Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Varumärkesproffset dömer ut – gör inte som HM

Yasemin Bayramoglu 2 september, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Ingen varumärkesstrategi kommer att funka om den inte baseras på hållbarhet, menar varumärkesexperten Pia Anderson.
Ändå kan det bli så himla fel. Kolla här.

En varumärkesplattform ska alltid byggas utifrån affärsplanen och visionen, där visionen är kopplad till de globala målen. Och där visionen har ett högre syfte än att bli bäst, störst mäktigast och rikast menar Pia Anderson.

I dag, med den debatt som förs om klimatförändringar,
och behovet av att ändra livsstil på måste man helt enkelt ta hänsyn till
hållbarhetsfrågorna, menar Pia. Men man måste göra det på rätt sätt, menade hon
när hon var gäst i Starta Eget-poden. Hon lyfte två exempel – ett bra och ett
mindre bra. Båda två från svenska jättar.

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET HÄR:

– Om man börjar med att jämföra bådas visioner – Ikea vill skapa en bättre vardag för de många människorna. Det är en vision man haft från starten. HM har visionen att leda förändringen till en cirkulär och förnybar modeindustri, samtidigt som man ska vara fair och ett jämlikt företag.

När man pratar fair handlar det mycket om
arbetsvillkor.

– Det är två helt olika visioner. Över tid har det
visat sig att företag som har ett högre syfte än företaget självt – alltså där
det inte handlar om att jag ska bli störst, mäktigast, rikast, starkast, bäst
utan att man vill göra gott för andra – tenderar att bli mer lönsamma.
Medarbetarnas engagemang ökar med hela sex gånger och kunderna blir mer lojala.

Vad ska det
leda till?

– Ikeas vision – en bättre vardag för de många
människorna – har ett högre syfte. Men den är inte klockren, den skulle behöva
vara mer specifik, men i den andemeningen, säger Pia.

HM:s vision låter kanske som att den har ett högre
syfte. Men det är inte helt självklart ändå.

– HM har gjort på traditionellt vis enligt den
tidigare marknadsekonomin – då allt handlade om att bli störst och mäktigast.
Fast nu har de gjort det ur ett hållbarhetsperspektiv. De säger att vi ska vara
den ledande aktören i en hållbar modeindustri. De har tagit fasta på "vi
ska vara bäst", men de säger inte vad det ska leda till. Vem gör de det
här för egentligen?

När hon tittar på hur det rapporteras om HM i media
blir bilden ännu knepigare.

– Det blir en logisk kullerbytta. Alltså, de gör bra
saker – de håller hållbarhetsutbildningar, gör hållbarhetsrapporter, de gör ett
jättebra jobb. Men de har samtidigt har de hamnat i media för att de bränner
upp tonvis med kläder och för att de har urusla arbetsvillkor för
leverantörerna.

Ifrågasätter
syftet

Pias teori om målet är att det inte riktigt stämmer. För vad gör HM i stort? Och vad gör Ikea? Båda verkar inom konsumtionsindustrin, som i sig inte är hållbar. De har båda tjänat stora pengar på slit och slängsamhället och behöver nu ställa om hela sina affärsmodeller.

– Vad har HM gjort varumärkesmässigt om man backar tillbaka? De har startat en massa andra varumärken – Weekday, Cheap Monday, Monki… Dessa varumärken stärker inte HM.

Pia drar en parallell till flygresor på nätet.

– Alla sajter som vi kan köpa billiga flygresor ifrån utgår från samma digitala affärsplattform. Så utmaningen för koncerner med flera olika resebyråer på nätet var att inte kannibalisera på sig själva. Man skapade alltså en sajt/resebyrå för familjen, en annan för en annan målgrupp och så vidare. Jag tror att det var så HM gjorde fast för kläder. Man skapade nya varumärken för att nå nya målgrupper från samma fabrik. Det var en typ av strategi. När jag så läste jag för ett par år sedan att de skulle vidga själva HM-varumärket genom att lägga in heminredning tänkte jag "har de fortfarande inte tänkt tanken att man behöver ha ett högre syfte?" Hur kopplar de detta till sin vision?

Pia drar en parallell till klädmärket Houdini som har
det cirkulära tänket genom hela resan. I butikerna kan man hyra kläder, köpa
begagnade kläder, reparera – man kan till och med köpa Houdinijord!

– Det finns inga kemikalier i deras kläder så när man
återvunnit dem kan man köpa ett kit med återvinningsjord att odla tomater i.
Här tänker jag att HM också borde ligga i framkant. De borde ha en symaskin
eller till och med en skomakare i butiken. Heminredningsprodukter? Är de
hållbara? Det känns som om de famlar i mörkret, de vet inte hur de ska ta sig
till visionen.

Ska tåla en
granskning

Även om Ikeas vision inte säger så mycket om
hållbarhet så tar man ändå steg åt det hållet.

– De hade tur som har produkter som redan kom i platta
paket, så att man kan få plats med fler under frakt på båt. Men sedan har de
utvecklat så de har en speciell shop för begagnade produkter nu, i butiken.
Dessutom har de samarbete med Blocket så man kan köpa begagnade Ikea-produkter
där. De har också pratat om att börja hyra ut sina produkter. Men det jag
tycker allra mest om är att de har sett att deras vision betyder också något
för dem som jobbar som deras leverantörer. De ska erbjuda en bättre vardag för
de många människorna, även de som plockar bomull på bomullsfälten och de som
syr eller producerar.

Just på sista punkten tror Pia att Ikea gick på pumpen ganska många gånger innan de tog tag i frågan.

Ikea är inte felfria heller. För ett tag sedan gick Pias kökslampa från företaget sönder. Hon åkte till butiken och frågade om reservdelar. Det fanns inga. De bad henne ringa centrallagret. Men där fanns inga heller. Då fick hon fick tipset att köpa en begagnad Ikealampa och använda den för reservdelar. Så blev det.

– Nu säger de att de vill göra sitt bästa. Men då
handlar det också om – hur vågar de berätta? Vågar man alls
berätta? Har man en högre vision och säger ”så här långt har vi kommit nu, vi
är inte perfekta, men vi gör så gott vi kan” så blir man också förlåten när det
går dåligt ibland.

Bättre vara ödmjuk

Pia Andersons bok om varumärkesbyggande.

Hellre lite ödmjukhet än att säga att man ska bli bäst, menar Pia. Och det är enklare att kommunicera ödmjukt när man har en vision som har ett högre syfte än att bli rikast, bäst, störst och mäktigast.

– Säger man som HM att man ska leda utvecklingen i branschen, då kommer folk verkligen granska dig. Ligger du inte etta eller tvåa eller trea, eller inte klarar av sanitetsfaktorer, då blir det läskigt.

LÄS OCKSÅ: VARUMÄRKESSTRATEGIN – I 10 STEG



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.