Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Viktigaste nyheterna i budgetförslaget 2022 – så här påverkas ditt företag!

Pernilla Säfström 15 oktober, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Budgetförslaget 2022

Foto: Budgetförslaget 2022

Noll koll på nyheterna i budgetförslaget? Här är de fem nyheter som påverkar oss företagare om de klubbas igenom.

Höjd gräns för momsbefrielse för mindre företag

En av nyheterna i budgetförslaget 2022 är höjd omsättningsgräns för momsbefrielse för mindre företag, från idag 30 000 kronor till 80 000 kronor per år. Detta görs för att förenkla för de allra minsta företagen. Det innebär att de inte behöver vara momsregistrerade och deklarera moms för sin försäljning, så länge de håller sin omsättning under gränsen. Tanken är att förslaget ska träda i kraft den 1 juli 2022.

I korthet:

  • Förenklar för de minsta företagen.
  • Omsättningsgräns höjs till 80 000 kronor.
  • Föreslås träda i kraft 1 juli 2022.

Förstärkt nedsättning av arbetsgivaravgifterna för unga

De nedsatta arbetsgivaravgifterna för 19-23-åringar, som gällde under sommaren 2021, föreslås gälla även under juni-augusti 2022. Nedsättningen gäller alltså fortsatt för den del av ersättningen som uppgår till högst 25 000 kronor per månad och innebär att endast ålderspensionsavgiften på 10,21 procent ska betalas på ersättning som utges till unga under dessa månader.

I korthet:

  • Fortsatt nedsatt arbetsgivaravgift för 19-23-åringar.

Läs mer på regeringens webbplats:Förstärkt nedsättning av arbetsgivaravgifterna för 19-23-åringar under juni – augusti 2022.

Läs mer: om den tidigare nedsättningen under sommaren 2021

Förstärkning av A-kassan

Under pandemin har man gjort förstärkningar av arbetslöshetsförsäkringen genom att höja ersättningsnivåerna och ge möjlighet för fler arbetslösa att kunna få ersättning. Det här är också någonting som regeringen fortsatt vill satsa på i budgetförslaget 2022. Det är positivt för dig som driver företag, men som samtidigt är i behov av A-kassa. Under pandemin har företagare som nyttjar a-kassa samtidigt tillåtits marknadsföra sitt företag i viss mån. Även detta planeras att förlängas. För dig som företagare innebär det alltså att du kan få ersättning från a-kassan men samtidigt marknadsföra ditt företag.

Fler regler som lättas kring a-kassa och företagande

Det finns idag en regel som har lättats och det gäller för vilande företag. Behöver du lägga ditt företag vilande och nyttja a-kassa så ska du enligt reglerna behöva vänta fem år innan du kan göra ett nytt uppehåll. Detta är den så kallade ”femårsregeln”. Undantag från den här regeln har gällt under pandemin och planeras nu alltså att gälla även i budgetförslaget 2022.

I korthet:

  • Förstärkning av A-kassa = högre ersättning blir tillgänglig för fler.
  • Lättnader för dig som vill marknadsföra ditt företag – men samtidigt är i behov av A-kassa.
  • Fortsatt möjlighet att göra undantag för ”femårsregeln”.

Läs mer:Regler för att marknadsföra sitt företag och a-kassa

Införande av etableringsjobb

Bland nyheterna i budgetförslaget är införande av så kallade etableringsjobb under första halvåret 2022. Syftet med dessa etableringsjobb är att underlätta för företagens kompetensförsörjning och ambitionen är att fler nyanlända och arbetslösa ska komma in på arbetsmarknaden. Detta är en ny modell som då går under namnet ”etableringsjobb” med en betydande skillnad. De subventionerade anställningar som finns idag skiljer sig från etableringsjobben på så vis att subventionen betalas direkt till individen, i stället för att arbetsgivaren betalar hela lönen till den anställde och sedan får ersättning för en del av lönen från staten. 

I korthet:

  • Etableringsjobb ska underlätta företagens kompetensbehov.
  • Ambitionen att fler samtidigt kommer in på arbetsmarknaden.
  • Subvention direkt till individ istället för att arbetsgivaren betalar hela lönen och därefter får ersättning från staten.

Nya regler för personaloptioner

Regeringen vill utvidga och förenkla reglerna för personaloptioner. Syftet med det är att underlätta för unga företag att växa och behålla kvalificerad arbetskraft. Med andra ord ska företag kunna erbjuda personaloptioner till nyckelpersoner för att förmå dem att stanna kvar i företaget. Reglerna ska gälla företag där medelantalet anställda och delägare som arbetar i företaget är lägre än 150 (i stället för dagens 50) samt en nettoomsättning eller balansomslutning som uppgår till 280 miljoner kronor (i stället för dagens 80 miljoner kronor). Dessutom föreslås att även styrelseledamöter och styrelsesuppleanter omfattas av reglerna trots att de inte är anställda i företaget. Även administration kring detta ska underlättas. Förslaget är att det ska börja gälla 1 januari 2022, men för att nyheterna i budgetförslaget ska kunna gå igenom krävs godkännande av EU-kommissionen.

I korthet:

  • Nya reglerna för personaloptioner gäller företag med upp till 150 anställda (tidigare 50)
  • Förenklad administration.
  • Syftet är att yngre tillväxtbolag ska kunna attrahera viktiga personer att fortsätta sitt engagemang i bolaget.

Läs mer om budgetförslaget 2022

Kom ihåg att det här är regeringens förslag på budget som lämnats till riksdagen, och att inga beslut är fattade. 

Se ävenvår lista över fler punkter i höstbudgeten 2022 som påverkar ditt företag.

Vill du veta mer?Läs mer på regeringens webbsida.



ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.