Closeup portrait handsome young smiling blonde business woman, corporate employee giving thumbs up sign at camera at blue background. Positive human emotions, facial expression, feelings.

7 tips som skapar kundupplevelser i världsklass

Ulla-Lisa Thordén

Uppdaterades: 7 augusti, 2019
Publicerades: 8 maj, 2019
Foto av: ADOBE STOCK

Glöm quick fixes, om du vill behålla en kund över lång tid måste du erbjuda en kundupplevelse i världsklass. Så här gör du.

Det är lätt att fastna i internt jobb när vardagen tränger på. Då glömmer man ofta bort vem som betalar lönen – nämligen kunden. Att vara i framkant handlar om att skapa och vidmakthålla kundupplevelser som håller världsklass.

LÄS OCKSÅ: KNEPEN SOM GÖR DIG TILL EN SUPERFÖRHANDLARE

Endast långsiktigt arbete lönar sig, inte ”quick fixes”. Troligen plats för en praktisk checklista för att hålla fanan högt, varje dag.

Här kommer alltså ett antal tips från min senaste bästsäljare Möt kunden öga mot öga – nyckeln till lönsamma uppdrag genom VIVA! modellen. Håll tillgodo!

1 INVOLVERA MEDARBETARNA

Samtliga medarbetare kan ge värdefulla tips om vad de själva i egenskap av kunder avskyr. Gör en ”dödskallelista” och se till att alla internt undviker att göra dessa misstag. Allt från ointresse i själva mötet till att glömma bort att återkoppla till kunden efter kontakt.

2 HA INTERNA INSPIRATIONSMÖTEN

Där får alla möjligheten att koppla sitt eget nätverk till listan med strategiska önskekunder. Vem känner vem som känner vem…? Det sägs ju att alla människor endast är sex handslag bort.

3 SKAPA OVÄNTADE IDÉGRUPPER

Undvik gamla hjulspår och samtal där utgången är given. Är ni få i företaget, bjud in kreativa personer som stöttar och gör en fest av det hela. Använd gärna en facilitator eller säljcoach som leder samtalet så du själv kan lyssna aktivt. Lista idéerna, bedöm, prioritera, aktivera.

4 UTBILDA – ALLA!

Idag medverkar samtliga i företaget i olika delar av kundprocesserna. Svagaste länken kan sabba vilken kundrelation som helst – och fort går det när kunden försvinner likt en rök vid horisonten. Har du koll?

5 SKAFFA EN MYSTERY SHOPPER

En mystery shopper testar hur servicen funkar i ditt företag. Det kan vara en kompis eller granne som du ber ringa eller besöka ditt företag med en fråga och få reda på hur den hanteras. Snabbt och vänligt eller segt och oengagerat? Åtgärd?

6 BJUD IN TILL ”HETA STOLEN-SAMTAL”

Låt en extern moderator fråga ut en eller flera kunder om deras sanna uppfattning om vad de uppskattar mest eller saknar i er leverans. Lyssna först, prata sedan. Våga vara ödmjuk. Våga förändra.

7 HYLLA INTERNA HJÄLTAR – SKAPA FÖREBILDER

Beröm den inför gruppen som gjort kunder extra nöjda. Om alla gör det lilla extra varje dag så blir det en väldigt stor massa extra med tiden. Lista vad kunderna gillar mest hos företaget – gör detta till goda vanor.

Det finns inga enkla vägar att utveckla företag, det innebär hårt arbete varje dag.  Det blir dock enklare när du ständigt håller kundens nytta framför dig likt en fyrbåk på stormigt hav. Du vet då vart du är på väg, varje dag.

Läs om Ulla-Lisa Thordén här.

Foto (bilden på Ulla-Lisa): Sauman Ng Agerberg/Smile for the camera.