Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Viktigaste nyheterna i budgetförslaget 2022 – så här påverkas ditt företag!

Pernilla Säfström 15 oktober, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Budgetförslaget 2022

Foto: Budgetförslaget 2022

Noll koll på nyheterna i budgetförslaget? Här är de fem nyheter som påverkar oss företagare om de klubbas igenom.

Höjd gräns för momsbefrielse för mindre företag

En av nyheterna i budgetförslaget 2022 är höjd omsättningsgräns för momsbefrielse för mindre företag, från idag 30 000 kronor till 80 000 kronor per år. Detta görs för att förenkla för de allra minsta företagen. Det innebär att de inte behöver vara momsregistrerade och deklarera moms för sin försäljning, så länge de håller sin omsättning under gränsen. Tanken är att förslaget ska träda i kraft den 1 juli 2022.

I korthet:

  • Förenklar för de minsta företagen.
  • Omsättningsgräns höjs till 80 000 kronor.
  • Föreslås träda i kraft 1 juli 2022.

Förstärkt nedsättning av arbetsgivaravgifterna för unga

De nedsatta arbetsgivaravgifterna för 19-23-åringar, som gällde under sommaren 2021, föreslås gälla även under juni-augusti 2022. Nedsättningen gäller alltså fortsatt för den del av ersättningen som uppgår till högst 25 000 kronor per månad och innebär att endast ålderspensionsavgiften på 10,21 procent ska betalas på ersättning som utges till unga under dessa månader.

I korthet:

  • Fortsatt nedsatt arbetsgivaravgift för 19-23-åringar.

Läs mer på regeringens webbplats:Förstärkt nedsättning av arbetsgivaravgifterna för 19-23-åringar under juni – augusti 2022.

Läs mer: om den tidigare nedsättningen under sommaren 2021

Förstärkning av A-kassan

Under pandemin har man gjort förstärkningar av arbetslöshetsförsäkringen genom att höja ersättningsnivåerna och ge möjlighet för fler arbetslösa att kunna få ersättning. Det här är också någonting som regeringen fortsatt vill satsa på i budgetförslaget 2022. Det är positivt för dig som driver företag, men som samtidigt är i behov av A-kassa. Under pandemin har företagare som nyttjar a-kassa samtidigt tillåtits marknadsföra sitt företag i viss mån. Även detta planeras att förlängas. För dig som företagare innebär det alltså att du kan få ersättning från a-kassan men samtidigt marknadsföra ditt företag.

Fler regler som lättas kring a-kassa och företagande

Det finns idag en regel som har lättats och det gäller för vilande företag. Behöver du lägga ditt företag vilande och nyttja a-kassa så ska du enligt reglerna behöva vänta fem år innan du kan göra ett nytt uppehåll. Detta är den så kallade ”femårsregeln”. Undantag från den här regeln har gällt under pandemin och planeras nu alltså att gälla även i budgetförslaget 2022.

I korthet:

  • Förstärkning av A-kassa = högre ersättning blir tillgänglig för fler.
  • Lättnader för dig som vill marknadsföra ditt företag – men samtidigt är i behov av A-kassa.
  • Fortsatt möjlighet att göra undantag för ”femårsregeln”.

Läs mer:Regler för att marknadsföra sitt företag och a-kassa

Införande av etableringsjobb

Bland nyheterna i budgetförslaget är införande av så kallade etableringsjobb under första halvåret 2022. Syftet med dessa etableringsjobb är att underlätta för företagens kompetensförsörjning och ambitionen är att fler nyanlända och arbetslösa ska komma in på arbetsmarknaden. Detta är en ny modell som då går under namnet ”etableringsjobb” med en betydande skillnad. De subventionerade anställningar som finns idag skiljer sig från etableringsjobben på så vis att subventionen betalas direkt till individen, i stället för att arbetsgivaren betalar hela lönen till den anställde och sedan får ersättning för en del av lönen från staten. 

I korthet:

  • Etableringsjobb ska underlätta företagens kompetensbehov.
  • Ambitionen att fler samtidigt kommer in på arbetsmarknaden.
  • Subvention direkt till individ istället för att arbetsgivaren betalar hela lönen och därefter får ersättning från staten.

Nya regler för personaloptioner

Regeringen vill utvidga och förenkla reglerna för personaloptioner. Syftet med det är att underlätta för unga företag att växa och behålla kvalificerad arbetskraft. Med andra ord ska företag kunna erbjuda personaloptioner till nyckelpersoner för att förmå dem att stanna kvar i företaget. Reglerna ska gälla företag där medelantalet anställda och delägare som arbetar i företaget är lägre än 150 (i stället för dagens 50) samt en nettoomsättning eller balansomslutning som uppgår till 280 miljoner kronor (i stället för dagens 80 miljoner kronor). Dessutom föreslås att även styrelseledamöter och styrelsesuppleanter omfattas av reglerna trots att de inte är anställda i företaget. Även administration kring detta ska underlättas. Förslaget är att det ska börja gälla 1 januari 2022, men för att nyheterna i budgetförslaget ska kunna gå igenom krävs godkännande av EU-kommissionen.

I korthet:

  • Nya reglerna för personaloptioner gäller företag med upp till 150 anställda (tidigare 50)
  • Förenklad administration.
  • Syftet är att yngre tillväxtbolag ska kunna attrahera viktiga personer att fortsätta sitt engagemang i bolaget.

Läs mer om budgetförslaget 2022

Kom ihåg att det här är regeringens förslag på budget som lämnats till riksdagen, och att inga beslut är fattade. 

Se ävenvår lista över fler punkter i höstbudgeten 2022 som påverkar ditt företag.

Vill du veta mer?Läs mer på regeringens webbsida.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 15 december, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.