Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Dags att starta eget? Det här ska du absolut inte göra…

Visma Spcs 8 maj, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 9 minuters läsning
Starta eget-misstag

Har du också en passion och vill starta eget? Härligt! Men fastna inte vid onödiga gupp på vägen. I den här guiden listar vi fem vanliga starta eget-utmaningar (och misstag) som du enkelt kan undvika om du känner till dem. Och du – tipsen kan spara både tid, energi och pengar!

Att starta företag är kul, jobbigt, fantastiskt, krävande – och alldeles, alldeles underbart! Du får ju chansen att pröva dina vingar, göra business av din passion och testa den där affärsidéen som världen-bara-måste-få-ta-del-av!

Men är det svårt att starta företag? Egentligen inte, det beror på hur man ser det. Visst kan det vara lurigt att få första kunderna och att bygga ett starkt varumärke. Men, allt det där som verkar lite klurigt – bokföring, skatter, deklarationer och ekonomi – är i själva verket ganska enkelt. Så länge du gör rätt från början!

Och det är precis vad vi vill hjälpa dig med. Så vi ger dig guiden och listan över fem vanliga starta eget-utmaningar och misstag.

Psst! Är du nystartad? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering. Och när det är dags för deklaration kan du enkelt koppla på deklarationstillvalet.
Se erbjudandet här!

Okej, då drar vi igång. Misstag 1 är….

Misstag 1: Att bokföra i excel

Bokföring i Excel (läs mer om det här) är inte tillåtet enligt Bokföringslagen. I Excel går det nämligen att ändra siffror i efterhand, och det är inte tillåtet. Dessutom blir du helt utlämnad till din egen kunskap om du skulle använda Excel. Och det är alltid du som företagare och ägare som är ansvarig.

Lösning: Bokför i ett program. Ett digitalt bokföringsprogram (som exempelvis Visma eEkonomi) som uppfyller kraven för bokföringsskyldigheten är en smart och trygg investering för dig som företagare. Då kan du vara säker på att lagar och regler följs samtidigt som själva administrationen av bokföringen tar mindre tid.

För att hänga med och framtidssäkra ditt företag behöver du fokusera på digitalisering, automatisering och effektivisering. Allt börjar med ett bra bokföringsprogram. Då skapar du sånt där skönt utrymme för kontroll, nya affärer och nöjdare medarbetare (om du har några). Och så påbörjar du dessutom att bli en hållbar digital företagare. Härligt!

Psst! Deklarationen för 2023 har många redan lämnat in men har du AB är det snart dags, liksom om du fått uppskov. Spana in Nyheterna i deklarationen 2023 för bästa tipsen. Men öppna den i en annan flik för att inte tappa fokus på alla bra tips i den här guiden.

Misstag 2: Att välja fel bokföringsprogram

Vi fattar, bokföring kan låta krångligt. Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. Men, här gör många misstaget att välja ett program som inte har de funktioner som krävs för en smidig vardag.

Lösning: För att bygga ett hållbart ekonomiskt system som spar tid och energi – välj ett smart och digitalt bokföringsprogram som blir navet i ditt företags ekonomi. Programmet ska dessutom berätta hur du ska bokföra och när det ska göras.

Då kan du smidigt sköta bokföringen själv och när det är dags kan redovisningsbyrån jobba vidare i samma system, om du anlitar en sådan. Superenkelt! Du får stenkoll på företagets ekonomi och kan sova lugnt – och allt som Skatteverket kan tänkas vilja granska finns på plats automatiskt!

Tänk på detta när du ska välja bokförings- och faktureringsprogram, till exempel Visma eEkonomi:

  • Det ska ligga i ett svenskt moln (det säger lagen) så du kommer åt programmet var du än är och ha en smart app som gör att du dessutom når uppgifterna direkt i mobilen. Smarta företagare har direkt tillgång till företagets ekonomi i fickan.
  • Det ska vara lättbegripligt, självkörande och göra det mesta av jobbet åt dig automatiskt så att du kan fokusera på din passion (ditt företag).
  • Det ska hela tiden uppdateras med de senaste reglerna och lagarna.
  • Det ska finnas många, smarta funktioner som du lätt kan lägga till när företaget växer. Bra val för dig helt enkelt, när du väl behöver dem.
  • Det ska finnas inbyggda funktioner för automatisering av betalning av leverantörsfakturor och kundfakturor.
  • Det ska självklart finnas kopplingar med de vanliga bankerna.
  • Det ska finnas appar för exempelvis kvittohantering och tidrapportering.
  • Och det ska verkligen ha automatiska kopplingar till deklaration och bokslut. Den delen vill man ju ska gå smidigt, eller hur?

OBS! Var noga med att programmet följer de lagar och regler som finns, och att det tryggt och korrekt sparar dina bokföringsunderlag så länge lagen kräver. En bra leverantör har musklerna att prioritera säkerheten så att din data förvaras korrekt.

Misstag 3: Att betala för mycket skatt

Varför betala skatt i onödan när varenda krona behövs i ditt företag? Många företagare tycker att skattereglerna är krävande och svåra. Och visst kan det låta krångligt med skatter hit och skatter dit, men det finns snabb hjälp att få. Japp!

Lösning: Skatteplanera! Vi vet, det låter kanske supertråkigt men faktum är att det kan vara rätt kul. Återigen, det börjar med ett riktigt bra program som gör jobbet åt dig. Jo, så enkelt kan det vara. I ett smart bokförings- och deklarationsprogram kan du nämligen laborera med olika avdrag (för att minska skatten) och även planera in smarta strategier som periodiseringsfonder och tantiem för att fördela skatten jämnare över åren. Och det bästa är att du ser direkt i programmet hur de olika avdragen eller strategierna påverkar din skatt.

Som företagare kan du enkelt skatteplanera under året genom alla uppgifter du matar in i ditt bokföringsprogram. Då sköter deklarationen i praktiken sig själv eftersom allting finns på plats. Dessutom får du löpande koll på skatten under hela året. Yes!

Det handlar inte om att undvika skatt – det handlar om att betala den smart och inte mer än nödvändigt! Till exempel kan du minska skatten genom att ha koll på brytpunkten för statlig skatt. Det kan vara smart att skjuta vinsten framåt för att slippa eller minska den statliga skatten i år (dvs du jämnar ut vinsterna mellan åren och får då mindre total skatt).

Psst! Här finns en lista på bästa sätten att skattaplanera – tydligt förklarade av Visma Spcs skatteexpert.

Misstag 4: Att inte automatisera företagets ekonomi

Oj, vad många företagare som lägger massor med (onödig) tid på bokföring, ekonomi och rapporter. Det äter upp resurser från din passion och det viktiga – att driva företaget. Problemet stavas gamla program och mindre smarta (och ibland lösryckta) lösningar.

Lösning: Kloka företagare automatiserar företagets ekonomi från dag 1. Det finns en tydlig ekonomisk vinst kring att jobba smidigt och på så sätt också få kontroll och tid för nya affärer. Låter det svårt? Det är det inte. Skönt va? Tänk så här:

  1. Börja med att digitalisera och effektivisera sådant som du gör eller kommer att göra ofta, då ser du resultatet direkt.
  2. Välj ett smart bokföringsprogram som automatiserar och hjälper dig att göra rätt, och som säger till när du gör fel. Det ska i stort vara självkörande och puttra på i bakgrunden.
  3. Se till att ditt bokföringsprogram har påbyggnadsmöjligheter för exempelvis deklaration, tidrapportering, lön och bokslut. Möjligheterna är oändliga! Och det blir så mycket smidigare att jobba och du kan bli i princip helt digital.
  4. Satsa på system som ger dig översikt. Ju fler moment du automatiserar desto smidigare översikt kan du få på din övergripande ekonomi och på vad som faktiskt behöver din uppmärksamhet. Superbra för affärerna.
  5. Och så slänger vi in det där med att välja ett smart företagskort som är integrerat med bokföringsprogrammet, till exempel Visma Spcs företagskort. Då automatiserar du inköps- och kvittohanteringen.
  6. Automatisera ett flöde åt gången. Då når du längre snabbare. Och börja med bokföringen!

Hur hittar jag program som gör allt detta?
Jo, du kan faktiskt få allt detta och lite till. Det du ska tänka på är att välja en etablerad leverantör som både har högt säkerhetstänk och är i framkant vad gäller automatisering. Då får du det du behöver och kan dessutom jobba i alla delar av programmet på ett sömlöst sätt. Ta Visma eEkonomi som exempel. Det är ett komplett program redan från början med bokföring och fakturering. Dessutom kan du mixa och matcha som du vill. Vad sägs om att kunna mäta ditt företags klimatavtryck, deklarera, fixa årsredovisning eller jobba med budget och analys?
Läs mer om Visma eEkonomi – bokförings- och deklarationsprogrammet för din passion – här.

Psst! Är du nystartad? För att du ska få bästa starten får du halva priset.

Misstag 5: Att inte mäta det som är viktigt

Det som mäts blir gjort! Ändå glömmer väldigt många företagare att sätta upp relevanta nyckeltal som visar hur företaget går och utvecklas. Hur ska du kunna veta hur det går om du inte mäter?

Lösning: I början av ett företags liv finns det två nyckeltal som ofta är viktigare än andra. Dessa är:

  • Livstidsvärde för en kund (Lifetime Value)
  • Kostnad per ny kund (Customer Acquisition Cost)

Genom att direkt mäta dessa nyckeltal blir det lättare att styra försäljnings- och marknadsaktiviteterna. Du vet ju vad en ny kund får kosta och vad en kund är värd! Och självklart kan du få ut nyckeltalen från ett skarpt bokföringsprogram.

Tips! Här lär vi dig mer om de viktigaste nyckeltalen.

Deklarationen då? Den verkar lurig?

Okej, nu har du säkert insett att bokföringen, ekonomin och mycket annat går att fixa med ett kick med hjälp av smarta program. Men deklarationen för företaget då, är den klurig?

Nja, egentligen inte – har du rätt program går deklarationen också väldigt enkelt.

Ett bra deklarationsprogram fungerar så här

Steg 1: Hämta
När det är deklarationsdags har programmet redan gjort förarbetet åt dig. Du kan lätt som en plätt bara hämta alla siffror.

Steg 2: Klicka
Klicka runt och gör den sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma eEkonomi).

Steg 3: Godkänn
Dags för den stora inlämningen. Nervös? Var inte det! Bara att godkänna om allt ser tipp topp ut!

Steg 4: Skicka!
Du laddar upp och skickar till Skatteverket direkt från programmet. Tjohoo! Du är klar och nu är det tolv månader tills nästa Hämta, Klicka, Godkänn, Skicka. Och för dig som ska deklarera för första gången nästa år – tänk vad skönt att veta att det kommer att bli så enkelt!

Tips! Snart dags att deklarera ditt AB? Eller vill du bli en riktig mästare på deklarationen inför 2024?
Nu kan du få Vismas Deklarationsguide – helt kostnadsfritt här. Rekommenderas!

Psst … och drömmer du om att driva ett AB. Vi hjälper dig att starta aktiebolag snabbt. Så du är igång innan glassen smält.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.