Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hitta nya kunder på Instagram

12 januari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Fler följare och kunder på Instagram

Foto: Fler följare och kunder på Instagram

Tre miljoner svenskar finns på Instagram, så det är en utmärkt kanal för att nå kunder. Nu kan du som företag även köpa annonsplats där. Så här lyckas du.

Instagram är ett av våra mest använda sociala medier just nu. Fyra av tio av alla svenskar har ett konto på bilddelningsplattformen. Så det är en utmärkt kanal för att visa upp ditt företag för kunder. Numera kan du som företag förutom att posta bilder på ditt eget konto även köpa annonsplats bland personer som inte följer dig.

Hittills är det mest stora företag som utnyttjat den nya annonsformen. Bland de första var modehuset Michael Kors som snabbt fick fyra gånger fler följare tack vare sin annonsering. Flygbolaget SAS har fått positiv uppmärksamhet för sina kortfilmer om hur du reser och packar smartare. Även mobiloperatören Fello har uppgett att de upplever en högre interaktion på sina annonser på Instagram än på andra plattformar.

Så, är det även en bra kanal för småföretagare att nå ut? Absolut, menar Michael Wahlgren, vd och grundare av Pineberry som hjälper företag öka sin synlighet på webben.

[caption id="attachment_22731" align="alignright" width="150"]Michael Wahlgren, VD och grundare av Pineberry. Michael Wahlgren, VD och grundare av Pineberry.[/caption]

– Självklart är Instagram även ett intressant annonsalternativ för småföretagare. Det krävs inga stora belopp för att komma igång, säger han.

Eftersom Instagram ägs av Facebook är det samma annonsverktyg som används för båda plattformarna och du annonserar från samma konto. Detta skapar flera synergier, till exempel kan du återanvända de målgrupper som har fungerat bra på Facebook när du annonserar på Instagram.
– En annan viktig fördel är att Instagram genom sin koppling till Facebook har väldigt mycket information om sina användare, information som du kan använda för att göra din annonsering otroligt träffsäker, säger Michael.

Ett bra första steg för att komma igång med din annonsering är att koppla ihop ditt Instagram-konto med ditt Facebook Business Manager-konto. Därefter kan du börja välja målgrupper och skapa annonser. Michael menar att annonsering på Instagram i dag främst handlar om att bygga varumärke snarare än att skapa direktförsäljning. Tänk på att vi ännu inte är vana vid annonser där.
– Det kan leda till att användarna kommenterar negativt på annonserna, någonting som du behöver ha koll på och bemöta. Ett effektivt sätt att minimera detta missnöje är att välja målgrupper med omsorg och att satsa på ett bra annonsmaterial.

När du bygger din annons finns det flera olika format att välja på. Du kan välja att ha en bild, en film eller ett carousel-format där du kan visa både flera bilder och video i en enda annons. Michael påpekar att bildannonser är bättre än video om målet är att driva klick – eftersom det inte går att klicka på videoannonserna.
– Video är mer lämpat för att driva engagemang, det vill säga kommentarer och likes, från användarna.

Nyckeln till framgång menar Michael ligger i att satsa på snygga och skarpa bilder – det är värt att lägga ner tid och pengar på dem. Utgå gärna från de av dina organiska inlägg som har fungerat bäst, eller scrolla runt och se vad andra företag gör som blir succé.
– När du ska annonsera på Instagram är det viktigt att ha i åtanke vilka du konkurrerar mot: användarens familj, vänner samt konton med snygga och inspirerande bilder som de själva valt att följa. Om du som annonsör kommer med bilder som inte har tillräckligt hög kvalitet kan det skapa irritation.

4 råd – gör så här

  1. Sikta snävt
    Hitta rätt målgrupper. Utgå från just dina idealkunder.
  2. Tänk till
    Anpassa dina annonser för Instagram och för respektive målgrupp.
  3. Följ upp
    Utvärdera annonserna löpande – och justera dem utifrån deras resultat.
  4. Svara!
    Bemöt alla eventuella kommentarer på annonserna.

Så skapar du en Instagram-annons

  1. Skapa en facebooksida och ett instagramkonto om du inte redan har det. (Du måste inte ha ett konto på Instagram, men då kan du inte svara på kommentarer till annonsen, så det rekommenderas att du skapar ett.)
  2.  Skapa ett annonskonto på Facebook på facebook.com/business.
  3. Använd sedan samma verktyg som för facebookannonser. Det vill säga Facebooks annonsverktyg, API för annonser eller Power Editor. Du når dit via länken i punkt två.
  4. Välj utseende: Du kan ha en bild, en film eller ett carousel-format där du kan visa två till fem bilder och/eller video i en enda annons.
  5. Välj knapptext, till exempel: ansök nu, boka nu, kontakta oss, ladda ner, läs mer, handla nu, gå med och se mer.


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.