Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Skatteplanering inför 2025 – så minskar du skatten INNAN och EFTER årsskiftet

I tuffa tider räknas varje krona! Så gör en nice insats för ditt företag och skatteplanera inför 2025. Låt oss kika på årets skatteregler och vad du ska göra i din skatteplanering innan och efter årsskiftet 2024/25. Det mesta går att fixa lätt och smidigt, så att du kan fokusera ännu mer på din passion.

Visma Spcs 20 december, 2024 Uppdaterades 16 april, 2025 7 minuters läsning
Visma-hands-disco

Foto: Visma-hands-disco

När nyårsklockorna klingar i horisonten är det hög tid för företagare att se över ekonomin och planera skatten. En genomtänkt skatteplanering kan spara dig både tid och pengar – och ge företaget en stark start på 2025!

Kan du spara en skattekrona eller två ska du såklart göra det! Let´s talk skatteplanering!

I den här guiden går vi igenom hur du bäst skatteplanerar inför 2025, bland annat:

  • Vad du kan göra INNAN årsskiftet 2024/25 för att minska skatten (privat och i företaget)
  • Vad du kan göra EFTER årsskiftet 2024/25 för att minska skatten (privat och i företaget)
  • De senaste skattenyheterna du behöver ha koll på

Blir du lite skakig i magen av skatt och skatteplanering? Lugn, de här tipsen kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är en av landets mest anlitade utbildare i skattefrågor och driver tillsammans med kollegor företaget Skattehuset. 

Psst! Innan du får Jan-Åkes bästa skattetips, rekommenderar vi dig varmt att spana in guiden Minska skatten med expertens bästa tips! – som är en mer omfattande guide med alla aktuella skattetips.

Skatteplanering inför årsskiftet 2024/25 – tänk på detta

Det är inga bomber och granater i skattenyheterna inför 2025, men en hel del att tänka på inför årsskiftet. Här är det viktigaste:

Tänk rätt med löneuttag

  • Ta ut tillräcklig lön (så att du får alla förmåner, till exempel maximerad allmän pension).
  • Ta å andra sidan inte ut mer lön än vad du har förmån av (dvs upp till brytpunkten, annars får du statlig skatt).
  • Betala inte sociala avgifter i onödan.
  • Betala inte statlig skatt om du inte behöver (gränsen är 598 500 kronor för 2024).
  • Ta därefter hellre ut utdelning än lön om vi talar om skatteeffekten, men glöm inte bort att bolaget inte får avdrag för utdelning.

Utdelning beskattas normalt sett lägre än lön för ägaren (kan bli så lågt som 20 %).

Psst! Är du ny på det här med business och skatt? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

Planera utdelning i aktiebolag

Om du är fåmansföretagare och äger aktier i ditt företag vid årets start, till exempel den 1 januari 2025, får du rätt att räkna fram ett gränsbelopp – alltså den lågbeskattade utdelningen – för det året. Det är årets ingång som gäller som avstämningstidpunkt, och det räcker att bolaget är stiftat.

Varför är det viktigt?

Om du har planer på att starta ett aktiebolag är det smart att göra det före nyår. Då får du nämligen ett extra år av lågbeskattad utdelning jämfört med om du väntar till efter årsskiftet. 

Med förenklingsregeln (en schablonregel) får du ett gränsbelopp på 204 325 kronor för 2024 om du startar bolaget innan årets slut. I praktiken innebär det att du kan få ut ett nettobelopp på ungefär 163 000 kronor. Rätt nice va! Här kan du läsa mer om belopp och regler för utdelning i ditt företag.

Tips! Vill du också starta ett nytt aktiebolag innan årsskiftet? Vanligtvis får du vänta i ett par veckor, men det kan vara löst på två timmar med ett lagerbolag! Läs mer här.

Gör avdrag för investeringar

Har du funderat på att köpa nya maskiner eller annan utrustning till företaget? Vänta inte för länge! Även om det bara är några dagar kvar på året, kan det löna sig rejält att göra inköpen nu istället för att vänta till nästa år – särskilt om företaget går med vinst och du har kalenderår som räkenskapsår.

Varför är det smart att ta med i en skatteplanering? Om du köper inventarier i slutet av året får du göra avskrivningar för hela året, även om du köper dem den sista december. Det betyder att du inte behöver dela upp avdraget baserat på när under året köpet gjordes – och det är särskilt fördelaktigt om du investerar i dyrare saker som ska skrivas av över flera år.

Justera preliminärskatten

Om företagets resultat har förändrats under året, exempelvis vid oväntade intäkter eller kostnader, kan det vara läge att uppdatera din preliminära inkomstdeklaration. Detta minskar risken för kvarskatt och förbättrar kassaflödet.

Utnyttja skattefria förmåner

Ta tillfället i akt att ge skattefria förmåner, som friskvårdsbidrag, före årets slut. Det är fördelaktigt både för dig och dina anställda.

Julfest och julklapp

Har företaget personal kan du mycket väl arrangera personalfest. Ja tack! Är du anställd i ditt eget aktiebolag? Då kan du ge dig själv en skattefri julgåva (max 550 kr).  Hur bra är inte det?

Tips! Vill du ge dina anställda (eller dig själv) en härlig och peppande julklapp eller ett julbord? Läs mer om hur skattereglerna för julgåvor fungerar här.

Låt smarta program hjälpa dig med skatteplaneringen

Tänk rätt från början! Vi rekommenderar dig att jobba smart med skatten under hela året. Med rätt digitala program puttrar bokföringen på nästan av sig själv och det mesta av skatt och deklaration (som också är en viktig del av skatteplaneringen) blir i princip löst i bakgrunden– och du kan ägna din tid åt att utveckla företaget. Detta är ett mer hållbart förhållningssätt än att göra snabba lösningar vid årsskiftet. För att få kontroll under året behöver du:

Skatteplanering EFTER årsskiftet 2024/25 – tänk på detta

Det är inte bara innan årsskiftet du behöver skatteplanera. Även efter bubbel och dina senaste (förmodligen briljanta) nyårslöften är det smart att tänka skatt (åhh, vad du längtat efter att tänka skatt, speciellt på nyårsdagen…). Här är några viktiga tips!

  • Glöm inte bort de vanliga reglerna för avsättning till periodiseringsfonder. Du kan göra avsättningar både före och efter årsskiftet eftersom de är beloppsmässigt begränsade till “per år”. Detta minskar skatten i bolaget och du kan på så sätt skjuta på skatteuttagen till ett annat år, då det kanske passar bättre. Pediodiseringsfonder löper i sex år.
  • Årsvis moms är i stort sett alltid den mest fördelaktiga metoden för redovisning av moms för alla företag. Företaget får bättre likviditet (yeah!) och chans till mer avkastning på företagets kapital. Kredittiden för inbetalningar är också längst med årsvis moms, och ni sparar dessutom administrativ tid och har inte samma press på er att ha en uppdaterad bokföring hela året (om det inte behövs av andra skäl. Och har du ett smart program, är det ju uppdaterat ändå om du bokför allt).* 

* Välj årsvis momsredovisning för ditt företag, när omsättningen inte regelmässigt överstiger en miljon om året och om företaget brukar redovisa större försäljningsmoms än avdragsgill inköpsmoms. Brukar företaget däremot regelbundet få pengar tillbaka på momsen, så är månadsmoms fortfarande det bästa alternativet likviditetsmässigt.

Om jag ska deklarera företaget för första gången – vad är viktigt att tänka på då?

Deklarerar du ditt företag för första gången, är det bra om du läser på om vad som gäller för just din företagsform. Vi rekommenderar denna kostnadsfria deklarationsguide för nybörjare, som förklarar precis det du behöver veta.

Alright, på det stora hela var det väl några härliga minuter i skattens förlovade land? Hur många tusenlappar kan du spara, som kan levla företaget istället? Många, hoppas vi. Då så, kör på och gott nytt företagsår lite i förskott! Och du – glöm inte att läsa guiden med alla årets skattenyheter och smarta tips som du hittar här.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.