Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Hur bygger jag ett Gasellföretag? Supergasellen DigitalTolk berättar!

Josefin Wallin 9 december, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Digitaltolk Supergasell 2021

Få bygger Gasellföretag – ännu färre bygger Supergaseller. Leyla Sarac är en del av Sveriges Supergasell 2021, DigitalTolk, och berättar för Driva Eget (och dig!) hur du också kan skapa ett företag som växer snabbare än alla andra.

Språket – problemet som blev lösningen

Supergasell 2021, och årets Framtidsgasell, men hur såg resan dit ut? Flyktingströmmen 2015 blev startskottet till idén om Sveriges snabbaste tolkförmedling. Virpal Singh var en av alla de frivilliga som stod vid perrongerna och tog emot den ström av människor som kom till Sverige.

– Virpal kom på idén då han, efter sitt arbete som IT-konsult, åkte ner till T-centralen och jobbade som volontär. Han stod på perrongen och bredde mackor. Han hörde ut de ropade: "Vem kan persiska? Vem kan arabiska?" Han kom till insikt med att det var många saker som löste sig bra, men när det gällde språk, var det ofta svårt att lösa. Han kunde inte förstå hur? Hur var det ens möjligt att det tog så lång tid – när det gick att få en taxi på tre minuter?, säger Leyla Sarac som är affärsutvecklare på DigitalTolk.

Det som var extra roligt var att han ringde mig på min 50-årsdag. Därför brukar jag säga att jag fick Virpal i födelsedagspresent. 

Leyla Sarac
Layla Sarac supergasell 2021
Leyla Sarac, affärsutvecklare DigitalTolk. Foto: Helena Sarac Håkansson

Därefter började Virpal undersöka hur det såg ut inom offentlig sektor. Hur gick det till när de behövde en tolk och hur lång tid tog det att få tag på en? Insikten var att läget var värre än han först trott. Detta kunde göras så mycket bättre. Han utvecklade en app och DigitalTolks första plattform föddes, och ett antal kunder började testa. När det var dags att utveckla affären och ta in kunderna behövdes förstärkning.

– Han frågade i sitt nätverk och fick tips om att kontakta mig. Det som var extra roligt var att han ringde mig på min 50-årsdag. Därför brukar jag säga att jag fick Virpal i födelsedagspresent. När Virpal berättade om idén tyckte jag att det var väldigt intressant, och jag är väldigt snabb i att ställa om, så ja tackade ja. Något som jag skulle vilja inspirera andra till att göra också. Att våga lite, säger Leyla Sarac till Driva Eget.

DigitalTolk tacklar de första utmaningarna

DigitalTolk upplevde flera utmaningar i början. Främsta utmaningen var att många kunder var inom offentlig sektor. Offentlig sektor upphandlar ofta som de alltid har gjort och det är svårt att komma in som ny, dessutom med ett nytt förhållningssätt.

Häromveckan när jag var ute och reste runt och träffade kunder, berättade de om vilken skillnad vi gjort i deras arbetsvardag. De pratar om före och efter DigitalTolk. Det gör en extra varm om hjärtat.

Leyla Sarac

– Samtidigt var det tacksamt att vara i en bransch där det fanns så mycket potential och möjligheter till förbättring. Både Virpal och jag blev ledsna när kunderna berättade hur det hade haft det tidigare. Det fanns liksom ingen anledning.

Lika ledsna blev dom när de hörde att det var många auktoriserade tolkar som hade tomma kalendrar. Samtidigt som beställare beskrev att det var omöjligt att få tag på en auktoriserad tolk.

– Den skillnad som vi har gjort för beställarna är det som ger oss mest tillfredsställelse. Vår kombination av kompetens inom tech, och starkt engagemang att förbättra och göra rätt, har gjort en enorm skillnad. Häromveckan när jag var ute och reste runt och träffade kunder, berättade de om vilken skillnad vi gjort i deras arbetsvardag. De pratar om före och efter DigitalTolk. Det gör en extra varm om hjärtat, säger Leyla Sarac.

Drömmer du om att bli nästa Supergasell? DigitalTolks bästa tips

  • Det bästa rådet är att hitta något som man uppriktigt och ifrån hjärtat vill förbättra. Då det är mycket lättare att vara driven i något som man på riktigt känner att hjärtat bankar för.
  • Att alltid vara ärlig och uppriktig både mot sig själv och kunderna. Många tänker också att allting ska vara perfekt innan, det behövs inte. Produkter och tjänster blir alltid bättre om de utvecklas tillsammans med kunderna och utifrån deras behov.
  • Digitalisera mera och ge värde. Utgå ifrån det digitala och skapa tjänster och lösningar som effektiviserar, underlättar och gör livet enklare för användarna samtidigt som kvaliteten ökar. Det ger värde åt alla.

Har ni haft någon milstolpe i er utveckling, då ni verkligen känt att ni landat rätt med ert erbjudande?

– Det kände vi verkligen när vi vann Region Halland, Blekinge och Region Skåne. Region Skåne är en stor kund med många utmaningar. De hade haft en och samma leverantör i många år och det var nog många av de stora drakarna som tänkte att nu har lilla DigitalTolk tagit sig vatten över huvudet. Det var en enorm tillfredsställelse när de som var med och implementerade avtalet kom tillbaka efter sin semester – och bara hade positiva mejl från beställarna. Det viktigast är dock den skillnad vi gör för patienter och vårdpersonal. Därför att med rätt tolk för uppdraget ökar patientsäkerheten och samtalen blir smidiga. Detsamma gäller såklart även när polisen eller någon annan bokar. 

Ni står nu här som Supergasell 2021– och med en makalös vinstökning. Vart siktar ni nu?

– Vi siktar framåt. DigitalTolk drivs av att göra skillnad och vi är födda i det digitala och ser att det finns många områden som går att förbättra. Dessutom brinner vi för att effektivisera och skapa bättre förutsättningar, allra helst när de skillnaderna hjälper och gagnar samhället på flera plan. Vi älskar att effektivisera och ser att det finns många branscher där vi kan fortsätta vår resa. Kombinationen av tech och hjärta är ett bra recept. 

Har ni mött något specifikt hinder eller specifika hinder längs vägen? Hur har ni i så fall arbetat er runt detta?

– Absolut. Det är svårt att ta sig in på offentlig sektor när man är litet företag och har flera stora etablerade företag att konkurrera mot. Vi skapade exempelvis ett event för att trendspana framåt. Det eventet blev rejält motarbetat och slutade med att vi fick ställa in. Då kom vi på att vi kunde göra ett annat upplägg – och det blev mycket bättre! Vi har kommit runt det genom att vara aktiva, bra på att presentera vad vi gör och haft nöjda kunder. Lägg sedan till att vi har ett grymt IT-team som leds av Virpal. Därför kan vi också snabbt ta en idé till en funktion.

Slutligen. Hur kändes det att få ta emot utmärkelsen Årets Supergasell 2021?

– Det var verkligen ett kvitto på att det vi gör är bra och att det går att som ny aktör förändra och driva en bransch framåt. Extra roligt var det eftersom vi även fick årets Framtidsgasell. Vilket andas framtid, digitalisering och innovation, och det stämmer bra på beskrivningen av vårt bolag. Därför är vi mycket stolta och tacksamma över vårt team, våra tolkar och kunder som gjort resan möjlig. Deras förtroende har betytt väldigt mycket. 

Vi älskar revolutioner och ser att det finns många branscher där vi kan fortsätta vår resa. Kombinationen av tech och hjärta är ett bra recept. 

Layla Sarac, DigitalTolk – Supergasell 2021
Digitaltolk Supergasell 2021
DigitalTolk – Årets Supergasell 2021. Foto: Helena Sarac Håkansson

Fler prisbelönade Gaseller under Gasellfinalen 2021?

Här är Sveriges Supergaseller 2021 – här är hela listan



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.