Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

6 smarta knep som ökar försäljningen i din webbshop

19 juli, 2013 2 minuters läsning
Det är inte bara produkterna i din webbshop som gör att kunden handlar. Lika viktigt är de små detaljerna i hur din sajt ser ut och fungerar. Så här utformar du din sajt så köpvänlig som möjligt – och får fler kunder att handla.

Ordet ”konvertering” handlar om att få fler av besökarna i din webbshop att faktiskt handla något. Det avgörs så klart av vilka produkter du säljer, vilka priser du har och hur snygga produktfoton du har lagt upp. Men lika viktigt är de mindre och mer subtila sakerna som lockar till köp.

Annelie Näs (bilden till höger) är konsult och föreläsare inom digital kundupplevelse och hjälper svenska e-handelsföretag att förbättra sin konvertering. Hon säger att det finns två övergripande saker man ska ha i bakhuvudet när man tänker konvertering:
  1. Det ska vara enkelt att handla. Dina besökare måste därför förstå hur sajten fungerar. Många e-handlare berättar ofta i text hur man ska gå tillväga för att handla på sajten. Men behövs det är sajten för krånglig. Besökarna kommer heller inte att läsa texten, så bygg en sajt som inte behöver en manual.
  2. Sajten måste vara snabb. Annars tröttnar kunderna. Man brukar säga att om sidan tar längre än två sekunder att ladda så kommer du att tappa många kunder.
Men konvertering bör inte bara mätas i hur många kunder som handlar, menar Annelie Näs. Att försöka få besökarna att titta på fler produkter, stannar längre på sidan eller anmäla sig till ditt nyhetsbrev är också viktigt.
– Det är också konvertering som kommer att leda till mer försäljning i slutändan, säger hon.

Här är hennes 6 råd för bättre sälj i webbshopen:
  • Klickbart ska ”kännas” klickbart. Köpknappar och andra viktiga funktioner ska sticka ut – inte se ut som resten av sajten.
  • Satsa på genomtänkta sidor. Kunder kan nå din sajt på flera sätt och det gäller att alla undersidor också är genomtänkta – inte bara startsidan.
  • Minska stegen till kassan. Från besök till köp ska det vara så få steg som möjligt.
  • Minimera kundens arbete. Be inte kunden fylla i en massa information som du ändå inte behöver. Måste du veta kundens telefonnummer?
  • Satsa på merförsäljning. Många bygger sina webbshoppar med nya kunder i åtanke. Men som i all försäljning – det är ofta lättare att sälja mer till en stamkund.
  • Välj åt kunden. Om du har flera olika alternativ, låt ett av dem vara förkryssat. När Annelie testade det på en sajt ökade antalet kunder som handlade. Och över 70 procent valde det förkryssade alternativet.
Läs också:Så får du mer trafik till din webbshopArtikel uppdaterad 2015-09-21

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.