Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 9 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
JoyVoice ko¨r kurs

Foto: JoyVoice ko¨r kurs

Hur skulle du reagera om hela din verksamhet plötsligt behövde pausas? Det var precis vad som hände Joyvoice, som i början av corona fick stänga ned 250 körkurser över hela landet. Lösningen blev Joyvoice LIVE. Här är hela Joyvoice fantastiska corona-historia.

När pandemin bröt ut så tog Hanna och Calle tidigt ett beslut att värna om sina kunders hälsa och valde därför att stänga ner Joyvoice närmare 250 körkurser runt om i Sverige. Hur stor påverkan Corona skulle ha på företaget och på hela samhället hade de aldrig kunnat förutspå. Den första tanken var att kunna avsluta kurserna som vanligt i juni igen, ungefär tre månader efter coronautbrottet.

De diskuterade länge vad Joyvoice kunde erbjuda sina kunder under tiden de inväntade “normalitet”, och bestämde sig för att skapa en helt ny upplevelse som de kallar Joyvoice LIVE. Körsång digitalt skulle ge kunderna ett substitut till det ordinarie kursutbudet och ge de 20 000 deltagare en större förståelse för företagets situation. Förhoppningen var att de inte skulle kräva pengarna tillbaka.

– Så här i efterhand kan vi se att vi valde rätt väg och större delen av våra kunder har stöttat oss och verkligen varit guld värda, berättar Hanna Rydman som är vd och grundare på Joyvoice.

JoyVoice kör Hanna Rydman

Korttidspermittering hjälpe Joyvoice den första tuffa tiden

Tidigt tog Hanna och Calle beslutet att permittera sin personal för att skapa ekonomiska förutsättningar att behålla sitt team.

– Men ju längre tiden gick och i takt med att avbokningarna från våra fysiska kurser strömmade in så behövde vi skala ner på personalstyrkan. Det har varit den tuffaste delen i den här resan, berättar grundaren Calle Bäck.

Företaget tappade nästan hälften av omsättningen på väldigt kort tid och för att rädda företaget och säkra upp sin överlevnad genom pandemin (som man nu insåg inte hade något slutdatum) krävdes många tuffa beslut på kort tid.

Läs också:Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Vilka har varit de största utmaningarna för Joyvoice under corona?

– Den absolut största utmaningen är att vår affärsidé bygger på att många människor samlas i en lokal och sjunger tillsammans vilket är helt fel i den här pandemin, berättar Hanna.

– Vi hade precis sålt kursplatser och hade en beräknad omsättning på ungefär 20 miljoner kronor. Hur skulle vi få våra kunder att inte kräva pengarna tillbaka? Hur skulle vi skapa engagemang och en förståelse för att vi skjuter upp en kursstart?, berättar Calle.

– Samtidigt behövde vi ta beslut om när kurserna skulle återupptas eftersom vi behövde boka om 250 kurslokaler och justera 180 kursledares anställningar, fortsätter Calle. 

Calle Bäck JoyVoice

Har ni hittat nya sätt att skapa affärer eller ändrat i affärsmodellen?

– Coronapandemin har verkligen fått oss att tänka till och faktiskt också tvingat konsumenten att acceptera nya sätt att uppleva saker. Överallt har fysiska möten bytts ut mot digitala så varför skulle inte även körsång kunna fungera digitalt, menar Hanna.

För Joyvoice var det avgörande att kunderna skulle få en känsla av att vara på plats och ha möjlighet att i realtid kunna kommentera, gilla och dela. Facebook blev plattformen för det nya konceptet.

– Och efter den enorma respons vi fick från gamla och nya deltagare från hela Sverige kände vi att det här är värt att utveckla ytterligare. Nu har vi 17 avsnitt och två säsonger, berättar Hanna.

– Joyvoice LIVE gav också våra kunder en möjlighet att möta mig och Hanna, och lära känna vilka vi är. På ett naturligt sätt har vårt varumärke stärkts eftersom det är Hanna som leder kören och jag spelar piano och är hennes sidekick, berättar Calle.

Hanna Rydman JoyVoice

Har ni hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Joyvoice LIVE sänds ut helt öppet och gratis för alla. Nu kan visa upp vad Joyvoice är för något och vad man får när man köper en plats. Joyvoice LIVE är precis som en vanlig körrepetition men filmat av ett filmteam. Vi filmar allt live och tar inga omtagningar på någonting, berättar Hanna

– Responsen på våra sändningar har varit långt över responsen på betald marknadsföring, men vi kan ännu inte se exakt hur det påverkat försäljningen, fortsätter Calle.

Den dynamiska spridningen av vårt innehåll har exploderat. Våra avsnitt har setts över en miljon gånger!

Calle Bäck, Joyvoice

Tar Joyvoice betalt på något nytt sätt?

– Vi har förändrat något i våra köpvillkor och kunden har nu 20 dagars betaltid och tillgång till vår app med all musik och våra egna sociala forum direkt från köptillfället, berättar Calle.

Hur förbereder ni Joyvoice på framtiden under och efter corona?

– Vi tror att våren 2022 kommer bli vår första “normala” termin igen. Fram tills dess kommer vi skapa anpassade körkurser i den utsträckning som tillåts. Vi kommer givetvis att fortsätta sälja vår digitala körkurs som ett komplement men även som en tilläggstjänst till fysiska körkurser. Just nu planerar vi våren 2021 och fokuserar på att ge vår andra son den bästa starten på livet, avslutar Hanna.

Om Joyvoice

Grundare: Hanna Rydman Calle Bäck
Var finns företaget? Mantorp
Läs mer på:www.joyvoice.se
Hur många anställda har företaget idag? 4
Omsättning? 30 miljoner

#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu


Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.


#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.



Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.



visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.

#växatillsammans är ett samarbete med


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.