Så skapade Sara en hype kring sina kläder

Foto: Foto: Mia Lewell
Allt började som en hobby för Sara Lewell. Inför sitt bröllop letade hon klänningar som skulle passa in i femtiotalstemat, men fann inga.
– Jag bestämde mig för att sy själv. Jag hade inte sytt innan, var verkligen ingen stjärna i syslöjd, men har alltid gillat det kreativa, berättar Sara.
->Varsågod!Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!

Och nu några år senare har det vuxit sig mycket större än vad Sara hade kunnat tro. Hon har dels sytt på beställning, dels sytt och lagt ut plagg och produkter på sitt Instagramkonto där köpare är först till kvarn.
I våras var hon tvungen att begränsa beställningarna till max 15 per månad.
– Det handlar om att skapa balans. Jag jobbade på ganska hårt, det är jätteroligt med beställningar men tar mycket tid. Samtidigt ville jag ha mer tid med det andra kreativa – att sy utan att någon har beställt där folk har möjlighet att ändå köpa.

– Det känns jätteskönt och väldigt roligt. Men det handlar om samma sak där – balans. Vissa blir besvikna när de inte hinner köpa. Men balansen känns ändå helt okej nu. Jag kan inte tillgodose alla, då måste jag jobba dygnet runt.
Att Instagram blev kanalen utåt mot kunderna berodde mest på att det var smidigt, snabbt och gratis.
– Jag lägger ut, någon köper, jag får adress och kan skicka och fakturera. Det kostar varken mig eller kunden något mer än frakt, säger Sara.
Har någon dragit sig ur affären då?
– Det har aldrig hänt vad jag minns. Och om det skulle ske finns det oftast fem köpare till.

Att det har blivit en sådan hype kring Saras kläder är mer en slump än strategisk plan från hennes sida.
– Jag hade velat säga att jag hade haft en femårsplan, men det ena har gett det andra. Jag har hela tiden lyssnat på mig själv och “hypen” har skapat sig själv. Givetvis har mycket att göra med tillgång och efterfrågan. Skulle jag ha lagt ut 20 bomberjackor samtidigt hade inte alla gått åt. Men lägger jag ut en eller två, så är efterfrågan stor.
Sara inser att nästa naturliga steg vore att ta in hjälp med produktionen, för att kunna sälja mer, men det är inte aktuellt i dagsläget.
– Då tappar jag en del av det jag tycker är kul och vad Hjärtrud är. Jag försöka skapa kostnadseffektivitet istället. Ökar mina priser och på så sätt ökar omsättning.
Saras tips till andra för att lyckas få till en hype
- Det viktigaste är att fundera över vem som är din kund, verkligen nischa in dig och se vad kunden gillar. Det är inte alltid lätt – ibland lägger jag ut saker som jag tror ska gå snabbt att sälja, men som tar tid. Och tvärtom.
- Ha koll på när dina kunder använder Instagram om du främst finns där. Det handlar om att hamna rätt i deras flöden. Många av mina kunder är barnfamiljer som kollar Instagram innan lämning på morgon, vid lunch och på kvällen efter nattning.
- Begränsa antalet inlägg, så att inte kunden blir trött på dig. Jag brukar köra i snitt tre inlägg om dagen, det är ganska lagom. Vissa dagar bara ett eller inget alls.
- Var gärna personlig, men inte hela tiden. Jag kan visa bilder hemifrån, men det handlar mest om Hjärtrud. Folk följer inte mig för att se hemmabilder utan mina produkter.
- Kom ihåg balansen. Alla som har startat eget företag har gjort det av en anledning. Många vill få bättre livskvalitet och försök kom ihåg det när du kör på – att du gör det för din egen skull. Det ska vara värt det för dig själv.

8 tips – Så skapar du en hajp
Tänk att komma på den produkt eller tjänst som får marknaden att explodera – och alla vilja ha just din grej. Här är pr-expertens bästa råd för att skapa en hajpLäs också:

Så omvandlar du dina Instagramföljare till kunder
Har du trogna följare på Instagram? Men kunderna lyser med sin frånvaro? Instagramexperten Anna Tichy tipsar om hur du kan omvandla dina följare till faktiska köpare.Läs också:

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!
Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.