Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så lyckas du sälja mer i din webbshop

9 december, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning

Foto: Christina Schollin och andra med webbshop behöver ha en tydlig layout, menar Driva Egets webbexpert Ebba Arnoborg. Foto Björn Leijon

Här ger Driva Egets webbexpert råd till Christina Schollin och andra småföretagare som vill sälja mer på nätet.

Hon är en av Sveriges mest kända och folkkära skådespelerskor. Men Christina Schollins nya webbshop vill inte ta fart. Så Driva Egets webb­expert Ebba Arnborg ryckte ut för att ge henne coachning.

Christina Schollin tar emot med ett stort leende och en T-shirt med texten ”Dream, Believe, Achieve” i sin ”må bra”-salong i Gamla stan i Stockholm.
– Att vara entreprenör är så himla spännande och något jag verkligen brinner för. Det är underbart att testa nya saker, annars blir man alldeles försoffad. Det finns så mycket spännande som ligger i framtiden om man är lite nyfiken, säger hon.

Hon sprudlar av livsvisdom och energi. Att hon hunnit bli 77 år är ingenting som märks förutom på hennes långa meritlista. Teaterroller på alla stora scener, flera framgångsrika filmer och en lång rad TV-framträdanden. Många minns henne som Margareta i Varuhuset eller Birgitta i Tre kronor.

En av hennes kanske mest kända filmroller var i filmen Änglar, finns dom? från 1961. Nu besvarar hon själv titelns fråga i sin salong som heter Änglar Finns!

Redan för 19 år sedan startade Christina butik där hon sålde presentartiklar, heminredning – och änglar.
– Det föll sig naturligt eftersom jag samlat på änglar i många år, berättar hon.

Att det alls blev en affär var en lycklig slump. Christinas syster frågade om hon ville driva en ihop.
– Så flyttade hon till Spanien och där stod jag med en butik. Ibland händer det saker i livet som man inte har räknat med. Men det blev något av det roligaste jag tagit mig för och berikade mitt liv på många sätt.

För två år sedan bestämde sig Christina för att rikta in verksamheten på wellness, som hon alltid haft intresse för. Hon sprider information om Anti-ageing-produkter från Nu Skin Enterprises, ger behandlingar och håller föredrag om hälsa. Dessutom hyr olika terapeuter in sig i hennes salong och bedriver allt från massage och skönhetsvård till medial rådgivning.
– De blir en av ”änglarna”. Jag tror att det är något som behövs i dagens stressade samhälle – en oas där man kan komma in och finna en stunds harmoni.

Själva butiken ligger nu enbart på christinaschollin.com, där hon också har sin blogg. Här säljs förutom änglar även möbler och textilier samt kläder, smycken och väskor – nytt såväl som Christinas egna vintage- och scenkläder.
– Man kan också få reda på hur man kan köpa Nu Skin-produkter genom mig. Då kommer man med i nätverket ”Team Schollin”, där jag coachar om hur man kan uppfylla sina drömmar.

Men webbshoppen har inte levt upp till förväntningarna. Detta trots att Christina är aktiv på sociala medier och har över 1 000 följare på både Twitter och Facebook och nästan 10 000 följare på Instagram.
– Det går verkligen inte bra! Jag vet inte varför men jag har bara sålt ett fåtal artiklar sedan start. Jag behöver nå ut till folk så att jag får kunder. Kanske behöver jag ha fler sökord på Google för att folk ska hitta dit, funderar hon.

Vi slår oss ner på var sin stol i salongen för att titta närmare på hur Christinas webbshop ser ut. I dag drivs den som en blogg, med inlagda produkter i blogginläggen. Jag råder henne att se över sin layout så att den blir tydligare. Något Christina är med på:
– Jag var på väg att byta utseende och göra en tydligare meny, tyvärr gick det i stöpet. Men jag vill samtidigt att sidan är personlig!

Jag håller med om att det är viktigt att Christinas välkända person och karaktär skiner igenom på sajten. För henne och hennes målgrupp kan en unik design passa. För dig som startar nytt skulle jag rekommendera att satsa på en mer standardiserad layout, det ger kunden förtroende. Överväg att bygga webbshoppen i ett färdigt system så får du ofta utseende och ett bra beställningsflöde på köpet.

Många kunder backar från att köpa på nätet på grund av krångel kring frakt och beställning. Var tydlig med hur man gör för att handla, gärna högt upp på sidan.
– Jag trodde jag hade köpinformation på webbplatsen, utbrister Christina när vi har surfat runt och sett att det saknas.

Vi konstaterar att det är lätt att bli hemmablind. På Christinas webbshop ligger det också kvar gammal information på ett ställe. Det gäller att se över texter och länkar regelbundet. Man får också komma ihåg att kunden inte är lika insatt som man själv – ett knep är att be vänner kolla igenom sidan och se att de förstår allt.

Medan vi pratar hinner flera kunder komma förbi och knacka på och hoppas på att få handla i butiken. Christina öppnar och berättar engagerat om sin verksamhet.
– Ni får gå in på min webbshop i stället, säger hon föredömligt.

Hon berättar att det är så här varje dag. Efterfrågan finns alltså och många lockas av att köpa av just Christina. Även i en webbshop kan man få personlig kontakt. Jag föreslår att hon skickar med en liten handskriven hälsning med leveranserna. I just Christinas fall skulle det nog locka kunder lite extra att få en autograf från idolen.
– Det var en bra idé, det ska jag testa! Jag tycker att det här har varit jättebra, nu ska jag se till att få upp en kampanj och få ut den på Facebook, säger Christina och ger mig en kram innan vi skiljs åt.

Här är mina råd till Christina

Få mer trafik till  webbshoppen så här:
Utnyttja synligheten du redan har på Facebook och Instagram. Lägg ut bilder på produkterna, berätta varför de är bra och länka till webbshoppen. Tipsa om de kampanjer du har. Överväg att komplettera med Facebookannonser. Även du som har färre följare kan använda detta råd.Använd bloggen
Skriv om dina produkter eller dela med dig av inspiration kring din nisch, exempelvis hälsa och skönhet, och länka till shoppen. Dela inläggen i dina sociala medier.

Jobba med sökmotorsoptimering
Länkar till din webbplats i sociala medier gör att den hamnar högre på Google. För att jobba mer med sökmotorsoptimering så utgå från dina kunder. Vad skulle de skriva i Googles sökfält när de letar efter svar där din butik kan hjälpa dem? Använd de orden i texter och rubriker. Att sajten fungerar bra i mobiler är viktigt, både för att fler surfar mobilt och för sökmotors­optimering.

Berätta om shoppen i så många sammanhang som möjligt
Be vänner, samarbetspartner eller kunder som har webbplatser eller bloggar att länka till den. Dels når den ut till fler, dels ökar dess ranking i sökmotorer.

Följ upp vad som fungerar
Ett bra verktyg är Google Analytics (google.com/analytics). Med det kan du se hur många besökare du har haft och varifrån de kommit – och därmed vad du ska göra mer av och vad du behöver skruva på.

Designa webbshoppen så här

  • Satsa på luft:  Vill du, som Christina, ha en webbshop i bloggformat så se till att ha mycket luft mellan produkterna så att det blir lätt att överblicka. Var också extra noga med följande punkter – men de gäller dig med en ”vanlig” webbshop också:
  • Ta riktigt snygga bilder: Kunden vill se vad den köper och bli sugen på produkten. Förstora aldrig bilder, då blir de suddiga vilket inte ser bra ut.
  • Berätta om ­produkterna: Har de en historia, som i Christinas fall att kläderna har använts av henne vid något speciellt tillfälle, så berätta det. Som bonus blir beskrivningarna sökmotors­indexerade.
  • Ha tydlig köpinfo: Många kunder backar från att köpa online på grund av krångel kring frakt och beställning. Var tydlig med hur man gör för att handla, gärna högt upp på sidan.

Läs mer:



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Skatteplanering inför 2026 – så här kan du minska skatten

Med lite koll på reglerna kan du spara många tusenlappar, helt lagligt. Den här guiden hjälper dig att skatteplanera för 2025 och 2026, utan att det behöver bli krångligt. Dessutom får du 10 smarta skatteplaneringstips.

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 16 december, 2025 Uppdaterades 18 december, 2025 7 minuters läsning
Skatteplanering 2025 och 2026

Foto: Spiris

Innan vi startar, rekommenderar vi den här guiden med alla skattetips i detalj. Nu ska vi gå igenom grunderna, men du kommer absolut att vilja fördjupa dig för att få allt rätt. Det kan också vara smart att gå igenom:

Okej, då kör vi igång. Så här kan du skatteplanera 2025 och 2026.

Varför är skatteplanering viktigt för företagare?

Att förstå grunderna i skatteplanering är första steget mot att göra smarta ekonomiska val för ditt företag. Jan-Åke Jernhem är skattejurist på Skattehuset i Göteborg och Spiris expert på området, och han vet precis vad skatteplanering handlar om och hur du kan dra nytta av det.

Bra skatteplanering är helt lagligt och inget konstigt alls, berättar Jan-Åke. Faktum är att Skatteverket själva tipsar om olika sätt att minska skatten – det är bara att de kanske inte sätter det högst upp på sin hemsida. Men så länge du följer reglerna, är det inget problem att betala mindre skatt än du egentligen skulle behöva.

Skatteplanering handlar om att ligga steget före. Ju tidigare du börjar, desto bättre – helst redan innan året är slut. Små justeringar nu kan göra stor skillnad för både dig och ditt företag.

Hur skatteplanerar man – rent praktiskt?

Som företagare börjar effektiv skatteplanering med valet av företagsform, eftersom reglerna skiljer sig åt mellan enskild firma och aktiebolag. Se till att du utnyttjar alla avdragsgilla kostnader som faktiskt är kopplade till verksamheten, och dokumentera dem löpande så att du inte missar något. Det gör du enkelt i en ekonomiplattform likt Spiris.

Planera dina inköp och investeringar i tid, särskilt sådant som kan skrivas av och därmed minska vinsten på ett lagligt sätt. Om du driver aktiebolag bör du lägga en strategi för lön kontra utdelning (läs mer längre ned), så att du når gränsen för maximal allmän pension och SGI, och samtidigt maxar utdelningsutrymmet.

Tänk igenom möjligheten att sätta av pengar till periodiseringsfonder eller expansionsfond om du behöver jämna ut resultatet mellan år. Se också över vilka förmåner som är skattefria – exempelvis friskvård eller arbetsredskap – och som kan tas via bolaget istället för privat. (Det kan skilja lite mellan aktiebolag och enskild firma). Slutligen: planera i förväg och gör skattefrågor till en återkommande rutin, inte något du hanterar i panik i december. Med rätt verktyg är det inte svårt att skatteplanera, det gäller bara att sätta upp rätt rutiner.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Vilka är de viktigaste skatteplaneringstipsen 2025 och 2026?

Här är några av Jan-Åkes bästa skatteplaneringstips för dig och ditt företag:

  • Ta inte ut mer pengar än du behöver: Gör mindre uttag från företaget och spara skatten (privat) till senare när du faktiskt behöver pengarna privat.
  • Skäm bort dig själv med en julklapp: Är du anställd i ditt eget aktiebolag? Då kan du ge dig själv en skattefri julgåva (max 550 kr – hur bra är inte det?).
  • Använd skattereduktioner: Det finns massor av skattereduktioner att utnyttja, som lagstiftaren faktiskt vill att du ska använda. Några exempel är ROT och RUT (perfekt om du har haft hantverkare eller hjälp med städning), Grön teknik (gäller bland annat solceller och laddboxar) och mikroproduktion av el (få tillbaka på skatten för att du producerar egen el hemma.)
  • Starta aktiebolag före nyår: Om du ändå funderar på att starta bolag, gör det innan årsskiftet. Det kan ge dig ett helt extra år av lågbeskattad utdelning.
  • Missa inte RUT och ROT: Hantverkare hemma? Använd ROT-avdraget. Behöver du hjälp med städning? Då är RUT din bästa vän.
  • Shoppa inventarier i slutet av året: Planerar du att köpa ny utrustning? Gör det innan nyår så kan du dra av hela kostnaden i årets bokföring.
  • Glöm inte att du är anställd: Om du har ett aktiebolag räknas du som anställd i ditt eget företag. Det öppnar upp för många skattefria förmåner, så passa på att använda dem.
  • Periodiseringsfonden är din vän: Ett enkelt sätt att skjuta upp skatten till senare.
  • Välj kortare karens: Har du enskild firma? Välj en dags karens i sjukförsäkringen – det sänker dina sociala avgifter.
  • Byt till årsvis moms: Om det är möjligt, gå över till att redovisa moms årsvis. Det är mindre jobb och kan till och med bli billigare.

Tips! Här kan du läsa mer om varje skattetips i detalj – och också hitta en plan för vad du ska göra innan och efter årsskiftet.

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det här tipset är för dig som har aktiebolag. Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Vill du veta mer? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett startklart aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att skatteplanera

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör skatteplaneringen mycket enklare. Så se till att ha en riktigt bra lösning där ekonomin skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.