Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så omvandlar du dina Instagramföljare till kunder

29 oktober, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Har du trogna följare på Instagram? Men kunderna lyser med sin frånvaro? Instagramexperten Anna Tichy tipsar om hur du kan omvandla dina följare till faktiska köpare.

Har du en stor följarskara på Instagram, men funderar över hur de kan bli faktiska köpare av dina produkter eller tjänster?

Anna Tichy, som föreläser om hur man bäst lyckas med Instagram och själv driver inspirationssajten- och shoppen The Happy Hill, har drygt 14 000 Instagramföljare och märker av hur kampanjer och satsningar på företagskontot leder till fler kunder och köp i webbutiken:
– Postar vi inlägg med fri frakt eller rabatt på en viss lampa, så ger det mycket driv i shoppen. Man kan inte hålla på med sådana typer av inlägg hela tiden, då marginalerna på försäljningen är små, men det ger helt klart en ökad försäljning, säger Anna.

Här är hennes sju tips för hur du kan omvandla dina följare till kunder:

1. Sätt upp en strategi för försäljning via sociala medier

– Kanske har du inte tänkt på att du kan använda din enorma plattform för försäljning och för att nå ut. Har du en trogen följarskara som faktiskt tycker om dig och den inspiration som du ger har du stor chans att följarna faktiskt handlar också. Och ju fler relevanta följare, desto bättre. Kommer man över 10 000 följare har du en bra grund.

2. Ha koll på din målgrupp

– Det är alltid bra om du får koll på din målgrupp – kön och ålder. Då vet du när dina köpare är som mest aktiva och när du ska posta inlägg. I vårt fall har vi många småbarnsföräldrar bland kunderna och vi postar inte inlägg vid sextiden på kvällen när de har det som mest hektiskt, utan senare. Du lär känna kunderna när du har en dialog med dem.

3. Använd din profillänk smart

– Eftersom du inte kan länka i inläggen så nyttja profillänken och låt den vara dynamisk. Anpassa den till en speciell kampanj eller produkt som du vill promota.

4. Satsa på sponsrade annonser

– De är också ett sätt att leda till köp. Kostnad beroende på hur länge och ofta annonserna ska synas. Det beror på vad du tycker att de är värda. Med små medel kan du få ett gott utfall, så testa dig fram.

5. Uppmana köpare att dela bilder

– Få kunderna att visa bilder på det som de har köpt och tagga ditt konto. Man litar mer på sina vänner så det är bra att synas i kundernas flöden.

6. Samarbeta med influencers

– En trend som funnits ett tag är samarbeten med influencers, stora bloggare och instagrammare. Det är en jätteviktig del för företag, även småföretag. Det gäller att hitta rätt influencers och nå ut bra i deras flöden. Välj givande samarbeten, kanske influencers från en liknande bransch.

7. Jobba mer med content än bara sälj

– Vi försöker själva inspirera mycket i våra bilder och jobbar mer med content, alltså innehåll, än rent sälj. Kunderna vill hellre ha det.

Inspireras av The Happy Hills Instagram: https://www.instagram.com/thehappyhill/

Läs också:Därför ska du ha en företagsprofil på Instagram

Artikel uppdaterad 2019-10-29


Dela artikeln

Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.