JoyVoice kör kurs

Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Gustaf Oscarson

Publicerades: 9 februari, 2021

Hur skulle du reagera om hela din verksamhet plötsligt behövde pausas? Det var precis vad som hände Joyvoice, som i början av corona fick stänga ned 250 körkurser över hela landet. Lösningen blev Joyvoice LIVE. Här är hela Joyvoice fantastiska corona-historia.

När pandemin bröt ut så tog Hanna och Calle tidigt ett beslut att värna om sina kunders hälsa och valde därför att stänga ner Joyvoice närmare 250 körkurser runt om i Sverige. Hur stor påverkan Corona skulle ha på företaget och på hela samhället hade de aldrig kunnat förutspå. Den första tanken var att kunna avsluta kurserna som vanligt i juni igen, ungefär tre månader efter coronautbrottet.

De diskuterade länge vad Joyvoice kunde erbjuda sina kunder under tiden de inväntade “normalitet”, och bestämde sig för att skapa en helt ny upplevelse som de kallar Joyvoice LIVE. Körsång digitalt skulle ge kunderna ett substitut till det ordinarie kursutbudet och ge de 20 000 deltagare en större förståelse för företagets situation. Förhoppningen var att de inte skulle kräva pengarna tillbaka.

– Så här i efterhand kan vi se att vi valde rätt väg och större delen av våra kunder har stöttat oss och verkligen varit guld värda, berättar Hanna Rydman som är vd och grundare på Joyvoice.

JoyVoice kör Hanna Rydman

Korttidspermittering hjälpe Joyvoice den första tuffa tiden

Tidigt tog Hanna och Calle beslutet att permittera sin personal för att skapa ekonomiska förutsättningar att behålla sitt team.

– Men ju längre tiden gick och i takt med att avbokningarna från våra fysiska kurser strömmade in så behövde vi skala ner på personalstyrkan. Det har varit den tuffaste delen i den här resan, berättar grundaren Calle Bäck.

Företaget tappade nästan hälften av omsättningen på väldigt kort tid och för att rädda företaget och säkra upp sin överlevnad genom pandemin (som man nu insåg inte hade något slutdatum) krävdes många tuffa beslut på kort tid.

Läs också: Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Vilka har varit de största utmaningarna för Joyvoice under corona?

– Den absolut största utmaningen är att vår affärsidé bygger på att många människor samlas i en lokal och sjunger tillsammans vilket är helt fel i den här pandemin, berättar Hanna.

– Vi hade precis sålt kursplatser och hade en beräknad omsättning på ungefär 20 miljoner kronor. Hur skulle vi få våra kunder att inte kräva pengarna tillbaka? Hur skulle vi skapa engagemang och en förståelse för att vi skjuter upp en kursstart?, berättar Calle.

– Samtidigt behövde vi ta beslut om när kurserna skulle återupptas eftersom vi behövde boka om 250 kurslokaler och justera 180 kursledares anställningar, fortsätter Calle. 

Calle Bäck JoyVoice

Har ni hittat nya sätt att skapa affärer eller ändrat i affärsmodellen?

– Coronapandemin har verkligen fått oss att tänka till och faktiskt också tvingat konsumenten att acceptera nya sätt att uppleva saker. Överallt har fysiska möten bytts ut mot digitala så varför skulle inte även körsång kunna fungera digitalt, menar Hanna.

För Joyvoice var det avgörande att kunderna skulle få en känsla av att vara på plats och ha möjlighet att i realtid kunna kommentera, gilla och dela. Facebook blev plattformen för det nya konceptet.

– Och efter den enorma respons vi fick från gamla och nya deltagare från hela Sverige kände vi att det här är värt att utveckla ytterligare. Nu har vi 17 avsnitt och två säsonger, berättar Hanna.

– Joyvoice LIVE gav också våra kunder en möjlighet att möta mig och Hanna, och lära känna vilka vi är. På ett naturligt sätt har vårt varumärke stärkts eftersom det är Hanna som leder kören och jag spelar piano och är hennes sidekick, berättar Calle.

Hanna Rydman JoyVoice

Har ni hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Joyvoice LIVE sänds ut helt öppet och gratis för alla. Nu kan visa upp vad Joyvoice är för något och vad man får när man köper en plats. Joyvoice LIVE är precis som en vanlig körrepetition men filmat av ett filmteam. Vi filmar allt live och tar inga omtagningar på någonting, berättar Hanna

– Responsen på våra sändningar har varit långt över responsen på betald marknadsföring, men vi kan ännu inte se exakt hur det påverkat försäljningen, fortsätter Calle.

Den dynamiska spridningen av vårt innehåll har exploderat. Våra avsnitt har setts över en miljon gånger!

Calle Bäck, Joyvoice

Tar Joyvoice betalt på något nytt sätt?

– Vi har förändrat något i våra köpvillkor och kunden har nu 20 dagars betaltid och tillgång till vår app med all musik och våra egna sociala forum direkt från köptillfället, berättar Calle.

Hur förbereder ni Joyvoice på framtiden under och efter corona?

– Vi tror att våren 2022 kommer bli vår första “normala” termin igen. Fram tills dess kommer vi skapa anpassade körkurser i den utsträckning som tillåts. Vi kommer givetvis att fortsätta sälja vår digitala körkurs som ett komplement men även som en tilläggstjänst till fysiska körkurser. Just nu planerar vi våren 2021 och fokuserar på att ge vår andra son den bästa starten på livet, avslutar Hanna.

Om Joyvoice

Grundare: Hanna Rydman Calle Bäck
Var finns företaget? Mantorp
Läs mer på: www.joyvoice.se
Hur många anställda har företaget idag? 4
Omsättning? 30 miljoner

#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu

Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.

#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.

Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.

visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.
#växatillsammans är ett samarbete med