Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Under kaos fungerar jag som bäst" – han brinner för socialt entreprenörskap

16 augusti, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning

Foto: För Björn Andersson är socialtentreprenörskap en livsstil. Foto: Anders Andersson

Socialt entreprenörskap har under senare år blivit ett populärt begrepp.  Men för Björn Söderberg har det varit en livsstil i 16 år. Driva Egets Anders Andersson åkte till Nepal för att se hur han hjälper familjer att återuppbygga sina hem efter jordbävningen för två år sedan.

I Nepal är fattigdom, byråkrati och korruption värre än i de flesta länder. Än värre blev det när jordbävningen lamslog landet i april 2015. I detta kaos trivs sociale entreprenören Björn Söderberg.

Han har startat ett företag med ett namn som låter lika självsäkert som han själv är, Build up Nepal, med målsättningen att bygga upp landet.

– Det fruktansvärda som hände vid jordbävningen stimulerade mig faktiskt. Det gav mig nya utmaningar. Under kaos fungerar jag som bäst, säger han.

Han har kört motorcykel i tre timmar på små stigar över bergen när vi träffar honom. Han tyckte det skulle ta för lång tid att åka med oss i fyra timmar på skumpiga småvägar.

Läs också: Så tjänar du på socialt entreprenörskapVi sitter nu på något som kallas restaurang en halvmil från byn Majhigaun där alla hus förstörts av jordbävningen.

– Ät lite nudelsoppa nu. I byn finns inget att äta och dricka, säger han.

Han påpekar att han gillar att ta tag i problem som man först inte har en aning om hur de ska lösas:

– Jag insåg efter katastrofen att jag måste starta ett företag som på något sätt ska hjälpa de drabbade. Men jag visste inte hur det skulle gå till eller vem som skulle stå för finansieringen, säger Björn, som dock skulle komma på råd:

Vägarna är för dåliga för att det ska gå att frakta byggmaterial ut till byarna. Det löser han genom att låta tillverka enkla maskiner som med handkraft tillverkar byggblock av cement, sand och vatten.

Det skulle bli för dyrt att skicka ut byggarbetare. Det löser han genom att anställa byggledare som åker ut i byarna för att lära de arbetslösa byborna att bygga egna jordbävningssäkra hus.

Nu ska han visa oss hur det fungerar i praktiken. För att spara tid är vi flera som visas runt samtidigt. Förutom Driva Eget har Björn också bjudit in två nepalesiska journalister som han anlitat. De ska producera informationsmaterial om projektet, dels för att få pengar från hjälporganisationer, dels för att informera de bybor som ska få hjälp framöver.

Det är typiskt för Björn. Han vill ständigt vara supereffektiv.

– Mitt problem som företagare är att jag har för många idéer. Då är jag glad att min hustru Bina kan hejda mig.

Första idén i Nepal fick han när han som 19-åring såg allt pappersskräp på gatorna i huvudstaden Katmandu. Snabbt startade han då ett litet pappersbruk för att tillverka julkort av skräpet. Korten sålde han sedan till svenska företag som ville förbättra miljön i Nepal.

– Nu efteråt inser jag att det kanske inte var bästa sättet att lösa problemen här.

Men storyn om hur han tog hand om pappersskräpet har blivit en bra start på föredragen när han varje år är på turné som en av Sveriges mest populära entreprenörsföreläsare.

Björn har startat en rad småföretag i Nepal, som alltså varit hans hemland i hela 16 år nu. Ett av dem fick tyvärr läggas ner efter att ha saboterats av maffian, men av detta och andra misstag och motgångar har han ständigt lärt sig nya saker.

I alla företag han satsat på kommer det sociala ansvaret i första hand – för de anställda som får utbildning, för samhällets bästa, för miljön och i valet av kunder. Men en äkta social entreprenör som Björn skäms inte för att tjäna pengar både till sig själv och för att utveckla verksamheten.

Hans inkomster kommer nu främst från Websearch, ett it-företag som finns både i Katmandu och i Stockholm. Men 90 procent av sin tid lägger han nu på Build up Nepal, som har en företagskonstruktion utan vinstsyfte. Företaget har hittills byggt 40 hus och fem skolor i 26 olika byar.

– En hopplös byråkrati har gjort att det gått alldeles för sakta. Trots att landet verkligen behöver nya hus försöker myndigheterna förhala varje bygge. Jag har fått anställa advokater för att få byggtillstånd, säger han.

Världens länder har skänkt totalt 4,1 miljarder dollar för att bygga upp landet. Men först nu, två år efter katastrofen, har de hemlösa börjat få del av dessa pengar. Bidraget är på 25 000 kronor per hus.

Trots att byborna bygger själva och dörrar och fönster återanvänts från resterna av de förstörda husen räcker bidraget inte. Det behövs ytterligare 20 000 kronor per hus. De pengarna försöker Björn få svenskar att skänka till hans välgörenhetsorganisation Tuki Nepal, som har ett 90-konto.

Nu sätter sig Björn på sin motorcykel och ledsagar vår bil längs vägarna uppför bergen till Majhigaun, som var den första byn som fick hans hjälp. Där har åtta hus byggts och ytterligare tolv står på tur.

När vi kommer sitter Shanti Majhi och diskar framför sitt hus, som nyligen blev klart. Hennes fyra barn är i skolan och maken har denna dag fått daglönearbete i stenbrottet strax intill. Hon och alla andra i byn tillhör Nepals alla lägsta kast. Kontrasten i byn är slående: Människorna är mycket fattiga och de flesta bor fortfarande i kojor och plåtskjul. Samtidigt är utsikten och naturen magnifik, som hämtad ur en turistbroschyr.

Shanti tillhör de lyckligt lottade som fått hjälp att bygga nytt hus. Det visar hon genom en glädje som verkligen strålar om henne:

– Det här är fantastiskt. Allt var ju nattsvart när jag efter första jordskalvet kom hem och såg att vårt hus blivit totalförstört, säger hon samtidigt som hon stolt visar sina kycklingar ute på gården.

Nästan 9 000 dödsoffer krävdes i katastrofen. Men just i denna by omkom ingen, då de flesta var utomhus när husen mitt på dagen rasade samman.

I denna del av byn har de flesta nu hus som är klara. Björn och hans nepalesiska medarbetare som skött alla kontakter i byn behandlas som hjältar.

– När jag ser hur dessa människor fått livsgnistan tillbaka känns det verkligen att det är värt att anstränga sig. Känslan av att göra verklig nytta är drivkraften för mig som företagare, säger han.

Han möts av ny tacksamhet när vi kommer till byns skola som just börjat byggas och ska ersätta de provisoriska plåtskjulen.

Någon hänger en blomsterkrans kring hans hals och byns överhuvud kommer fram och tackar.

De flesta som gräver grunden är kvinnor. Det beror delvis på att det inte längre finns så många män i byn. En del stack därifrån efter jordbävningen, andra drack sig till döds av hemgjord sprit.

Skolbygget drogs igång av Björns företag, men har nu övertagits av Creasions, en av många biståndsorganisationer som också hjälper till efter jordbävningen. De som tillverkar byggblock och de som bygger har gått samman i små företag som förhandlat fram avtal direkt med välgörenhetsorganisationen.

– Jordbävningen har alltså skapat arbetstillfällen. En del av dem som tvingats åka till byggen utomlands för att kunna försörja sina familjer, kan nu få byggjobb här i landet, säger Björn.

Han är optimist. Det är det enda sättet att kunna klara sig i detta fattiga och byråkratiska land.

– Pengarna som världens länder skänkt efter jordbävningen räcker till 650 000 nya hus. Så Build up Nepal har en bit kvar. Vårt mål är att bygga 3 500 hus. Helst vill vi nöja oss med att lära byborna att bygga ett enda hus i varje by, och hoppas på att de själva sedan kan ta vid och bygga fler.

Sedan tar han med sig sin medarbetare på motorcykeln och drar iväg vidare uppför berget. Han ska planera för nästa husbygge på ett ställe dit vi inte kan ta oss med bil.

Detta är socialt entreprenörsskap

  • Social innovation och socialt entreprenörskap är två olika sätt att benämna samma strävan – att lösa samhällsproblem och åstadkomma samhällsnytta. Det går ut på att ändra sättet att tänka hos människor, organisationer och företag.
  • För sociala entreprenörer är det annat än vinst som styr företaget. Även för dessa företag gäller det att tjäna pengar, men en stor del av vinsten återinvesteras ofta i verksamheten.
  • Liksom Björn Söderberg har många sociala entreprenörer flera företag, ibland kan ett med bra vinst försörja ett annat som går med förlust. Vinsten i Björns it-företag är så bra att han kan leva på lön därifrån samtidigt som han jobbar nästan gratis för Build up Nepal.
  • Det städföretag som Björns fru leder har som syfte att ge arbete åt fattiga kvinnor och dessutom ge utbildning både till kvinnorna och till deras barn.

Här är Björns bästa entreprenörsråd

1. Sälj och tjäna pengar

Tyvärr är inte detta självklart för en del sociala entreprenörer. Även om man har ett socialt engagemang måste man alltid tänka på att göra vinst och sälja in både sig själv och sin affärsidé. Att vinsten sedan plöjs ned i verksamheten är en helt annan sak.

 2. Fundera inte för länge

Sätt igång direkt när du har en idé. Det gäller att våga tro på sin idé. Sedan är det bara att dra igång, även om alla formaliteter inte är klara.

3. Utgå ifrån din passion

Börja där i stället för att försöka hitta en marknad. En bra affärsidé räcker inte. Fundera över vad du vill åstadkomma. Ska du lägga ner tio timmar om dagen på något måste det vara något du brinner för, något som är roligt och meningsfullt.

4. Lär av dina misstag

Den som inte misslyckas har heller aldrig försökt. Det värsta som kan hända är att du måste lägga ned. De misstag du då gjort kan du lära dig av.

Här finns kunskap & stöd

  • Vinnova, innovationsmyndigheten, har ett speciellt program för social innovation. Läs mer på vinnova.se/socialinnovation.
  • Social innovation är en samlande nationell kunskapsnod för social innovation och samhällsentreprenörskap. Läser mer om forskning och utbildning på: socialinnovation.se

Lyssna på Björn Söderbergs TED-talk där han berättar om starten i Nepal på:
driva-eget.se/nepalted


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.