Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Bli en bättre chef och kollega

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och mående. Den här gången handlar det om att bli utfrusen av sina kollegor.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 27 juli, 2017 Uppdaterades 21 mars, 2025 7 minuters läsning

Foto: Utfrysning tär i längden och måste åtgärdas.

Hur blir man egentligen en bättre chef och kollega? Jag driver ett företag och har två anställda. Tillsammans jobbar vi mycket ihop med ett par andra mindre konsultföretag i olika projekt. Jag har tidigare känt mig respekterad och omtyckt i gruppen, men efter att vi haft krångel med en gemensam och för oss viktig kund är det som att allt missnöje riktas mot mig.

Hälsningarna känns inte genuint hjärtliga längre. Det har hänt mer än en gång att samtalen tystnar när jag närmar mig gruppen. Frågorna om att gå ut på lunch tillsammans har plötsligt upphört.

Det är ingen som säger något rakt ut till mig utan det är bara små saker som gör att jag känner en växande osäkerhet. Ibland frågar jag de andra om vi ska gå ut på lunch för att liksom testa läget. Tidigare så var det sällan jag fick nej. Nu är det precis tvärtom. Det är väldigt sällan som någon säger ja längre. Och det gör förstås att jag drar mig för att fråga igen.

Det kanske låter som trivialiteter. Och visst, jag överlever att äta lunch ensam. Men det känns hårt att inte längre känna sig som en del i gruppen. Det gör också att jag känner att jag själv blir kortare i tonen ibland. Har mindre tålamod med missnöje. Känner att det inte spelar så stor roll om de blir sura på mig eller inte, de är ju ändå sura från början.

Jag vet inte riktigt vad det är som har hänt. Om de tror att jag har snackat med kunden bakom deras rygg. (Det är jag som haft mycket av direktkontakten.) Ibland tänker jag att det kanske egentligen inte handlar om mig alls, utan att det handlar om en mer allmän oro. Vi har haft det tuffare att få in nya uppdrag under en tid nu. Kan det vara så att den oron spiller över på mig?

Vad ska jag göra? Ska jag fortsätta låtsas som ingenting eller ska jag konfrontera dem? (Det känns jättejobbigt.)

/Anonym

”Fråga kollegorna – och var beredd att lyssna på riktigt”

Det låter som att du far illa av situationen du har på ditt jobb. Den innebär stress och obehag dagligen och det mår vi mycket dåligt av. Stress som är ständigt pågående ackumuleras och gör skada.

Dina alternativ till nuläget beskriver du som att låtsas som ingenting eller konfrontera dina kollegor. Att låtsas som ingenting är tärande och på sikt innebär det en alltmer outhärdlig situation för hela din arbetsgrupp. Något outsagt pågår men det lyfts inte upp till en synlig nivå där det kan lösas upp.

Det innebär att det blir fritt fram för spekulationer och fantasier från er alla kring vad som egentligen hänt.

Att konfrontera är inte det bästa om du med det menar att du ska ställa dina kollegor mot väggen och kräva svar. En sådan strategi leder inte till bättre kommunikation och öppnar inte heller dörrar för ett förutsättningslöst samtal.

Något ligger i luften – det tar du säkert inte fel på. Samtal tystnar när du kommer, du är exkluderad från luncher och stämningen känns lite pressad.

Visst kan det handla om en allmän oro som de andra upplever – oro för ett läge där uppdragen blivit färre. Men oavsett hur dina tankar går kring orsaken behöver du som chef snarast ta itu med hur ni har det.

Det arbetsklimat ni nu har är inte hållbart och konstruktivt för någon av er. Så här kan du göra: Kalla till ett möte med dina två anställda. Du kan meddela att mötet kommer att handla om hur läget är just nu på arbetsplatsen. När stunden är inne för mötet lyfter du frågan ”hur ni har det”. Du kan börja själv med att berätta att du sedan ett tag tycker att det känns annorlunda.

Beskriv hur du tycker att samtal tystnar, att luncherna upphört och att du tycker att stämningen känns mindre god. Du kan berätta detta på ett vänligt sätt utan att gå in i försvarsställning. Förmedla att du undrar om det är du som orsakat hur ni har det och att du väldigt gärna vill veta vad det i så fall är och hur de känner.

Du beskriver hur du uppfattar det och ber om deras uppfattning. Låt dem då tala en i taget.

Vänd dig till den ena först och undra hur han/hon ser på klimatet och hur personen tänker om det du just berättat. Låt sedan den andra förklara hur det är för honom/henne.

Intressera dig för hur de berättar och se om du kan göra det utan rädsla. Var uppriktigt nyfiken och visa att du är villig att reparera eventuella missförstånd.

Lyssna förutsättningslöst och utan försvaret längst fram (kan vara svårt när man är rädd och oroad). En medvetenhet om just sin rädsla och sin svårighet att lämna försvarsställningar hjälper oändligt i ett läge som det du beskriver.

Det kan också vara en hjälp att du funderar över dina svårigheter att ta itu med situationen. Vad har du själv med dig i bagaget som försvårar för dig? Vilka rädslor väcks inom dig och vilka rötter kan du se att rädslorna har?

Blicka bakåt i ditt liv och se vilka röda trådar du kan hitta och nysta i – trådar som handlar om konflikter mellan dig och personer som du har i din närhet. Rädslor av det slaget grundläggs tidigt i våra liv och de ligger kvar där de en gång uppstått tills vi får anledning att fundera lite djupare över hur vi fungerar. Ofta är det något som inte fungerar så väl i vårt liv som gör att vi får anledning att ifrågasätta hur vi är och varför.

Tycker du ändå att det känns som en övermäktig uppgift att själv prata med dina anställda bör du ta hjälp av en person utifrån som kan komma till er och hjälpa till att lösa upp det som nu finns på arbetsplatsen. Problemet ni har kommer sannolikt inte att på ett magiskt vis lösas upp av sig själv.

All lycka till!

Madeleine Gauffin

Vanliga frågor om konflikter på arbetsplatsen (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Hur hanterar man som chef när medarbetare pratar bakom ryggen?

Som chef är det viktigt att ta tag i situationen direkt genom att kalla till ett öppet samtal med medarbetarna. Undvik konfrontation och fokusera istället på att skapa en dialog där alla får komma till tals. Var ärlig om dina observationer och visa att du är villig att lyssna på deras perspektiv och eventuella oro.

Vad ska man göra när man känner sig utfryst på arbetsplatsen som chef?

När du upplever utfrysning som chef är det viktigt att: 1) Dokumentera konkreta situationer och beteenden, 2) Ta initiativ till ett strukturerat samtal med medarbetarna, 3) Visa öppenhet för feedback, och 4) Vid behov ta hjälp av en extern part för medling. Undvik att gå i försvarsställning eller isolera dig ytterligare.

Hur kan man förbättra kommunikationen med sina anställda när stämningen är dålig?

Börja med att schemalägga regelbundna möten där ni kan prata öppet om arbetsklimatet. Var tydlig med att du vill förstå deras perspektiv och skapa en trygg miljö där alla vågar dela sina tankar. Följ upp med konkreta åtgärder baserat på samtalen för att visa att du tar deras input på allvar.

Hur bygger man upp förtroendet igen efter en konflikt på arbetsplatsen?

För att återuppbygga förtroende krävs tid och konsekvent agerande. Var transparent i din kommunikation, håll vad du lovar och visa genom handling att du värdesätter relationen med dina medarbetare. Inför regelbundna avstämningar och var öppen för feedback om ditt ledarskap.

När bör man som chef ta in extern hjälp vid konflikter?

Överväg extern hjälp när: 1) Kommunikationen helt har brutit samman, 2) Konflikten påverkar företagets resultat negativt, 3) Du känner dig emotionellt överväldigad av situationen, eller 4) Flera försök att lösa konflikten internt har misslyckats. En opartisk medlare kan ofta se nya perspektiv och vägar framåt.

Hur skapar man en mer inkluderande arbetsmiljö i ett litet företag?

Etablera tydliga rutiner för gemensamma aktiviteter, som regelbundna teammöten och luncher. Var uppmärksam på gruppdynamiken och agera proaktivt vid tecken på utanförskap. Skapa strukturer som uppmuntrar till samarbete och öppen dialog mellan alla teammedlemmar.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så kan Trumps tullar slå mot svenska småföretagare

USA:s tariffer riskerar att slå hårt mot svenska bolag som redan har små marginaler. Något som kan hämma hela landets ekonomiska utveckling, menar Magnus Persson, COO på kredittjänsten Toborrow.

toborrow_logo
Toborrow 30 juni, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Trumps Tullar

Foto: Toborrow

– Företagens tillgång till finansiering blir ännu viktigare i en orolig handelsmiljö, säger Magnus på Toborrow

Sedan Donald Trump inledde sitt handelskrig har världsmarknaderna skakat. Osäkerheten har varit stor, och buden har varit många kring vad som egentligen gäller. För svenska småbolag – som antingen handlar direkt med USA eller agerarunderleverantörer till bolag som gör det – kan tarifferna innebära ett riktigt dråpslag.

– Vi ser att Trumps återinförda eller höjda tullar, särskilt de mot Kina och EU, kan skapa en osäkerhet för svenska små- och medelstora företag som är beroende av export eller import. Högre tullar innebär ofta ökade kostnader för insatsvaror och komponenter, vilket slår hårt mot mindre bolag vars marginaler redan är små”, säger Magnus Persson.

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring och lån. Hur bra villkor kan ditt företag få 2025 – värt att testa här va? 

Tullarna riskerar att sätta käppar i hjulet för svenska småföretagare

Svenska företag som exporterar till USA kan drabbas om deras varor blir dyrare jämfört med lokalproducerade alternativ. Eftersom små- och medelstora bolag står för 99 procent av den svenska ekonomin riskerar det att bromsa tillväxt och investeringar, och i slutändan sänka hela vår BNP.

Toborrow följer man utvecklingen noga, och ser hur allt fler bolag söker finansiering för att stärka likviditeten eller få råd med viktiga nysatsningar. En trend är att många väljer bort storbankerna, eftersom de ofta är trögrörliga när det gäller att tillgodose de små- och medelstora bolagens behov.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt). 

Hälften av Sveriges mindre bolag väljer bort storbankerna för finansiering

Enligt en undersökning genomförd av fintechbolaget Capcito väljer hälften av Sveriges mindre bolag bort storbankerna när de söker finansiering.

– Det gamla bankväsendet är för trögrörligt. Om man behöver ett företagslån gäller det att man har haft kontakt med dem sedan tidigare, annars är det jättesvårt att komma in. När småföretagare nu pressas av tullar och lågkonjunktur är det superviktigt att de kan göra sina satsningar, för att driva på hela ekonomin”, säger Magnus Persson.

Därför erbjuder Toborrow enkel och smidig företagsfinansiering, skräddarsydd för att passa varje individuellt bolag.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.