Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Tänk om vi går i konkurs? Guiden som leder dig bort från, eller igenom, konkursen

Josefin Wallin 18 november, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Tänk om vi går i konkurs? Guiden som leder dig bort från, eller igenom, konkursen

Hösten 2022 har vi kunnat se en kraftig ökning av konkurser. Här är guiden för dig som vill undvika konkurs – eller för dig som tryggt vill bli slussad igenom den.

Allt du vill veta (och det du aldrig vågat fråga)

"Vad händer om jag går i konkurs?" en tanke du säkerligen inte är ensam om att tänka. Kanske känner du att en konkurs skulle vara en lättnad, kanske är den ett måste – eller så vill du undvika den.

Jag är rädd för att gå i konkurs – vad ska jag göra?

Ett bra första steg är att ta tag i din ekonomi och kontakta din revisor. Eller motsvarande rådgivare som är insatt i företagets ekonomi och har god kompetens i hur man bör agera. Exempelvis en revisor kan ge goda råd för hur du ska göra. Det är också bra att ta den kontakten i god tid och diskutera dina farhågor. Ju tidigare du ser den krassa situationen i ekonomin, desto fler valmöjligheter får du ju. Sedan är det inget att sticka under stolen med att många tycker det känns jobbigt och pinsamt med en konkurs. Men det är tusen gånger bättre att agera i tid än låta det gå för långt och stå med skägget i brevlådan. Revisorn vet också hur du rent praktiskt ska gå tillväga oavsett om ni diskuterar en konkurs – eller inte.

Vad händer om jag går i konkurs?

Konkurs hos ett aktiebolag innebär att du inte längre kan betala sina skulder. Tillgångarna i bolaget tas då omhand och används för att i största möjliga mån täcka dess skulder. Du kan själv lämna in en ansökan om konkurs till tingsrätten – eller så kan någon du är skyldig pengar göra detsamma.Tingsrätten tar ett beslut om konkursen och utser samtidigt en person som tar om hand om det hela, en konkursförvaltare. Som fungerar precis så som namnet avslöjar, som en förvaltare av tillgångarna i konkursen. Den här personen beslutar också om företaget ska drivas vidare under avvecklingsfasen – eller ej. Det är också dennes ansvar att se över orsaken bakom konkursen och om det skulle föreligga någon brottslighet eller ej.

Vad händer när tingsrätten beslutat om konkurs?

När tingsrätten har beslutat att ditt företag ska försättas i konkurs så kommer nästa steg, Bolagsverket. Denna kontakt tas av tingsrätten och när konursen kommer hit så registreras konkursen. Skatteverket får även information om konkursen och tar bort bolagets F-skatt, moms etc. Under den här tiden lämnar ofta konkursförvaltaren in kontrolluppgifter men glöm inte att du fortsatt lämnar inkomstdeklarationen (du skattar fortsatt på inkomsten under konkursen).

Blir jag personligt ansvarig vid konkurs?

Företräder du ett aktiebolag så kan du bli personligt ansvarig för skulderna ni samlat på er. Det kallas för företrädaransvar och det kan även de i din styrelse ha. Det här händer då oftast om du varit oaktsam och försatt bolaget i en taskig ekonomisk situation med flit. Har du ansökt om i konkurs i god tid och skött allting snyggt kan det istället bli så att skulderna avvecklas.

När ska jag välja konkurs?

Du ska välja konkurs om du ser att ni inte kommer kunna betala era avgifter och skulder. Att göra detta i god tid är ett proffesionellt sätt att agera om man anser att det är den enda utvägen. Oftast föregås en konkurs av flera olika varningssignaler. Men! Kan det vara så att det är likviditeten som är problemet men det fortsatt går att driva företaget vidare. Det finns nämligen ett alternativ att utforska som kallas rekonstruktion. Ett alternativ som däremot inte alltid fungerar och inte alls är för alla företag. Rekonstruktion blir en andra chans och kan innebära att de du har fordringar till som du inte kan betala kan gå med på att skriva ner dina skulder. Detta för att kunna göra fler affärer med dig i framtiden.

Frågor och svar

Hur lång tid tar en konkurs?

Hur långt är ett snöre? Det tar olika länge för olika bolag (förstås). Ibland kan det faktiskt ta flera år att slutföra en konkurs.

Ett företag jag har gjort affärer med har gått i konkurs. Behöver jag anmäla något?

Nej, konkursförvaltaren tar reda på vilka som har fordringar i bolaget.

Vem ska få pengar först vid konkurs?

Oftast är det konkursförvaltaren (eller rekonstruktören) för att sedan följas av borgenärerna. Prioriterade fordringar efter detta är exempelvis löner och skatter. Oprioriterade fordringar får dela på det eventuella överskott som blir kvar efter att de prioriterade fordringarna betalats. Skulle du vara skyldig löner? Då gäller regler för den statliga lönegarantin vilket kan vara bra att veta. Då går staten in betalar löner. Denna möjligheten är förstås begränsad och sköts av Länsstyrelsen.

Vad händer vid konkurs?

Kan du inte betala dina skulder i tid så går företaget i konkurs. En konkursförvaltare utses av tingsrätten som i sin tur tar hand om tillgångarna och fördelar ut dem till de företaget är skyldig pengar. Konkurs innebär helt enkelt att ditt företag avslutas genom att dina tillgångar tas omhand för att täcka dina skulder.

Blir styrelsen ansvarig?

Ja det kan de bli. Styrelseledamöter har faktiskt ett ansvar att ha koll på ekonomin och att bolaget betalar in sina skatter och avgifter i tid. De ska också hålla koll så att bolaget inte förbrukar sitt eget kapital. Misstänker man att så är fallet så ska styrelsen ta fram en kontrollbalansräkning på bolagsstämman. Gör man inte det? Då kan ledamöterna bli ansvariga för skulder.

Läs också:Finansministern om det ekonomiska läget – det här påverkar företagare



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.