Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från OFFICE DEPOT

Driva Eget

Rätt munskydd för dig och företaget – detta behöver du veta

Sponsrad artikel 5 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
munskydd

Vilken typ av munskydd skyddar bäst? När behöver jag och mina anställda bära ansiktsskydd? Och hur sköter jag bäst inköp av munskydd? Här får du hjälp att hantera frågan om munskydd i ditt företag.

Den första frågan du och ditt företag behöver ställa är vilka produkter ni behöver för att hantera coronapandemin och covid-19. Då kan det vara bra att få en översikt på vilka produkter som finns – till exempel munskydd, ansiktsmasker, visir och kroppsskydd, desinfektionsmedel, skyddsskärmar, Coversafe, tvål och ytdesinfektion. Här hittar du en lista på produkter som många företag använder under corona.

Lista: Produkterna ditt företag kan behöva under coronapandemin.

Företag i många branscher behöver munskydd. Dels för att skydda medarbetarna, men givetvis finns också andra användningsområden för ansiktsskydd. Här går vi igenom vilka typer av munskydd som finns och när de ska användas. Därefter kan du ta beslut om vilken typ som lämpar sig bäst för just din verksamhet.

Vilken typ av munskydd passar ditt företag bäst?

Det finns många tillverkare och en mängd olika sorters munskydd, och alla har olika egenskaper. Även hur man sätter på en mask skiljer sig mellan olika sorter. Kom också ihåg att rätt handhygien är avgörande för att maskerna ska fungera på ett bra sätt.

Hur vet man då vilken mask man ska välja för olika situationer?

– Börja med att fundera över i vilken miljö skyddet ska användas.

Olika munskydd har olika egenskaper som passar bättre eller sämre i olika sammanhang, och kan vara avgörande för din säkerhet, säger Tony Nilsson, Kategorichef på Office Depot, som under coronapandemin får många frågor om just munskydd. 

Vissa partiklar kan orsaka cancer eller vara radioaktiva, andra kan skada vårt andningssystem och överföra virus. Filtrerande ansiktsskydd ger skydd i tre klasser mot vattenhaltiga oljiga aerosoler, rök och fina partiklar i olika miljöer. Här nedanför förklarar vi skillnaderna mellan de olika klasserna och vilka användningsområden de har.

Tre typer av säkerhetsklasser för munskydd

Innan du väljer munskydd för ditt företag kan det vara bra att känna till de olika säkerhetsklasserna. 

  • Typ II-masker – engångsmasker för kontor och kollektivtrafik
  • Typ IIR-masker – engångsmasker som skyddar mot stänk
  • Andningsskyddsmasker – filtrerande masker med högsta skyddsnivå

Tips! Här kan du läsa hur munskydd ur varje säkerhetsklass fungerar.

När passar olika typer av munskydd?

Så när passar det att använda munskydd ur respektive säkerhetsklass? Här går vi igenom de vanligaste användningsområdena. Passa på att klicka på länken under varje klass för mer information.

När passar Typ II-masker?

Typ II-masker lämpar sig för allmän användning i slutna offentliga utrymmen, till exempel:  

  • Kollektivtrafiken
  • Stormarknader
  • Köpcentrum
  • Personal som arbetar på pubar och restauranger
  • Taxi

Tips: Här hittar du exempel på munskyd Typ II.

När passar Typ IIR-masker?

Typ IIR-masker har flera användningsområden och används ofta i hälsovårds-och industrisektorn.

Typ IIR-masker i hälsovårdssektorn

Typ IIR-masker är engångsmasker som används i specifika kliniska sammanhang eller exponeringsmiljöer. Det kan till exempel vara i grupper men utan direkt fysisk kontakt, eller där patientkontakt ej är inom en meter.

Typ IIR-masker i industrisektorn

IIR-masker kan användas av dem som potentiellt utsätter sig bland andra som bär på Covid-19, såsom inom kriminalvården, polis, säkerhetsroller och vid allmänna sammankomster.

Tips: Här hittar du exempel på typ IIR-masker.

När passar andningsskyddsmasker?

Andningsskyddsmasker har den högsta säkerhetsklassen och används på flera ställen inom hälsovårds- och industrisektorn. På grund av andningsskyddens högre skyddsnivå rekommenderas de inte för allmänheten. 

Andningsskyddsmasker i hälsovårdssektorn

Andningsskyddsmasker är kritiska för vårdpersonal och andra som kommer i nära kontakt med Covid-19. På grund av detta andningsskydds högre skyddsnivå används det när man utför aerosolgenererande procedurer (AGP) på en patient med möjlig eller bekräftad Covid-19 i högriskområden.

Andningsskyddsmasker i industrisektorn

Andningsskyddsmasker ska användas i miljöer där en riskbedömning har identifierat ett farligt ämne men ingen minskning av syrehalten och specificerat användningen av andningsskydd FFP1, FFP2 eller FFP3.

Tips: Här hittar du exempel på andningsskyddsmasker.

Hur sköter jag bäst inköp av munskydd?

När du och ditt företag ska göra inköp av munskydd och andra säkerhetsprodukter är det avgörande att handla hos en aktör ni kan lita på. Undersök leverantörens bakgrund och trovärdighet, och be gärna om kundreferenser.

– Vi på Office Depot har hjälpt företagare sedan 1986 och just nu har vi stort fokus på att hjälpa företag med rätt val när det gäller produkter relaterade till Covid-19. Steg ett är att utbilda kunderna och verkligen försöka möta deras behov. Därefter tittar vi på vilka produkter som passar en viss verksamhet allra bäst, avslutar Tony på Office Depot.

Tips! Här finns exempel på munskydd i olika prisklasser.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.