Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från TELE2

E-handel

Leda på distans – här är 10 bästa tipsen

Sponsrad artikel 18 mars, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Leda på distans

Coronapandemin har snabbt tagit oss in i framtidens sätt att leda företag. Allt tyder på att kontorsnormen förändras i grunden, och det ställer helt nya krav på dig som företagsledare. Här är 10 sätt att ställa om och lära sig att leda på distans.

I Tele2s och Kantar Sifos rapport Det hybrida arbetslivethar medarbetare och chefer fått berätta vad de tycker är viktigt vid ett ledarskap på distans. Rapporten har mynnat ut i 10 viktiga råd till dig som behöver leda på distans.

1. Känn tillit till dina medarbetare. 

Som företagsledare kan du känna oro för att jobbet inte blir gjort, och det är lätt att vilja kontrollera medarbetarna en extra gång. Här kan du behöva tänka om – dina medarbetare vill med största sannolikhet göra ett bra jobb. Studier pekar på att många blir mer effektiva när de jobbar hemifrån och ostört, och att överdriven kontroll demotiverar snarare än motiverar. 

Om du ska leda på distans behöver du lita på att teamet gör sitt bästa – även när du inte ser dem. 

2. Tydlighet ett måste när du ska leda på distans

Företagets medarbetare behöver förstå vad som krävs av dem. Det är lättare än du tror att bli missförstådd – inte minst digitalt.

  • Var noga med att skapa rimliga uppgifter och se till att alla nödvändiga verktyg finns på plats – även hemma hos medarbetarna. 
  • Var extra tydlig och se till att medarbetaren den förstått uppgiften. 
  • Kom överens med medarbetarna om när och hur avstämningar ska ske.

Läs mer: Så här lyckas du med digitala möten.

3. Kommunikationen kring beslut blir extra viktig 

När vi befinner oss på olika platser behöver vi vara ännu mer noga med kommunikationen – speciellt när det gäller viktiga beslut. Bestäm på förhand vad som gäller för beslutsfattande och i vilka kanaler det ska ske.

Bestäm också vilka som ska vara med i olika typer av beslut och hur besluten ska kommuniceras.Återigen – se till att medarbetarna förstått den nya beslutsprocessen innan ni kör igång.

4. Ge medarbetarna verktygen och utbildningen de behöver

När du ska leda på distans behöver du ge medarbetarna rätt förutsättningar att leverera. Det finns en direkt koppling mellan bra teknik, produktivitet och trivsel. Omvänt ger dålig teknik, stress och vantrivsel motsatt effekt. 

Se till att allt tekniken fungerar sömlöst – allt från skärmar och tangentbord till rätt uppkoppling, mötesteknik och säkerhetslösningar. Alla program måste fungera lika bra på distans som på kontoret och vice versa - och alla måste kunna hantera dem. 

Många företag erbjuder internutbildningar för dem som ska jobba på distans. Den investeringen har du ofta igen flera gånger om!

Läs mer: Här hittar du rätt lösningar för företagets hybridkontor.

5. Att leda på distans innebär löpande avstämningar

Att leda på distans kräver ett uppdaterat ledarskap. Du behöver hålla löpande avstämningar med teamet och med enskilda medarbetare, dels för att se att arbetet flyter på, men också för att peppa och stötta.

Hitta ett upplägg som passar ditt företag och dina medarbetare. Håll en lagom frekvens med tydliga agendor och meningsfullt innehåll som verkligen hjälper medarbetaren att prestera. Avstå möten utan agenda – om det inte gäller sociala möten förstås, de är också viktiga!

Tänk på! Människor är mer eller mindre bekväma med att ställa frågor i videomöten. Känn av hur det är i ditt team och anpassa kommunikationen efter det. Här behöver du som ska leda på distans bli duktig på att fördela ordet och få alla att bli delaktiga.

6. Uppmuntra fysisk aktivitet hos medarbetarna

Många som jobbar på distans blir sittande framför datorn, och vissa vänder till och med på dygnet. Och visst är det medarbetarens ansvar att ta paus, men det skadar inte att du som ledare påminner. 

Om vädret är fint, dra nytta av tillfället och föreslå ett promenadmöte, fysiskt eller på telefon. Det mår alla bra av. Kanske kan ni också ha tävlingar tillsammans, varför inte en stegtävling? Att leda på distans är också bygga team på distans, och hälsan är en viktig del av ditt team.

7. Fokusera på att utveckla teamkänslan

Det är inte lätt att leda på distans – speciellt inte när det gäller teamkänsla, företagskultur och mjuka värden. Finns det saker ni kan göra tillsammans som fungerar digitalt? Välj något som passar just er företagskultur, ditt team och dina medarbetare. 

Många företag har digital-AW:s, medan andra har incheckningar där man “får prata av sig utan agenda” (lite som att stå runt kaffeautomaten).

Läs mer: Så har Whispr Group skapat ett effektivt hybridkontor.

8. Låt samtalen ta tid – allt behöver inte vara effektivt

Arbete på distans påverkar onekligen den sociala dimensionen. Det finns en risk att bli närmast för effektiv när videomöten avlöser varandra och uppgifterna ska bockas av.

Du som ska leda på distans måste se till att gruppkänslan och motivationen får tillfälle att utvecklas – och att medarbetarna kan träffas enbart för kaffe och småprat även i det digitala rummet. Just därför är det viktigt att ha på kameran på i videomöten, det stärker det sociala kittet.

9. Att leda på distans innebär extra lyhördhet för medarbetarnas hälsa

Som ledare behöver du vara extra lyhörd för signaler på att medarbetare mår dåligt. I sådana fall måste du våga gripa in och erbjuda stöd. Det är lätt att gömma ohälsa på distans. 

Sätt redan från början upp möjligheter för medarbetarna att höra av sig och berätta om de mår dåligt. Om ni har en organisation kopplad till ert bolag som kan ge medarbetarna stöd kring hälsa och välmående, tveka inte att ta hjälp.

10. Att leda på distans är att visa omtanke

Låt medarbetare veta att de är viktiga. Glöm inte bort pepp, småprat, födelsedagar och hyllningar. Allt det ni gjorde på kontoret för att bygga teamet blir ännu viktigare nu. Hitta sätt för medarbetarna att ta hand om varandra.

Kom ihåg: Du som företagsledare behöver inte skapa alla forum för trivsel, jobb och teamkänsla – det kan lika gärna medarbetarna göra. Fråga vad de önskar och låt dem själva skapa sammanhang som de gillar.

Behöver ditt företag hjälp att planera och bygga upp ett smart hybridkontor?
Gå in på tele2.se/foretag/radgivning och fyll i formuläret så får du kontakt med en rådgivare. Du som redan är kund hos Tele2 är välkommen att kontakta din säljare.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.