre. Han utvecklade en app och DigitalTolks första plattform föddes, och ett antal kunder började testa. När det var dags att utveckla affären och ta in kunderna behövdes förstärkning.

– Han frågade i sitt nätverk och fick tips om att kontakta mig. Det som var extra roligt var att han ringde mig på min 50-årsdag. Därför brukar jag säga att jag fick Virpal i födelsedagspresent. När Virpal berättade om idén tyckte jag att det var väldigt intressant, och jag är väldigt snabb i att ställa om, så ja tackade ja. Något som jag skulle vilja inspirera andra till att göra också. Att våga lite, säger Leyla Sarac till Driva Eget.

DigitalTolk tacklar de första utmaningarna

DigitalTolk upplevde flera utmaningar i början. Främsta utmaningen var att många kunder var inom offentlig sektor. Offentlig sektor upphandlar ofta som de alltid har gjort och det är svårt att komma in som ny, dessutom med ett nytt förhållningssätt.

Häromveckan när jag var ute och reste runt och träffade kunder, berättade de om vilken skillnad vi gjort i deras arbetsvardag. De pratar om före och efter DigitalTolk. Det gör en extra varm om hjärtat.

Leyla Sarac

– Samtidigt var det tacksamt att vara i en bransch där det fanns så mycket potential och möjligheter till förbättring. Både Virpal och jag blev ledsna när kunderna berättade hur det hade haft det tidigare. Det fanns liksom ingen anledning.

Lika ledsna blev dom när de hörde att det var många auktoriserade tolkar som hade tomma kalendrar. Samtidigt som beställare beskrev att det var omöjligt att få tag på en auktoriserad tolk.

– Den skillnad som vi har gjort för beställarna är det som ger oss mest tillfredsställelse. Vår kombination av kompetens inom tech, och starkt engagemang att förbättra och göra rätt, har gjort en enorm skillnad. Häromveckan när jag var ute och reste runt och träffade kunder, berättade de om vilken skillnad vi gjort i deras arbetsvardag. De pratar om före och efter DigitalTolk. Det gör en extra varm om hjärtat, säger Leyla Sarac.

Drömmer du om att bli nästa Supergasell? DigitalTolks bästa tips

  • Det bästa rådet är att hitta något som man uppriktigt och ifrån hjärtat vill förbättra. Då det är mycket lättare att vara driven i något som man på riktigt känner att hjärtat bankar för.
  • Att alltid vara ärlig och uppriktig både mot sig själv och kunderna. Många tänker också att allting ska vara perfekt innan, det behövs inte. Produkter och tjänster blir alltid bättre om de utvecklas tillsammans med kunderna och utifrån deras behov.
  • Digitalisera mera och ge värde. Utgå ifrån det digitala och skapa tjänster och lösningar som effektiviserar, underlättar och gör livet enklare för användarna samtidigt som kvaliteten ökar. Det ger värde åt alla.

Har ni haft någon milstolpe i er utveckling, då ni verkligen känt att ni landat rätt med ert erbjudande?

– Det kände vi verkligen när vi vann Region Halland, Blekinge och Region Skåne. Region Skåne är en stor kund med många utmaningar. De hade haft en och samma leverantör i många år och det var nog många av de stora drakarna som tänkte att nu har lilla DigitalTolk tagit sig vatten över huvudet. Det var en enorm tillfredsställelse när de som var med och implementerade avtalet kom tillbaka efter sin semester – och bara hade positiva mejl från beställarna. Det viktigast är dock den skillnad vi gör för patienter och vårdpersonal. Därför att med rätt tolk för uppdraget ökar patientsäkerheten och samtalen blir smidiga. Detsamma gäller såklart även när polisen eller någon annan bokar. 

Ni står nu här som Supergasell 2021– och med en makalös vinstökning. Vart siktar ni nu?

– Vi siktar framåt. DigitalTolk drivs av att göra skillnad och vi är födda i det digitala och ser att det finns många områden som går att förbättra. Dessutom brinner vi för att effektivisera och skapa bättre förutsättningar, allra helst när de skillnaderna hjälper och gagnar samhället på flera plan. Vi älskar att effektivisera och ser att det finns många branscher där vi kan fortsätta vår resa. Kombinationen av tech och hjärta är ett bra recept. 

Har ni mött något specifikt hinder eller specifika hinder längs vägen? Hur har ni i så fall arbetat er runt detta?

– Absolut. Det är svårt att ta sig in på offentlig sektor när man är litet företag och har flera stora etablerade företag att konkurrera mot. Vi skapade exempelvis ett event för att trendspana framåt. Det eventet blev rejält motarbetat och slutade med att vi fick ställa in. Då kom vi på att vi kunde göra ett annat upplägg – och det blev mycket bättre! Vi har kommit runt det genom att vara aktiva, bra på att presentera vad vi gör och haft nöjda kunder. Lägg sedan till att vi har ett grymt IT-team som leds av Virpal. Därför kan vi också snabbt ta en idé till en funktion.

Slutligen. Hur kändes det att få ta emot utmärkelsen Årets Supergasell 2021?

– Det var verkligen ett kvitto på att det vi gör är bra och att det går att som ny aktör förändra och driva en bransch framåt. Extra roligt var det eftersom vi även fick årets Framtidsgasell. Vilket andas framtid, digitalisering och innovation, och det stämmer bra på beskrivningen av vårt bolag. Därför är vi mycket stolta och tacksamma över vårt team, våra tolkar och kunder som gjort resan möjlig. Deras förtroende har betytt väldigt mycket. 

Vi älskar revolutioner och ser att det finns många branscher där vi kan fortsätta vår resa. Kombinationen av tech och hjärta är ett bra recept. 

Layla Sarac, DigitalTolk – Supergasell 2021
Digitaltolk Supergasell 2021
DigitalTolk – Årets Supergasell 2021. Foto: Helena Sarac Håkansson

Fler prisbelönade Gaseller under Gasellfinalen 2021?

Här är Sveriges Supergaseller 2021 – här är hela listan



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.