Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Skatteplanera smart 2024 – här är 8 viktiga råd

EBBA
Ebba Arnborg 20 augusti, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Skatteplanera smart

Se till att du utnyttjar alla tillgängliga skatteförmåner – och undvik dyrköpta misstag. Här är en guide till hur du kan skatteplanera smart resten av 2024.

Passa på nu inför hösten att se över bolagets finanser och säkerställ att du drar nytta av alla tillgängliga skatteförmåner.

Att skatteplanera smart inför 2024 behöver inte vara komplicerat. Här är 8 råd för att optimera ditt företags skattesituation, undvika onödiga kostnader och frigöra kapital för framtida investeringar.

Genom att följa dessa råd kan du säkerställa att ditt företag är väl rustat för framtiden och drar maximal nytta av de möjligheter som finns tillgängliga.

8 råd – Skatteplanera smart 2024

1. Förstå skatteändringar och lagar

Håll dig uppdaterad om nya skatteregler och ändringar i skattepolitiken. Regeringar ändrar ofta skattebestämmelser, och det är viktigt att förstå hur dessa kan påverka ditt företag.

Här kan du läsa om 8 nya lagar och regler som trädde i kraft i somras, inklusive höjt tak för ROT-avdrag och den nya regeln som säger att du inte längre behöver spara papperskvitton. Nu finns även ett nytt förslag kring 3:12-reglerna, som innebär kraftigt sänkt skatt för många företagare – här reder vi ut hur du kan påverkas. Och här hittar du viktigaste skattenyheterna 2024 för företagare.

Håll även ett öga på höstbudgeten 2024 – den kan innebära nyheter som påverkar ditt företags skattesituation, och vi kommer att rapportera om alla viktiga nyheter här på sajten.

2. Håll ett öga på ränteläget

Riksbanken flaggar för sänkta räntor framöver. Tänk på att om du har lån med rörlig ränta kan lägre räntor minska dina räntekostnader, vilket också minskar dina avdrag i deklarationen. Å andra sidan, om du har sparat i konton med ränta eller räntefonder kan lägre räntor innebära lägre kapitalinkomster och därmed en lägre skattepliktig inkomst. Överväg att se över din finansiella strategi för att optimera din skattesituation i ett förändrat ränteläge.

3. Utnyttja alla tillgängliga avdrag

Se till att du drar nytta av alla avdrag som är tillgängliga för ditt företag. Vanliga avdrag inkluderar kontorskostnader, resor, utbildning och företagsrelaterade måltider, och du vet väl att du kan dra av hela kostnaden för en dator om den är inköpt för under ett halvt prisbasbelopp (vilket motsvarar cirka 28 500 kronor 2024)?

Här kan du läsa våra tips om smarta avdrag, och har du enskild firma så ta gärna några minuter att kika igenom Skatteverkets avdragslexikon – det kan löna sig!​

4. Planera investeringar strategiskt

Se till att göra inköp vid rätt tidpunkt. Det kan vara skattemässigt fördelaktigt att göra inköp av inventarier i slutet av året, särskilt om ditt företag har kalenderår som räkenskapsår och visar ett överskott, eftersom inköpet minskar företagets vinst och därmed skatten som ska betalas. Om du köper strax före årsskiftet, kan du skriva av dessa för hela det innevarande året, vilket kan resultera i en betydande skattebesparing, särskilt om de ska skrivas av över flera år.

Genom att utnyttja denna möjlighet kan du effektivt minska företagets skattebörda och spara pengar genom smart skatteplanering. Ett välplanerat inköp kan alltså både främja företagets effektivitet och optimera skatteutfallet​.

5. Håll koll på alla viktiga datum

Skapa en kalender för skatteplanering så att du kan du hålla full koll på viktiga datum, som när skattedeklarationer och betalningar ska göras. Detta hjälper till att undvika förseningsavgifter och räntekostnader. Du hittar alla datum på Skatteverket här​.

6. Se över pension och förmåner för anställda

Tänk på att erbjudande av pensionsplaner och andra förmåner för dina anställda kan vara avdragsgillt. Se till att du är medveten om de olika alternativen och hur de kan minska din skattebörda samtidigt som du attraherar och behåller talanger. Till exempel, genom att erbjuda pensionssparande som en del av anställningspaketet kan företaget dra av dessa kostnader och samtidigt stärka sin attraktionskraft på arbetsmarknaden.

Är du arbetsgivare och erbjuder dina anställda en tjänstepension har du i Sverige avdragsrätt för pensionskostnaderna. Huvudregeln är att en årlig pensionskostnad motsvarande högst 35 procent av den anställdes pensionsgrundande lön är avdragsgill, med ett avdragstak per anställd och år om 10 prisbasbelopp (vilket motsvarar 573 000 kronor för 2024).

7. Ha ordning på siffrorna

Noggrann bokföring och dokumentation är kritisk för att säkerställa att du kan stödja alla skatteavdrag och undvika problem vid en eventuell revision. Använd ett bra bokföringsprogram eller överväg att anlita någon som hjälper dig hålla ordning. Här hittar du fler tips kring bokföring.

8. Utforska skatteincitament och subventioner

Det finns flera skattesubventioner som företag kan dra nytta av. Du kan få avdrag från arbetsgivaravgifterna om du har anställda som arbetar med forskning och utveckling. För företag som verkar i glesbygd, så kallade stödområden, finns även regionala stöd som inkluderar nedsatta arbetsgivaravgifter. Så undersök om ditt företag kan kvala in på något av detta.

Läs också: Så söker du offentliga stöd och bidrag till ditt företag



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.