Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Vet du hur dina anställda presterar som bäst (och vad de kostar)? Få koll här!

Visma Spcs 29 december, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 9 minuters läsning
Hur lönsamma är mina anställda

I tuffa tider är dina anställda extra viktiga, och tillsammans behöver ni få saker gjorda samtidigt som ni är kostnadsmedvetna. I den här guiden hjälper vi er att prestera bättre tillsammans, få koll på kostnaderna och mäta produktiviteten. Dessutom får du koll på de senaste LAS-reglerna.

Är det dags att utveckla din passion till något större? Kanske innebär det att anställa? Eller i tuffa tider – att våga behålla personal? Vilken situation du än befinner dig i, vill vi hjälpa dig att skapa ett hållbart sätt att driva ditt företag.

Steg ett är att få koll på dina kostnader och vad det är som leder till intäkter i ditt företag. En viktig del i detta är att få stenkoll på dina anställdas kostnader och produktivitet. Medarbetarna är ju företagets viktigaste resurs och eftersom alla vill företagets bästa (hoppas vi!) är detta något ni kan göra tillsammans.

Låt oss sammanfatta i tre steg, så kan du sedan fördjupa dig längre ned i guiden.

  1. Få koll på hur din personal bidrar på bästa sätt, och hur de får ut maximalt av sin potential. Hur vet du eller din medarbetare om de är lönsamma? Det lär vi dig nedan.
  2. Lär dig smartaste sätten att behålla personal och anställa i tuffa tider, när du behöver ha extra koll på kostnaderna. Vi bjuder på våra bästa tips.
  3. Och samtidigt behöver du följa lagen och göra rätt. Därför går vi också igenom de senaste LAS-reglerna du behöver ha koll på.

Nyckeln till alla tre punkterna ovan är att få en tydlig bild av nuläget. Och det får du enklast genom ett riktigt bra löneprogram (exempelvis Visma Lön Smart) kompletterat med ett smart tidredovisningssystem (exempelvis Visma Tid), som visar dina anställdas produktivitet. Du kan också läsa bästa tipsen för dig som hanterar företagets löner.

Alright, låt oss köra igång!

Så lyckas du behålla din värdefulla personal i tuffa tider

Många företag upplever tuffare tider just nu. Det gör att du behöver fokusera extra på företagets lönsamhet och få kontroll på kostnaderna. I många företag är personal den stora kostnaden, och tyvärr behöver många företag minska personalstyrkan när det går sämre.

Men, det finns några saker du kan göra för att lyckas behålla medarbetarna. Här har vi listat våra favoriter:

  1. Få koll på vilka medarbetare som är produktiva och lönsamma, och vilka som kan behöva nya uppgifter eller mer stöttning för att prestera bättre. Rätt person på rätt plats, helt enkelt! Ett smart sätt att undersöka detta är att använda ett bra tidredovisningssystem, till exempel Visma Tid. Snart ser du vilka medarbetare som är fungerar bra, och vilka som behöver hjälp att prestera bättre.
  2. Om det inte finns tillräckligt med pengar måste du antingen sälja mer – eller skära ner någonstans. Gå igenom din budget och ställ frågan: vilka kostnader är inte nödvändiga för att företaget ska fungera? Det kan exempelvis vara en leasingbil, prenumerationer eller konferensresor. Ställ kostnader mot varandra – och satsa på det som känns mest prioriterat eller kostnadseffektivt.
  3. Lägg tid på rätt saker. Även i tuffa tider är försäljningen a och o. Kan fler av medarbetarna bidra i säljet? Kan ni merförsälja till nuvarande kunder? Satsa på försäljningen!

Vi fattar, bokföring kan låta krångligt! Men oavsett om du driver företag eller har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, så behöver du en skön lösning packat med coola grejer. Bokföring ska puttra på tryggt och säkert i bakgrunden och skapas av sig självt, som simsalabim. Prova Visma eEkonomi gratis här!

Vad kostar egentligen mina anställda?

Låt oss ta ett exempel: Du har en anställd som är 27 år och har 25 000 kronor i månadslön (och en fast anställning med vanlig semester) Då ska ditt företag betala lön, arbetsgivaravgifter, semestertillägg och eventuell tjänstepension. Börja med att räkna ut årslönen och sedan månadskostnad.

Så här räknar du ut en anställds månadslön:

  1. 25 000 (månadslön) x 12 (månader) = 300 000 kr (årslön)
  2. 25 000 (månadslön) x 0,43 % (semestertillägg) x 25 (semesterdagar) = 2 688 kr (semestertillägg)
  3. 300 000 (årslön) + 2688 (semestertillägg) = 302 688 x 31,42 % (arbetsgivaravgift) = 95 105 kr (arbetsgivaravgifter)
  4. 302 688 (årslön + semestertillägg) x 5 % (av lön tjänstepension/avtalspension) = 15 134 kr (tjänstepension/avtalspension)

Totalkostnad per år för företaget:
300 000 + 2688 + 95 105 + 15 134 = 412 927 kr

Månadskostnad per år för företaget:
412 927 kr / 12 mån = 34 411 kr

Detta är ett exempel. Och det är inte bara lönen som avgör hur mycket en anställd kostar. Här är andra exempel på kostnader du behöver ta in i budgeten när du ska svara på frågan “vad kostar en anställd?”:

  • Mobil och dator
  • Kontor
  • Eventuella verktyg
  • Tjänstebil
  • Utbildningar
  • Sjukfrånvaro
  • Pension
  • Försäkringar
  • Löneprogram och andra program kopplade till den anställde
  • Kostnader för rekryteringen
  • Andra förmåner som gymkort, terminalglasögon, förhöjd ersättning vid föräldraledigheter, städhjälp etc

Kalkylator:Här kan du räkna ut vad en anställd kostar.

Hur vet jag om mina anställda gör rätt saker?

Det vet du inte förrän du börjar mäta! Något av det viktigaste är att få kontroll över din och medarbetarnas tid. Varför då? Jo, genom att ta makten över tiden och jobba med rätt systemlösningar får du inte bara en smidigare och effektivare vardag, du får också koll på arbetsbelastningen så att du kan göra rätt prioriteringar och sätta både lönsamheten och dina anställda i fokus. Du får helt enkelt bättre förutsättningar att skapa ett hållbart företag.

Om ni vill öka antalet debiterbara timmar behöver ni förstå hur timmarna fördelas idag. Med ett tidredovisningssystem kan ditt företag mäta exakt antal debiterbara timmar och hitta förbättringspunkter. Var tjänar vi pengar och var behöver vi göra förändringar?

Ett bra tidredovisningssystem ska ha:

  1. Tidsregistrering av fakturerbar tid, körjournal och rapportering av materialåtgång.
  2. Kunna hantera kontakter, checklistor och arbetsplatsbeskrivningar. Det är också bra om systemet ger möjlighet att bifoga bilagor till respektive projekt.
  3. Funktioner för tidsregistrering av interntid, utlägg, kvitton och traktamente.

Håll koll på tiden! Ett tidredovisningssystem ska ha det där lilla extra, som från en annan dimension. Prova Visma Tid gratis i 14 dagar här!

Smartaste sätten att anställa just nu – tänk så här

Om du just nu funderar på att anställa kan det vara smart att veta vilka alternativ som finns. Det finns två typer av anställningsformer: tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Tillsvidareanställning är detsamma som fast anställning.

I tuffare tider (där du vill minska kostnaderna och risken) – kan det vara extra lämpligt att se över alternativa anställningsformer. Det kan vara en win-win för både företaget och medarbetaren. Du som företagare får arbetskraft och personer som kanske har lite svårt att komma in på arbetsmarknaden får sysselsättning. Det kan till exempel handla om:

Provanställning

Provanställning är ett bra sätt att lära känna personen och se hur hen fungerar i företaget. Det finns ingen uppsägningstid för provanställda arbetstagare. Istället gäller att de har rätt till underrättelse om att provanställningen kommer att upphöra 14 dagar i förväg.

Anlita frilansare

Vill du inte ta risken en anställd innebär, kan det vara smartare att anlita. Ofta kostar det lite mer, men du vet vad du får och kan justera tid och ersättning över tid. Tänk på att ha tydliga avtal om leverans och omfattning, samt om vad som händer om tiden/arbetet ska minska eller öka över tid.

Ta in en praktikant

En praktikant kan vara ett toppensätt att få in “kostnadsfri” kompetens – men om det är fel person kan det istället äta upp din egen tid (eftersom du måste handleda personen). Var nästan lika noga när du rekryterar praktikanter som när du rekryterar anställda. Ett bra tips är att titta på de skolor som utbildar inom ditt område – har de praktik under skolåret?

Tips! Inom vissa yrkesutbildningar kan det ingå en lärlingsutbildning. Det innebär att mer än hälften av utbildningen är förlagd på en arbetsplats. Du som arbetsgivare kan få statsbidrag för att ta emot en lärling.

Anställda med stöd

Arbetsförmedlingens stöd, arbetspraktik, kan hjälpa unga att komma ut i arbetslivet, långtidsarbetslösa att få en nystart eller fungera som en prova-på-period. Arbetsförmedlingen matchar dig som arbetsgivare med praktiksökande och hjälper dig också att planera praktiken.

Praktik innebär att den arbetssökande provar på att arbeta på en arbetsplats för att få arbetslivserfarenhet och handledning. Praktiken kan vara upp till sex månader och bestäms utifrån praktikantens behov. Du behöver inte betala lön eller arbetsgivaravgifter utan praktikanten får aktivitetsstöd från Försäkringskassan och är också försäkrad för arbetsskada.

(Källa: Verksamt.se)

Tips! Vilket sätt du än anställer på behöver du ha ett riktigt bra löneprogram – som hjälper dig att hantera allt kring anställdas löner. Ett lönesystem ska inte bara vara smart, det ska vara väldigt smart. Och fullpackat med finesser som du inte ens visste att du behövde. Ett exempel på ett sådant program är Visma Lön Smart. Låt degen sköta sig själv!

Ska jag välja erfarenhet eller den som är mest driven?

Detta är en fråga som inte har ett svar! Idag pratar vi ofta om “Hire for attitude, train for skills” – och det ligger mycket i det. En oerfaren person med rätt ambition kan lära sig sakkunskaperna. Medan det kan vara svårare att motivera någon som har kunskapen, men som inte har lusten.

Tänk så här: välj aldrig någon som inte har drivkraften. Människor med driv kommer att göra det som krävs för att klara uppgiften.

Tips! Gå Visma Spcs kostnadsfria löneskola, som består av 10 olika guider som ger en grundläggande förståelse för löneadministration i småföretag. Anmäl dig här!

Håll koll på de nya LAS-reglerna

Nya LAS, som börjar gälla 1 oktober 2022, gör det enklare för arbetsgivaren att fördela arbetskraften på rätt plats. Här är en sammanfattning av de nya LAS-reglerna

  • Heltidsanställning blir norm om inget annat avtalas
  • Allmän visstidsanställning ersätts av Särskild visstidsanställning med nya regler
  • Turordningsregler och omställningstid införs vid ”hyvling” (neddragning av arbetstid)
  • Begreppet ”saklig grund” ersätts av ”sakliga skäl” vid uppsägning
  • Ändrade regler vid tvist om uppsägning av personliga skäl
  • Fler undantag från turordningsregler vid uppsägning på grund av arbetsbrist

Tips! Läs allt om de nya LAS-reglerna här.

Om Visma Spcs
Lev ut din passion! Visma Spcs har alltid trott på att människor och samhället i stort växer och mår bättre när fler vågar göra företag av det bästa de vet. Därför vill vi göra företagandet lustfyllt och enkelt med hjälp av självkörande ekonomisystem. Administration ska vara det enklaste som finns, så att du kan leva ut dina drömmar. Det är vår passion. Make it a business.



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.