Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 9 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
JoyVoice ko¨r kurs

Foto: JoyVoice ko¨r kurs

Hur skulle du reagera om hela din verksamhet plötsligt behövde pausas? Det var precis vad som hände Joyvoice, som i början av corona fick stänga ned 250 körkurser över hela landet. Lösningen blev Joyvoice LIVE. Här är hela Joyvoice fantastiska corona-historia.

När pandemin bröt ut så tog Hanna och Calle tidigt ett beslut att värna om sina kunders hälsa och valde därför att stänga ner Joyvoice närmare 250 körkurser runt om i Sverige. Hur stor påverkan Corona skulle ha på företaget och på hela samhället hade de aldrig kunnat förutspå. Den första tanken var att kunna avsluta kurserna som vanligt i juni igen, ungefär tre månader efter coronautbrottet.

De diskuterade länge vad Joyvoice kunde erbjuda sina kunder under tiden de inväntade “normalitet”, och bestämde sig för att skapa en helt ny upplevelse som de kallar Joyvoice LIVE. Körsång digitalt skulle ge kunderna ett substitut till det ordinarie kursutbudet och ge de 20 000 deltagare en större förståelse för företagets situation. Förhoppningen var att de inte skulle kräva pengarna tillbaka.

– Så här i efterhand kan vi se att vi valde rätt väg och större delen av våra kunder har stöttat oss och verkligen varit guld värda, berättar Hanna Rydman som är vd och grundare på Joyvoice.

JoyVoice kör Hanna Rydman

Korttidspermittering hjälpe Joyvoice den första tuffa tiden

Tidigt tog Hanna och Calle beslutet att permittera sin personal för att skapa ekonomiska förutsättningar att behålla sitt team.

– Men ju längre tiden gick och i takt med att avbokningarna från våra fysiska kurser strömmade in så behövde vi skala ner på personalstyrkan. Det har varit den tuffaste delen i den här resan, berättar grundaren Calle Bäck.

Företaget tappade nästan hälften av omsättningen på väldigt kort tid och för att rädda företaget och säkra upp sin överlevnad genom pandemin (som man nu insåg inte hade något slutdatum) krävdes många tuffa beslut på kort tid.

Läs också:Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Vilka har varit de största utmaningarna för Joyvoice under corona?

– Den absolut största utmaningen är att vår affärsidé bygger på att många människor samlas i en lokal och sjunger tillsammans vilket är helt fel i den här pandemin, berättar Hanna.

– Vi hade precis sålt kursplatser och hade en beräknad omsättning på ungefär 20 miljoner kronor. Hur skulle vi få våra kunder att inte kräva pengarna tillbaka? Hur skulle vi skapa engagemang och en förståelse för att vi skjuter upp en kursstart?, berättar Calle.

– Samtidigt behövde vi ta beslut om när kurserna skulle återupptas eftersom vi behövde boka om 250 kurslokaler och justera 180 kursledares anställningar, fortsätter Calle. 

Calle Bäck JoyVoice

Har ni hittat nya sätt att skapa affärer eller ändrat i affärsmodellen?

– Coronapandemin har verkligen fått oss att tänka till och faktiskt också tvingat konsumenten att acceptera nya sätt att uppleva saker. Överallt har fysiska möten bytts ut mot digitala så varför skulle inte även körsång kunna fungera digitalt, menar Hanna.

För Joyvoice var det avgörande att kunderna skulle få en känsla av att vara på plats och ha möjlighet att i realtid kunna kommentera, gilla och dela. Facebook blev plattformen för det nya konceptet.

– Och efter den enorma respons vi fick från gamla och nya deltagare från hela Sverige kände vi att det här är värt att utveckla ytterligare. Nu har vi 17 avsnitt och två säsonger, berättar Hanna.

– Joyvoice LIVE gav också våra kunder en möjlighet att möta mig och Hanna, och lära känna vilka vi är. På ett naturligt sätt har vårt varumärke stärkts eftersom det är Hanna som leder kören och jag spelar piano och är hennes sidekick, berättar Calle.

Hanna Rydman JoyVoice

Har ni hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Joyvoice LIVE sänds ut helt öppet och gratis för alla. Nu kan visa upp vad Joyvoice är för något och vad man får när man köper en plats. Joyvoice LIVE är precis som en vanlig körrepetition men filmat av ett filmteam. Vi filmar allt live och tar inga omtagningar på någonting, berättar Hanna

– Responsen på våra sändningar har varit långt över responsen på betald marknadsföring, men vi kan ännu inte se exakt hur det påverkat försäljningen, fortsätter Calle.

Den dynamiska spridningen av vårt innehåll har exploderat. Våra avsnitt har setts över en miljon gånger!

Calle Bäck, Joyvoice

Tar Joyvoice betalt på något nytt sätt?

– Vi har förändrat något i våra köpvillkor och kunden har nu 20 dagars betaltid och tillgång till vår app med all musik och våra egna sociala forum direkt från köptillfället, berättar Calle.

Hur förbereder ni Joyvoice på framtiden under och efter corona?

– Vi tror att våren 2022 kommer bli vår första “normala” termin igen. Fram tills dess kommer vi skapa anpassade körkurser i den utsträckning som tillåts. Vi kommer givetvis att fortsätta sälja vår digitala körkurs som ett komplement men även som en tilläggstjänst till fysiska körkurser. Just nu planerar vi våren 2021 och fokuserar på att ge vår andra son den bästa starten på livet, avslutar Hanna.

Om Joyvoice

Grundare: Hanna Rydman Calle Bäck
Var finns företaget? Mantorp
Läs mer på:www.joyvoice.se
Hur många anställda har företaget idag? 4
Omsättning? 30 miljoner

#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu


Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.


#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.



Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.



visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.

#växatillsammans är ett samarbete med


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.