Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva Eget

Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory

Gustaf Oscarson pressbild
Gustaf Oscarson 23 februari, 2021 6 minuters läsning
Yodabee Johanna och Hanna

Foto: Yodabee Johanna och Hanna

Pandemin slog hårt mot Yodabee, som innan pandemin fokuserade på trivselboxar för kontor. Snabbt tog grundarna Johanna och Hanna fram nya tjänsten Care Packages – och dubblade omsättningen. Här får du hela Yodabees fantastiska coronahistoria.

Innan Corona var Yodabees huvudsakliga tjänst så kallade trivselboxar, boxar för kontorstoaletten med regelbunden påfyllning av hygien- och uppfräschningsartiklar. Både små och stora företag har dessa boxar som en prenumeration för att ge medarbetarna en trevligare arbetsmiljö.

När pandemin slog till och känslan av osäkerhet spreds i samhället blev kundernas behov av att visa omtanke för medarbetarna större än någonsin – samtidigt som behovet av Yodabees kontorsanpassade tjänster minskade kraftigt. 

– För att möta en helt ny efterfrågan behövde vi hitta på ett sätt att hjälpa våra kunder att visa omtanke på hemmaplan, istället för på kontoret, berättar Johanna Lundberg, som är en av Yodabees grundare.

I den snabba och högst oväntade förändringen utvecklade Yodabee snabbt ett helt nytt affärsområde: Care Packages – omtänksamma presenter skräddarsydda efter kundernas behov och med leverans hela vägen till hemmakontoren.

Yodabee Kontorsboxar

Nya arbetsuppgifter och helt ny logistik

Den stora omställningen innebar snart en rad nya arbetsuppgifter och en snabb läroprocess för logistik. Flera internationella kunder med medarbetare över hela världen kräver koll på tullar och frakt.

– Vi jobbade också hårt med att skapa den bästa unboxing-upplevelsen för maximal wow-faktor när man öppnar paketen, berättar Hanna Löfqvist, Yodabees andra grundare.

Läs också:Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Minskade kostnader första coronaåtgärden för Yodabee

Men det nya världsläget med corona har inte bara varit en spännande utvecklingsresa. 

– I början av pandemin stängde många kunder ned kontoren helt och behövde pausa eller säga upp tjänster från oss. Då gjorde vi det som krävdes – skar ned på alla kostnader som var möjliga, berättar Johanna.

Det innebar att grundarna själva fick utföra många arbetsuppgifter som de tidigare delegerat till sitt team.

– Jag kan känna ett motstånd kring att delegera arbetsuppgifter och faller lätt tillbaka i att det är enklare att göra saker själv, vilket såklart är ohållbart i längden, berättar Johanna.

– Därför har vi haft som princip att när en arbetsuppgift väl har överlämnats till någon i teamet så ska den aldrig tas tillbaka till mig och Hanna igen. Men under den här perioden blev det nödvändigt att göra undantag för att klara ekonomin, fortsätter hon.

Team Yodabee

Långa och intensiva dagar

Nya arbetsuppgifter, gamla arbetsuppgifter och en helt ny tjänst till kunderna innebar att Johanna och Hanna jobbade all tid som var möjlig. De beskriver tiden som intensiv och slitsam, men samtidigt väldigt roligt. Och teamet stärktes.

– Även om vi nu levererar andra typer av tjänster, tycker jag ändå inte att bolaget har förändrats särskilt mycket. Vi grundade Yodabee med visionen att hjälpa företag att skapa medarbetarupplevelser i världsklass och att ständigt vara en innovativ samarbetspartner till våra kunder. Det har inte förändrats, säger Hanna.

Yodabee produktutvecklar tillsammans med kunderna

Johanna och Hanna har alltid haft nära dialog med sina kunder och tar fram lösningar tillsammans med dem. Samma sak gällde med den nya produkten Care Packages. 

– När vi först kontaktade kunderna med vårt nya erbjudande så var det verkligen en “minimum viable product” – vi berättade helt enkelt om vår idé och den lösning vi kunde ta fram med kort varsel, berättar Johanna.

Innehållet i Care Packages var med andra ord väldigt begränsat i början – Yodabee startade med de produkter som redan fanns i sortimentet och som kunde anpassas för det nya ändamålet.

Både Johanna och Hanna trycker på vikten av att utveckla koncept tillsammans med kunderna snarare än åtdem. 

– Vi tycker att våra kundrelationer har stärkts under coronapandemin, även om vi inte träffat kunderna på länge. Vi har hörts oftare än vanligt för att följa utvecklingen på varje enskilt kontor, vilket såklart har stärkt relationerna. Pandemin har helt enkelt stärkt våra kundrelationer, menar Hanna.

Läs också: Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Omsättningen har nästan dubblerats under corona

Och den stärkta kundrelationen speglas också ekonomiskt. 2020 nästan dubblerade Yodabee sin omsättning från 2 miljoner till 3,8 miljoner kronor.

– Vårt mindset från start har varit att bygga ett företag som står starkt även om förutsättningarna ändras – vi ska snabbt ska kunna skifta business om vi behöver. Vi trodde inte den dagen skulle komma redan 2020 men vi tror att det tankesättet har hjälpt oss mycket under corona, berättar Johanna.

Yodabee

Yodabees strategier för riskminimering

Hanna och Johanna insåg tidigt att flera kunder skulle behövde säga upp tjänster från Yodabee.

– Vi har generellt sett väldigt nöjda kunder med lång livslängd.  Uppsägningarna sedan vi startade har varit få, men vi förstod att pandemin skulle innebära en förändring, berättar Hanna.

Därför gjorde Yodabee snabbt en “client at risk”-lista. De undersökte sina kunders kunder och försökte skapa en bild av hur de skulle agera framåt. 

– Eftersom vi gått igenom kundlistan var det inte lika jobbigt när uppsägningarna trillade in – det var på något vis enligt beräkningarna. Istället blev det en positiv överraskning med alla de kunder som inte sa upp tjänsterna trots att de stod med på listan, berättar Johanna.

Drog ned på anställdas timmar

I takt med att flera av Yodabees kunder stängde igen kontoren behövde Hanna och Johanna dra ned på anställdas timmar. 

Att skapa arbete åt andra och att inkludera dem i vårt team är något vi varit så glada och stolta över att kunna göra, så det kändes väldigt jobbigt och som ett steg tillbaka att behöva skära ned.

Johanna Lundberg, Yodabee

– Vi har förmånen att få jobba med väldigt duktiga människor och vi oroade oss för att de skulle behöva söka jobb någon annanstans, vilket hade varit helt förståeligt. Några av dem har behövt söka andra extrajobb vid sidan av men de är fortfarande kvar hos oss också. Vi är väldigt tacksamma över det och att vi fick igång vår paketlösning relativt snabbt och därför successivt kunde öka på teamets timmar igen, fortsätter Hanna. 

Hanna och Johanna erkänner att de var nervösa i början av pandemin och mer stressade än vanligt.

– Jag var mer stressad än Johanna, men för det mesta jobbade vi ändå på i den väldigt positiva anda som vi nästan alltid har. Positiv energi och att försöka göra det bästa av allt är gemensamma drag hos oss båda. Vi kan skratta och gråta ihop, berättar Hanna.

– Och vi vet att vi behöver varandra, att vi kompletterar varandra och att vi tillsammans klarar allt. Nu när det börjar närma sig årsdagen av pandemistarten kan vi konstatera att vi vant oss vid läget, fortsätter hon.

Yodabee Care Packages

Hur ser framtiden ut för Yodabee?

– Genom våra Care Packages har vi lärt känna en rad nya och roliga kunder. Flera av dessa har upptäckt oss och våra kontorstjänster för första gången, och vill nu även starta med våra kontorstjänster när de öppnar upp sina kontor igen, berättar Johanna.

YodaBee undersöker nu också möjligheten att bredda kontorstjänsterna och lösa fler av kundens behov av en trevligt arbetsmiljö.

– Våra kunder jobbar mycket med employer branding och efterfrågar alltid nya kreativa sätt att öka trivseln i teamen. Där har omtänksamma presenter med högkvalitativt och tidsenligt innehållt verkligen fungerat. Vi är övertygade om att vårt nya affärsområde kommer vara fortsatt relevant även när företagen återgår till kontoren efter pandemin, berättar Hanna.

– Betydligt fler känner till oss idag än för ett år sedan. Vi har etablerat oss som ett varumärke som levererar med en hög servicenivå och som våra kunder kan lita på. Även när det stormar under en pandemi, fortsätter hon.

Om Yodabee

Grundare: Johanna Lundberg och  Hanna Löfqvist
Finns i: Stockholm (men levererar nationellt och internationellt)
Läs mer på: www.yodabee.com
Antal anställda: 12
Omsättning: 2019: 2 miljoner, 2020: 3,8 miljoner





Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.