Växande miljardmarknaden: Så gör du affärer på turisterna i sommar

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 26 juni, 2024
Publicerades: 9 juli, 2024
Foto av: Unsplash

Turismen i Sverige ökar, och omsätter flera hundra miljarder kronor varje år. Så här kan du få upp försäljningen i ditt företag genom att nå ut till sommarbesökarna, och göra affärer på turisterna.

Under 2023 noterades totalt 68,5 miljoner gästnätter, vilket är en ökning med 1,1 procent från 2022. Störst är ökningen bland utländska gästnätter, vilka har ökat med 10,9 procent. enligt siffror från Tillväxtverket.

Många vill unna sig på semestern och med lite kreativitet kan du som har eget företag dra nytta av att det dyker upp många människor med gott om tid nära dig.

Så här kan du ta del av kakan och göra fler affärer på turisterna

1. Skylta så att alla förstår
Är din skyltning lockande och tydlig nog? Överväg att även skriva på engelska. Kanske ska även din hemsida, annonser och informationsmaterial vara flerspråkigt?

2. Se till att synas rätt
Annonsera där besökare letar utflyktsmål nära dig och där de bokar och planerar sin semester. Till exempel hos destinationsbolag och turistorganisationer, i tidningslistningar, turisthäften och kartor.

3. Sök upp turisterna
Sätt upp lappar på anslagstavlor i turisttäta områden, på alla tillställningar och attraktioner där turisterna befinner sig – och där de sover.

4. Haka på de som redan syns
Samarbeta med större lokala aktörer för att få deras hjälp att synliggöra dig. Kanske kan de få erbjuda specialrabatt hos dig mot att du får ha en skylt om din verksamhet hos dem.

5. Skapa ett sommarerbjudande
Se till att fixa ett bra dragplåster. Det kan vara rabatter, något på köpet eller helt enkelt en upplevelse som människor vill göra på sommaren – och som lockar hela familjen.

6. Sälj ett sommarpaket
Sätt ihop några produkter med sommaranknytning till ett Sommarpaket, och berätta om det – det gör det lätt att köpa. Även inom upplevelser gör paket (med boende, mat och kanske även resa inkluderat) det lättare att välja dig.

7. Hitta smarta samarbeten
Se om du kan gå ihop med andra aktörer på din ort för att skapa gemensamma paket och därmed ge draghjälp åt varandra. Då kan ni också marknadsföra er lättare.

8. Flytta ut i solen
Överväg att ta med din verksamhet dit där kunderna är, som en strand eller en festival. Kolla bara upp vilka regler som gäller först.

9. Satsa på strålande service
Ge ett riktigt bra kundbemötande. Rekommendationer är bra marknadsföring – klagomål motsatsen. Håll koll på om det skrivs omdömen om dig på till exempel Facebook eller Tripadvisor och visa att du bryr dig genom att kommentera, bemöt kritik på ett ödmjukt sätt.