Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Tack Bolagsverket, för att ni sa nej!"

Yasemin Bayramoglu 8 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: När allt ställdes på sin spets vågade Johanna satsa helhjärtat på sin dröm.

Vad krävs för att man ska våga ta steget från en fast anställning till eget företag?Här berättar coachen och mentorn Johanna Nilsson om sin vändpunkt och hur honlyckades starta sitt företag Pausera med hjälp av sju listor."En tisdagskväll i slutet av augusti 2016 satt jag i en grässluttning i solen. Min mentorcoach var i luren. Jag var så orolig. Efter många års längtan efter att starta eget hade jag äntligen ordnat FA-skattsedel. Men jag var fortfarande heltidsanställd med en stor rädsla för att misslyckas.
”Johanna”, sa hon. Hon kändes allvarsam. ”Om det nu mot all förmodan inte skulle bli så som du drömmer om. Tänk om det i stället skulle bli ännu bättre?”

LÄS OCKSÅ: SJUKGYMNASTEN SOM BLEV TECHUTVECKLARE

Tilliten i hennes röst fick mig att stanna upp. Tanken slog mig att kanske hade hon rätt. Kanske kunde det vara möjligt. Några dagar senare sa jag upp mig.
Att lämna arbetet på säkerhetshäktet för friheten som egenföretagare kändes som en lättnad. Några månader senare blev känslan plötsligt tyngre när Bolagsverket sa nej till det företagsnamn jag ansökt om. Jag blev så ledsen. Besviken. Och oron för ekonomin tyngde mig också alltmer.

Varje dag försökte jag planera och styra upp mina inkomster. I förväg. Inför morgondagen, nästa vecka, kommande månad och halvår. Hur många timmar det skulle bli. Hur många kronor timmarna skulle resultera i. Stressen grep tag i mig och ångesten tog över. Ju mer jag planerade, desto räddare blev jag för att inte lyckas. Företagandet kändes alltmer obekvämt. Osäkert.

Mitt i lördagsnatten i slutet av augusti 2017 svimmade jag på köksgolvet. Jag var på besök hos mina föräldrar och mamma hade cancer och mådde pyton. Den gnagande oron för hur det skulle gå för henne och den tärande stressen kring företagsekonomin blev för mycket för mig. Den natten fick jag en rejäl tankeställare.
Vördnad. Det hade jag känt så ofta på så många sätt det senaste året. Det blev också rubriken på en av de sju listorna som hjälpte mig tillbaka till ett mer balanserat liv och stabilt företagande. Att göra, Invänta och Projekt var rubrikerna på tre av listorna. Min Hit-list, Mina Mål och Inspiration var namnen på de andra.

Oktober 2018 närmar sig nu sitt slut. Höstfeelingen känns i luften. Fuck cancer. Men tack ändå för tankeställaren den där natten jag svimmade, som fick mig att prioritera om livet för att orka. Mamma blev frisk igen. Och jag lärde mig att bli mycket tydligare.
Tydligare med vad jag vill. Och inte vill. Vad jag gillar. Och inte alls gillar. Vad jag behöver. Och vad jag är allra bäst på att göra. Tydligheten har blivit min ledstjärna och den dagliga inkomstplaneringen har bytts ut till tydlighetsträning varje dag.

Och tack Bolagsverket. Tack. För att ni nekade mig mitt första förslag till företagsnamn. Vilken tur att jag fick möjligheten att formulera ett nytt. Ert nej fick mig att tänka på vad jag egentligen ville erbjuda mina kunder. Vilket namn som ännu bättre kunde spegla mig och mitt företagande. Jag hjälper ledare samla kraft till mer. Och göra nåt av den. Coachning, handledning och utbildning jobbar jag med. Företagsnamnet blev till slut Pausera. Jag är så ofantligt tacksam över det. Tack.
Det har nu blivit bättre än jag någonsin hade kunnat drömma om. Oväntade möjligheter kommer till mig. Företaget blomstrar. Pengarna rullar in. Min röst sprids alltmer. Jag jobbar på engelska och i internationella sammanhang.

Så sist men inte minst vill jag tacka dig Christina. Nu vet jag att det stämde, det där du sa med allvarlig ton i luren för drygt två år sedan. Och tanken slår mig. Tänk om framtiden skulle kunna bli ännu bättre än vad jag någonsin kunnat drömma om? Känslan som väcks får hela mig att le stort. Jag ser så ofantligt mycket fram emot det som väntar!"

Johannas 7 listor

VÖRDNAD. Ögonblick som berör mig. Av alla de slag.
ATT GÖRA. Specifikt avgränsade uppgifter. I prioritetsordning.
INVÄNTA. Namn på de jag väntar på svar ifrån.
PROJEKT. Områden jag jobbar och vill jobba med. Som innebär mer än en uppgift.
MIN HIT-LIST. Alla kunder och samarbetspartners. Befintliga och potentiella. I prioritetsordning.
MINA MÅL. Drömläget. Känslan. Formulerat i presens. ”Jag är en uppskattad unik föreläsare”.
INSPIRATION. De och det som ger energi. Ideér och förebilder. Även från helt andra branscher.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.