Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Lisa Bjärbo: "Så är jobbet som författare"

23 mars, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Lisa Bjärbo har gett ut ett tjugotal böcker – bland annat romaner, barnböcker och är mest aktuell med kokboken ”Ännu mera vego”. Foto: Leif Hansen och Ordfront förlag (omslag).

Lisa Bjärbos första bok kom ut för tio år sedan – 2006. Böckerna och författandet är hennes heltidsjobb sedan tre år och här ger hon sina tips för att lyckas som författare.Hur länge har du titulerat dig författare nu?
– Min första bok släpptes 2006, men i början var böckerna en bonus vid sidan av andra jobb. Då sa jag fortfarande ”jag är journalist” när någon frågade. ”Och så skriver jag böcker”. Sen har förändringen skett gradvis. Ett tag var det: ”Jag är författare. Och så skriver jag artiklar för tidningar”.  Nu säger jag bara att jag är författare när någon frågar, för det är så det ser ut nu. Böckerna är mitt heltidsjobb sedan tre år tillbaka, berättar Lisa Bjärbo.
LÄS MER: Christian ratades – nu har han sålt 21 000 böckerHur ser dagarna som författare ut?
– För mig är det som att det finns två spår. Antingen är jag hemma och jobbar med en ny bok. Då har jag fula tajts och skrynklig t-shirt på mig och sitter oftast under en filt i soffan med min dator. Det är inte så romantiskt att skriva en bok som jag trodde det skulle vara när jag tonåring och drömde om att bli författare. Det är mycket mer disciplin och nötande vid tangentbordet än vad det är inspiration och kreativt flow. I alla fall för mig. Jag sitter där och kämpar mellan 9 och 16 när mina barn är på förskolan, och huvudet går på högvarv.
– Det andra spåret består av resor och föreläsningar. Jag är ute mycket på skolor och pratar med barn och unga om böcker och skrivande, och håller i skrivverkstäder. Då har jag inte fula tajts och skrynklig t-shirt, och jag sitter inte under en filt i någon soffa hela dagen. Då vaknar jag på ett hotell någonstans, kommer till en skola, och håller fyra eller fem lektioner med olika högstadieklasser på en dag innan jag är klar. Jag åker mycket tåg.
– Och sedan finns det ju många fler saker också: Svara på mejl, skicka fakturor, gå på möten med bokförlaget, boka tågbiljetter och hotell… Jag lägger ganska mycket arbetstid på min närvaro i sociala medier. Det är mest för att jag tycker det är löjligt kul, men också för att det är en viktig marknadsföringskanal för mig. Jag har mycket kontakt med de som läser mina böcker via blogg, Instagram och Twitter, Youtube. Det tar tid. Men det är det verkligen värt.
LÄS MER: Så mycket omsätter deckarförfattarna – hela listanDu har ju också blivit kokboksförfattare – vilka förändringar i ditt arbete har du sedan dess?
– Det är mindre soffa och filt, och mer kök och kladd nu för tiden. Jag lagar mycket mer mat på arbetstid! Det gjorde jag aldrig innan. Nu händer det rätt ofta att mina ”hemma och jobbar med bok”-dagar består av att provlaga fyra maträtter eller filma en Youtubevideo om baljväxter. Det är på många sätt en helt annan sak än att skriva en roman, och på andra sätt väldigt likt. Texten ska ju tänkas ut, skrivas, redigeras och korrläsas oavsett vilken typ av bok det är man skriver.
Vad tjänar du mest pengar på?
– Det är ungefär 50-50 mellan mina två spår. Hälften av mina inkomster kommer från bokförsäljning. Hälften kommer från föreläsningar.
LÄS MER: Så tjänar du pengar som författareVilka tips ger du andra som drömmer om att författa på heltid?
– Gör det! Det är världens roligaste jobb. Men det är inte speciellt många författare i Sverige som kan leva enkom på bokförsäljning, så räkna med att du behöver få in pengar på andra sysslor också. Gå med i Författarcentrum! Det är en författarförmedling, och jag får nästan alla mina föreläsningsuppdrag genom dem.
Och om du får drömma: Optimala sitsen som författare – vad ska bort bland sysslorna och vad vill du verkligen ha kvar?
– Jag älskar mitt jobb så till den milda grad att jag tycker det är rätt trist att ha semester. Jag kan inte tänka mig att byta bort soffan, filten, läsandet, kontakten med läsarna och snacket om litteratur och skrivande mot något annat. Men jag börjar tycka att det sliter lite att resa runt och bo på olika hotell och träffa, oftast ganska omotiverade, skolklasser. I en drömvärld skulle jag dra ner på antalet resor, och ha mer tid för själva jobbet med böckerna.]]>


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.