Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Dags att sälja företaget? Gör detta innan du kontaktar köpare

Josefin Wallin 19 maj, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Dags att sälja företaget? Gör detta innan du kontaktar köpare

Hur går det till att sälja ett företag? Hur förbereder jag bolagsförsäljningen? Och vad vill köparna veta? Följ vår guide till en lyckad företagsförsäljning här.

Kanske har du alltid haft en tanke om att en dag sälja ditt bolag? Eller så är det någonting du börjat fundera på? Att ha en plan för att i framtiden, eller inom en snar framtid, sälja företaget kallas för en "exitstrategi". Denna strategi syftar till att hitta punkter som kan förbättras i företaget men också företagets styrkor. I den här guiden hjälper vi dig skapa de allra bästa förutsättningarna för när du vill sälja ditt företag.

Sälja företaget: Vart finns pengarna?

En potentiell köpare kommer såklart vilja se hur din vinstmarginal ser ut. Förutom detta är det fördelaktigt om du kan visa att företaget haft en stabil och god ekonomi under en längre tid. Ett välskött företag är alltid mycket enklare att sälja. Ingen vill heller köpa ett företag som är helt beroende av sin ägare. Dokumenterade processer och liknande är därför väldigt viktigt att få till. Ställ dig frågan: Vad skulle en potentiell köpare behöva veta för att kunna driva mitt företag vidare? Svaret på den frågan är också saker du behöver se till att få ner på papper.

Ditt företag på marknaden?

Gör en analys över hur ditt företags position på marknaden ser ut. Denna ska givetvis vara oberoende och lyfta saker såsom hur företaget står sig på marknaden i förhållande till konkurrenterna. Här är det också bra att skriva ner hur branschen ser ut och kan tänkas utvecklas på sikt. Att tydligt kunna förklara vad det är som gör att kunderna väljer företagets tjänster och produkter är värdefullt. Du vill se till att skapa ett underlag som visar trygghet, framtidsutsikter, värde för kunden – och hur möjligheten för lönsamhet framåt ser ut. Kanske saker som är självklara för dig som säljer företaget? Men inte alltid lika självklart för din kund.

Visa er strategi framåt

Okej, kunden kommer även vilja veta hur visionen framåt ser ut. Vilken riktning rör sig företaget mot? Hur är affärsstrategin tänkt – och hur ser er roll på marknaden ut? Här kan du med fördel ta fram en strategisk plan där du lyfter företagets styrkor och hur företaget tar tillvara på möjligheten för tillväxt. Kanske bygger den här planen på saker som du ännu inte gjort, men ser möjligheter med? Även sådana faktorer är positiva för en eventuell köpare. Här visar du på möjliga steg som nästa ägare skulle kunna tänkas jobba vidare med.

Hitta metoder för att föra kunskapen och kontakterna vidare

Många företag är väldigt starkt kopplade till sin ägare. En ägare som i flera års tid skött och styrt allt som har med företaget att göra. Kanske någonting du känner igen? Därmed kan det vara smart att ha en plan för överlämnandet på lite längre sikt. Kanske sitter ägaren (du?) på viktiga kontakter eller värdefull "know-how"? Komponenter nästa ägare behöver ha med sig för att kunna fortsätta driva företaget på ett bra sätt. Kanske sker detta genom utbildning, att ha dokumenterat vissa processer – eller både och? Vissa bolag tillsätter en extern VD några år innan en eventuell försäljning. Detta för att bolaget inte ska vara lika knutet till sin ägare vid en kommande försäljning.

Tips när du vill sälja företaget

  • Ha koll på alla papper! Att ha ordning på avtal och andra viktiga papper som hör till företaget är viktigt. Vid en affärsförsäljning kommer man noga behöva granska det mesta – och tydligt kunna visa upp att allting är i sin ordning.
  • Samla dina dokument. Som redan nämnt är det oerhört viktigt att vid en försäljningsprocess ha god koll på alla papper. Dessutom ska du samla saker såsom mallar, avtal och rutiner på ett enkelt sätt – för att senare kunna överlämna detta till din kund.
  • Visa saker som stöder lönsamheten såsom vinster i årsbokslut och hitta saker som styrker en god och trygg ekonomi på längre sikt.
  • Ha en plan för överlämnandet av värdefulla kontakter och kunskap.
  • Anlita en duktig rådgivare som kan göra oberoende bedömningar.
  • Det är inte enbart dig som kunden gör affärer med – du gör ju också affärer med kunden. Därför är det klokt att också se till att den du säljer till är en kvalificerad och seriös köpare.
  • Vad händer med dig när företaget är sålt? Allting är inte klart i och med en slutförd affär. Här behöver du också ha tänkt över vad du vill göra härnäst – och vilka skattemässiga konsekvenser försäljningen innebär för dig.

Fler tips när du ska sälja företaget hittar du här: 15 tips om du ska sälja ditt företag



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.