Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 23 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Yodabee Johanna och Hanna

Foto: Yodabee Johanna och Hanna

Pandemin slog hårt mot Yodabee, som innan pandemin fokuserade på trivselboxar för kontor. Snabbt tog grundarna Johanna och Hanna fram nya tjänsten Care Packages – och dubblade omsättningen. Här får du hela Yodabees fantastiska coronahistoria.

Innan Corona var Yodabees huvudsakliga tjänst så kallade trivselboxar, boxar för kontorstoaletten med regelbunden påfyllning av hygien- och uppfräschningsartiklar. Både små och stora företag har dessa boxar som en prenumeration för att ge medarbetarna en trevligare arbetsmiljö.

När pandemin slog till och känslan av osäkerhet spreds i samhället blev kundernas behov av att visa omtanke för medarbetarna större än någonsin – samtidigt som behovet av Yodabees kontorsanpassade tjänster minskade kraftigt. 

– För att möta en helt ny efterfrågan behövde vi hitta på ett sätt att hjälpa våra kunder att visa omtanke på hemmaplan, istället för på kontoret, berättar Johanna Lundberg, som är en av Yodabees grundare.

I den snabba och högst oväntade förändringen utvecklade Yodabee snabbt ett helt nytt affärsområde: Care Packages – omtänksamma presenter skräddarsydda efter kundernas behov och med leverans hela vägen till hemmakontoren.

Yodabee Kontorsboxar

Nya arbetsuppgifter och helt ny logistik

Den stora omställningen innebar snart en rad nya arbetsuppgifter och en snabb läroprocess för logistik. Flera internationella kunder med medarbetare över hela världen kräver koll på tullar och frakt.

– Vi jobbade också hårt med att skapa den bästa unboxing-upplevelsen för maximal wow-faktor när man öppnar paketen, berättar Hanna Löfqvist, Yodabees andra grundare.

Läs också:Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Minskade kostnader första coronaåtgärden för Yodabee

Men det nya världsläget med corona har inte bara varit en spännande utvecklingsresa. 

– I början av pandemin stängde många kunder ned kontoren helt och behövde pausa eller säga upp tjänster från oss. Då gjorde vi det som krävdes – skar ned på alla kostnader som var möjliga, berättar Johanna.

Det innebar att grundarna själva fick utföra många arbetsuppgifter som de tidigare delegerat till sitt team.

– Jag kan känna ett motstånd kring att delegera arbetsuppgifter och faller lätt tillbaka i att det är enklare att göra saker själv, vilket såklart är ohållbart i längden, berättar Johanna.

– Därför har vi haft som princip att när en arbetsuppgift väl har överlämnats till någon i teamet så ska den aldrig tas tillbaka till mig och Hanna igen. Men under den här perioden blev det nödvändigt att göra undantag för att klara ekonomin, fortsätter hon.

Team Yodabee

Långa och intensiva dagar

Nya arbetsuppgifter, gamla arbetsuppgifter och en helt ny tjänst till kunderna innebar att Johanna och Hanna jobbade all tid som var möjlig. De beskriver tiden som intensiv och slitsam, men samtidigt väldigt roligt. Och teamet stärktes.

– Även om vi nu levererar andra typer av tjänster, tycker jag ändå inte att bolaget har förändrats särskilt mycket. Vi grundade Yodabee med visionen att hjälpa företag att skapa medarbetarupplevelser i världsklass och att ständigt vara en innovativ samarbetspartner till våra kunder. Det har inte förändrats, säger Hanna.

Yodabee produktutvecklar tillsammans med kunderna

Johanna och Hanna har alltid haft nära dialog med sina kunder och tar fram lösningar tillsammans med dem. Samma sak gällde med den nya produkten Care Packages. 

– När vi först kontaktade kunderna med vårt nya erbjudande så var det verkligen en “minimum viable product” – vi berättade helt enkelt om vår idé och den lösning vi kunde ta fram med kort varsel, berättar Johanna.

Innehållet i Care Packages var med andra ord väldigt begränsat i början – Yodabee startade med de produkter som redan fanns i sortimentet och som kunde anpassas för det nya ändamålet.

Både Johanna och Hanna trycker på vikten av att utveckla koncept tillsammans med kunderna snarare än åtdem. 

– Vi tycker att våra kundrelationer har stärkts under coronapandemin, även om vi inte träffat kunderna på länge. Vi har hörts oftare än vanligt för att följa utvecklingen på varje enskilt kontor, vilket såklart har stärkt relationerna. Pandemin har helt enkelt stärkt våra kundrelationer, menar Hanna.

Läs också: Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Omsättningen har nästan dubblerats under corona

Och den stärkta kundrelationen speglas också ekonomiskt. 2020 nästan dubblerade Yodabee sin omsättning från 2 miljoner till 3,8 miljoner kronor.

– Vårt mindset från start har varit att bygga ett företag som står starkt även om förutsättningarna ändras – vi ska snabbt ska kunna skifta business om vi behöver. Vi trodde inte den dagen skulle komma redan 2020 men vi tror att det tankesättet har hjälpt oss mycket under corona, berättar Johanna.

Yodabee

Yodabees strategier för riskminimering

Hanna och Johanna insåg tidigt att flera kunder skulle behövde säga upp tjänster från Yodabee.

– Vi har generellt sett väldigt nöjda kunder med lång livslängd.  Uppsägningarna sedan vi startade har varit få, men vi förstod att pandemin skulle innebära en förändring, berättar Hanna.

Därför gjorde Yodabee snabbt en “client at risk”-lista. De undersökte sina kunders kunder och försökte skapa en bild av hur de skulle agera framåt. 

– Eftersom vi gått igenom kundlistan var det inte lika jobbigt när uppsägningarna trillade in – det var på något vis enligt beräkningarna. Istället blev det en positiv överraskning med alla de kunder som inte sa upp tjänsterna trots att de stod med på listan, berättar Johanna.

Drog ned på anställdas timmar

I takt med att flera av Yodabees kunder stängde igen kontoren behövde Hanna och Johanna dra ned på anställdas timmar. 

Att skapa arbete åt andra och att inkludera dem i vårt team är något vi varit så glada och stolta över att kunna göra, så det kändes väldigt jobbigt och som ett steg tillbaka att behöva skära ned.

Johanna Lundberg, Yodabee

– Vi har förmånen att få jobba med väldigt duktiga människor och vi oroade oss för att de skulle behöva söka jobb någon annanstans, vilket hade varit helt förståeligt. Några av dem har behövt söka andra extrajobb vid sidan av men de är fortfarande kvar hos oss också. Vi är väldigt tacksamma över det och att vi fick igång vår paketlösning relativt snabbt och därför successivt kunde öka på teamets timmar igen, fortsätter Hanna. 

Hanna och Johanna erkänner att de var nervösa i början av pandemin och mer stressade än vanligt.

– Jag var mer stressad än Johanna, men för det mesta jobbade vi ändå på i den väldigt positiva anda som vi nästan alltid har. Positiv energi och att försöka göra det bästa av allt är gemensamma drag hos oss båda. Vi kan skratta och gråta ihop, berättar Hanna.

– Och vi vet att vi behöver varandra, att vi kompletterar varandra och att vi tillsammans klarar allt. Nu när det börjar närma sig årsdagen av pandemistarten kan vi konstatera att vi vant oss vid läget, fortsätter hon.

Yodabee Care Packages

Hur ser framtiden ut för Yodabee?

– Genom våra Care Packages har vi lärt känna en rad nya och roliga kunder. Flera av dessa har upptäckt oss och våra kontorstjänster för första gången, och vill nu även starta med våra kontorstjänster när de öppnar upp sina kontor igen, berättar Johanna.

YodaBee undersöker nu också möjligheten att bredda kontorstjänsterna och lösa fler av kundens behov av en trevligt arbetsmiljö.

– Våra kunder jobbar mycket med employer branding och efterfrågar alltid nya kreativa sätt att öka trivseln i teamen. Där har omtänksamma presenter med högkvalitativt och tidsenligt innehållt verkligen fungerat. Vi är övertygade om att vårt nya affärsområde kommer vara fortsatt relevant även när företagen återgår till kontoren efter pandemin, berättar Hanna.

– Betydligt fler känner till oss idag än för ett år sedan. Vi har etablerat oss som ett varumärke som levererar med en hög servicenivå och som våra kunder kan lita på. Även när det stormar under en pandemi, fortsätter hon.

Om Yodabee

Grundare: Johanna Lundberg och  Hanna Löfqvist
Finns i: Stockholm (men levererar nationellt och internationellt)
Läs mer på: www.yodabee.com
Antal anställda: 12
Omsättning: 2019: 2 miljoner, 2020: 3,8 miljoner





ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.