Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så lyckas du sälja mer i din webbshop

9 december, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning

Foto: Christina Schollin och andra med webbshop behöver ha en tydlig layout, menar Driva Egets webbexpert Ebba Arnoborg. Foto Björn Leijon

Här ger Driva Egets webbexpert råd till Christina Schollin och andra småföretagare som vill sälja mer på nätet.

Hon är en av Sveriges mest kända och folkkära skådespelerskor. Men Christina Schollins nya webbshop vill inte ta fart. Så Driva Egets webb­expert Ebba Arnborg ryckte ut för att ge henne coachning.

Christina Schollin tar emot med ett stort leende och en T-shirt med texten ”Dream, Believe, Achieve” i sin ”må bra”-salong i Gamla stan i Stockholm.
– Att vara entreprenör är så himla spännande och något jag verkligen brinner för. Det är underbart att testa nya saker, annars blir man alldeles försoffad. Det finns så mycket spännande som ligger i framtiden om man är lite nyfiken, säger hon.

Hon sprudlar av livsvisdom och energi. Att hon hunnit bli 77 år är ingenting som märks förutom på hennes långa meritlista. Teaterroller på alla stora scener, flera framgångsrika filmer och en lång rad TV-framträdanden. Många minns henne som Margareta i Varuhuset eller Birgitta i Tre kronor.

En av hennes kanske mest kända filmroller var i filmen Änglar, finns dom? från 1961. Nu besvarar hon själv titelns fråga i sin salong som heter Änglar Finns!

Redan för 19 år sedan startade Christina butik där hon sålde presentartiklar, heminredning – och änglar.
– Det föll sig naturligt eftersom jag samlat på änglar i många år, berättar hon.

Att det alls blev en affär var en lycklig slump. Christinas syster frågade om hon ville driva en ihop.
– Så flyttade hon till Spanien och där stod jag med en butik. Ibland händer det saker i livet som man inte har räknat med. Men det blev något av det roligaste jag tagit mig för och berikade mitt liv på många sätt.

För två år sedan bestämde sig Christina för att rikta in verksamheten på wellness, som hon alltid haft intresse för. Hon sprider information om Anti-ageing-produkter från Nu Skin Enterprises, ger behandlingar och håller föredrag om hälsa. Dessutom hyr olika terapeuter in sig i hennes salong och bedriver allt från massage och skönhetsvård till medial rådgivning.
– De blir en av ”änglarna”. Jag tror att det är något som behövs i dagens stressade samhälle – en oas där man kan komma in och finna en stunds harmoni.

Själva butiken ligger nu enbart på christinaschollin.com, där hon också har sin blogg. Här säljs förutom änglar även möbler och textilier samt kläder, smycken och väskor – nytt såväl som Christinas egna vintage- och scenkläder.
– Man kan också få reda på hur man kan köpa Nu Skin-produkter genom mig. Då kommer man med i nätverket ”Team Schollin”, där jag coachar om hur man kan uppfylla sina drömmar.

Men webbshoppen har inte levt upp till förväntningarna. Detta trots att Christina är aktiv på sociala medier och har över 1 000 följare på både Twitter och Facebook och nästan 10 000 följare på Instagram.
– Det går verkligen inte bra! Jag vet inte varför men jag har bara sålt ett fåtal artiklar sedan start. Jag behöver nå ut till folk så att jag får kunder. Kanske behöver jag ha fler sökord på Google för att folk ska hitta dit, funderar hon.

Vi slår oss ner på var sin stol i salongen för att titta närmare på hur Christinas webbshop ser ut. I dag drivs den som en blogg, med inlagda produkter i blogginläggen. Jag råder henne att se över sin layout så att den blir tydligare. Något Christina är med på:
– Jag var på väg att byta utseende och göra en tydligare meny, tyvärr gick det i stöpet. Men jag vill samtidigt att sidan är personlig!

Jag håller med om att det är viktigt att Christinas välkända person och karaktär skiner igenom på sajten. För henne och hennes målgrupp kan en unik design passa. För dig som startar nytt skulle jag rekommendera att satsa på en mer standardiserad layout, det ger kunden förtroende. Överväg att bygga webbshoppen i ett färdigt system så får du ofta utseende och ett bra beställningsflöde på köpet.

Många kunder backar från att köpa på nätet på grund av krångel kring frakt och beställning. Var tydlig med hur man gör för att handla, gärna högt upp på sidan.
– Jag trodde jag hade köpinformation på webbplatsen, utbrister Christina när vi har surfat runt och sett att det saknas.

Vi konstaterar att det är lätt att bli hemmablind. På Christinas webbshop ligger det också kvar gammal information på ett ställe. Det gäller att se över texter och länkar regelbundet. Man får också komma ihåg att kunden inte är lika insatt som man själv – ett knep är att be vänner kolla igenom sidan och se att de förstår allt.

Medan vi pratar hinner flera kunder komma förbi och knacka på och hoppas på att få handla i butiken. Christina öppnar och berättar engagerat om sin verksamhet.
– Ni får gå in på min webbshop i stället, säger hon föredömligt.

Hon berättar att det är så här varje dag. Efterfrågan finns alltså och många lockas av att köpa av just Christina. Även i en webbshop kan man få personlig kontakt. Jag föreslår att hon skickar med en liten handskriven hälsning med leveranserna. I just Christinas fall skulle det nog locka kunder lite extra att få en autograf från idolen.
– Det var en bra idé, det ska jag testa! Jag tycker att det här har varit jättebra, nu ska jag se till att få upp en kampanj och få ut den på Facebook, säger Christina och ger mig en kram innan vi skiljs åt.

Här är mina råd till Christina

Få mer trafik till  webbshoppen så här:
Utnyttja synligheten du redan har på Facebook och Instagram. Lägg ut bilder på produkterna, berätta varför de är bra och länka till webbshoppen. Tipsa om de kampanjer du har. Överväg att komplettera med Facebookannonser. Även du som har färre följare kan använda detta råd.Använd bloggen
Skriv om dina produkter eller dela med dig av inspiration kring din nisch, exempelvis hälsa och skönhet, och länka till shoppen. Dela inläggen i dina sociala medier.

Jobba med sökmotorsoptimering
Länkar till din webbplats i sociala medier gör att den hamnar högre på Google. För att jobba mer med sökmotorsoptimering så utgå från dina kunder. Vad skulle de skriva i Googles sökfält när de letar efter svar där din butik kan hjälpa dem? Använd de orden i texter och rubriker. Att sajten fungerar bra i mobiler är viktigt, både för att fler surfar mobilt och för sökmotors­optimering.

Berätta om shoppen i så många sammanhang som möjligt
Be vänner, samarbetspartner eller kunder som har webbplatser eller bloggar att länka till den. Dels når den ut till fler, dels ökar dess ranking i sökmotorer.

Följ upp vad som fungerar
Ett bra verktyg är Google Analytics (google.com/analytics). Med det kan du se hur många besökare du har haft och varifrån de kommit – och därmed vad du ska göra mer av och vad du behöver skruva på.

Designa webbshoppen så här

  • Satsa på luft:  Vill du, som Christina, ha en webbshop i bloggformat så se till att ha mycket luft mellan produkterna så att det blir lätt att överblicka. Var också extra noga med följande punkter – men de gäller dig med en ”vanlig” webbshop också:
  • Ta riktigt snygga bilder: Kunden vill se vad den köper och bli sugen på produkten. Förstora aldrig bilder, då blir de suddiga vilket inte ser bra ut.
  • Berätta om ­produkterna: Har de en historia, som i Christinas fall att kläderna har använts av henne vid något speciellt tillfälle, så berätta det. Som bonus blir beskrivningarna sökmotors­indexerade.
  • Ha tydlig köpinfo: Många kunder backar från att köpa online på grund av krångel kring frakt och beställning. Var tydlig med hur man gör för att handla, gärna högt upp på sidan.

Läs mer:



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.