Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Sociala Medier

Marknadsföring med Micro Influencers – så här gör du

Karolina O¨stervald
Karolina Östervald 1 juli, 2022 4 minuters läsning
Marknadsföring med Micro Influencers – så här gör du

Foto: Marknadsföring med Micro Influencers – så här gör du

Redo att satsa på Influencer Marketing? Börja med Micro Influencers – och se dina kampanjer ta sig till en högre nivå. Här vi ger dig stegen på hur du marknadsför dina kampanjer med hjälp av Micro Influencers.

Vad är Micro Influencers?

Micro Influencers är den kategorin av Influencers som har mindre antal följare. De har fler än 5 000 följare, men mindre än 25 000. Micro Influencerna kan däremot ha större genomkraft och bidra till en högre trovärdighet hos sina följare. Detta då de är helt vanliga människor som under en längre tid har byggt upp sin följarskara. Kunden har generellt sätt enklare att identifiera sig med Micro Influencers än Mega Influencers. Kontona har ofta specifika inriktningar – så som resa, mat, mode och så vidare.

Fördelarna med Micro Influencers

  • Hög engagement rate
  • Möjligheten att nå en pricksäker målgrupp
  • Hög trovärdighet bland sina följare
  • Färre samarbetspartners igång vilket gör att profilen är mindre fixerad vid reklam

Ett stort arbete med förtroendet

För att öka och bevara förtroendet hos sina följare så marknadsför Micro Influencers på ett naturligt sätt och i sin stil. Din produkt eller tjänst blir därför en naturlig del av deras flöde. Bilder, videos och captions kommer vara i samma ton som resten av profilens content. Du kan därför som företag inte ställa för höga krav – men absolut komma med goda råd och tips.

Tips: Använd dig av flera Micro Influencers för en och samma kampanj. Det bidrar till en större spridning och ger kampanjen en längre livslängd. Din produkt eller tjänst får också möjligheten att synas i olika sammanhang samt kategorier.

Men hur börjar jag?

Känner du nu att Micro Influencers är något du skulle vilja satsa på – men är osäker på hur du ska dra igång? Vi förstår att det kan vara svårt. Därför ger vi dig fyra grundläggande steg för hur du kan börja med Micro Influencers.

Steg 1: Vem är din målgrupp och vad är ditt mål?

Innan du väljer ut vilka influencers du vill arbeta med så behöver du kommit fram till vilken målgrupp du vill nå. Vilka är de – och varför vill du nå just dem? För att kunna mäta och följa upp din kampanj är det viktigt att du också har satt ut vilka mål du vill uppnå. Vad ska kunden göra när de har sett din kampanj och hur kan du följa upp statistiken?

Steg 2: Vilka är influencerna?

Nu är det dags att hitta rätt i influencer-djungeln. Vem eller vilka Micro Influencers kan nå din målgrupp bäst och få ut kampanjen? Tänk på att alla influencers är bra på olika saker – så se till att göra din research väl. Försök att hitta influencers som är i linje med ditt varumärke, som når den målgrupp du vill nå och som kan driva trafik och engagemang. För att få ut en större räckvidd kan du med fördel använda dig av flera influencers.

Steg 3: Dags att vässa penna och ta kontakt

När du har valt ut vilken eller vilka influencers du vill arbeta med så är det dags att skriva en brief. En brief är en samlad text som förklarar uppdraget. Din brief kan bland annat innehålla:

  • En förklarande text om företaget
  • Vilken eller vilka KPI:er din kampanj ska fokusera på
  • Förklarande text om vilken målgrupp som ska nås
  • Ge ut tydliga instruktioner över vad som ska göras i kampanjen

När du har fått fram all information som ska skickas så är det dags att ta kontakt och sedan påbörja ett samarbete. Det är viktigt att respektera profilens tid och därmed ha god framförhållning.

Steg 4: Dags för kampanjen att publiceras

Den stora delen av följarnas engagemang sker under de första dagarna som inlägget publiceras – men det tar ofta tid att se den stora effekten av kampanjen. Vi rekommenderar att du väntar cirka två veckor innan du kollar igenom statistiken för att göra en utvärdering. Med hjälp av rätt analysverktyg och trackning på länkar kan du enkelt få fram resultatet av din kampanj.

Värt att satsa på professionell hjälp? Att lyckas med sin Influencer Marketing tar tid och kräver en hel del arbete. Känner du dig osäker eller tycker att det tar för mycket av din tid? Då kan ett samarbete med Influencerbyrå var en bra idé – där får du kontakt och tips på olika Micro Influencers som du kan samarbeta med.

Tips från en expert

Är du sugen på att få mer information om hur du kan lyckas med Micro Influencers? Då vill vi tipsa dig om ett grymt avsnitt av podden Business Hacks med Cecilia Victoria Kärrberg från Digitalsnack. En måstelyssning som du absolut inte får missa! 

Läs också: Sveriges största influencers på Instagram – så här går deras bolag



ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.