Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Smart e-handel gav ny guldålder till 100-åring

3 april, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Hylte Lantmän lyckades med sin satsning på e-handel. Foto: Nils Petter Nilsson

Hylte Jakt & Lantman grundades 1911, men hänger med sin tid. Deras webbshop har röstats fram till Årets nätbutik och hjälpt till att öka omsättningen från 108 till över 150 miljoner – på två år.

När bönderna runt Hylte i Halland ville göra gemensamma inköp startades 1911 en ekonomisk förening. Idag har den växt till Hylte Jakt & Lantman ”ett Clas Ohlson för jägare”, med både butik och webbshop, som utsågs till Årets nätbutik 2015 på Prisjakt.

– Det var i konkurrens med aktörer som Bygghemma, Bolist och Ica som vi fick flest röster av kunderna. Jag blev helt paff, erkänner vd Anders Carlsson.

Han tror inte att det är några specifika tekniska funktioner som ligger bakom vinsten.

[caption id="attachment_23497" align="alignright" width="235"]Hylte lantmän satsar på jakt. Hylte lantmän satsar på jakt.[/caption]

– Tekniken ska kunden helst inte reflektera över, den ska bara flyta på. Jag tror snarare det är att vi har mycket grejer till rätt pris och snabba leveranser eftersom vi bara säljer eget lager. Och vi lämnar inte en kund missnöjd. Det handlar inte för vår del om att öka omsättning och hiva iväg, utan det är ett långsiktigt arbete. Kunderna ska vara så nöjda att de handlar igen.

Läs också hur du hittar nya kunder på Instagram!När Anders pappa Karl-Göran blev vd i mitten av 70-talet hade företaget två miljoner i omsättning och 1,5 anställda. Han utökade sortimentet från lantbruk till att även innefatta skog, jakt och trädgård. Runt år 2000 togs även den egna produktlinjen Genzo fram, med allt från jaktelektronik till kläder. Idag är de drygt 20 anställda.

– Alla som jobbar här har en relation till jakten. Det är en bra utgångspunkt att man ska förstå och kunna det man säljer, och förstå kundens situation. Annars blir det svårare att bygga sortiment och prispunkter, säger Anders.

Läs också om hur du bygger en webbshop i 5 steg!Sedan Karl-Göran köpte bolaget 2014, och Anders klev in som vd 26 år gammal, har omsättningen ökat från 108 till 158 miljoner.

– Det är fantastiska siffor och e-handeln står för en majoritet av ökningen. Vi har många kunder som handlar i både butik och webbshop. Den blir vårt skyltfönster även mot dem som bor nära, samtidigt som vi når hela Sverige.

E-handeln har funnits i fem år, men när Anders kom in tog han ett nygrepp. Framförallt såg han till att koppla ihop den med företagets affärssystem.

– Har man 6 000 produkter i sortimentet är det tacksamt om man har en bra struktur, annars blir det kaos. Nu när vi haft bra siffror och bra orderingång är det skönt att inte sitta med administrativt jobb som blir en flaskhals.

Just att kunna koppla ihop affärssystem och webbshop var en avgörande faktor när Anders valde e-handelsleverantör, vilken blev Jetshop. Vilka funktioner det fanns för att hantera och kategorisera produkter och att det var relativt enkelt att uppdatera hemsidan, var andra. För struktur är även viktigt ut mot kunden; det ska vara enkelt att hitta det man letar efter, menar han.

– Nu kommer vi snart med en funktion som kommer att ge relevanta produktrekommendationer till kunderna, som exempelvis skosnören när man tittar på skor. Det hoppas vi ska öka merförsäljningen.

Läs också om succén bakom Lapland Eco!De har ingen egen utvecklare anställd, men Anders ingenjörsbakgrund har hjälpt honom när han beställt tekniska lösningar.

– Jag kan programmera vilket gör att jag har en fin dialog när jag pratar med utvecklare. Att ha den kompetensen är nog väldigt viktigt.

Annars är rådet att ta hjälp från någon i den yngre generationen, en så kallad ”digital native”, som är infödd med datorer.

– Min flickvän är fem år yngre än jag är, och jag märker att hon är vassare än mig på trender. Det går ju så snabbt. Jag tror att det är viktigt att försöka ta till sig någon från den yngre generationen med relevant erfarenhet även i styrelsearbetet. Eller lyssna på dina barn! Vanligtvis ska ju alltid de yngre lära sig av de äldre, men jag tror att det finns mycket att lära sig även åt andra hållet idag, säger Anders.

Läs också hur du blir lönsam med Google!När det gäller betallösningar menar Anders att valfrihet är viktigt ur kundens perspektiv, ha många alternativ. Andra råd är att satsa på riktigt bra bilder och bra beskrivande texter. Och en snygg enkel design.

– Det ska se proffsigt ut. Men, det är affären som är det viktiga. Köper inte vi in saker rätt så kan vi inte ge rätt pris mot kunden. Sedan är inte priset allt, man kan ligga någon hundralapp över här och där i utbyte mot att man har en bra service. Det handlar om rätt pris i förhållande till service och kvalitet. i

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.