Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Skatteplanera smart 2024 – här är 8 viktiga råd

EBBA
Ebba Arnborg 20 augusti, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Skatteplanera smart

Se till att du utnyttjar alla tillgängliga skatteförmåner – och undvik dyrköpta misstag. Här är en guide till hur du kan skatteplanera smart resten av 2024.

Passa på nu inför hösten att se över bolagets finanser och säkerställ att du drar nytta av alla tillgängliga skatteförmåner.

Att skatteplanera smart inför 2024 behöver inte vara komplicerat. Här är 8 råd för att optimera ditt företags skattesituation, undvika onödiga kostnader och frigöra kapital för framtida investeringar.

Genom att följa dessa råd kan du säkerställa att ditt företag är väl rustat för framtiden och drar maximal nytta av de möjligheter som finns tillgängliga.

8 råd – Skatteplanera smart 2024

1. Förstå skatteändringar och lagar

Håll dig uppdaterad om nya skatteregler och ändringar i skattepolitiken. Regeringar ändrar ofta skattebestämmelser, och det är viktigt att förstå hur dessa kan påverka ditt företag.

Här kan du läsa om 8 nya lagar och regler som trädde i kraft i somras, inklusive höjt tak för ROT-avdrag och den nya regeln som säger att du inte längre behöver spara papperskvitton. Nu finns även ett nytt förslag kring 3:12-reglerna, som innebär kraftigt sänkt skatt för många företagare – här reder vi ut hur du kan påverkas. Och här hittar du viktigaste skattenyheterna 2024 för företagare.

Håll även ett öga på höstbudgeten 2024 – den kan innebära nyheter som påverkar ditt företags skattesituation, och vi kommer att rapportera om alla viktiga nyheter här på sajten.

2. Håll ett öga på ränteläget

Riksbanken flaggar för sänkta räntor framöver. Tänk på att om du har lån med rörlig ränta kan lägre räntor minska dina räntekostnader, vilket också minskar dina avdrag i deklarationen. Å andra sidan, om du har sparat i konton med ränta eller räntefonder kan lägre räntor innebära lägre kapitalinkomster och därmed en lägre skattepliktig inkomst. Överväg att se över din finansiella strategi för att optimera din skattesituation i ett förändrat ränteläge.

3. Utnyttja alla tillgängliga avdrag

Se till att du drar nytta av alla avdrag som är tillgängliga för ditt företag. Vanliga avdrag inkluderar kontorskostnader, resor, utbildning och företagsrelaterade måltider, och du vet väl att du kan dra av hela kostnaden för en dator om den är inköpt för under ett halvt prisbasbelopp (vilket motsvarar cirka 28 500 kronor 2024)?

Här kan du läsa våra tips om smarta avdrag, och har du enskild firma så ta gärna några minuter att kika igenom Skatteverkets avdragslexikon – det kan löna sig!​

4. Planera investeringar strategiskt

Se till att göra inköp vid rätt tidpunkt. Det kan vara skattemässigt fördelaktigt att göra inköp av inventarier i slutet av året, särskilt om ditt företag har kalenderår som räkenskapsår och visar ett överskott, eftersom inköpet minskar företagets vinst och därmed skatten som ska betalas. Om du köper strax före årsskiftet, kan du skriva av dessa för hela det innevarande året, vilket kan resultera i en betydande skattebesparing, särskilt om de ska skrivas av över flera år.

Genom att utnyttja denna möjlighet kan du effektivt minska företagets skattebörda och spara pengar genom smart skatteplanering. Ett välplanerat inköp kan alltså både främja företagets effektivitet och optimera skatteutfallet​.

5. Håll koll på alla viktiga datum

Skapa en kalender för skatteplanering så att du kan du hålla full koll på viktiga datum, som när skattedeklarationer och betalningar ska göras. Detta hjälper till att undvika förseningsavgifter och räntekostnader. Du hittar alla datum på Skatteverket här​.

6. Se över pension och förmåner för anställda

Tänk på att erbjudande av pensionsplaner och andra förmåner för dina anställda kan vara avdragsgillt. Se till att du är medveten om de olika alternativen och hur de kan minska din skattebörda samtidigt som du attraherar och behåller talanger. Till exempel, genom att erbjuda pensionssparande som en del av anställningspaketet kan företaget dra av dessa kostnader och samtidigt stärka sin attraktionskraft på arbetsmarknaden.

Är du arbetsgivare och erbjuder dina anställda en tjänstepension har du i Sverige avdragsrätt för pensionskostnaderna. Huvudregeln är att en årlig pensionskostnad motsvarande högst 35 procent av den anställdes pensionsgrundande lön är avdragsgill, med ett avdragstak per anställd och år om 10 prisbasbelopp (vilket motsvarar 573 000 kronor för 2024).

7. Ha ordning på siffrorna

Noggrann bokföring och dokumentation är kritisk för att säkerställa att du kan stödja alla skatteavdrag och undvika problem vid en eventuell revision. Använd ett bra bokföringsprogram eller överväg att anlita någon som hjälper dig hålla ordning. Här hittar du fler tips kring bokföring.

8. Utforska skatteincitament och subventioner

Det finns flera skattesubventioner som företag kan dra nytta av. Du kan få avdrag från arbetsgivaravgifterna om du har anställda som arbetar med forskning och utveckling. För företag som verkar i glesbygd, så kallade stödområden, finns även regionala stöd som inkluderar nedsatta arbetsgivaravgifter. Så undersök om ditt företag kan kvala in på något av detta.

Läs också: Så söker du offentliga stöd och bidrag till ditt företag



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.