Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 23 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Yodabee Johanna och Hanna

Foto: Yodabee Johanna och Hanna

Pandemin slog hårt mot Yodabee, som innan pandemin fokuserade på trivselboxar för kontor. Snabbt tog grundarna Johanna och Hanna fram nya tjänsten Care Packages – och dubblade omsättningen. Här får du hela Yodabees fantastiska coronahistoria.

Innan Corona var Yodabees huvudsakliga tjänst så kallade trivselboxar, boxar för kontorstoaletten med regelbunden påfyllning av hygien- och uppfräschningsartiklar. Både små och stora företag har dessa boxar som en prenumeration för att ge medarbetarna en trevligare arbetsmiljö.

När pandemin slog till och känslan av osäkerhet spreds i samhället blev kundernas behov av att visa omtanke för medarbetarna större än någonsin – samtidigt som behovet av Yodabees kontorsanpassade tjänster minskade kraftigt. 

– För att möta en helt ny efterfrågan behövde vi hitta på ett sätt att hjälpa våra kunder att visa omtanke på hemmaplan, istället för på kontoret, berättar Johanna Lundberg, som är en av Yodabees grundare.

I den snabba och högst oväntade förändringen utvecklade Yodabee snabbt ett helt nytt affärsområde: Care Packages – omtänksamma presenter skräddarsydda efter kundernas behov och med leverans hela vägen till hemmakontoren.

Yodabee Kontorsboxar

Nya arbetsuppgifter och helt ny logistik

Den stora omställningen innebar snart en rad nya arbetsuppgifter och en snabb läroprocess för logistik. Flera internationella kunder med medarbetare över hela världen kräver koll på tullar och frakt.

– Vi jobbade också hårt med att skapa den bästa unboxing-upplevelsen för maximal wow-faktor när man öppnar paketen, berättar Hanna Löfqvist, Yodabees andra grundare.

Läs också:Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Minskade kostnader första coronaåtgärden för Yodabee

Men det nya världsläget med corona har inte bara varit en spännande utvecklingsresa. 

– I början av pandemin stängde många kunder ned kontoren helt och behövde pausa eller säga upp tjänster från oss. Då gjorde vi det som krävdes – skar ned på alla kostnader som var möjliga, berättar Johanna.

Det innebar att grundarna själva fick utföra många arbetsuppgifter som de tidigare delegerat till sitt team.

– Jag kan känna ett motstånd kring att delegera arbetsuppgifter och faller lätt tillbaka i att det är enklare att göra saker själv, vilket såklart är ohållbart i längden, berättar Johanna.

– Därför har vi haft som princip att när en arbetsuppgift väl har överlämnats till någon i teamet så ska den aldrig tas tillbaka till mig och Hanna igen. Men under den här perioden blev det nödvändigt att göra undantag för att klara ekonomin, fortsätter hon.

Team Yodabee

Långa och intensiva dagar

Nya arbetsuppgifter, gamla arbetsuppgifter och en helt ny tjänst till kunderna innebar att Johanna och Hanna jobbade all tid som var möjlig. De beskriver tiden som intensiv och slitsam, men samtidigt väldigt roligt. Och teamet stärktes.

– Även om vi nu levererar andra typer av tjänster, tycker jag ändå inte att bolaget har förändrats särskilt mycket. Vi grundade Yodabee med visionen att hjälpa företag att skapa medarbetarupplevelser i världsklass och att ständigt vara en innovativ samarbetspartner till våra kunder. Det har inte förändrats, säger Hanna.

Yodabee produktutvecklar tillsammans med kunderna

Johanna och Hanna har alltid haft nära dialog med sina kunder och tar fram lösningar tillsammans med dem. Samma sak gällde med den nya produkten Care Packages. 

– När vi först kontaktade kunderna med vårt nya erbjudande så var det verkligen en “minimum viable product” – vi berättade helt enkelt om vår idé och den lösning vi kunde ta fram med kort varsel, berättar Johanna.

Innehållet i Care Packages var med andra ord väldigt begränsat i början – Yodabee startade med de produkter som redan fanns i sortimentet och som kunde anpassas för det nya ändamålet.

Både Johanna och Hanna trycker på vikten av att utveckla koncept tillsammans med kunderna snarare än åtdem. 

– Vi tycker att våra kundrelationer har stärkts under coronapandemin, även om vi inte träffat kunderna på länge. Vi har hörts oftare än vanligt för att följa utvecklingen på varje enskilt kontor, vilket såklart har stärkt relationerna. Pandemin har helt enkelt stärkt våra kundrelationer, menar Hanna.

Läs också: Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Omsättningen har nästan dubblerats under corona

Och den stärkta kundrelationen speglas också ekonomiskt. 2020 nästan dubblerade Yodabee sin omsättning från 2 miljoner till 3,8 miljoner kronor.

– Vårt mindset från start har varit att bygga ett företag som står starkt även om förutsättningarna ändras – vi ska snabbt ska kunna skifta business om vi behöver. Vi trodde inte den dagen skulle komma redan 2020 men vi tror att det tankesättet har hjälpt oss mycket under corona, berättar Johanna.

Yodabee

Yodabees strategier för riskminimering

Hanna och Johanna insåg tidigt att flera kunder skulle behövde säga upp tjänster från Yodabee.

– Vi har generellt sett väldigt nöjda kunder med lång livslängd.  Uppsägningarna sedan vi startade har varit få, men vi förstod att pandemin skulle innebära en förändring, berättar Hanna.

Därför gjorde Yodabee snabbt en “client at risk”-lista. De undersökte sina kunders kunder och försökte skapa en bild av hur de skulle agera framåt. 

– Eftersom vi gått igenom kundlistan var det inte lika jobbigt när uppsägningarna trillade in – det var på något vis enligt beräkningarna. Istället blev det en positiv överraskning med alla de kunder som inte sa upp tjänsterna trots att de stod med på listan, berättar Johanna.

Drog ned på anställdas timmar

I takt med att flera av Yodabees kunder stängde igen kontoren behövde Hanna och Johanna dra ned på anställdas timmar. 

Att skapa arbete åt andra och att inkludera dem i vårt team är något vi varit så glada och stolta över att kunna göra, så det kändes väldigt jobbigt och som ett steg tillbaka att behöva skära ned.

Johanna Lundberg, Yodabee

– Vi har förmånen att få jobba med väldigt duktiga människor och vi oroade oss för att de skulle behöva söka jobb någon annanstans, vilket hade varit helt förståeligt. Några av dem har behövt söka andra extrajobb vid sidan av men de är fortfarande kvar hos oss också. Vi är väldigt tacksamma över det och att vi fick igång vår paketlösning relativt snabbt och därför successivt kunde öka på teamets timmar igen, fortsätter Hanna. 

Hanna och Johanna erkänner att de var nervösa i början av pandemin och mer stressade än vanligt.

– Jag var mer stressad än Johanna, men för det mesta jobbade vi ändå på i den väldigt positiva anda som vi nästan alltid har. Positiv energi och att försöka göra det bästa av allt är gemensamma drag hos oss båda. Vi kan skratta och gråta ihop, berättar Hanna.

– Och vi vet att vi behöver varandra, att vi kompletterar varandra och att vi tillsammans klarar allt. Nu när det börjar närma sig årsdagen av pandemistarten kan vi konstatera att vi vant oss vid läget, fortsätter hon.

Yodabee Care Packages

Hur ser framtiden ut för Yodabee?

– Genom våra Care Packages har vi lärt känna en rad nya och roliga kunder. Flera av dessa har upptäckt oss och våra kontorstjänster för första gången, och vill nu även starta med våra kontorstjänster när de öppnar upp sina kontor igen, berättar Johanna.

YodaBee undersöker nu också möjligheten att bredda kontorstjänsterna och lösa fler av kundens behov av en trevligt arbetsmiljö.

– Våra kunder jobbar mycket med employer branding och efterfrågar alltid nya kreativa sätt att öka trivseln i teamen. Där har omtänksamma presenter med högkvalitativt och tidsenligt innehållt verkligen fungerat. Vi är övertygade om att vårt nya affärsområde kommer vara fortsatt relevant även när företagen återgår till kontoren efter pandemin, berättar Hanna.

– Betydligt fler känner till oss idag än för ett år sedan. Vi har etablerat oss som ett varumärke som levererar med en hög servicenivå och som våra kunder kan lita på. Även när det stormar under en pandemi, fortsätter hon.

Om Yodabee

Grundare: Johanna Lundberg och  Hanna Löfqvist
Finns i: Stockholm (men levererar nationellt och internationellt)
Läs mer på: www.yodabee.com
Antal anställda: 12
Omsättning: 2019: 2 miljoner, 2020: 3,8 miljoner





ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.