Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

"Under kaos fungerar jag som bäst" – han brinner för socialt entreprenörskap

16 augusti, 2017 8 minuters läsning

Foto: För Björn Andersson är socialtentreprenörskap en livsstil. Foto: Anders Andersson

Socialt entreprenörskap har under senare år blivit ett populärt begrepp.  Men för Björn Söderberg har det varit en livsstil i 16 år. Driva Egets Anders Andersson åkte till Nepal för att se hur han hjälper familjer att återuppbygga sina hem efter jordbävningen för två år sedan.

I Nepal är fattigdom, byråkrati och korruption värre än i de flesta länder. Än värre blev det när jordbävningen lamslog landet i april 2015. I detta kaos trivs sociale entreprenören Björn Söderberg.

Han har startat ett företag med ett namn som låter lika självsäkert som han själv är, Build up Nepal, med målsättningen att bygga upp landet.

– Det fruktansvärda som hände vid jordbävningen stimulerade mig faktiskt. Det gav mig nya utmaningar. Under kaos fungerar jag som bäst, säger han.

Han har kört motorcykel i tre timmar på små stigar över bergen när vi träffar honom. Han tyckte det skulle ta för lång tid att åka med oss i fyra timmar på skumpiga småvägar.

Läs också: Så tjänar du på socialt entreprenörskapVi sitter nu på något som kallas restaurang en halvmil från byn Majhigaun där alla hus förstörts av jordbävningen.

– Ät lite nudelsoppa nu. I byn finns inget att äta och dricka, säger han.

Han påpekar att han gillar att ta tag i problem som man först inte har en aning om hur de ska lösas:

– Jag insåg efter katastrofen att jag måste starta ett företag som på något sätt ska hjälpa de drabbade. Men jag visste inte hur det skulle gå till eller vem som skulle stå för finansieringen, säger Björn, som dock skulle komma på råd:

Vägarna är för dåliga för att det ska gå att frakta byggmaterial ut till byarna. Det löser han genom att låta tillverka enkla maskiner som med handkraft tillverkar byggblock av cement, sand och vatten.

Det skulle bli för dyrt att skicka ut byggarbetare. Det löser han genom att anställa byggledare som åker ut i byarna för att lära de arbetslösa byborna att bygga egna jordbävningssäkra hus.

Nu ska han visa oss hur det fungerar i praktiken. För att spara tid är vi flera som visas runt samtidigt. Förutom Driva Eget har Björn också bjudit in två nepalesiska journalister som han anlitat. De ska producera informationsmaterial om projektet, dels för att få pengar från hjälporganisationer, dels för att informera de bybor som ska få hjälp framöver.

Det är typiskt för Björn. Han vill ständigt vara supereffektiv.

– Mitt problem som företagare är att jag har för många idéer. Då är jag glad att min hustru Bina kan hejda mig.

Första idén i Nepal fick han när han som 19-åring såg allt pappersskräp på gatorna i huvudstaden Katmandu. Snabbt startade han då ett litet pappersbruk för att tillverka julkort av skräpet. Korten sålde han sedan till svenska företag som ville förbättra miljön i Nepal.

– Nu efteråt inser jag att det kanske inte var bästa sättet att lösa problemen här.

Men storyn om hur han tog hand om pappersskräpet har blivit en bra start på föredragen när han varje år är på turné som en av Sveriges mest populära entreprenörsföreläsare.

Björn har startat en rad småföretag i Nepal, som alltså varit hans hemland i hela 16 år nu. Ett av dem fick tyvärr läggas ner efter att ha saboterats av maffian, men av detta och andra misstag och motgångar har han ständigt lärt sig nya saker.

I alla företag han satsat på kommer det sociala ansvaret i första hand – för de anställda som får utbildning, för samhällets bästa, för miljön och i valet av kunder. Men en äkta social entreprenör som Björn skäms inte för att tjäna pengar både till sig själv och för att utveckla verksamheten.

Hans inkomster kommer nu främst från Websearch, ett it-företag som finns både i Katmandu och i Stockholm. Men 90 procent av sin tid lägger han nu på Build up Nepal, som har en företagskonstruktion utan vinstsyfte. Företaget har hittills byggt 40 hus och fem skolor i 26 olika byar.

– En hopplös byråkrati har gjort att det gått alldeles för sakta. Trots att landet verkligen behöver nya hus försöker myndigheterna förhala varje bygge. Jag har fått anställa advokater för att få byggtillstånd, säger han.

Världens länder har skänkt totalt 4,1 miljarder dollar för att bygga upp landet. Men först nu, två år efter katastrofen, har de hemlösa börjat få del av dessa pengar. Bidraget är på 25 000 kronor per hus.

Trots att byborna bygger själva och dörrar och fönster återanvänts från resterna av de förstörda husen räcker bidraget inte. Det behövs ytterligare 20 000 kronor per hus. De pengarna försöker Björn få svenskar att skänka till hans välgörenhetsorganisation Tuki Nepal, som har ett 90-konto.

Nu sätter sig Björn på sin motorcykel och ledsagar vår bil längs vägarna uppför bergen till Majhigaun, som var den första byn som fick hans hjälp. Där har åtta hus byggts och ytterligare tolv står på tur.

När vi kommer sitter Shanti Majhi och diskar framför sitt hus, som nyligen blev klart. Hennes fyra barn är i skolan och maken har denna dag fått daglönearbete i stenbrottet strax intill. Hon och alla andra i byn tillhör Nepals alla lägsta kast. Kontrasten i byn är slående: Människorna är mycket fattiga och de flesta bor fortfarande i kojor och plåtskjul. Samtidigt är utsikten och naturen magnifik, som hämtad ur en turistbroschyr.

Shanti tillhör de lyckligt lottade som fått hjälp att bygga nytt hus. Det visar hon genom en glädje som verkligen strålar om henne:

– Det här är fantastiskt. Allt var ju nattsvart när jag efter första jordskalvet kom hem och såg att vårt hus blivit totalförstört, säger hon samtidigt som hon stolt visar sina kycklingar ute på gården.

Nästan 9 000 dödsoffer krävdes i katastrofen. Men just i denna by omkom ingen, då de flesta var utomhus när husen mitt på dagen rasade samman.

I denna del av byn har de flesta nu hus som är klara. Björn och hans nepalesiska medarbetare som skött alla kontakter i byn behandlas som hjältar.

– När jag ser hur dessa människor fått livsgnistan tillbaka känns det verkligen att det är värt att anstränga sig. Känslan av att göra verklig nytta är drivkraften för mig som företagare, säger han.

Han möts av ny tacksamhet när vi kommer till byns skola som just börjat byggas och ska ersätta de provisoriska plåtskjulen.

Någon hänger en blomsterkrans kring hans hals och byns överhuvud kommer fram och tackar.

De flesta som gräver grunden är kvinnor. Det beror delvis på att det inte längre finns så många män i byn. En del stack därifrån efter jordbävningen, andra drack sig till döds av hemgjord sprit.

Skolbygget drogs igång av Björns företag, men har nu övertagits av Creasions, en av många biståndsorganisationer som också hjälper till efter jordbävningen. De som tillverkar byggblock och de som bygger har gått samman i små företag som förhandlat fram avtal direkt med välgörenhetsorganisationen.

– Jordbävningen har alltså skapat arbetstillfällen. En del av dem som tvingats åka till byggen utomlands för att kunna försörja sina familjer, kan nu få byggjobb här i landet, säger Björn.

Han är optimist. Det är det enda sättet att kunna klara sig i detta fattiga och byråkratiska land.

– Pengarna som världens länder skänkt efter jordbävningen räcker till 650 000 nya hus. Så Build up Nepal har en bit kvar. Vårt mål är att bygga 3 500 hus. Helst vill vi nöja oss med att lära byborna att bygga ett enda hus i varje by, och hoppas på att de själva sedan kan ta vid och bygga fler.

Sedan tar han med sig sin medarbetare på motorcykeln och drar iväg vidare uppför berget. Han ska planera för nästa husbygge på ett ställe dit vi inte kan ta oss med bil.

Detta är socialt entreprenörsskap

  • Social innovation och socialt entreprenörskap är två olika sätt att benämna samma strävan – att lösa samhällsproblem och åstadkomma samhällsnytta. Det går ut på att ändra sättet att tänka hos människor, organisationer och företag.
  • För sociala entreprenörer är det annat än vinst som styr företaget. Även för dessa företag gäller det att tjäna pengar, men en stor del av vinsten återinvesteras ofta i verksamheten.
  • Liksom Björn Söderberg har många sociala entreprenörer flera företag, ibland kan ett med bra vinst försörja ett annat som går med förlust. Vinsten i Björns it-företag är så bra att han kan leva på lön därifrån samtidigt som han jobbar nästan gratis för Build up Nepal.
  • Det städföretag som Björns fru leder har som syfte att ge arbete åt fattiga kvinnor och dessutom ge utbildning både till kvinnorna och till deras barn.

Här är Björns bästa entreprenörsråd

1. Sälj och tjäna pengar

Tyvärr är inte detta självklart för en del sociala entreprenörer. Även om man har ett socialt engagemang måste man alltid tänka på att göra vinst och sälja in både sig själv och sin affärsidé. Att vinsten sedan plöjs ned i verksamheten är en helt annan sak.

 2. Fundera inte för länge

Sätt igång direkt när du har en idé. Det gäller att våga tro på sin idé. Sedan är det bara att dra igång, även om alla formaliteter inte är klara.

3. Utgå ifrån din passion

Börja där i stället för att försöka hitta en marknad. En bra affärsidé räcker inte. Fundera över vad du vill åstadkomma. Ska du lägga ner tio timmar om dagen på något måste det vara något du brinner för, något som är roligt och meningsfullt.

4. Lär av dina misstag

Den som inte misslyckas har heller aldrig försökt. Det värsta som kan hända är att du måste lägga ned. De misstag du då gjort kan du lära dig av.

Här finns kunskap & stöd

  • Vinnova, innovationsmyndigheten, har ett speciellt program för social innovation. Läs mer på vinnova.se/socialinnovation.
  • Social innovation är en samlande nationell kunskapsnod för social innovation och samhällsentreprenörskap. Läser mer om forskning och utbildning på: socialinnovation.se

Lyssna på Björn Söderbergs TED-talk där han berättar om starten i Nepal på:
driva-eget.se/nepalted


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.