Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Smart e-handel gav ny guldålder till 100-åring

3 april, 2017 4 minuters läsning

Foto: Hylte Lantmän lyckades med sin satsning på e-handel. Foto: Nils Petter Nilsson

Hylte Jakt & Lantman grundades 1911, men hänger med sin tid. Deras webbshop har röstats fram till Årets nätbutik och hjälpt till att öka omsättningen från 108 till över 150 miljoner – på två år.

När bönderna runt Hylte i Halland ville göra gemensamma inköp startades 1911 en ekonomisk förening. Idag har den växt till Hylte Jakt & Lantman ”ett Clas Ohlson för jägare”, med både butik och webbshop, som utsågs till Årets nätbutik 2015 på Prisjakt.

– Det var i konkurrens med aktörer som Bygghemma, Bolist och Ica som vi fick flest röster av kunderna. Jag blev helt paff, erkänner vd Anders Carlsson.

Han tror inte att det är några specifika tekniska funktioner som ligger bakom vinsten.

[caption id="attachment_23497" align="alignright" width="235"]Hylte lantmän satsar på jakt. Hylte lantmän satsar på jakt.[/caption]

– Tekniken ska kunden helst inte reflektera över, den ska bara flyta på. Jag tror snarare det är att vi har mycket grejer till rätt pris och snabba leveranser eftersom vi bara säljer eget lager. Och vi lämnar inte en kund missnöjd. Det handlar inte för vår del om att öka omsättning och hiva iväg, utan det är ett långsiktigt arbete. Kunderna ska vara så nöjda att de handlar igen.

Läs också hur du hittar nya kunder på Instagram!När Anders pappa Karl-Göran blev vd i mitten av 70-talet hade företaget två miljoner i omsättning och 1,5 anställda. Han utökade sortimentet från lantbruk till att även innefatta skog, jakt och trädgård. Runt år 2000 togs även den egna produktlinjen Genzo fram, med allt från jaktelektronik till kläder. Idag är de drygt 20 anställda.

– Alla som jobbar här har en relation till jakten. Det är en bra utgångspunkt att man ska förstå och kunna det man säljer, och förstå kundens situation. Annars blir det svårare att bygga sortiment och prispunkter, säger Anders.

Läs också om hur du bygger en webbshop i 5 steg!Sedan Karl-Göran köpte bolaget 2014, och Anders klev in som vd 26 år gammal, har omsättningen ökat från 108 till 158 miljoner.

– Det är fantastiska siffor och e-handeln står för en majoritet av ökningen. Vi har många kunder som handlar i både butik och webbshop. Den blir vårt skyltfönster även mot dem som bor nära, samtidigt som vi når hela Sverige.

E-handeln har funnits i fem år, men när Anders kom in tog han ett nygrepp. Framförallt såg han till att koppla ihop den med företagets affärssystem.

– Har man 6 000 produkter i sortimentet är det tacksamt om man har en bra struktur, annars blir det kaos. Nu när vi haft bra siffror och bra orderingång är det skönt att inte sitta med administrativt jobb som blir en flaskhals.

Just att kunna koppla ihop affärssystem och webbshop var en avgörande faktor när Anders valde e-handelsleverantör, vilken blev Jetshop. Vilka funktioner det fanns för att hantera och kategorisera produkter och att det var relativt enkelt att uppdatera hemsidan, var andra. För struktur är även viktigt ut mot kunden; det ska vara enkelt att hitta det man letar efter, menar han.

– Nu kommer vi snart med en funktion som kommer att ge relevanta produktrekommendationer till kunderna, som exempelvis skosnören när man tittar på skor. Det hoppas vi ska öka merförsäljningen.

Läs också om succén bakom Lapland Eco!De har ingen egen utvecklare anställd, men Anders ingenjörsbakgrund har hjälpt honom när han beställt tekniska lösningar.

– Jag kan programmera vilket gör att jag har en fin dialog när jag pratar med utvecklare. Att ha den kompetensen är nog väldigt viktigt.

Annars är rådet att ta hjälp från någon i den yngre generationen, en så kallad ”digital native”, som är infödd med datorer.

– Min flickvän är fem år yngre än jag är, och jag märker att hon är vassare än mig på trender. Det går ju så snabbt. Jag tror att det är viktigt att försöka ta till sig någon från den yngre generationen med relevant erfarenhet även i styrelsearbetet. Eller lyssna på dina barn! Vanligtvis ska ju alltid de yngre lära sig av de äldre, men jag tror att det finns mycket att lära sig även åt andra hållet idag, säger Anders.

Läs också hur du blir lönsam med Google!När det gäller betallösningar menar Anders att valfrihet är viktigt ur kundens perspektiv, ha många alternativ. Andra råd är att satsa på riktigt bra bilder och bra beskrivande texter. Och en snygg enkel design.

– Det ska se proffsigt ut. Men, det är affären som är det viktiga. Köper inte vi in saker rätt så kan vi inte ge rätt pris mot kunden. Sedan är inte priset allt, man kan ligga någon hundralapp över här och där i utbyte mot att man har en bra service. Det handlar om rätt pris i förhållande till service och kvalitet. i

Dela artikeln

Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.