Säljrekord med försäljning i sommar

Slå alla säljrekord i sommar – så här gör du i 5 steg

Gustaf Oscarson

Publicerades: 31 maj, 2021
Foto av: AdobeStock

I fem enkla steg hjälper vi dig att slå alla säljrekord och få högre marginaler i sommar. Steg 1: Hitta...

I fem enkla steg hjälper vi dig att slå alla säljrekord och få högre marginaler i sommar.

Steg 1: Hitta din idealkund och skapa ett erbjudande som inte går att säga nej till

Det är är fösäljningens två viktigaste beståndsdelar. Om du kan hantera dem väl, har du vunnit halva matchen.

Hitta din idealkund

Vem är egentligen din idealkund? Du vet den där kunden som köper utan att pruta och utan att krångla, som gärna kommer tillbaka och som berättar om ditt företag för andra. Visst finns den!

När du väl identifierat vem det är (kanske 45-åriga män som gör karriär och bor i Norrtälje), är din uppgift att hitta s k ”tvillingkunder”. Var finns det fler av den sorten och hur når vi dem bäst?

Ge dem ett erbjudande ”they can´t refuse”

Och när du väl hittat idealkunden, skapa ett erbjudande som är så attraktivt att kunden inte kan säga nej. Och det handlar inte bara om pris. Om du kan vara på rätt plats vid rätt tillfälle (glass en het sommardag när ungarna vägrar ta ett nej), kan kunden betala nästan vad som helst och du når snabbade företagets säljrekord.

Vad är ditt erbjudande som din ideala kund inte kan säga nej till?

Steg 2: Välj ut produkten med bäst marginal för att slå säljrekord

Nästan alla företag har en produkt eller tjänst med högre marginaler än andra. En städfirma kanske tjänar allra bäst på fönsterputs, och en bokhandel kanske har högst marginal på exklusiva bläckpennor.

Vilken produkt eller tjänst det än gäller för ditt företag, är nyckeln att verkligen promota den för att kunna slå säljrekord.

  • På företagets hemsida eller i butiken är det just denna produkt som ska synas extra mycket. Stora, lockande bilder. Tydliga knappar. Kunder som berättar varför den är fantastisk.
  • Skapa lockande kampanjer kring produkten. Årets studentpresent! Sommarens hetaste!

Läs också: Så fungerar REKO-ringar – småföretagares nya säljkanal under corona

Steg 3: Var där kunderna är

På sommaren har de flesta andra vanor än resten av året. Kan ditt företag följa efter kunderna – både digitalt och fysiskt?

  1. Undersök vilka nya ”internetvanor” dina kunder har på sommaren. Hur kan du finnas där istället för i de vanliga kanalerna? Är de mer eller mindre i sociala medier? Är de nedkopplade och läser tidningen istället? Kanske läge för en PR-kampanj?
  2. Följ kunderna även fysiskt. Vi hittar på att du hyr ut surfbrädor. Då ska du förstås vara på Gotland under ”Stockholmsveckan”, på Tylösand när ”alla är där” och i Båstad under Tennisveckan. Vi har ingen aning om det går att surfa alls på dessa platser under dessa veckor, men du hajar konceptet. Var där kunden är!

Steg 4: Gör kampanjer kopplade till olika händelser

Regn. Student. Värmebölja.

Det finns alltid ett tema du kan koppla din försäljning till. Vi låtsas att du driver ett café.

  • Om det regnar, ha skyltar utanför med ”Värmande varm choklad” eller ”Regntunga dagar? Gör dina medarbetare glada med värmande kanelbullar”
  • Om det snart är student, bli hovleverantör av nya och gamla minnen. ”Årets studentbakelse är här – ett måste för studenten” eller ”Kommer du ihåg din student? Köp studentbakelsen och få gamla minnen på köpet”
  • Om det är värmebölja, ha ett stånd utanför caféet med glass, vatten och iskaffe. Eller flytta hela caféet till stranden på varma dagar. varför inte? Det är så man slår säljrekord.

Läs också: Tjäna pengar när du sover – här är 5 sätt

Steg 5: Merförsäljning = säljrekord

Om ditt företag ska slå säljrekord i sommar måste ni lyckas med merförsäljningen. Det kan ni göra i några enkla steg som inte kostar pengar.

  1. Lär alla medarbetare att alltid fråga kunden om den önskar något annat. Det räcker inte att bara fråga ”vill ni ha något annat?. Säg istället ett personligt påstående som lockar kunden, till exempel: ”Åhh, fläderglass, vilket bra val. Då passar det extra bra med choklad-topping, vill ni ha det också?”
  2. Skapa små add-ons på väg till kassan, vare sig du säljer digitalt eller fysiskt. ”Andra kunder som har köpt X har också köpt Y” eller ”Du har väl inte glömt Z?”.
  3. Ett annat smart sätt att skapa merförsäljning är det klassiska 10-kortet. Köp 9 kaffe och få den tionde koppen på köpet. Det må kännas old school, men det fungerar!