Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Anställa sommarjobbare? Sakerna du ABSOLUT inte får missa

Josefin Wallin 24 maj, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Anställa sommarjobbare? Sakerna du ABSOLUT inte får missa

Anställa sommarjobbare i sommar? Många unga är förväntansfulla inför deras kanske första jobb – men vilka lagar och regler gäller? Goda råd och vanliga misstag – det här bör du verkligen inte missa.

Sakerna du inte får missa

Så du har bestämt dig för att anställa sommarjobbare i år? Så roligt! För många innebär sommarjobbet en första kontakt med arbetslivet. När du tar in en sommarjobbare finns det flera saker som du bör tänka på.

Vi gör det hela enkelt och listar dem här:

  • Gör grundjobbet! Innan du söker sommarjobbare behöver du noggrant fundera på vad du söker hos en sommarjobbare. Behöver man ha körkort eller tidigare erfarenhet? När du kartlagt vad du söker är det mycket enklare att hitta rätt person för uppdraget. Vilka personliga egenskaper du söker är också bra att fundera på. Allt detta bäddar för att du ska kunna söka rätt personal för jobbet.
  • Försäkring? Har du inget kollektivavtal så finns inga krav på försäkringar (men visst kan det vara snyggt att erbjuda?). Är du däremot ansluten till ett kollektivavtal så finns vissa regler. Det kan vara bra att se över vad som händer om den du anställer exempelvis skulle skada sig på arbetsplatsen.
  • Att skriftligen informera om vad som gäller på arbetsplatsen, och vad du som arbetsgivare förväntar dig, är ett bra sätt att undvika missnöje. Det blir också enklare för dig att i efterhand påtala någonting som kanske inte gick som förväntat. Du har ansvar för att förklara och påtala om det är så att sommarjobbaren inte beter sig, eller utför sitt arbete, som förväntat.
  • Minderåriga får inte göra allt eller jobba hur som helst. Mer om detta kan du läsa hos Arbetsmiljöverket.
  • Du får inte säga upp din sommarjobbare hur som helst (såklart). Missköter personen sig och du behöver säga upp denna är det klokt att tala med en jurist.

Anställningsform?

När du ska anställa sommarjobbare ska du se till att ta fram ett skriftligt underlag. Där arbetsform och anställningens grundläggande villkor formuleras. Detta ska du göra för alla sommarjobbare som du kommer ha hos dig längre än tre veckor. Du ska också se till att anställningen är tidsbegränsad om du avser att arbetsperioden inte ska fortsätta efter att sommaren är över. Du som arbetsgivare kan välja bland olika typer av tidsbegränsade anställningsformer.

Exempelvis:

  • Allmän tillsvidareanställning: Kan fritt användas som anställningsform utan några specifika förhållningsregler. Däremot är det bra att känna till att om personen du anställer sammanlagt jobbar två år hos dig under en femårsperiod så ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning.
  • Vikariat: Ska sommarjobbaren som du anställer ersätta någon i arbetslaget kan ni välja anställningsformen vikariat. Däremot gäller samma som ovan. Att om personen arbetar hos dig mer än två år, under en period på fem år, ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning.
  • Säsongsanställning: Denna anställningsform kan användas för dig med en säsongsbetonad verksamhet. Kanske handlar det om turism eller jordgubbar?

Jag vill anställa mitt eget barn i sommar: Vill du anställa ditt eget barn i din verksamhet? Då fungerar saker och ting lite annorlunda. Här finns också särskilda skatteregler.

Vanliga misstag när du anställer sommarjobbare

  • Provjobba? Absolut kan du låta någon provjobba men då ska det också utgå lön. Du ska också skriva en allmän visstidsanställning för det ni kommit överens om. Provjobb bör du endast använda om du tänker att nästa steg är en tillsvidareanställning i någon form.
  • Den anställde får jobba för mycket. Vad är för mycket tänker du nu? Jo, för olika åldrar så finns olika regler. Ungdomar mellan 16 - 18 år måste exempelvis ha minst 12 timmars sammanhängande ledigt varje dygn. Är du osäker på vad som gäller? Då finns Arbetsmiljöverkets handledning här.
  • Du väljer inte arbetsuppgifter efter ålder. Exempelvis får personer mellan 13 - 15 år endast ha riskfria uppgifter och bör inte ha ansvar för kassa eller arbeta ensam.
  • Du lämnar inte företräde? Har du haft en säsongsanställd sommarjobbare? Har denna varit anställd hos dig mer än 6 månader de senaste två åren? Då har denna företräde till sommarjobbet. Om det inte är möjligt måste du skriftligen meddela personen om detta minst en månad innan.
  • Du hoppar över förarbetet. För att det ska fungera så bra som möjligt för både dig och personen som ska jobba hos er i sommar behöver du ha förberett. Redan när du söker personal kan det vara bra att beskriva vad som ska göras och vilken person man söker. När personen börjar underlättar en bra arbetsbeskrivning inte bara för sommarjobbaren – utan också för dig.

Lön?

Så du ska anställa sommarjobbare, men vad är en rimlig lön? Vad du ska betala i lön beror lite på om du som arbetsgivare är ansluten till ett kollektivavtal eller inte. Är du ansluten till ett kollektivavtal så finns det en miniminivå när det gäller lön till sommarjobbare. Annars finns egentligen ingen satt miniminivå på lön. Här gäller det såklart att inte sätta en allt för låg lön utan jämföra lite vad som känns rimligt.

  • Du ska lämna en individuell arbetsgivardeklaration på personens utbetalda lön.
  • Du ska också betala arbetsgivaravgift (om lönen är minst 1000 kronor per år).
  • Personen har också rätt till semesterersättning. Jobbar personen mer än tre månader? Då har den också rätt till semesterledigt.

Anställer du en skolungdom eller studerande?

Tjänar den anställde under 20 431 kronor under året kan personen få ut hela lönen utan skatteavdrag, så kallad jämkning. Det kan också bli aktuellt att du som arbetsgivare inte behöver betala någon preliminär skatt: Mer om detta kan du läsa hos Skatteverket. Blanketten för jämkning finner du hos Skatteverkets beställningsservice.

Läs mer: Slå alla säljrekord i sommar – så här gör du i 5 steg



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.