Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Starta Eget

Registrera aktiebolag på Verksamt – här är checklistan!

Josefin Wallin 18 oktober, 2021 5 minuters läsning
Registrera aktiebolag

Foto: Registrera aktiebolag

I startgroparna till ett nytt företag? Spännande! Dags att registrera aktiebolag på Verksamt? Låt Driva Eget hjälpa dig igenom registreringen och undvika de vanligaste fallgroparna. Vi vet hur du lyckas medhjälp av vår enkla checklista häng med!

Vad innebär aktiebolag?

Aktiebolag är en av våra vanligaste företagsformer. För att starta ett aktiebolag behöver du en insats på 25 000 kronor som blir företagets aktiekapital. Bolaget blir en egen juridisk person och ska dessutom ha en egen styrelse. Har du bestämt dig för att detta är företagsformen för dig? Här kan du läsa mer om att starta och registrera aktiebolag på Verksamt med vår checklista.

Läs mer: Om hur ett aktiebolag fungerar.

Registrera aktiebolag på Verksamt – innan du startar.

Förberedelser innan du registrerar aktiebolaget

  • Du behöver veta vad ditt företag ska heta och om du har några alternativa namnförslag.
  • Du behöver också ha tänkt över vilka du vill ska ingå i din styrelse. Vilket är klokt att ha gjort innan man kommer till steget att registrera sitt aktiebolag.
  • Ska du ha en revisor? Vet du inte om du behöver en revisor eller inte? Då tipsar vi dig om att läsa mer här, hos Bolagsverket.
  • Verksamhetsbeskrivning – hur beskriver du din verksamhet? Kommer också ligga till grund för vilka SNI-koder du ska välja. SNI-koder består av fem siffror och hjälper till att kategorisera vad din verksamhet ska syssla med.

Vad ska du välja för SNI-koder?Läs mer hos Statistiska Centralbyrån.

Skaffa ett bankintyg

  • För att registrera ditt aktiebolag behöver du ett bankintyg. Eftersom aktiebolag kräver 25 000 kronor i aktiekapital, behöver du ha öppnat ett konto på banken och satt över kapitalet. Bankintyget får du av din bank och som du skickar in till Bolagsverket digitalt via Verksamts e-tjänst.

Behöver du veta mer om bankintyg?Läs mer hos Bolagsverket.

Stiftelseurkund och bolagsordning

  • Glöm inte stiftelseurkund för aktiebolag och bolagsordning. Stiftelseurkund är ett dokument som beskriver att du har bestämt dig för att starta ett aktiebolag. Bolagsordningen är ett dokument som beskriver företagets namn, verksamhet och styrelseledamöter etc.

Läs mer: Om vad stiftelseurkund ska innehålla.
Läs mer:Om vad bolagsordningenska innehålla.

Registrera aktiebolag och starta företag – checklista!

  • Redo att starta aktiebolag?Dags att registrera aktiebolag hos Verksamt. Nu ska du anmäla och registrera företaget hos Bolagsverket, vilket du gör via Verksamt. Verksamt är en samlingssida där du som företag enkelt hittar de myndighetskontakter du behöver.

Vad ska jag välja, enkel eller detaljerad anmälan? När du gör din anmälan får du möjlighet att välja en detaljerad eller en enkel anmälan. Om du exempelvis är ensam ägare kan du välja den enkla anmälan. Den har förinställda uppgifter som underlättar. Ska du däremot ha en revisor och är flera delägare, ska du välja den detaljerade anmälan.

  • Bolagsverket granskar nu ditt ärende, godkänner ditt företagsnamn (förhoppningsvis, annars får du komplettera senare) och registrerar aktiebolaget. Du får då ett registreringsbevis, organisationsnummer samt att namnet skyddas i hela Sverige. Registreringsbeviset kan du hitta på "Mina sidor" hos Verksamt när Bolagsverket handlagt ärendet.
  • Skicka in ditt bankintyg.
  • Det är billigare att använda e-tjänsterna när du registrerar ditt företag. Men skulle du behöva så går det även att registrera sig med hjälp av en vanlig blankett.

Starta aktiebolag – det här behöver du också veta!

F-skatt, moms och arbetsgivare

  • Ansök om F-skatt för företaget. F-skatt är en preliminärskatt, vilket innebär att du som företagare betalar in en debiterad preliminärskatt till Skatteverket varje månad. Skatten ska vara lika stor för varje debitering och i den mån det är möjligt överensstämma med den slutgiltiga skatten. När du registrerar aktiebolag ska du ange vilket överskott ditt företag förväntas ha, och därefter beräknas företagets preliminärskatt. Om du anger ett för lågt belopp finns risk för restskatt, och anger du ett för högt belopp finns risken att ligga ute med för mycket pengar. Som tur är kan du ändra detta i efterhand genom att skicka in en ny preliminär inkomstdeklaration till Skatteverket.
  • Bolaget ska registrera sig för moms. Här väljer du också vilken redovisningsperiod du vill ha. Vill du redovisa din moms varje månad, kvartal eller år? Varje månad eller kvartal kräver lite mer administration än att göra det en gång per år – men ger dig en bättre ekonomisk överblick.
  • Registrera aktiebolaget som arbetsgivare hos Skatteverket. Om du ska ta ut lön eller anställa behöver du deklarera arbetsgivaravgifter och avdragen skatt hos Skatteverket varje månad. Om du inte tänkt ta ut lön från start kan du vänta med att registrera företaget som arbetsgivare, för att slippa onödig administration.

Aktiebok, verklig huvudman och SNI

  • Du behöver en aktiebok när du startat aktiebolag. Här samlar du information om bolagets aktier och aktieägare.

Behöver du hjälp med hur du tar fram en egen aktiebok? Bolagsverket har en samling av nyttiga mallar du kan använda. Bland dessa mallar hittar du också en mall över just en aktiebok.

  • Klar med att starta aktiebolag och betat av vår checklista? Glöm inte att du behöver ange en verklig huvudman inom 4 veckor efter registreringen. Det här kan vara lätt att missa. En verklig huvudman är kanske du, eller så är ni flera, och är personen eller personerna som ytterst äger eller har kontroll på aktiebolaget.

Behöver du läsa mer om verklig huvudman i aktiebolag?
Här hittar du mer information hos Bolagsverket.
Redo att anmäla?Det gör du här.

Vässa företagsstarten ytterligare?

Vi tipsar dig om våra poddar och särskilt avsnittet "10 vanligaste starta-eget frågorna – här får du svaren" med Visma Spcs företagarexpert Boo Gunnarson. 



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.