Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Förlorar ditt företag pengar varje månad? Så här kan du undvika det…

Att hålla koll på hur varje medarbetare spenderar sin tid är lurigt, men i ett litet företag är det skillnaden mellan vinst och förlust. Varje timme räknas och bör faktureras korrekt. Men hur gör man det? Lugn vännen, det är nästan overkligt enkelt – vi lär dig att tidredovisa like a boss.

Visma Spcs 4 juni, 2024 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
tidredovisning

Låt oss gå rakt på kärnan – varje debiterbar timme borde faktureras i ett litet företag (Vill du veta varför? Läs den här guiden om de 7 viktigaste anledningarna att hålla koll på tiden i företaget).

Men det finns såklart tusen orsaker att inte göra det…

  • Just den kunden är ju så trevlig, han får någon extra timme gratis ibland…
  • Hur ska vi kunna veta exakt hur mycket tid vi har spenderat på varje sak?
  • Det verkar så dyrt med ett ett system för tidredovisning…

Ursäkter är förstås helt okej, om man gillar röda siffror. Det tror vi inte att du gör (right?), så låt oss lösa biffen en gång för alla. Vårt mål med den här guiden: att du ska få stenkoll på alla timmar i ditt företag. Tid är pengar!

Let´s go to work!

Tips! Innan vi börjar: vore det inte peppande att testa ett system för tidredovisning helt gratis i 14 dagar? Om du är det minsta sugen, läs mer här.

Basic: Vad är ett tidredovisningssystem?
Enkelt! Ett system där dina medarbetare redovisar sina timmar, vilket blir automatiskt underlag för fakturor och lön (ditt liv som företagare blir smidigare, helt enkelt). Dessutom får du stenkoll på produktiviteten och kan ta beslut baserade på fakta, inte antaganden. High five!

Vilka som använder det? Företagare som vill ta bättre beslut. Som vill bli mer effektiva. Som vill spara tid och tjäna mer pengar. Frågor på det?

Varför är tidredovisning viktigt?

Tidredovisning är inte bara ett sätt att hålla reda på arbetade timmar. Det är ett verktyg som kan hjälpa dig att:

  • Fakturera korrekt och säkerställa att du inte missar att fakturera för arbetade timmar.
  • Planera bättre och få insikter i hur mycket tid som spenderas på olika uppgifter och projekt.
  • Öka effektiviteten och identifiera tidstjuvar och optimera din arbetsdag.

Att ha ett pålitligt tidredovisningssystem är en investering som sparar både tid och pengar i längden. Tänk om det är du som fixar ett tidredovisningssystem till ditt företag, och ni sedan blir 10 % mer lönsamma? Du kommer att känna dig som en superhjälte – alltid ett steg före!

Gör medarbetarna nöjdare – och mer lönsamma

Att få koll på vad medarbetarna lägger sin tid på är inte bara viktigt för att undvika att timmar försvinner i ett svart hål. Det handlar också om att:

  • Säkerställa rättvisa löner. Alla dina sköningar i företaget ska få betalt för den tid de jobbar. Ingen vill känna sig som Askungen som jobbar hela natten utan att få betalt. Och missar balen… (Bonus! Du får snabbt och enkelt underlag för lönerna. Awesome!)
  • Planera resurser effektivt. Genom att veta hur mycket tid olika uppgifter tar, kan du planera resurserna bättre och undvika överbelastning av dina anställda. De kommer att tacka dig!
  • Förbättra arbetsmiljön. När du har koll på arbetstiden kan du också hjälpa dina medarbetare att hitta en bättre balans mellan arbete och fritid (Inklusive dig själv kompis – blir det inte några timmar för mycket ibland?)

Alright, lite pepp på ett system trots allt? Men vad kostar det? Det kan du se här.

Vad ska man tänka på när man väljer tidredovisningssystem?

Rakt på sak, inga krusiduller. Det finns såklart flera saker att tänka på när du väljer ett tidredovisningssystem.

Det viktigaste är:

  1. Användarvänlighet. Systemet ska vara enkelt att använda för alla medarbetare.
  2. Integrationer. Systemet ska såklart kunna integreras med andra verktyg du använder, som fakturerings- och löneprogram (det kan ju låta självklart, men dubbelkolla detta innan du väljer!).
  3. Mobilen först. Ni sitter ju inte framför datorn hela dagarna, så välj ett system som också fungerar i mobilen och ute på fältet. 
  4. Support och uppdateringar. Se till att leverantören erbjuder bra support och regelbundna uppdateringar. Vem vill sitta i ett gränssnitt från 2015?

Visma Tid – En komplett lösning för tidredovisning i ditt företag

Alright, vilket system för tidredovisning ska jag välja då? Helt upp till dig. Två populära favoriter är Visma Tid och Visma Tid Pro, som är designade för att göra tidredovisning “our of this wold-enkelt” och som har alla funktioner vi snackade om tidigare. (Visma Tid Pro är lite mer advanced och hjälper dig med hela projekthanteringen)

Som om inte det vore nog, fixar de också:

  • Automatisk tidregistrering. Så att du enkelt kan hålla reda på dina timmar utan manuell inmatning. Bye bye papperslappar och Excel-filer!
  • Integration med andra system. Visma Tid kan kopplas samman med fakturerings- och löneprogram, vilket gör det lätt att skicka vidare information och undvika dubbelarbete. Tips! Se här hur du enkelt bygger ihop alla system för en magisk vardag!
  • Enkel fakturering. Skapa fakturor direkt baserat på registrerade timmar, vilket minimerar risken för fel. Med ett klick är fakturan på väg – enklare än att värma en kopp kaffe!
  • Detaljerade rapporter. Detaljerade rapporter och analyser visar exakt var timmarna tar vägen. En guldgruva!

Hur gör jag om mitt företag är nystartat?

För nystartade företag är tidredovisning extra viktig. Det kan vara svårt att från början veta exakt hur lång tid olika uppgifter tar, och att ha ett bra system för att hålla reda på detta kan vara avgörande för att lyckas. 

Tänk vad många timmar du kan spara (och fakturera) om du gör rätt från början! Och vet du, du kan testa Visma Tid helt gratis en period (om du inte vågar gå all in direkt). Se erbjudandet här.

En problemfri vardag där allt vara fungerar – är det möjligt?

You bet! Om du väljer exempelvis Visma Spcs får du ett komplett ekosystem av produkter som kan integreras för att göra ditt företags administration så smidig som möjligt. Genom att kombinera Visma Tid med smarta lösningar för fakturering och bokföring kan du skapa en sömlös arbetsprocess där all information flödar fritt mellan systemen. Så nice!

Och det har aldrig varit enklare att byta program till något som fungerar. Det finns till och med en smart guide som visar precis hur du gör, du hittar den här.

Psst! Du kanske behöver ett system för lönehantering också? Visma Lön Smart är inte bara smart, utan väldigt smart. Fullpackat med finesser och finurligheter som du inte ens visste att du behövde. Och du, du har alltid 30 dagars öppet köp på Vismas löneprogram.

Spara tid. Minska risken för fel. Tjäna mer pengar. Intressant?

Och du, när vi ändå har varandra på tråden: Spana in den här guiden som visar precis hur mycket en anställd kostar.

Det var allt för idag! Tid är pengar, så vi hoppas att detta var väl spenderade fem minuter för dig. Det beror förstås på om du gör slag i saken och tar tag i tidredovisningen. De flesta kör nog bara på som vanligt…



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.