Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från TELE2

E-handel

Leda på distans – här är 10 bästa tipsen

Sponsrad artikel 18 mars, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Leda på distans

Coronapandemin har snabbt tagit oss in i framtidens sätt att leda företag. Allt tyder på att kontorsnormen förändras i grunden, och det ställer helt nya krav på dig som företagsledare. Här är 10 sätt att ställa om och lära sig att leda på distans.

I Tele2s och Kantar Sifos rapport Det hybrida arbetslivethar medarbetare och chefer fått berätta vad de tycker är viktigt vid ett ledarskap på distans. Rapporten har mynnat ut i 10 viktiga råd till dig som behöver leda på distans.

1. Känn tillit till dina medarbetare. 

Som företagsledare kan du känna oro för att jobbet inte blir gjort, och det är lätt att vilja kontrollera medarbetarna en extra gång. Här kan du behöva tänka om – dina medarbetare vill med största sannolikhet göra ett bra jobb. Studier pekar på att många blir mer effektiva när de jobbar hemifrån och ostört, och att överdriven kontroll demotiverar snarare än motiverar. 

Om du ska leda på distans behöver du lita på att teamet gör sitt bästa – även när du inte ser dem. 

2. Tydlighet ett måste när du ska leda på distans

Företagets medarbetare behöver förstå vad som krävs av dem. Det är lättare än du tror att bli missförstådd – inte minst digitalt.

  • Var noga med att skapa rimliga uppgifter och se till att alla nödvändiga verktyg finns på plats – även hemma hos medarbetarna. 
  • Var extra tydlig och se till att medarbetaren den förstått uppgiften. 
  • Kom överens med medarbetarna om när och hur avstämningar ska ske.

Läs mer: Så här lyckas du med digitala möten.

3. Kommunikationen kring beslut blir extra viktig 

När vi befinner oss på olika platser behöver vi vara ännu mer noga med kommunikationen – speciellt när det gäller viktiga beslut. Bestäm på förhand vad som gäller för beslutsfattande och i vilka kanaler det ska ske.

Bestäm också vilka som ska vara med i olika typer av beslut och hur besluten ska kommuniceras.Återigen – se till att medarbetarna förstått den nya beslutsprocessen innan ni kör igång.

4. Ge medarbetarna verktygen och utbildningen de behöver

När du ska leda på distans behöver du ge medarbetarna rätt förutsättningar att leverera. Det finns en direkt koppling mellan bra teknik, produktivitet och trivsel. Omvänt ger dålig teknik, stress och vantrivsel motsatt effekt. 

Se till att allt tekniken fungerar sömlöst – allt från skärmar och tangentbord till rätt uppkoppling, mötesteknik och säkerhetslösningar. Alla program måste fungera lika bra på distans som på kontoret och vice versa - och alla måste kunna hantera dem. 

Många företag erbjuder internutbildningar för dem som ska jobba på distans. Den investeringen har du ofta igen flera gånger om!

Läs mer: Här hittar du rätt lösningar för företagets hybridkontor.

5. Att leda på distans innebär löpande avstämningar

Att leda på distans kräver ett uppdaterat ledarskap. Du behöver hålla löpande avstämningar med teamet och med enskilda medarbetare, dels för att se att arbetet flyter på, men också för att peppa och stötta.

Hitta ett upplägg som passar ditt företag och dina medarbetare. Håll en lagom frekvens med tydliga agendor och meningsfullt innehåll som verkligen hjälper medarbetaren att prestera. Avstå möten utan agenda – om det inte gäller sociala möten förstås, de är också viktiga!

Tänk på! Människor är mer eller mindre bekväma med att ställa frågor i videomöten. Känn av hur det är i ditt team och anpassa kommunikationen efter det. Här behöver du som ska leda på distans bli duktig på att fördela ordet och få alla att bli delaktiga.

6. Uppmuntra fysisk aktivitet hos medarbetarna

Många som jobbar på distans blir sittande framför datorn, och vissa vänder till och med på dygnet. Och visst är det medarbetarens ansvar att ta paus, men det skadar inte att du som ledare påminner. 

Om vädret är fint, dra nytta av tillfället och föreslå ett promenadmöte, fysiskt eller på telefon. Det mår alla bra av. Kanske kan ni också ha tävlingar tillsammans, varför inte en stegtävling? Att leda på distans är också bygga team på distans, och hälsan är en viktig del av ditt team.

7. Fokusera på att utveckla teamkänslan

Det är inte lätt att leda på distans – speciellt inte när det gäller teamkänsla, företagskultur och mjuka värden. Finns det saker ni kan göra tillsammans som fungerar digitalt? Välj något som passar just er företagskultur, ditt team och dina medarbetare. 

Många företag har digital-AW:s, medan andra har incheckningar där man “får prata av sig utan agenda” (lite som att stå runt kaffeautomaten).

Läs mer: Så har Whispr Group skapat ett effektivt hybridkontor.

8. Låt samtalen ta tid – allt behöver inte vara effektivt

Arbete på distans påverkar onekligen den sociala dimensionen. Det finns en risk att bli närmast för effektiv när videomöten avlöser varandra och uppgifterna ska bockas av.

Du som ska leda på distans måste se till att gruppkänslan och motivationen får tillfälle att utvecklas – och att medarbetarna kan träffas enbart för kaffe och småprat även i det digitala rummet. Just därför är det viktigt att ha på kameran på i videomöten, det stärker det sociala kittet.

9. Att leda på distans innebär extra lyhördhet för medarbetarnas hälsa

Som ledare behöver du vara extra lyhörd för signaler på att medarbetare mår dåligt. I sådana fall måste du våga gripa in och erbjuda stöd. Det är lätt att gömma ohälsa på distans. 

Sätt redan från början upp möjligheter för medarbetarna att höra av sig och berätta om de mår dåligt. Om ni har en organisation kopplad till ert bolag som kan ge medarbetarna stöd kring hälsa och välmående, tveka inte att ta hjälp.

10. Att leda på distans är att visa omtanke

Låt medarbetare veta att de är viktiga. Glöm inte bort pepp, småprat, födelsedagar och hyllningar. Allt det ni gjorde på kontoret för att bygga teamet blir ännu viktigare nu. Hitta sätt för medarbetarna att ta hand om varandra.

Kom ihåg: Du som företagsledare behöver inte skapa alla forum för trivsel, jobb och teamkänsla – det kan lika gärna medarbetarna göra. Fråga vad de önskar och låt dem själva skapa sammanhang som de gillar.

Behöver ditt företag hjälp att planera och bygga upp ett smart hybridkontor?
Gå in på tele2.se/foretag/radgivning och fyll i formuläret så får du kontakt med en rådgivare. Du som redan är kund hos Tele2 är välkommen att kontakta din säljare.



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 17 november, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Här kan du anmäla dig till ett kostnadsfritt, digitalt webbinarium om lön och utdelning. Webbinariet lär dig grunderna om utdelning och lön, hur dina val påverkar dig i olika situationer.

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att anmäla sig till det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.