Vad skiljer fantastiska företag från andra

Vad skapar egentligen fantastiska företag? Det finns bara ett svar…

Gustaf Oscarson

Uppdaterades: 18 april, 2024
Publicerades: 6 mars, 2024
Foto av: AdobeStock (Montage)

Vad är det som skapar fantastiska företag som verkligen förändrar världen? Är det tur och timing? Är det rätt kapital och rätt investerare? Är det bästa försäljningsstrategin? Inte alls. Det är något helt annat som är absolut viktigast. Vill du veta vad?

I Sverige är det enligt NyföretagarCentrum 64 % av alla startade företag som överlever mer än tre år. Totalt finns det runt 1,2 miljoner företag i Sverige. 97 % av dessa är små företag med under 10 anställda.

I den här gruppen hittar vi nästan alla Driva Egets följare. Vi som bygger våra samhällen. Vi som skapar arbetstillfällen. Vi som följer våra drömmar och bygger våra drömliv.

Vi är fantastiska och vi förändrar världen i det lilla. Vi gör livet bättre för oss själva och människorna runt omkring oss. Men få av oss förändrar världen på riktigt. Få av oss skapar unicorns. Få av oss tar tag i ett världsproblem och låter våra liv kretsa kring att lösa det.

Läs också! Vad gör miljonärer annorlunda än alla andra? Lär dig här.

Vad avgör om ett företag blir fantastiskt eller bra?

Så – vad skiljer företag som förändrar världen från alla andra?

– Det är inte investerare och kapital. Investerare spelar ett spel som kallas ”Don´t Loose Money”, inte ”Play to Win Big”.

– Det är inte en CFO eller en duktig COO. En CFO kan räkna fram olika scenarion, men kan sällan se möjligheterna bakom de tillgängliga siffrorna. En CFO kan inte räkna fram en vision.

Det är inte kunderna eller leverantörerna.

Det är inte styrelsen, hur bra den är är. Styrelsen har ansvar och kan vara en fantastisk strategisk partner, men kan inte vara den drivande visionära kraften.

Svaret är enkelt: Den absolut viktigaste faktorn för att bygga ett fantastiskt företag är DU – grundaren. Bara du kan se den stora bilden. Det riktiga problemet. Den stora visionen. Alla andra finns till för att hjälpa dig, men ingen annan kan sätta agendan.

Och det är här många entreprenörer hamnar snett.

Vad många entreprenör gör fel – och blir medelmåttiga

Du kan inte bygga ett otroligt företag från en position i knät på investerare. Eller genom att ta in en ny vd och hoppas att den personen ska leda bolaget till GREATNESS.

Daniel från Spotify eller Sebastian från Klarna skulle aldrig acceptera en värld där investerarna sätter agendan, eller där andra människor ska ha på sig ledartröjan (gissar jag i alla fall). De är fullkomligt klara med vart de ska och vilka möjligheter som finns – vägar som ingen annan kan se. Och investerarna betalar ”the Big bucks” för att få följa dem, och deras medarbetare älskar oftast att följa deras stora drömmar. Ju större drömmar, desto större fan base.

Inte ett enda av de fantastiska företag som förändrat världen byggs på ”Don´t Loose Money” eller ”Play it Safe”. Fantastiska företag som förändrar världen byggs på ”Big Hairy Audacious Goals” och ”Play Big to Win”. Inga andra än DU – grundaren – kan sätta de visionerna eller peka ut den STORA vägen. Eftersom ingen annan kan se den.

Låt ingen annan än du själv sätta agendan i ditt företag.

Om du har investerare – låt inte dem bestämma visionen!

Det är inte en investerare som ska bestämma om det är full fart framåt eller håll tätt bakåt, eller om ditt företag ska satsa utomlands eller gå mot lönsamhet. Det är DU som ska bestämma det! DU ska peka med hela handen och säga: Vi ska bygga världens bästa företag, vi ska förändra världen och så här ska det gå till. Inga kompromisser.

Vill ni investera i den visionen, gör gärna det! Passar det inte, investera inte. Vi kommer att skapa det här ändå, oavsett om ni investerar eller inte.

Den som vågar säga så, kommer att vinna. Det är vad riktiga investerare älskar att höra. Kompromisslösheten! Vi vill följa människor med otroliga visioner, inte någon som vänder kappan efter investerarnas nycker eller konjunkturer.

Sikta mot stjärnorna. Kom dit. Eller kom åtminstone till månen. Siktar du bara mot Berlin, kommer du till Hamburg. DU som vill förändra världen, gör det då (som vår favoritcoach Johannes Hansen skulle säga). Nöj dig inte med mindre än allt du kan bli. Än allt ditt företag kan bli. Du blir det du accepterar. Acceptera bara GREATNESS.