Rymdteknik i Norrland till eget företag – Lizas tre tips för att misslyckas i sociala medier

Josefin Wallin

Publicerades: 11 juli, 2023
Foto av: Malin Ehrling

Från Norrland och rymdteknik till att starta eget inom sociala medier – som en steg mot att nå sin dröm? Frihet och att vara geografiskt oberoende är Liza Sundbergs ”varför”. Här är hennes tips för att lyckas, och misslyckas, med sociala medier. Det här vill du inte missa!

Liza Sundberg är uppvuxen i Nybro utanför Kalmar, men bor idag i Västerås tillsammans med fästmannen och barnen Edwin och Ronja. Idag har hon startat eget företag där hon hjälper företag med sociala medier, men berättelsen startar inte där.

Hejdlös förälskelse ledde till Västerås

Innan bopålarna slogs ner i Västerås så bodde Liza i Luleå där hon läste rymdteknik och också blev hejdlöst förälskad i Jimmy från Örnsköldsvik. Det blev heller ingen examen i rymdteknik i Norrland – men däremot en som flygingenjör. Att kunna jobba digitalt och mer fritt har lockat – och därmed företagandet.

– Jag har alltid gillat tanken på att driva ett företag. Jag är nyfiken av naturen och älskar att lära mig nya saker, och ingenstans finns väl så många utvecklingsmöjligheter som när man är företagare? På många sätt är det nog märkligt att det dröjde tills efter 30 innan jag faktiskt drog i gång, men som många andra begränsades jag av min egen tro att man måste kunna allt innan man börjar. Nu har jag en helt annan syn på det. Blir något inte som man tänkt sig kan man alltid göra om – inget är skrivet i sten.

Tre tips för att MISSLYCKAS på sociala medier?

  • Ignorera dina kunder! Skit i att svara på mail, kommentarer och DM och ge dem inte den information de vill ha. Ärligt talat, att inte svara på frågor online är 2020-talets motsvarighet till att blänga surt när kunder kommer in och hälsar i ens affär. Inte okej!
  • Hoppa på alla möjliga trender utan att tänka på om de passar för din bransch eller inte.
  • Posta på måfå och stirra dig blind på hur många likes du får. Sluta så fort det känns som att det ”går dåligt”.

Liza har haft mängder av roliga och utvecklande uppdrag, men som inbiten konstnärssjäl har hon saknat den kreativa biten i sitt arbete. Det har varit mycket strategi och analys – men väldigt lite skapande. Efter föräldraledigheten väcktes drömmen om att byta bana på allvar.

– Tanken på ett eget företag hade legat och grott i många år, men först när jag började lära mig mer om både grafisk design och sociala medier och kände mig trygg i min kompetens kunde jag forma dessa tankar till en konkret affärsidé som jag visste skulle passa mig – nämligen att hjälpa företag bygga ett starkt varumärke i sociala medier.

Jag vill kunna välja mina arbetstider och vara ledig när mina barn är lediga. En förutsättning för att kunna göra detta är att jag behöver tjäna mer per timme än vad jag gör som anställd. En viktig faktor är också att jag vill vara geografiskt oberoende.

Liza Sundberg till Driva Eget

Friheten med eget företag

Idag är Liza sin egen chef och driver eget företag. Här är det friheten som verkligen har drivit henne in i företagandet. Här får hon driva sitt företag helt efter sitt eget tycke, vilket hon beskriver som en svindlande och kittlande känsla. Där det aldrig finns någon annan att skylla på om saker inte går som man tänkt. Att man är sin egen lyckas smed och uppfyller sina egna mål och strategi. Inte faller för frestelsen att bara göra det som känns bäst för stunden.

– Mitt absolut största varför är FRIHET – men frihet är såklart också kopplat till pengar. Jag vill kunna välja mina arbetstider och vara ledig när mina barn är lediga. En förutsättning för att kunna göra detta är att jag behöver tjäna mer per timme än vad jag gör som anställd. En viktig faktor är också att jag vill vara geografiskt oberoende. Vi pratar ibland om att flytta norrut. Om bara en av oss behöver hitta ett jobb blir en sådan flytt mycket lättare att administrera. Sist men inte minst så sporras jag mycket av att få känna mening i det jag gör. I stora industriprojekt kan man lätt känna sig som en ganska betydelselös del av helheten. Men när jag hjälper andra entreprenörer till ett lönsammare företagande får jag känna mig viktig och uppskattad. Vilket gör det lättare att älska mitt jobb.

Läs och lyssna: 45 Life Hacks som kan förändra ditt liv – med Gustaf Oscarson

”Det blir vad du väljer att det ska vara”

Rädslan med att driva eget däremot har varit att inte lyckas få kunder och känna sig ensam. Någonting som många som tar sina första stapplande steg som företagare känner igen? När Liza kikar i backspegeln så är det ändå inte det hon ser. Allt visade sig vara precis tvärtom. Idag kan man få hjälp på distans med precis allt man som företagare inte vill göra själv. Dessutom finns det oändligt med nätverksmöjligheter för den som vill. Som Liza själv uttrycker det ”det blir vad du väljer att det ska vara”.

Men vad är den finaste upplevelsen med att driva företag inom sociala medier?

– En av de allra finaste upplevelserna som företagare? Det var nog när jag hjälpte en av mina första kunder med hennes nystartade konto. Då fick jag också vara med när hon fick sina första försäljningar. Hon hade en tävling tillsammans med några andra företagare. När den var avslutad frågade jag om vi inte skulle erbjuda en rabattkod till alla som inte vann. Vilket resulterade i att hon fick in sina första ordrar. Jag grät av glädje när hon berättade – kändes så himla fint!

Läs: Rikaste personerna 2023 – listan över svenskarna som är snuskigt rika

Vad händer nu?

Drömmen är att flytta till Ångermanland. Om nu en vuxen i familjen kan jobba på distans – är drömmen inte långt undan. Liza har tagit det första steget mot att inte bara jobba med det som är hennes passion. Hon har också tagit ett steg till att bygga och skräddarsy ett liv på hennes egna villkor. Häftigt och inspirerande!

Lizas fem tips för att lyckas med sociala medier som företag

  • Sätt ihop en strategi! Börja med VARFÖR ditt företag ska finnas på sociala medier och VEM du vill nå. Är målet att bygga varumärke, sälja eller sprida information till befintliga kunder? Eller hitta samarbetspartners eller marknadsföra en ny grej du har lanserat? Vet du varför du postar och till vem – så är det mycket lättare att komma på VAD du ska skapa.
  • Var tydlig med att du driver en verksamhet! Om det inte vid första anblick syns vad du erbjuder och till vem – kommer du garanterat gå miste om intäkter. Helt i onödan! Många entreprenörer vet inte riktigt vad de ska posta och lägger upp lite ”vad de känner för”. Det är väldigt svårt för en potentiell kund att förstå värdet i dina tjänster om du gör så. Är du exempelvis massör men allt de ser i flödet är hundbilder och pelargoner…

”Ingen vill följa ett företag som bara spottar ur sig en massa reklam, utan man vill få något i utbyte”

  • Se till att dina följare känner igen dig i flödet. Blanda inte färger och typsnitt mellan varje gång du lägger upp utan. Försök att hitta något som känns som du och håll fast vid det ett tag. Det är inget fel med att göra en ”rebranding” då och då. Genom att hålla sig konsekvent ökar chansen att ditt innehåll blir läst av personer som verkligen gillar det du gör.
  • Håll inte tillbaka! Jag ser alldeles för ofta hur sociala medier-experter uppmuntrar till att ”utbilda lite lagom” men spara på guldkornen. Jag håller verkligen inte med! Oavsett hur generös du är med dina erfarenheter och din kompetens, så kommer dina följare aldrig att lära sig tillräckligt mycket för att du ska bli överflödig! Tvärtom kommer de att inse vilken fantastisk kunskap du besitter – och mer sannolikt anlita dig när de behöver!
  • Bejaka relationerna. Sociala medier är i grund och botten sociala. Ingen vill följa ett företag som bara spottar ur sig en massa reklam, utan man vill få något i utbyte. Genom att vara genuint nyfiken på andra människor kommer du nå större framgångar. Än om du bara ser dina kanaler som ett utflöde för reklam.

Bonus: Var inte rädd för att ta hjälp! Ingen är bra på allt. Att ta hjälp med det du tycker är svårast och mest tidskrävande – ger tid och energi till det som verkligen ger något. Hatar du att skriva? Anlita en frilansande copywriter som kan få fram din personlighet i text. Har du inga bra bilder? Unna dig några timmar med en duktig contentfotograf så har du en bildbank för flera månader av inlägg. Känns allt kring sociala medier bara skitjobbigt? Skaffa en VA eller social media manager och koppla bort så mycket du vill.