Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Nyfiken på historierna efter Draknästet? Så använde bolagen kapitalet

Josefin Wallin 19 januari, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Nyfiken pa° historierna efter Drakna¨stet? Sa° anva¨nde bolagen kapitalet

Är du ett fan av Draknästet så känner du nog liksom vi, vad händer efter Draknästet? Hur används pengarna – och hur bäddar man för succé? Vi tar tempen på några av bolagen från Draknästets alla säsonger. Det här vill du inte missa.

Från starten av Draknästet 2010 och 2021 när den populära programidén åter såg dagens ljus i SVT har tittarna mötts av otaliga affärsidéer, drömmar, innovationer och problemlösningar. Några profiler och bolag har etsat sig fast hos oss, och frågan hänger ständigt i luften, för vad hände sedan? Det ska vi ta tempen på nu. Möt bolag såsom Lexly, Red Locker och Storytel!

Red Locker – 1000 % fler kunder

Minns ni Red Locker, och tjejerna Clara Lidman och medgrundaren Liza Eriksson? Deras automat för mensskydd som kan placeras på offentliga toaletter, arbetsplatser och skolor? Den som är nyfiken på vad som hänt efter Draknästet, kan vi glädja med att det gått väldigt bra för tjejerna. De menar att det händer mycket inom bolaget och att de har vuxit. Vid tiden för deras medverkan i Draknästet var de själva och nu jobbar de i ett team som består av sju personer, de har 1000 % fler kunder i Sverige – och har också börjat leverera utanför landets gränser.

Läs mer: Allt du vill veta om Draknästet säsong 2 – drakarna, bolagen, pengarna!

Så använde Storytel-Jonas kapitalet till att bygga succé

I första omgången av Draknästet, som spelades in mitt under brinnande lågkonjunktur, fick Storytels grundare Jonas Tellander en investering av drakarna. Storytel ville bli världsledande på böcker i mobilen – och är idag ett ledande och mycket starkt varumärke inom just det. Men hur användes pengarna? Hur omsattes investeringen i praktiken när tv-kamerorna slocknat? Jonas själv berättar i SVT:s program"Draknästet: Vad hände sedan?"

– Vi anställde telefonförsäljare. Det var ju stort att sälja mobilabonnemang så vi anammade det och försökte sälja ljudboksabonnemang. 2010-2016 var vi ett lönsamt bolag. Vi betalade ut aktieutdelningar och hade samtidigt en hög tillväxt på 100 - 125 % varje år. Före Draknästet hade bolaget 2000 abonnenter och sju anställda. Idag har bolaget 2 miljoner abonnenter, 700-800 anställda, omsätter ungefär 3,5 miljarder och finns i ett femtontal länder.

Ingen investering – men coachad av Wimmercranz

Åsa Juneström med sitt klädmärke Me in color medverkade 2021. Åsa gjorde entré framför drakarna med en fantastisk energi. Färgstark, precis som namnet på hennes klädkollektion. Åsa berättar i programmet om att hon gifte sig 21 år gammal, men med helt fel man. Efter att ha varit tillbakahållen stod hon nu framför drakarna med en fantastisk energi och drivkraft: "jag känner mig oövervinnerlig, och det är en fantastisk känsla".

Wimmercranz "många blir tillbakahållna"

Det blev ingen investering för Åsa men hon fick rådet att sluta ha klädmärket som hobby – och köra "all in". Sara Wimmercranz kommenterar Åsas medverkande med att berätta om att hon som investerare ser många som blir tillbakahållna på olika sätt. Av en chef som inte tror på en, en vän eller partner. "Dumpa det som håller dig tillbaka och förverkliga din idé".

Sara och Åsa har efter hennes medverkan haft tät kontakt och Sara är även den som fått hennes affärsidé mot en mer hållbar sådan. Sara finns också med som stöd för att hjälpa Åsa vidare, vi följer det med spänning.

Airbag-byxan och väntelistan

Moses Shahrivar deltog i Draknästet där han presenterade sina byxor med inbyggd airbag. När han pitchade för drakarna hade han 4 000 personer på väntelistan – nu är den siffran över 112 000. I början var han i princip ensam men kunde tack vare drakarnas investering ta in sin bror till hjälp. Planen med kapitalet var att färdigutveckla sina airbagjeans. Samma modell som han visade upp inför drakarna men vid tillfället då endast bestod av en modul som täckte ett ben.

Pengarna räckte till en första testlansering. Här lärde man sig att priset låg för högt och att kunderna vill testa innan köp. Vid en "återlansering" testar man nu en ny prisbild och en annan form av paketering. Vart det nu kommer landa när produkten når marknaden blir spännande att följa. Man vill in till nya marknader och har bland annat draken Shervin Razani i ryggen.

Läs mer:Draknästets Shervin Razani: De här entreprenörerna vill jag investera i

Magnus Stein och Lexly

Från Draknästet till att förändra en hel bransch – Lexlys grundare Magnus Stein har inte legat på latsidan de senaste 15 åren. Här berättar han på djupet om hela Lexlys resa från idé till storinvesteringar från några av Sveriges största investerare. Och såklart om svårigheterna med att förändra en hel bransch.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.