Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Under kaos fungerar jag som bäst" – han brinner för socialt entreprenörskap

16 augusti, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning

Foto: För Björn Andersson är socialtentreprenörskap en livsstil. Foto: Anders Andersson

Socialt entreprenörskap har under senare år blivit ett populärt begrepp.  Men för Björn Söderberg har det varit en livsstil i 16 år. Driva Egets Anders Andersson åkte till Nepal för att se hur han hjälper familjer att återuppbygga sina hem efter jordbävningen för två år sedan.

I Nepal är fattigdom, byråkrati och korruption värre än i de flesta länder. Än värre blev det när jordbävningen lamslog landet i april 2015. I detta kaos trivs sociale entreprenören Björn Söderberg.

Han har startat ett företag med ett namn som låter lika självsäkert som han själv är, Build up Nepal, med målsättningen att bygga upp landet.

– Det fruktansvärda som hände vid jordbävningen stimulerade mig faktiskt. Det gav mig nya utmaningar. Under kaos fungerar jag som bäst, säger han.

Han har kört motorcykel i tre timmar på små stigar över bergen när vi träffar honom. Han tyckte det skulle ta för lång tid att åka med oss i fyra timmar på skumpiga småvägar.

Läs också: Så tjänar du på socialt entreprenörskapVi sitter nu på något som kallas restaurang en halvmil från byn Majhigaun där alla hus förstörts av jordbävningen.

– Ät lite nudelsoppa nu. I byn finns inget att äta och dricka, säger han.

Han påpekar att han gillar att ta tag i problem som man först inte har en aning om hur de ska lösas:

– Jag insåg efter katastrofen att jag måste starta ett företag som på något sätt ska hjälpa de drabbade. Men jag visste inte hur det skulle gå till eller vem som skulle stå för finansieringen, säger Björn, som dock skulle komma på råd:

Vägarna är för dåliga för att det ska gå att frakta byggmaterial ut till byarna. Det löser han genom att låta tillverka enkla maskiner som med handkraft tillverkar byggblock av cement, sand och vatten.

Det skulle bli för dyrt att skicka ut byggarbetare. Det löser han genom att anställa byggledare som åker ut i byarna för att lära de arbetslösa byborna att bygga egna jordbävningssäkra hus.

Nu ska han visa oss hur det fungerar i praktiken. För att spara tid är vi flera som visas runt samtidigt. Förutom Driva Eget har Björn också bjudit in två nepalesiska journalister som han anlitat. De ska producera informationsmaterial om projektet, dels för att få pengar från hjälporganisationer, dels för att informera de bybor som ska få hjälp framöver.

Det är typiskt för Björn. Han vill ständigt vara supereffektiv.

– Mitt problem som företagare är att jag har för många idéer. Då är jag glad att min hustru Bina kan hejda mig.

Första idén i Nepal fick han när han som 19-åring såg allt pappersskräp på gatorna i huvudstaden Katmandu. Snabbt startade han då ett litet pappersbruk för att tillverka julkort av skräpet. Korten sålde han sedan till svenska företag som ville förbättra miljön i Nepal.

– Nu efteråt inser jag att det kanske inte var bästa sättet att lösa problemen här.

Men storyn om hur han tog hand om pappersskräpet har blivit en bra start på föredragen när han varje år är på turné som en av Sveriges mest populära entreprenörsföreläsare.

Björn har startat en rad småföretag i Nepal, som alltså varit hans hemland i hela 16 år nu. Ett av dem fick tyvärr läggas ner efter att ha saboterats av maffian, men av detta och andra misstag och motgångar har han ständigt lärt sig nya saker.

I alla företag han satsat på kommer det sociala ansvaret i första hand – för de anställda som får utbildning, för samhällets bästa, för miljön och i valet av kunder. Men en äkta social entreprenör som Björn skäms inte för att tjäna pengar både till sig själv och för att utveckla verksamheten.

Hans inkomster kommer nu främst från Websearch, ett it-företag som finns både i Katmandu och i Stockholm. Men 90 procent av sin tid lägger han nu på Build up Nepal, som har en företagskonstruktion utan vinstsyfte. Företaget har hittills byggt 40 hus och fem skolor i 26 olika byar.

– En hopplös byråkrati har gjort att det gått alldeles för sakta. Trots att landet verkligen behöver nya hus försöker myndigheterna förhala varje bygge. Jag har fått anställa advokater för att få byggtillstånd, säger han.

Världens länder har skänkt totalt 4,1 miljarder dollar för att bygga upp landet. Men först nu, två år efter katastrofen, har de hemlösa börjat få del av dessa pengar. Bidraget är på 25 000 kronor per hus.

Trots att byborna bygger själva och dörrar och fönster återanvänts från resterna av de förstörda husen räcker bidraget inte. Det behövs ytterligare 20 000 kronor per hus. De pengarna försöker Björn få svenskar att skänka till hans välgörenhetsorganisation Tuki Nepal, som har ett 90-konto.

Nu sätter sig Björn på sin motorcykel och ledsagar vår bil längs vägarna uppför bergen till Majhigaun, som var den första byn som fick hans hjälp. Där har åtta hus byggts och ytterligare tolv står på tur.

När vi kommer sitter Shanti Majhi och diskar framför sitt hus, som nyligen blev klart. Hennes fyra barn är i skolan och maken har denna dag fått daglönearbete i stenbrottet strax intill. Hon och alla andra i byn tillhör Nepals alla lägsta kast. Kontrasten i byn är slående: Människorna är mycket fattiga och de flesta bor fortfarande i kojor och plåtskjul. Samtidigt är utsikten och naturen magnifik, som hämtad ur en turistbroschyr.

Shanti tillhör de lyckligt lottade som fått hjälp att bygga nytt hus. Det visar hon genom en glädje som verkligen strålar om henne:

– Det här är fantastiskt. Allt var ju nattsvart när jag efter första jordskalvet kom hem och såg att vårt hus blivit totalförstört, säger hon samtidigt som hon stolt visar sina kycklingar ute på gården.

Nästan 9 000 dödsoffer krävdes i katastrofen. Men just i denna by omkom ingen, då de flesta var utomhus när husen mitt på dagen rasade samman.

I denna del av byn har de flesta nu hus som är klara. Björn och hans nepalesiska medarbetare som skött alla kontakter i byn behandlas som hjältar.

– När jag ser hur dessa människor fått livsgnistan tillbaka känns det verkligen att det är värt att anstränga sig. Känslan av att göra verklig nytta är drivkraften för mig som företagare, säger han.

Han möts av ny tacksamhet när vi kommer till byns skola som just börjat byggas och ska ersätta de provisoriska plåtskjulen.

Någon hänger en blomsterkrans kring hans hals och byns överhuvud kommer fram och tackar.

De flesta som gräver grunden är kvinnor. Det beror delvis på att det inte längre finns så många män i byn. En del stack därifrån efter jordbävningen, andra drack sig till döds av hemgjord sprit.

Skolbygget drogs igång av Björns företag, men har nu övertagits av Creasions, en av många biståndsorganisationer som också hjälper till efter jordbävningen. De som tillverkar byggblock och de som bygger har gått samman i små företag som förhandlat fram avtal direkt med välgörenhetsorganisationen.

– Jordbävningen har alltså skapat arbetstillfällen. En del av dem som tvingats åka till byggen utomlands för att kunna försörja sina familjer, kan nu få byggjobb här i landet, säger Björn.

Han är optimist. Det är det enda sättet att kunna klara sig i detta fattiga och byråkratiska land.

– Pengarna som världens länder skänkt efter jordbävningen räcker till 650 000 nya hus. Så Build up Nepal har en bit kvar. Vårt mål är att bygga 3 500 hus. Helst vill vi nöja oss med att lära byborna att bygga ett enda hus i varje by, och hoppas på att de själva sedan kan ta vid och bygga fler.

Sedan tar han med sig sin medarbetare på motorcykeln och drar iväg vidare uppför berget. Han ska planera för nästa husbygge på ett ställe dit vi inte kan ta oss med bil.

Detta är socialt entreprenörsskap

  • Social innovation och socialt entreprenörskap är två olika sätt att benämna samma strävan – att lösa samhällsproblem och åstadkomma samhällsnytta. Det går ut på att ändra sättet att tänka hos människor, organisationer och företag.
  • För sociala entreprenörer är det annat än vinst som styr företaget. Även för dessa företag gäller det att tjäna pengar, men en stor del av vinsten återinvesteras ofta i verksamheten.
  • Liksom Björn Söderberg har många sociala entreprenörer flera företag, ibland kan ett med bra vinst försörja ett annat som går med förlust. Vinsten i Björns it-företag är så bra att han kan leva på lön därifrån samtidigt som han jobbar nästan gratis för Build up Nepal.
  • Det städföretag som Björns fru leder har som syfte att ge arbete åt fattiga kvinnor och dessutom ge utbildning både till kvinnorna och till deras barn.

Här är Björns bästa entreprenörsråd

1. Sälj och tjäna pengar

Tyvärr är inte detta självklart för en del sociala entreprenörer. Även om man har ett socialt engagemang måste man alltid tänka på att göra vinst och sälja in både sig själv och sin affärsidé. Att vinsten sedan plöjs ned i verksamheten är en helt annan sak.

 2. Fundera inte för länge

Sätt igång direkt när du har en idé. Det gäller att våga tro på sin idé. Sedan är det bara att dra igång, även om alla formaliteter inte är klara.

3. Utgå ifrån din passion

Börja där i stället för att försöka hitta en marknad. En bra affärsidé räcker inte. Fundera över vad du vill åstadkomma. Ska du lägga ner tio timmar om dagen på något måste det vara något du brinner för, något som är roligt och meningsfullt.

4. Lär av dina misstag

Den som inte misslyckas har heller aldrig försökt. Det värsta som kan hända är att du måste lägga ned. De misstag du då gjort kan du lära dig av.

Här finns kunskap & stöd

  • Vinnova, innovationsmyndigheten, har ett speciellt program för social innovation. Läs mer på vinnova.se/socialinnovation.
  • Social innovation är en samlande nationell kunskapsnod för social innovation och samhällsentreprenörskap. Läser mer om forskning och utbildning på: socialinnovation.se

Lyssna på Björn Söderbergs TED-talk där han berättar om starten i Nepal på:
driva-eget.se/nepalted


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.