Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Bli en bättre chef och kollega

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och mående. Den här gången handlar det om att bli utfrusen av sina kollegor.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 27 juli, 2017 Uppdaterades 21 mars, 2025 7 minuters läsning

Foto: Utfrysning tär i längden och måste åtgärdas.

Hur blir man egentligen en bättre chef och kollega? Jag driver ett företag och har två anställda. Tillsammans jobbar vi mycket ihop med ett par andra mindre konsultföretag i olika projekt. Jag har tidigare känt mig respekterad och omtyckt i gruppen, men efter att vi haft krångel med en gemensam och för oss viktig kund är det som att allt missnöje riktas mot mig.

Hälsningarna känns inte genuint hjärtliga längre. Det har hänt mer än en gång att samtalen tystnar när jag närmar mig gruppen. Frågorna om att gå ut på lunch tillsammans har plötsligt upphört.

Det är ingen som säger något rakt ut till mig utan det är bara små saker som gör att jag känner en växande osäkerhet. Ibland frågar jag de andra om vi ska gå ut på lunch för att liksom testa läget. Tidigare så var det sällan jag fick nej. Nu är det precis tvärtom. Det är väldigt sällan som någon säger ja längre. Och det gör förstås att jag drar mig för att fråga igen.

Det kanske låter som trivialiteter. Och visst, jag överlever att äta lunch ensam. Men det känns hårt att inte längre känna sig som en del i gruppen. Det gör också att jag känner att jag själv blir kortare i tonen ibland. Har mindre tålamod med missnöje. Känner att det inte spelar så stor roll om de blir sura på mig eller inte, de är ju ändå sura från början.

Jag vet inte riktigt vad det är som har hänt. Om de tror att jag har snackat med kunden bakom deras rygg. (Det är jag som haft mycket av direktkontakten.) Ibland tänker jag att det kanske egentligen inte handlar om mig alls, utan att det handlar om en mer allmän oro. Vi har haft det tuffare att få in nya uppdrag under en tid nu. Kan det vara så att den oron spiller över på mig?

Vad ska jag göra? Ska jag fortsätta låtsas som ingenting eller ska jag konfrontera dem? (Det känns jättejobbigt.)

/Anonym

”Fråga kollegorna – och var beredd att lyssna på riktigt”

Det låter som att du far illa av situationen du har på ditt jobb. Den innebär stress och obehag dagligen och det mår vi mycket dåligt av. Stress som är ständigt pågående ackumuleras och gör skada.

Dina alternativ till nuläget beskriver du som att låtsas som ingenting eller konfrontera dina kollegor. Att låtsas som ingenting är tärande och på sikt innebär det en alltmer outhärdlig situation för hela din arbetsgrupp. Något outsagt pågår men det lyfts inte upp till en synlig nivå där det kan lösas upp.

Det innebär att det blir fritt fram för spekulationer och fantasier från er alla kring vad som egentligen hänt.

Att konfrontera är inte det bästa om du med det menar att du ska ställa dina kollegor mot väggen och kräva svar. En sådan strategi leder inte till bättre kommunikation och öppnar inte heller dörrar för ett förutsättningslöst samtal.

Något ligger i luften – det tar du säkert inte fel på. Samtal tystnar när du kommer, du är exkluderad från luncher och stämningen känns lite pressad.

Visst kan det handla om en allmän oro som de andra upplever – oro för ett läge där uppdragen blivit färre. Men oavsett hur dina tankar går kring orsaken behöver du som chef snarast ta itu med hur ni har det.

Det arbetsklimat ni nu har är inte hållbart och konstruktivt för någon av er. Så här kan du göra: Kalla till ett möte med dina två anställda. Du kan meddela att mötet kommer att handla om hur läget är just nu på arbetsplatsen. När stunden är inne för mötet lyfter du frågan ”hur ni har det”. Du kan börja själv med att berätta att du sedan ett tag tycker att det känns annorlunda.

Beskriv hur du tycker att samtal tystnar, att luncherna upphört och att du tycker att stämningen känns mindre god. Du kan berätta detta på ett vänligt sätt utan att gå in i försvarsställning. Förmedla att du undrar om det är du som orsakat hur ni har det och att du väldigt gärna vill veta vad det i så fall är och hur de känner.

Du beskriver hur du uppfattar det och ber om deras uppfattning. Låt dem då tala en i taget.

Vänd dig till den ena först och undra hur han/hon ser på klimatet och hur personen tänker om det du just berättat. Låt sedan den andra förklara hur det är för honom/henne.

Intressera dig för hur de berättar och se om du kan göra det utan rädsla. Var uppriktigt nyfiken och visa att du är villig att reparera eventuella missförstånd.

Lyssna förutsättningslöst och utan försvaret längst fram (kan vara svårt när man är rädd och oroad). En medvetenhet om just sin rädsla och sin svårighet att lämna försvarsställningar hjälper oändligt i ett läge som det du beskriver.

Det kan också vara en hjälp att du funderar över dina svårigheter att ta itu med situationen. Vad har du själv med dig i bagaget som försvårar för dig? Vilka rädslor väcks inom dig och vilka rötter kan du se att rädslorna har?

Blicka bakåt i ditt liv och se vilka röda trådar du kan hitta och nysta i – trådar som handlar om konflikter mellan dig och personer som du har i din närhet. Rädslor av det slaget grundläggs tidigt i våra liv och de ligger kvar där de en gång uppstått tills vi får anledning att fundera lite djupare över hur vi fungerar. Ofta är det något som inte fungerar så väl i vårt liv som gör att vi får anledning att ifrågasätta hur vi är och varför.

Tycker du ändå att det känns som en övermäktig uppgift att själv prata med dina anställda bör du ta hjälp av en person utifrån som kan komma till er och hjälpa till att lösa upp det som nu finns på arbetsplatsen. Problemet ni har kommer sannolikt inte att på ett magiskt vis lösas upp av sig själv.

All lycka till!

Madeleine Gauffin

Vanliga frågor om konflikter på arbetsplatsen (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Hur hanterar man som chef när medarbetare pratar bakom ryggen?

Som chef är det viktigt att ta tag i situationen direkt genom att kalla till ett öppet samtal med medarbetarna. Undvik konfrontation och fokusera istället på att skapa en dialog där alla får komma till tals. Var ärlig om dina observationer och visa att du är villig att lyssna på deras perspektiv och eventuella oro.

Vad ska man göra när man känner sig utfryst på arbetsplatsen som chef?

När du upplever utfrysning som chef är det viktigt att: 1) Dokumentera konkreta situationer och beteenden, 2) Ta initiativ till ett strukturerat samtal med medarbetarna, 3) Visa öppenhet för feedback, och 4) Vid behov ta hjälp av en extern part för medling. Undvik att gå i försvarsställning eller isolera dig ytterligare.

Hur kan man förbättra kommunikationen med sina anställda när stämningen är dålig?

Börja med att schemalägga regelbundna möten där ni kan prata öppet om arbetsklimatet. Var tydlig med att du vill förstå deras perspektiv och skapa en trygg miljö där alla vågar dela sina tankar. Följ upp med konkreta åtgärder baserat på samtalen för att visa att du tar deras input på allvar.

Hur bygger man upp förtroendet igen efter en konflikt på arbetsplatsen?

För att återuppbygga förtroende krävs tid och konsekvent agerande. Var transparent i din kommunikation, håll vad du lovar och visa genom handling att du värdesätter relationen med dina medarbetare. Inför regelbundna avstämningar och var öppen för feedback om ditt ledarskap.

När bör man som chef ta in extern hjälp vid konflikter?

Överväg extern hjälp när: 1) Kommunikationen helt har brutit samman, 2) Konflikten påverkar företagets resultat negativt, 3) Du känner dig emotionellt överväldigad av situationen, eller 4) Flera försök att lösa konflikten internt har misslyckats. En opartisk medlare kan ofta se nya perspektiv och vägar framåt.

Hur skapar man en mer inkluderande arbetsmiljö i ett litet företag?

Etablera tydliga rutiner för gemensamma aktiviteter, som regelbundna teammöten och luncher. Var uppmärksam på gruppdynamiken och agera proaktivt vid tecken på utanförskap. Skapa strukturer som uppmuntrar till samarbete och öppen dialog mellan alla teammedlemmar.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.