Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Så tjänar du pengar medan du sover

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 18 oktober, 2019 5 minuters läsning

Foto: Se ditt företag som ett system och frigör tid, manar Charlie Söderberg. FOTO GETTY IMAGES

Högre vinst trots mindre arbete. Det går att nå dit, om man börjar se sin affär som ett system system, menar rikedomscoachen Charlie Söderberg.

Att tjäna femsiffriga belopp varje månad med minimal arbetsinsats – det lovar Timothy Ferris att avslöja hur man lyckas med i sin bok 4 timmars arbetsvecka från 2010, som blivit något av en kultbok. Inte konstigt, för vem vill inte lära sig det?
Nyckeln är att inte låta ditt företag bygga på att du gör allt själv: allt jobb, all kontakt med kunder, alla leveranser. För även om du alltid kan göra saker billigare själv är det inte säkert att du vill lägga din tid där.

LÄS OCKSÅ: DÄRFÖR SKA DU HA DINA MÖTEN I SKOGEN

I stället ska målet vara att enbart vara ägare. Delegera, automatisera, eliminera arbetsuppgifter som inte är produktiva och se till att din affärsmodell är skalbar.

”Det handlar inte bara om att jobba smartare. Det gäller att bygga upp ett system för att ersätta sig själv”, skriver Timothy.

Skapa målbilder

Charlie Söderberg titulerar sig rikedomscoach, driver företaget Balansekonomi och är tidigare känd från tv-programmet Lyxfällan. Han är inne på samma spår. Knäckfrågan är enligt honom om du faktiskt har skapat ett bolag där du som ägare får din del av vinsten oavsett om du jobbar i det eller inte. Eller om du snarare valt att ge upp din anställningstrygghet för att själv kunna välja när och med vad du ska jobba.

– Det är helt okej i så fall, men det räcker inte om du drömmer om att skörda det ”riktiga företagets” frukter och kunna gå i pension, spela golf eller läsa på universitet medan pengarna kommer in i bolaget.

Först när det inte finns en direkt korrelation mellan din arbetsbörda och intäkt går det att skala upp och mångdubbla intäkten. Inspireras till exempel av Netflix som vänt upp och ner på dvd-marknaden och i stället för att ha butiker säljer abonnemang med månadsavgift oavsett om folk tittar eller inte, och Uber som gått som tåget utan att köpa en enda bil.
– Det är så man måste börja tänka: hur kan min affär bli ett system, och om den kan det hur kan jag se till att lägga en del av min energi på att inte vara systemet utan att utveckla och bygga systemet?

Låter andra göra jobbet

Men om du älskar att jobba med ditt företag? Då behöver du inte gå över ån efter vatten, påpekar Charlie.
– Låt då det vara ditt roliga projekt som du gör 30 timmar i veckan och ägna 10 timmar åt att hitta smarta sätt att trygga ålderdom och din ekonomi. Du kan till exempel ta 15 procent av vad bolaget tjänar och investera långsiktigt eller bygga en verksamhet vid sidan av som bara ska generera passiva inkomster.

Charlie själv började som företagscoach och bytte sin tid mot pengar. Men han svängde om och skapade skolan och utvecklingsbolaget Balansekonomi. Nu utbildar han andra coacher som i sin tur utbildar kunderna.
– Nu kan vi ha fyrahundra utbildningar om året, medan jag sitter på restaurang med min familj. Dessutom hjälper vi företag som vi tycker är intressanta mot en del i deras bolag eller en viss procent av resultatet. Då får jag kortsiktigt mindre betalt men långsiktigt kan jag få det från flera olika källor samtidigt och långt efter att jobbet är gjort. Vi investerar också i fastigheter och andra bolag.

Funkar i alla branscher

Alla branscher kan hitta passiva intäkter, till och med konstnärer. Andy Warhol skapade Art factory där andra målade medan han kom förbi en gång i veckan och signerade. Charlie lyfter också den svenska kvinna som hyrde ut sina tavlor till kaféer och hotell. Hon fick ett stadigt intäktsflöde och slapp ha en utställningslokal, då tavlorna kunde köpas på plats mot att hotellet/kaféet fick provision.
– I stället för att göra något om och om igen och sälja det dyrt kan man hyra ut det och tjäna lite varje månad. Det kan vara värdefullt att lägga tid, pengar och energi på något där jag förlorar kortsiktigt men som över tid har bättre utväxlingsmöjlighet för att vinna långsiktigt.

Så visst går det som företagare att tjäna pengar medan man sover.
– Tveklöst. Jag har hittills inte träffat någon där det skulle vara omöjligt. Men det är viktigt att man bygger sin plan för sin ekonomiska framtid på var man är och vart man vill. Samt sina styrkor, svagheter och såväl tidsmässiga och ekonomiska resurser. Vilka kort har jag att spela och vad är det jag vill vinna? Först därefter kan man fundera på vad som är smart att göra.

Fastna inte i detaljerna

Fokusera först på hur verksamheten ska utvecklas, men fastna inte då i exakt hur det ska gå till – ta det senare.
– Skilj på när du är chef och drar upp de stora dragen och när du är arbetare som klagar på att du inte hinner med. På strategimötena är inte arbetaren bjuden. Utan först efteråt när du sätter på arbetarmössan kommer det en lapp från chefen och då är det bara att tänka: ”Jaha, det här har de bestämt, då är det väl det vi får titta på.”

Samtidigt påpekar Charlie att det är en lång väg till att skapa ett företag där allt ägaren behöver göra är att komma in och hålla brandtal på måndagsmorgnarna.

– Det ska till ganska mycket innan ett piano man spelat på blir självspelande bara för att det blir större. Och ingen inkomst är helt passiv. Det är en gråskala. Du behöver investera någonting för att få en avkastning, oavsett om det är uppmärksamhet och energi eller pengar.

Charlie Söderberg



Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.