Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Så skapade Sara en hype kring sina kläder

8 november, 2016 4 minuters läsning

Foto: Foto: Mia Lewell

När Sara Lewell med företaget Hjärtrud lägger ut plagg eller produkter till försäljning på Instagram går de åt i ett nafs. “Köper!” kommenterar kunderna och de unika kläderna har hittat ägare. Hur har hon lyckats skapa en sådan hype kring sina produkter?

Allt började som en hobby för Sara Lewell. Inför sitt bröllop letade hon klänningar som skulle passa in i femtiotalstemat, men fann inga.
– Jag bestämde mig för att sy själv. Jag hade inte sytt innan, var verkligen ingen stjärna i syslöjd, men har alltid gillat det kreativa, berättar Sara.

->Varsågod!Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!hjartrud8Sedan tog det fart – Sara fick sy vidare till sina syskonbarn, vänner och deras barn. Hon gjorde det vid sidan av sitt heltidsjobb, men i samband med en flytt när hon ändå var tvungen att byta jobb bestämde hon sig för att starta eget, i slutet av 2013. Sy på heltid. Företaget Hjärtrud var fött – med svensktillverkade, handsydda, färgglada kläder och produkter av återvunnet tyg.

Och nu några år senare har det vuxit sig mycket större än vad Sara hade kunnat tro. Hon har dels sytt på beställning, dels sytt och lagt ut plagg och produkter på sitt Instagramkonto där köpare är först till kvarn.

I våras var hon tvungen att begränsa beställningarna till max 15 per månad.
– Det handlar om att skapa balans. Jag jobbade på ganska hårt, det är jätteroligt med beställningar men tar mycket tid. Samtidigt ville jag ha mer tid med det andra kreativa – att sy utan att någon har beställt där folk har möjlighet att ändå köpa.

hjartrud5Och folk köper! Så snart ett plagg eller produkt läggs ut på Hjärtruds Instagramkonto är det oftast snabbt någon där som skriver “Köper!”.
– Det känns jätteskönt och väldigt roligt. Men det handlar om samma sak där – balans. Vissa blir besvikna när de inte hinner köpa. Men balansen känns ändå helt okej nu. Jag kan inte tillgodose alla, då måste jag jobba dygnet runt.

Att Instagram blev kanalen utåt mot kunderna berodde mest på att det var smidigt, snabbt och gratis.
– Jag lägger ut, någon köper, jag får adress och kan skicka och fakturera. Det kostar varken mig eller kunden något mer än frakt, säger Sara.

Har någon dragit sig ur affären då?
– Det har aldrig hänt vad jag minns. Och om det skulle ske finns det oftast fem köpare till.

hjartrud4

Att det har blivit en sådan hype kring Saras kläder är mer en slump än strategisk plan från hennes sida.
– Jag hade velat säga att jag hade haft en femårsplan, men det ena har gett det andra. Jag har hela tiden lyssnat på mig själv och “hypen” har skapat sig själv. Givetvis har mycket att göra med tillgång och efterfrågan. Skulle jag ha lagt ut 20 bomberjackor samtidigt hade inte alla gått åt. Men lägger jag ut en eller två, så är efterfrågan stor.

Sara inser att nästa naturliga steg vore att ta in hjälp med produktionen, för att kunna sälja mer, men det är inte aktuellt i dagsläget.
– Då tappar jag en del av det jag tycker är kul och vad Hjärtrud är. Jag försöka skapa kostnadseffektivitet istället. Ökar mina priser och på så sätt ökar omsättning.

Saras tips till andra för att lyckas få till en hype
  • Det viktigaste är att fundera över vem som är din kund, verkligen nischa in dig och se vad kunden gillar. Det är inte alltid lätt – ibland lägger jag ut saker som jag tror ska gå snabbt att sälja, men som tar tid. Och tvärtom.
  • Ha koll på när dina kunder använder Instagram om du främst finns där. Det handlar om att hamna rätt i deras flöden. Många av mina kunder är barnfamiljer som kollar Instagram innan lämning på morgon, vid lunch och på kvällen efter nattning.
  • Begränsa antalet inlägg, så att inte kunden blir trött på dig. Jag brukar köra i snitt tre inlägg om dagen, det är ganska lagom. Vissa dagar bara ett eller inget alls.
  • Var gärna personlig, men inte hela tiden. Jag kan visa bilder hemifrån, men det handlar mest om Hjärtrud. Folk följer inte mig för att se hemmabilder utan mina produkter.
  • Kom ihåg balansen. Alla som har startat eget företag har gjort det av en anledning. Många vill få bättre livskvalitet och försök kom ihåg det när du kör på – att du gör det för din egen skull. Det ska vara värt det för dig själv.
Läs också:
189694_331075628

8 tips – Så skapar du en hajp


Tänk att komma på den produkt eller tjänst som får marknaden att explodera – och alla vilja ha just din grej. Här är pr-expertens bästa råd för att skapa en hajpLäs också:
Social media icons on smart phone screen.

Så omvandlar du dina Instagramföljare till kunder


Har du trogna följare på Instagram? Men kunderna lyser med sin frånvaro? Instagramexperten Anna Tichy tipsar om hur du kan omvandla dina följare till faktiska köpare.Läs också:
driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!


Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.