Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Victor har alla viktiga jobbmöten i skogen

Yasemin Bayramoglu 9 januari, 2019 3 minuters läsning

Foto: Rawfood-kocken Victor Ingemarsson har sina allra bästa möten ute i naturen. FOTO MARTIN ARGUS

Vad skulle du säga om du blev inbjuden på jobbmöte kring en lägereld i skogen? För rawfood-företagaren Viktor Ingemarsson är det självklart.– I naturen blir samtalen mer ärliga, säger han.

Allt började på en grönsaksavdelning i en matvarubutik. Sedan tog den gröna maten över kocken Viktor Ingemarssons liv.
Idag har han skrivit boken En grön kärleksaffär och ger snart ut Raw obsession. Han föreläser, driver företaget RawchefViktor, tar fram egna raw food-produkter och fungerar som konceptutvecklare. Han har varit egen företagare sedan 2014.

LÄS OCKSÅ: HITTA FOKUS – I TRE STEG

Men framförallt tar han hjälp av naturen för att göra business. Den utgör både en stark bas för honom själv och har med tiden även blivit en sorts värdebarometer för hans affärsmässiga relationer.
Han använder den miljön på flera sätt, inte minst för att fatta viktiga beslut inom ramen för sin egen verksamhet.
– Jag beslutade tidigt att jag ville göra affärer och hitta samarbeten med aktörer som också uppskattar naturen och har en bra relation till skogen, precis som jag själv.

Ingen har sagt nej


Han bokar gärna in möten ute i naturen. Och hittills är det ingen som har vägrat att slå sig ner vid brasan, trots att det kanske inte är den mest givna – eller mest praktiska – mötesplatsen för affärsmöten.
– Nej, det har faktiskt aldrig hänt att någon har velat avboka eller åka hem. Jag tar helst alla viktiga samtal och möten ute i skogen. Det är klart att jagar man till exempel storgrossisten Bergendahl så är det svårt att få dem rakt ut skogen för ett första möte, men de allra flesta andra har svarat med nyfikenhet. Skogen inger också en känsla av trygghet, i alla fall för mig.

– Mitt eget delägarskap i det nuvarande bolaget som handlar med ekologiska varor var till exempel resultatet av ett sådant möte som hölls ute i skogen. Jag har även haft samtal med en chokladproducent från Peru mitt ute bland träden.

Släpper garden i naturen


Viktor menar att det skapar en annan stämning när man flyttar ut från konferens- eller mötesrummet och i stället samlas runt en eld eller vid en klippa nära havet. Anspänningen minskar, axlar åker ner. Samtalet blir mer genuint, ärligt och avslappnat.
– Folk beter sig annorlunda i skogen. De släpper på garden, de upptäcker dofter och kanske fångar upp något barndomsminne. Jag tycker det händer något då. Och det verkar inte spela någon roll om det är svenskar eller andra nationaliteter. Det fungerar likadant för de allra flesta.

Idag vilar verksamheten på tre ben, där företaget Natessen står i centrum med import av ekologiska torrvaror, men också Viktor Ingemarsson AB med bokproduktion och föreläsningar samt hobbyprojektet Prochef, som håller på och tar fram knivar i damaskstål från Japan.

Personalmöten ute också


Personalen har fått vänja sig vid att det blir en del skogsmöten. Nu, när Viktor har personalansvar för ett tiotal medarbetare på Natessen, kör han gärna även personalgruppsmöten utomhus. Det kan handla om att stänga ner kontoret en fredag eftermiddag och samlas runt brasan eller paddla kajak. Ibland är syftet inte enbart av friskvårdskaraktär. De har även haft en del tunga samtal där ute.
– Vi verkar i en bransch där många gärna arbetar hårt och ibland för mycket. Det kan föda irritation och konflikter när folk är satta under press. Jag tycker det finns ett stort värde i att lämna kontorsmiljön för en stund. Ute i naturen är det lättare att rensa luften och även ta upp de jobbiga frågorna.

Det finns också en ytterligare aspekt. Vid vattnet, eller bland träden, är det betydligt enklare att hitta avskilda miljöer med garanterat insynsskydd.
– När det kommer till riktigt viktiga samtal och beslut, så är det en väldigt stor fördel att du kan ha de samtalen utan att bli störd. Inne i stan är det så många distraktionsmoment och även på ett vanligt kontor störs du av rätt mycket saker. Om du stänger av mobilen och kommer bort från arbetsplatsen för en stund så samlar du tankarna bättre och blir inte avbruten av något eller någon. Ja, det skulle vara ljudet av fågelkvitter då ...


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.