Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så skapade Sara en hype kring sina kläder

8 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Foto: Mia Lewell

När Sara Lewell med företaget Hjärtrud lägger ut plagg eller produkter till försäljning på Instagram går de åt i ett nafs. “Köper!” kommenterar kunderna och de unika kläderna har hittat ägare. Hur har hon lyckats skapa en sådan hype kring sina produkter?

Allt började som en hobby för Sara Lewell. Inför sitt bröllop letade hon klänningar som skulle passa in i femtiotalstemat, men fann inga.
– Jag bestämde mig för att sy själv. Jag hade inte sytt innan, var verkligen ingen stjärna i syslöjd, men har alltid gillat det kreativa, berättar Sara.

->Varsågod!Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!hjartrud8Sedan tog det fart – Sara fick sy vidare till sina syskonbarn, vänner och deras barn. Hon gjorde det vid sidan av sitt heltidsjobb, men i samband med en flytt när hon ändå var tvungen att byta jobb bestämde hon sig för att starta eget, i slutet av 2013. Sy på heltid. Företaget Hjärtrud var fött – med svensktillverkade, handsydda, färgglada kläder och produkter av återvunnet tyg.

Och nu några år senare har det vuxit sig mycket större än vad Sara hade kunnat tro. Hon har dels sytt på beställning, dels sytt och lagt ut plagg och produkter på sitt Instagramkonto där köpare är först till kvarn.

I våras var hon tvungen att begränsa beställningarna till max 15 per månad.
– Det handlar om att skapa balans. Jag jobbade på ganska hårt, det är jätteroligt med beställningar men tar mycket tid. Samtidigt ville jag ha mer tid med det andra kreativa – att sy utan att någon har beställt där folk har möjlighet att ändå köpa.

hjartrud5Och folk köper! Så snart ett plagg eller produkt läggs ut på Hjärtruds Instagramkonto är det oftast snabbt någon där som skriver “Köper!”.
– Det känns jätteskönt och väldigt roligt. Men det handlar om samma sak där – balans. Vissa blir besvikna när de inte hinner köpa. Men balansen känns ändå helt okej nu. Jag kan inte tillgodose alla, då måste jag jobba dygnet runt.

Att Instagram blev kanalen utåt mot kunderna berodde mest på att det var smidigt, snabbt och gratis.
– Jag lägger ut, någon köper, jag får adress och kan skicka och fakturera. Det kostar varken mig eller kunden något mer än frakt, säger Sara.

Har någon dragit sig ur affären då?
– Det har aldrig hänt vad jag minns. Och om det skulle ske finns det oftast fem köpare till.

hjartrud4

Att det har blivit en sådan hype kring Saras kläder är mer en slump än strategisk plan från hennes sida.
– Jag hade velat säga att jag hade haft en femårsplan, men det ena har gett det andra. Jag har hela tiden lyssnat på mig själv och “hypen” har skapat sig själv. Givetvis har mycket att göra med tillgång och efterfrågan. Skulle jag ha lagt ut 20 bomberjackor samtidigt hade inte alla gått åt. Men lägger jag ut en eller två, så är efterfrågan stor.

Sara inser att nästa naturliga steg vore att ta in hjälp med produktionen, för att kunna sälja mer, men det är inte aktuellt i dagsläget.
– Då tappar jag en del av det jag tycker är kul och vad Hjärtrud är. Jag försöka skapa kostnadseffektivitet istället. Ökar mina priser och på så sätt ökar omsättning.

Saras tips till andra för att lyckas få till en hype
  • Det viktigaste är att fundera över vem som är din kund, verkligen nischa in dig och se vad kunden gillar. Det är inte alltid lätt – ibland lägger jag ut saker som jag tror ska gå snabbt att sälja, men som tar tid. Och tvärtom.
  • Ha koll på när dina kunder använder Instagram om du främst finns där. Det handlar om att hamna rätt i deras flöden. Många av mina kunder är barnfamiljer som kollar Instagram innan lämning på morgon, vid lunch och på kvällen efter nattning.
  • Begränsa antalet inlägg, så att inte kunden blir trött på dig. Jag brukar köra i snitt tre inlägg om dagen, det är ganska lagom. Vissa dagar bara ett eller inget alls.
  • Var gärna personlig, men inte hela tiden. Jag kan visa bilder hemifrån, men det handlar mest om Hjärtrud. Folk följer inte mig för att se hemmabilder utan mina produkter.
  • Kom ihåg balansen. Alla som har startat eget företag har gjort det av en anledning. Många vill få bättre livskvalitet och försök kom ihåg det när du kör på – att du gör det för din egen skull. Det ska vara värt det för dig själv.
Läs också:
189694_331075628

8 tips – Så skapar du en hajp


Tänk att komma på den produkt eller tjänst som får marknaden att explodera – och alla vilja ha just din grej. Här är pr-expertens bästa råd för att skapa en hajpLäs också:
Social media icons on smart phone screen.

Så omvandlar du dina Instagramföljare till kunder


Har du trogna följare på Instagram? Men kunderna lyser med sin frånvaro? Instagramexperten Anna Tichy tipsar om hur du kan omvandla dina följare till faktiska köpare.Läs också:
driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!


Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.