Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Smart med kooperativ i delningsekonomin

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 8 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Kooperativ

Foto: Det är roligare att äga tillsammans. Foto: Getty Images

Intresset för kooperativ växer i Sverige. Det kan man tacka delningsekonomin för. Den är som gjord för kooperativ, menar Coompanions ordförande Gordon Hahn.

Att Nyföretagarcentrum och Almi har företagsrådgivning i hela landet vet nog de flesta som googlat på att starta företag. Vad inte lika många vet är att det sedan i början av 80-talet även finns rådgivning för att starta kooperativ. Numera går man under namnet Coompanion och har 25 kontor runt om i landet.

Okunskapen hänger kanske ihop med att kooperativ inte riktigt ’varit grejen’ i Sverige, till skillnad från i andra länder där det är en stor och en väletablerad företagsform. Här hittar man jätteföretag som franska banken Groupe Crédit Agricole, spanska Mondragon, och kinesiska teknikjätten Huawei.

I USA jobbar var tionde person i ett företag som helt eller delvis ägs av de anställda själva.

För att förstå varför det inte är så stort i Sverige får man titta på strukturen i stort, menar Gordon Hahn, ordförande för Coompanion.

Kooperativets historiska förutsättningar


När den första kooperationen föddes i England på 1880-talet handlade det framför allt om ett arbetsrättsligt missnöje. Men när det sedan utvecklades i början av 1900-talet fanns såväl producent- och konsument- som arbetskooperationer.

– När man tog det till Sverige fokuserade man i huvudsak på konsumentkooperationen. Vi fick KF. Producentkooperativa rörelsen organiserade sig i LRF, medan arbetskooperationen historiskt alltid behövt extra stöd, oavsett var i världen den växer fram, vilket är naturligt för alla nystartsföretag oavsett associationsform. I Sverige kan man se Saltsjöbadsavtalet som en faktor, då man sa att det finns en konflikt mellan arbetstagarna och kapitalet. Men startar du ett arbetskooperativ så finns inte den konflikten, då hänger de ihop, säger Gordon.

Tittar man på de kooperativ som startats i Sverige sedan 80-talet är det i mångt och mycket företag som bildats som en reaktion på att samhället inte tagit sitt fulla ansvar, särskilt inom barnomsorg och bredbandsutbyggnad i glesbygd. Men nu ser Gordon ett annat mönster växa fram. Där man snarare är proaktiv än reaktiv och där kooperativ bildas utifrån själva viljan att samverka.

Grått och kommunistiskt


Kooperation står för samarbete, men en undersökning som gjordes på 90-talet visade att många då kopplade ordet till något grått och lite kommunistiskt. Fast sedan dess har det skett en värdeförskjutning. Nu tror Gordon att många i stället förknippar ordet med gemenskap och demokrati. Det kan ha att göra med att det är en ny värld vi står inför idag. Vi lever i en kollaborativ ekonomi, menar han och fortsätter:

Den globala och digitala världen har värden som ligger väldigt nära den kooperativa organisationsformen – sharing/delning. Det är många 90-talister som lockas och de har inte samma fördomar mot kooperativet som begrepp.

Medan den traditionella bolagsvärlden pratar om att sälja varor och tjänster, diskuterar unga att dela risker, förtjänster och tjänster.

– Unga idag vet knappt vad en tillsvidareanställning är. Plattformstänket har fått dem att se kooperativet som ett attraktivt sätt att engagera sig, säger han.

Man kan vara entreprenör och vilja göra det ihop med andra. Gordon ser en ny rörelse växa fram.

– Senaste stora mötet i London lockade över 8 000 deltagare! Det digitala och kollaborativa företagandet är här. Så frågan är: hur ska vi organisera det i en mer entreprenöriell form?

Delningsekonomi


När man pratar delningsekonomi brukar Airbnb lyftas fram som praktexemplet. Men för Gordon är det liksom Uber en privat verksamhet – en ägare har skapat plattformen och tar emot alla betalningar.
I ett plattformskooperativ delar
i stället många ägare en gemensam plattform, där varje deltagare fakturerar för sina tjänster.

I Frankrike, där man bannat Uber, finns ett taxikooperativ som fungerar på det viset. I Sverige finns Ett tak två generationer, som matchar studerande i jakt på boende med seniorer som vill hyra ut rum.

– I Europa ser vi frilanskooperationen växa fram också. Man går ihop i kooperativa verksamheter där man får ett bättre utbud och ett enklare sätt att driva sina företag.

Men för att möta det här nya sättet att se på företagandet krävs att samhället anpassar sig, menar han.

– Det är skitsnack att säga att en helt ny rörelse av kooperativa sharingsystem, en delningsekonomi, inte passar in i vårt system. Det är vårt system som inte är anpassat för en ny typ av entreprenörskap eller rörelse. Ta alla sociala företag som bildas utifrån en massa människor som man säger inte passar in på arbetsplatserna – men det kanske är vårt system som inte passar längre?

Olika bolagsformer


Man kan driva ett kooperativ både som aktiebolag och som ekonomisk förening. Men den sistnämnda associationsformen är framtagen särskilt för kooperativ.

Dock har den ekonomiska föreningen har en stor nackdel i dagsläget: det är betydligt svårare att få lån än om man har ett aktiebolag. Det här är något som kommer att diskuteras mycket framöver, speciellt mot bakgrund av svårigheterna att lösa generationsskiften i befintliga företag (läs mer om det på sidan 25).

– Det här är ju helt felaktigt. Allt pekar på att medarbetarägda företag är minst lika lönsamma och innovativa som konventionella företag. Man anställer fler personer, de anställda trivs bättre och man överlever i en högre grad.

Men utgångspunkten för den som går in i ett kooperativ blir annorlunda, menar han. Idén och tanken med kooperativ är att du inte äger företaget, utan är gäst i det. Sedan ska nästa generation kunna ta över.

Grundbulten har varit att man inte ska kunna gå ut med större insats än den man satsade från början. Men där är det en förändring på gång, mot bakgrund av att det är tuffare för de som drar igång verksamheten, än de som kommer in när den redan är etablerad. En lagändring i sommar väntas ge arbetskooperativen undantag.

Hur det blir med beskattningen är i skrivande stund lite oklart. Coompanion arbetar för att det ska skattas som kapital medan Skatteverket vill att det ska beskattas som inkomst av tjänst.

– Men då kan du ju lika gärna ta ut lön och vi får inte lika villkor mellan associationsformerna, suckar Gordon.

Alla anställda delägare


Om man ska skapa ett kooperativ utifrån grundtanken ska alla anställda vara delägare med var sin röst och sedan anställer man en vd som inte är ägare. Då får man ett motsatsförhållande där vd jobbar åt ägarna, fast ihop med dem.

– Den ledarrollen är jättespännande att följa. Men det är sällan det ser ut så. Det vanligaste är att man väljer ut någon i gruppen som blir vd. Fast i Mondragon och Huawei har man ett ambulerande vd-skap, säger Gordon och fortsätter:

– Entreprenörskapet är jättespännande. När folk går ihop får man en centrifugalkraft som slår allt som enmansföretagare kan göra.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.