Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Sluta babbla och tjäna mer

20 april, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Så får du effektiva möten.

Ta ett grepp om era interna möten, vinn tid och nå framgång. Så gjorde reklambyrån Tomorro’. Här delar de med sig av sina bästa knep.

Fyra arbetsveckor om året, per anställd, så mycket tid lägger vi på möten, enligt en undersökning gjord av Svenska Möten. Hälften av tiden går till ineffektiva möten dessutom. Omräknat i pengar handlar det om 170 miljarder om året. Tre gånger så mycket som vad sjukfrånvaron kostar.

Bra möten, menar man, hjälper i stället till att bygga en bra företagskultur och gör medarbetarna motiverade.

Så hur gör man då? Reklambyrån Tomorro’ vet. Här omsätter man 16 miljoner om året och har vunnit silver i Årets Byrå två år i rad. En av nyckelfaktorerna de själva lyfter för framgången är att de lyckats effektivisera sina internmöten. Något som många andra företag bara gör på rutin har Tomorro’ byggt ett vinnande koncept kring.

– Som egen företagare är det så himla lätt att hamna rakt ner i det dagliga arbetet, det operativa, och prioritera bort att lägga tid på att utveckla bolagets framtid. Därför har vi försökt hitta nycklar för att effektivisera våra ledningsgruppsmöten, optimera tiden och snabbare komma framåt, säger vd Johanna Svensson.

Möten med sluttid


På Tomorro’ delar ledningsgruppen ett dokument där alla kan fylla i punkter som de vill lyfta.

– Sedan bryter vi ner det till en supertydlig agenda så man vet precis vad som ska avhandlas. Vi brukar ha en maximal tid, som mötet får ta, inte längre än en timme. Det är en sådan magisk brytpunkt, är man inte klar då kommer man inte så mycket längre. Vi tar med så många punkter vi bedömer hinns med.

Lika viktig som en starttid för mötet är en sluttid, påpekar Johanna.

– Annars kan man ju sitta på ett möte där deltagarna börjar segla bort, för de har trott att det ska sluta tidigare än vad det gör. Vet alla vad de ska förhålla sig till blir de mycket mer fokuserade och man håller tempot bättre.

Att just hålla tempot är viktigt. Märker man att någon punkt drar ut på tiden får man bryta diskussionen och se till att avhandla den på ett annat möte, råder Johanna. Varje möte börjar med att målet med mötet slås fast, för att få med alla på spåret. Sedan avslutas de med en tydlig sammanfattning av vad man kommit fram till och där man delar ut ansvar.

– Så att alla som lämnar rummet vet vad som är deras uppgift, och vad som ligger på vems bord.

Det är alltid en person som för anteckningar, digitalt och direkt in i en fil som alla kommer åt och kan gå in och läsa och även redigera. Tomorro’ använder sig av verktyget Onenote. De har även kryssboxar i dokumentet för uppgifter som ska utföras, då kan den som blivit ansvarig för respektive punkt gå in och kryssa i digitalt när det är klart.

Att rätt personer är med på mötet är självklart också viktigt. Det blir tokigt både om någon som skulle kunna spendera tiden vettigare är med, men också om den som ska fatta beslutet inte är med.

Möten med tydlig agenda


– Det blir inte så svårt att bjuda in rätt om man har en tydlig agenda.

Alla möten på Tomorro’ får ett ledord för att ännu tydligare signalera vad som förväntas av deltagarna.

– Är ordet till exempel ”kreativt” kommer jag in fri i tanken. Är det ett beslutsmöte då behöver jag ha fått och läst igenom beslutsunderlaget. Vid en diskussion fördjupar man sig i något som behöver förändras. Vid avstämningsmöten brukar vi främst ha ståbordsmöten.

Sist men inte minst är ljudet avstängt på telefonerna och de ligger inte på bordet under mötet. Hur vågar man stänga av telefonen en timme? Johanna vänder på det: Hur vågar man låta bli?

– Det är jättesvårt att koncentrera sig med mobilerna framme. Får man ett sms eller mejl blir man störd och sedan tar det ungefär 20 minuter att återfå samma fokus som innan man blev avbruten. Måste man ha mobilen på av någon anledning får man flagga för det innan. Inget är så frustrerande som när någon fipplar med telefonen, det signalerar att de inte tycker att mötet är särskilt viktigt. Men man behöver ju deras tid, annars hade man inte bjudit in.

9 steg till bättre möten

  1. Skriv agenda
    En tydlig agenda sätts på förhand och rätt personer bjuds in.
  2. Bestäm sluttid
    Möten är aldrig längre än 60 minuter, oavsett vad som avhandlas. Sedan måste man ta paus.
  3. Förbered er
    En förberedelse skickas alltid ut, och ett ledord sätts för mötet, även då mötet känns självklart för den som kallat.
  4. Informera i tid Vid beslutsmöten delges beslutsunderlag alltid innan mötet för att ge tid till reflektion.
  5. Sätt målDet formuleras ett tydligt gemensamt mål med mötet.
  6. Anteckna
    En person utses alltid för att föra
    anteckningar.
  7. Sammanfatta
    En sammanfattning med ansvarsutdelning görs alltid direkt i mötet. Ingen lämnar rummet efter mötet utan att veta vad man ska göra.
  8. Stäng avMobiltelefoner är avstängda.
  9. Håll tempotDrar något ut på tiden får diskussionen avbrytas och tas vid nytt möte.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med distansmöten

AV: Ebba Arnborg


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.