Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Skatteplanera smart 2024 – här är 8 viktiga råd

EBBA
Ebba Arnborg 20 augusti, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Skatteplanera smart

Se till att du utnyttjar alla tillgängliga skatteförmåner – och undvik dyrköpta misstag. Här är en guide till hur du kan skatteplanera smart resten av 2024.

Passa på nu inför hösten att se över bolagets finanser och säkerställ att du drar nytta av alla tillgängliga skatteförmåner.

Att skatteplanera smart inför 2024 behöver inte vara komplicerat. Här är 8 råd för att optimera ditt företags skattesituation, undvika onödiga kostnader och frigöra kapital för framtida investeringar.

Genom att följa dessa råd kan du säkerställa att ditt företag är väl rustat för framtiden och drar maximal nytta av de möjligheter som finns tillgängliga.

8 råd – Skatteplanera smart 2024

1. Förstå skatteändringar och lagar

Håll dig uppdaterad om nya skatteregler och ändringar i skattepolitiken. Regeringar ändrar ofta skattebestämmelser, och det är viktigt att förstå hur dessa kan påverka ditt företag.

Här kan du läsa om 8 nya lagar och regler som trädde i kraft i somras, inklusive höjt tak för ROT-avdrag och den nya regeln som säger att du inte längre behöver spara papperskvitton. Nu finns även ett nytt förslag kring 3:12-reglerna, som innebär kraftigt sänkt skatt för många företagare – här reder vi ut hur du kan påverkas. Och här hittar du viktigaste skattenyheterna 2024 för företagare.

Håll även ett öga på höstbudgeten 2024 – den kan innebära nyheter som påverkar ditt företags skattesituation, och vi kommer att rapportera om alla viktiga nyheter här på sajten.

2. Håll ett öga på ränteläget

Riksbanken flaggar för sänkta räntor framöver. Tänk på att om du har lån med rörlig ränta kan lägre räntor minska dina räntekostnader, vilket också minskar dina avdrag i deklarationen. Å andra sidan, om du har sparat i konton med ränta eller räntefonder kan lägre räntor innebära lägre kapitalinkomster och därmed en lägre skattepliktig inkomst. Överväg att se över din finansiella strategi för att optimera din skattesituation i ett förändrat ränteläge.

3. Utnyttja alla tillgängliga avdrag

Se till att du drar nytta av alla avdrag som är tillgängliga för ditt företag. Vanliga avdrag inkluderar kontorskostnader, resor, utbildning och företagsrelaterade måltider, och du vet väl att du kan dra av hela kostnaden för en dator om den är inköpt för under ett halvt prisbasbelopp (vilket motsvarar cirka 28 500 kronor 2024)?

Här kan du läsa våra tips om smarta avdrag, och har du enskild firma så ta gärna några minuter att kika igenom Skatteverkets avdragslexikon – det kan löna sig!​

4. Planera investeringar strategiskt

Se till att göra inköp vid rätt tidpunkt. Det kan vara skattemässigt fördelaktigt att göra inköp av inventarier i slutet av året, särskilt om ditt företag har kalenderår som räkenskapsår och visar ett överskott, eftersom inköpet minskar företagets vinst och därmed skatten som ska betalas. Om du köper strax före årsskiftet, kan du skriva av dessa för hela det innevarande året, vilket kan resultera i en betydande skattebesparing, särskilt om de ska skrivas av över flera år.

Genom att utnyttja denna möjlighet kan du effektivt minska företagets skattebörda och spara pengar genom smart skatteplanering. Ett välplanerat inköp kan alltså både främja företagets effektivitet och optimera skatteutfallet​.

5. Håll koll på alla viktiga datum

Skapa en kalender för skatteplanering så att du kan du hålla full koll på viktiga datum, som när skattedeklarationer och betalningar ska göras. Detta hjälper till att undvika förseningsavgifter och räntekostnader. Du hittar alla datum på Skatteverket här​.

6. Se över pension och förmåner för anställda

Tänk på att erbjudande av pensionsplaner och andra förmåner för dina anställda kan vara avdragsgillt. Se till att du är medveten om de olika alternativen och hur de kan minska din skattebörda samtidigt som du attraherar och behåller talanger. Till exempel, genom att erbjuda pensionssparande som en del av anställningspaketet kan företaget dra av dessa kostnader och samtidigt stärka sin attraktionskraft på arbetsmarknaden.

Är du arbetsgivare och erbjuder dina anställda en tjänstepension har du i Sverige avdragsrätt för pensionskostnaderna. Huvudregeln är att en årlig pensionskostnad motsvarande högst 35 procent av den anställdes pensionsgrundande lön är avdragsgill, med ett avdragstak per anställd och år om 10 prisbasbelopp (vilket motsvarar 573 000 kronor för 2024).

7. Ha ordning på siffrorna

Noggrann bokföring och dokumentation är kritisk för att säkerställa att du kan stödja alla skatteavdrag och undvika problem vid en eventuell revision. Använd ett bra bokföringsprogram eller överväg att anlita någon som hjälper dig hålla ordning. Här hittar du fler tips kring bokföring.

8. Utforska skatteincitament och subventioner

Det finns flera skattesubventioner som företag kan dra nytta av. Du kan få avdrag från arbetsgivaravgifterna om du har anställda som arbetar med forskning och utveckling. För företag som verkar i glesbygd, så kallade stödområden, finns även regionala stöd som inkluderar nedsatta arbetsgivaravgifter. Så undersök om ditt företag kan kvala in på något av detta.

Läs också: Så söker du offentliga stöd och bidrag till ditt företag



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.