Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

”Jag skämdes för att ta betalt”

26 februari, 2018 4 minuters läsning
Siavosh Derakhti

Foto: Siavosh Derakhti är social entreprenör.

Han är den prisade aktivisten som hyllats av Barack Obama för sitt arbete för integration. Men den sociale entreprenören Siavosh Derakhti, 26, har också begått misstag. Jag har skämts för att ta betalt, säger han. 

Han är social entreprenör, konsult och föreläsare. Dessutom driver han ungdomsverksamheter och utbildar ungdomsambassadörer. När han föreläser pratar han om sin personliga historia – om familjens flykt – och om hur han har tagit sig dit han är idag. Han är uppvuxen med egna företagare. Hans föräldrar flydde från Iran efter revolutionen. Hans mamma Shahnaz och pappa Javad hamnade i Malmö och fick två barn, han är yngst.

LÄS OCKSÅ: Stororder nära knäcka företaget

– Min pappa var läkare och mamma ekonom, men när de kom till Sverige från brinnande krig fick de inte ett enda jobb. Frustrationen över det gjorde att de till slut startade eget, en second hand-butik. Efter något år kom min fjortonårige bror till butiken med några gamla Nintendo 8-bitarsspel – som såldes direkt. Då bestämde sig min familj för att starta södra Sveriges första tv-spelsbutik, säger Siavosh Derakhti.

Den gick jättebra ända tills internet konkurrerade ut spelen. Efter det startade han en filmbutik, som också gick bra tills konkurrensen från internet återigen blev för stor. Efter det har han bland annat drivit företag inom såväl städ som renovering.

Alla företag som han har drivit är socialt kopplade, för att aktivera människor i utsatta områden. En del av min vinst lägger han på välgörenhet.

– I skolan fick jag icke godkänt i flera ämnen och mitt liv hade kunnat sluta i utanförskap och kriminalitet. Men i stället läste jag svenska, engelska och matte på gymnasiets individuella program. Samtidigt såg jag judar trakasseras och en resa till koncentrationslägret Auschwitz blev ett brutalt uppvaknande för mig. Jag bestämde mig för att organisera en klassresa dit så att fler skulle få möjligheten att ta del av koncentrationslägrens fasor.

Engagemanget växte snabbt och idag är en del av hans verksamhet att ordna resor till historiens helvetesplatser, såväl Auschwitz som Srebrenica, för olika ungdomsgrupper från Malmö. Under resorna möter han blandade reaktioner från ungdomarna, men det viktigaste är att han under och efter resan ser en attitydförändring hos dem, att resan påverkar dem. Även om det som hände för sjuttio år sedan kan det hända igen.

För sex år sedan startade han en förening för unga muslimer som arbetar emot alla former av antisemitism. Idag har verksamheten sju heltidsanställda och många volontärer, som alla arbetar för att stoppa främlingsfientlighet och för att skapa en tolerant stad.

– Min organisation har bland annat har skapat en mötesplats i centrala Malmö, som har lockat unga från alla typer av områden. Målet är att öka förståelsen mellan olika grupper i ett Malmö där bland annat muslimer och romer är utsatta. Jag har alltså drivit flera olika företag för att skapa sysselsättning för människor lokalt, men jag har skämts för att ta betalt. Jag tyckte att det var fult och jag kände att jag var som Robin Hood. Jag tog från de rika – men jag gav till mig själv.

Han var rädd för att utnyttja folk och tänkte att om man skulle påverka samhället skulle man göra det gratis. Så tänkte han under flera år och har ibland fortfarande svårt att släppa det, även om han har blivit mycket bättre på att ta betalt.

– Till slut kände jag mig utnyttjad, människor körde slut på mig. Jag var en Messias som skulle vara med överallt och insåg till slut att jag har unik kunskap som många vill ta del av och den måste jag sätta en prislapp på. Det var dock inte så lätt. Jag började på blygsamma 5 000 kronor för en föreläsning. Sedan blev det 10 000. Efter mitt sommarprat steg summan ännu lite mer, när efterfrågan blev större.

– Allt för många skäms för att ta betalt, men det tycker jag inte att man ska göra. Många är rädda för att driva eget och vill ha tryggheten att arbeta för någon annan mellan åtta och fem, men vad händer sedan? Du märker att du drar in väldigt mycket pengar till någon annan. Vi är alldeles för nöjda och tacksamma i Sverige. Tacksam, ja, men nöjd? Aldrig. Det är så man utvecklas.

– Jag ser misstag som något nödvändigt i företagandet. I USA sägs att du måste göra minst fem misstag innan du lärt dig något. I Sverige är vi så rädda för att göra fel, vi lever i en bubbla där vi ska vara perfekta och felfria. Det är farligt. Jag är 26 år och ung och dum, jag kommer att göra massor av misstag. Men det viktigaste är att lära sig något av dem.

 

BERÄTTAT FÖR Caroline Engvall


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.